دیکشنری سئو + PDF رایگان (بیش از ۲۰۰ لغت)

دیکشنری جامع سئو

اینکه اینجا هستید، یعنی با سئو آشنایی نسبی دارید و حداقل این کلمه چندبار به گوش‌تان خورده است! در همین حد هم کافیست! چه مبتدی هستید، چه حرفه‌ای، این دیکشنری سئو، می‌توانید برای شما جذاب باشد…

سئو یا SEO فرآیند بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوست که البته توضیحات کامل و جامعی در مطلب سئو چیست؟ گفته‌ایم و می‌توانید آنجا در این مورد بیشتر بخوانید.

برویم سراغ اصل مطلب، در این مقاله برای شما بیش از ۲۰۰ اصطلاح سئو را به همراه توضیحاتی هرچند مختصر، جمع‌آوری کرده‌ایم و ارائه خواهیم داد… حتما تا انتهای مطلب با ما باشید…

برای دانلود نسخه pdf این مطلب که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته، کافیست از اینجا اقدام کنید:

دیکشنری جامع اصطلاحات سئو

این اصطلاحات همگی پرکاربرد هستند و همچنین آنها را به ترتیب حروف الفبای انگلیسی مرتب کرده‌ایم.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

 

اصطلاحات سئو – حرف A

۱- Above the Fold

محتوایی که پیش از آنکه کاربر اسکرول کند و در صفحه پایین برود، در وب‌سایت نمایش داده می‌شود. از سال ۲۰۱۲ گوگل، الگوریتم page layout را ارائه کرد که هدف از این الگوریتم این است که وب‌سایت‌هایی که در ابتدای صفحه تبلیغات نمایش می‌دهند، کاهش رتبه داشته باشند.

 

۲- AJAX

عبارت AJAX مخفف Asynchronous JavaScript and XML است و نوعی برنامه‌نویسی‌ست. این نوع برنامه نویسی اجازه می‌دهد اطلاعات یک صفحه از وب، تغییر کند و داده‌ها با سرور در تعامل باشند، بدون اینکه صفحه دوباره بارگذاری شود!

مثلا اگر بر روی ورود در بالای صفحه سایت ما کلیک کنید، یک فرم با استفاده از ajax به شما نشان داده می‌شود و کل صفحه مجدد لود نخواهد شد.

 

۳- Algorithm

احتمالا تا حالا عبارت الگوریتم را شنیده باشید، الگوریتم روند اجرای یک برنامه را نشان می‌دهد. اما در سئو، منظورمان الگوریتم‌هایی‌ست که موتورهای جستجو استفاده می‌کنند تا صفحات مختلف را ببینند، بفهمند، ارزیابی کنند و در نهایت رتبه‌بندی کنند. موتور جستجوی گوگل از چندین و چند الگوریتم مختلف استفاده می‌کند و صفحات سایت را رتبه‌بندی می‌نماید.

 

۴- Algorithm Change

این اصطلاح به معنای تغییر در الگوریتم‌های موتورهای جستجوست، به خصوص گوگل. به طور کلی ۳ حالت برای تغییر الگوریتم وجود دارد:

  • آپدیت الگوریتم: موتور جستجو در این حالت تغییراتی در سیگنال‌های الگوریتم قبلی می‌دهد و موارد جدیدی را به نسخه قبلی اضافه می‌کند.
  • تازه‌سازی یا رفرش الگوریتم: در این حالت موتور جستجو الگوریتم فعلی را با همان شرایط و سیگنال‌ها مجدد اجرا می‌کند.
  • الگوریتم جدید: در این حالت یک الگوریتم جدید به مجموعه اضافه می‌شود، مثل زمانی که الگوریتم پاندا یا پنگوئن معرفی شد.

 

۵- Alt Attribute

کد HTMLی که یک سری اطلاعات برای موتورهای جستجو و برنامه‌های صفحه‌خوان ارائه می‌دهد، تا متوجه مفهوم یک تصویر شوند. این ویژگی با نام Alt Text یا تگ آلت هم شناخته می‌شود.

 

۶- Analytics

علم جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر داده‌هاست به صورتی که از اتفاقات گذشته درس بگیریم و در آینده بهتر عمل کنیم. نام گوگل آنالیتیکس بر همین اساس است.

 

اصطلاحات پرکاربرد سئو

 

۷- Anchor Text

انکرتکست  عبارتی‌ست که با آن لینک داده می‌شود. این عبارت حاوی اطلاعاتی در مورد صفحه هدف است و به کاربر و موتور جستجو می‌گوید که صفحه هدف، چه موضوعی دارد.

به عنوان مثال در لینک دوره آموزشی تولید محتوا،  عبارت دوره آموزشی تولید محتوا انکرتکست محسوب می‌شود، البته انکرتکست انواع و اقسامی دارد و در سئو نیز مهم است!

 

۸- Artificial Intelligence (AI)

هوش مصنوعی، علمی‌ست که کامپیوترها با آن می‌توانند کارهایی را انجام دهند که به هوش انسان و در کل عملکرد یک انسان نیاز دارند.

مثل این می‌ماند که کامپیوتر نیز یک مغز دارد، می‌تواند یاد بگیرد، فکر کند و درنهایت تصمیم‌گیری و عمل نماید! هوش مصنوعی در الگوریتم‌های سئو اهمیت دارد و از این به بعد هم اهمیت و حضور آن بیشتر خواهد شد. اتفاقا در مقاله آینده کار سئو، به این مورد اشاره کردیم که هوش مصنوعی می‌تواند چه تغییراتی در آینده ایجاد کند.

 

۹- Authority

اعتبار یا Authority، ترکیبی از سیگنال‌های مختلف موتورهای جستجوست که استفاده می‌کنند تا یک صفحه از وب را رتبه‌بندی کنند و به آن امتیاز دهند.

 

دیکشنری سئو – حرف B

۱۰- B2B

کوتاه شده‌ی business-to-business است و یکی از استراتژی‌های بازاریابی‌ست که هر دو طرف معامله، کسب و کارها هستند. در سئوی B2B، چرخه خرید طولانی‌تر است، محصولات و خدمات گران‌تر هستند و مخاطبان نیز تصمیمات حرفه‌ای می‌گیرند.

 

۱۱- B2C

کوتاه شده‌ی business-to-consumer است و در آن یک طرف کسب و کار و طرف دیگر مخاطب و مشتری قرار گرفته‌است که این مشتری همان کاربر و فرد معمولی جامعه است. اما در سئوی B2C، چرخه خرید نسبتا کوتاه‌تر است، محصولات و خدمات قیمت پایین‌تری دارند و مشتریان همان مخاطبان هستند.

 

۱۲- Backlink

لینک‌هایی که در خارج از سایت شما هستند و به شما اشاره می‌کنند، درواقع هدف آنها شما هستید.

 

۱۳- Baidu

محبوب‌ترین موتور جستجو در چین که در سال ۲۰۰۰ شروع به کار کرد.

 

۱۴- Bing

نام موتور جستجوی مایکروسافت است که در سال ۲۰۰۹ جایگزین MSN شد.

 

۱۵- Black Box

یک برنامه کامپیوتری پیچیده که فقط ورودی را می‌گیرد و خروجی را تحویل می‌دهد و ما هیچ اطلاعی از روند انجام کار نداریم، الگوریتم‌های گوگل جعبه سیاه هستند و ما نمی‌دانیم چطور کار می‌کنند!

 

۱۶- Black Hat

تاکتیک‌های خطرناک و با ریسک بالا که گوگل کاملا مخالف آنهاست! می‌توان با برخی از این تکنیک‌‌های کلاه سیاه در گوگل رتبه خوبی گرفت، اما اگر گوگل متوجه شود، احتمالا جریمه می‌شوید!

 

۱۷- Bounce Rate

درصد بازدیدکنندگان سایت که بدون دیدن یکی دیگر از صفحات سایت، صفحه را ترک کرده‌اند. بانس ریت به صورت مستقیم یک فاکتور رنک گیری برای گوگل محسوب نمی‌شود، اما نشان‌دهنده پتانسیل و مشکلات سایت شماست.

 

بانس ریت چیست

 

۱۸- Bot

یک بات یا ربات، به صورت اتوماتیک فعالیت خاصی را انجام می‌دهد، مثلا خزنده گوگل (crawlerیک ربات است که به صورت اتوماتیک تمام صفحات سطح وب را خزش می‌کنند و می‌بیند.

 

۱۹- Branded Keyword

وقتی یک کاربر، نام برند را دقیقا یا به همراه عباراتی دیگر، جستجو می‌کند، از branded keyword استفاده کرده است. مثلا اگر شما عبارت دیکشنری سئو چ یاب را جستجو کنید از یک عبارت کلیدی برند استفاده کرده‌اید.

 

۲۰- Breadcrumb

یک المان که به کاربر کمک می‌کند متوجه مسیر صفحه در سایت شود، یعنی می‌فهمد از کجا عبور کرده تا به این صفحه رسیده است.

 

۲۱- Broken Link

لینکی که به صفحه ۴۰۴ و ناموجود برسد. یک وب‌سایت آفلاین و خارج از سرویس‌دهی باشد. – بدون ریدایرکت، صفحه حذف شده باشد و یا URL آن تغییر کرده باشد.

 

دیکشنری سئو

 

اصطلاحات پرکاربرد سئو – حرف C

۲۲- Cache

یک تکنولوژی که محتوای صفحات وب را موقتا ذخیره می‌کند تا در آینده برای لود شدن، زمان کمتری نیاز باشد.

 

۲۳- Canonical URL

وقتی که URLهای مختلف دارای محتوای یکسان یا مشابه هستند، از این کد HTML (کنونیکال) استفاده می‌شود.

 

۲۴- ccTLD

کد کشور برای دامنه سایت‌ها. مثلا ir که برای ایران است. مثل: Cheyab.ir

 

۲۵- Click-Through Rate (CTR)

نرخ CTR نشان دهنده تعداد کلیک تقسیم، بر تعداد نمایش یک نتیجه در نتایج طبیعی موتور جستجوست. مثلا اگر ۱۰۰ بار این صفحه در نتایج جستجو ظاهر شود و ۴۰ کلیک دریافت کند، نرخ CTR این صفحه، ۴۰ درصد خواهد بود. در مطلب چک لیست سئو داخلی به طور مفصل به نرخ CTR و راه‌های بهبود آن پرداختیم…

 

۲۶- Cloaking

در حالتی رخ می‌دهد که محتوا یا URLهایی که به موتور جستجو و کاربر نشان می‌دهید متفاوت باشند و البته از نظر گوگل، نکته‌ای منفی است.

 

۲۷- CMS

به معنای سیستم مدیریت محتواست و یک برنامه تحت وب است که به کاربران اجازه می‌دهد محتواهای دیجیتالی خود را در سطح وب بسازند و منتشر کنند؛ مثل وردپرس. LMS یا CMS؟ را بخوانید تا بهتر متوجه شوید.

 

۲۸- Comment Spam

کامنت‌هایی که خیلی ضعیف نوشته شده‌اند و غالبا مربوط به موضوع صفحه نیستند یا توسط صاحب صفحه ایجاد شده‌اند و یا اینکه توسط بات‌ها ایجاد شده‌اند و بی‌ارزش هستند.

 

۲۹- Competition

درواقع کمپانی شما ممکن است ۲ مدل رقیب داشته باشد:

  • رقبای مستقیم: این کمپانی‌ها محصولات یا خدماتی مشابه شما ارائه می‌دهند.
  • رقبای سئو: این کمپانی‌ها برای برخی کیوردها رقیب شما هستند اما محصولات و خدمات شما متفاوت است. تحقیق کلمات کلیدی را ببینید تا با معنای کیورد آشنا شوید.

 

واژه های سئو با حرف C

 

۳۰- Content

هر متن، تصویر، ویدیو و صدایی که یک سری اطلاعات و یا پیام را به مخاطب منتقل کند، محتواست. محتوا چیست؟

 

۳۱- Conversion

وقتی یک کاربر، هدف و عملی که برای او در سایت نظر گرفته‌اید را انجام می‌دهد، تبدیل شده است و Conversion رخ داده. مثلا خرید می‌کند، ثبت نام می‌کند و …

 

۳۲- Conversion Rate

نرخی که با درصد نشان داده می‌شود و بیانگر کاربرانی‌ست که عمل مدنظر شما را انجام داده‌اند. Conversion Rate یا نرخ تبدیل، نرخی‌ست برای مورد قبل.

 

۳۳- Conversion Rate Optimization (CRO)

بهینه‌سازی نرخ تبدیل فرآیندی‌ست که هدف آن بهبود بخشیدن نرخ تبدیل است و می‌خواهد کمیت یا کیفیت تبدیل‌هایی که در سایت رخ می‌دهد را افزایش دهد.

 

۳۴- Correlation

هم بستگی و نوع ارتباط بین دو یا چند عنصر را نشان می‌دهد و در سئو به رابطه بین متغیرها در رتبه گیری اشاره دارد.

 

۳۵- Crawl Budget

بودجه خزش، تعداد تمام URLهایی‌ست که موتور جستجو می‌تواند و می‌خواهد در سایت شما کراول (خزش) کند، البته در یک دوره زمانی مشخص.

 

۳۶- Crawl Error

خطاهای مربوط به خزش:

  • URLهایی که کد ارور بازمی‌گردانند.
  • URLهایی که موتور جستجو نمی‌تواند آنها را خزش کند.

 

سئو چطور کار میکند

 

۳۷- Crawler

خزنده یا کراولر، برنامه‌ای‌ست که موتورهای جستجو برای دیدن و جمع‌آوری محتوای صفحاتِ سرتاسر وب، از آنها استفاده می‌کنند. به این فرایند هم crawling یا خزش گفته می‌شوند.

 

۳۸- Customer Journey

با توجه به نوع کسب و کار شما، قطعا سفر مشتری متفاوت خواهد بود اما معمولا روند زیر رخ می‌دهد:

آگاهی >> توجه >> تصمیم‌گیری >> باقی ماندن

یعنی یک کاربر چنین مسیری را طی می‌کند تا به مشتری تبدیل شود و از شما خرید کند.

 

دیکشنری جامع سئو – حرف D

۳۹- Dead-End Page

صفحات بن بست، صفحاتی از وبهستند که در آنها به هیچ صفحه‌ی دیگری لینک داده نشده و یک کاربر یا ربات نمی‌تواند از آنها عبور کند و به جای دیگری برود.

 

۴۰- Deep Link

لینک عمیق، به لینکی گفته می‌شود که به صفحه‌ای غیر از صفحه اصلی اشاره کند.

 

۴۱- De-index

وقتی یک صفحه یا یک وب‌سایت از نتایج به صورت موقت یا دائمی، کنار گذاشته شود و حذف شود، دی ایندکس رخ داده. (یعنی دیگر این صفحه ایندکس نباشد.)

 

۴۲- Directory

لیستی از وب‌سایت‌ها که در دسته‌بندی‌های مختلف موضوعی قرار می‌گیرند. مثلا سایتی که تمام استارتاپ‌های ایرانی را در خود جای داده است، یک دایرکتوری محسوب می‌شود.

 

۴۳- Disavow

فرض کنید شما چندین و چند بک لینک دریافت کرده‌اید که بی‌کیفیت هستند و اتفاقا اسپم محسوب می‌شوند، اما به آن سایت دسترسی ندارید و نمی‌توانید به صورت دستی بک‌لینک‌ها را حذف کنید. در این حالت با ابزار disavow به گوگل اعلام می‌کنید که این لینک‌ها را در نظر نگیرد.

 

۴۴- Do-follow

یک لینک معمولی! لینکی که از ویژگی نوفالو در آن استفاده نشده.

 

۴۵- Domain

دامنه همان آدرس وب‌سایت است. مثلا: Cheyab.ir.

 

دیکشنری سئو

 

۴۶- Domain Authority

اعتبار دامنه، اعتبار و قدرت کلی سایت است که در طول زمان به دست آمده و برای رتبه‌گیری به شما کمک می‌کند. این عدد بین ۰ تا ۱۰۰ است و توسط MOZ اندازه‌گیری و ارائه می‌شود.

 

۴۷- Doorway Page

صفحات وبی که ساخته می‌شوند تا برای عبارات خاصی در موتور جستجو رتبه بگیرند و سپس به صفحات دیگری ریدایرکت می‌شوند و کاربر را منتقل می‌کنند.

 

۴۸- DuckDuckGo

یک موتور جستجو که از سال ۲۰۰۸ شروع به کار کرده است.

 

۴۹- Duplicate Content

وقتی دو صفحه از یک وب‌سایت یا از وب‌سایت‌های مختلف، محتوای مشابه و یکسانی داشته باشند،محتوای تکراری یا داپلیکیت رخ داده است.

 

۵۰- Dwell Time

مدت زمانی که طول می‌کشد تا کاربر روی یکی از نتایج جستجو کلیک کند، آن صفحه را ببیند و سپس مجدد به نتایج جستجو بازگردد را Dwell Time می‌گویند.

 

پرکاربردترین اصطلاحات سئو – حرف E

۵۱- E-commerce

فروش و خرید محصولات به صورت آنلاین، تجارت الکترونیک یا E-commerce است.

 

۵۲- Editorial Link

وقتی یک سایت به سایت دیگر لینک می‌دهد، بدون اینکه هزینه‌ای در ازای آن دریافت کند. همان لینک طبیعی‌ست، Natural Link.

 

۵۳- Engagement Metrics

متریک‌ها یا سنجه‌های تعامل، نشان‌دهنده نحوه تعامل کاربران با صفحات وب و محتواهاست. متریک‌هایی مانند: بانس ریت، CTR، نرخ تبدیل، dwell time و… در مطلب KPI چیست، در مورد سنجه و متریک صحبت کردیم؛ خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

۵۴- External Link

لینکی که در سایت است و به صفحه‌ای خارج از سایت اشاره می‌کند، لینک خارجی نامیده می‌شود.

 

اصطلاح سئو

 

اصطلاحات پرکاربرد سئو – حرف F

۵۵- Featured Snippet

وقتی در نتایج جستجو، علاوه بر اطلاعات همیشگی، نکات بیشتری نیز اضافه شود. مثلا به مهم‌ترین سوالات در مورد آن موضوع پاسخ دهید و در قالب faq در نتایج جستجو نشان دهید. این faq فیچر اسنیپت است.

 

۵۶- Findability

چقدر یک محتوا در وب‌سایت، قابل دستیابی است؟ آیا به راحتی کاربر و موتور جستجو می‌توانند این صفحه را ببینند؟ Findability به معنای میزان در دسترس بودن یک محتواست.

 

۵۷- Footer Link

لینک‌هایی که در بخش پایین سایت یا همان فوتر، هستند.

 

دیکشنری جامع سئو

 

دیکشنری سئو – حرف G

۵۸- Google Analytics

گوگل آنالیتیکس یک ابزار معتبر و معروف گوگل است که در زمینه آمارگیری و بررسی رفتار کاربران در سایت، استفاده می‌شود. با این ابزار رایگان، می‌توانید به اطلاعات بسیار مفیدی درباره سایتتان؛ دسترسی داشته باشید.

 

۵۹- Googlebot

سیستم خزنده وب که توسط گوگل استفاده می‌شود و در تلاش است صفحات وب را پیدا کند و به مجموعه صفحات ایندکس شده اضافه نماید.

 

۶۰- Google Dance

این اصطلاح برای زمانی‌ست که گوگل در حال آپدیت است و مدام نتایج جستجو و صفحات ایندکس شده تغییر می‌کنند.

 

۶۱- Google Hummingbird – الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم‌های گوگل است که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این الگوریتم با هدف درک بهتر مفهوم کوئری‌ها، شکل گرفته است و به نوعی در تلاش است متوجه مفهوم عبارت جستجو شده توسط کاربر شود نه فقط کلمه کلیدی و معنای لغوی آن!

 

۶۲- Google Panda Algorithm – الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا نیز در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل ارائه شد که هدف اصلی آن، عدم نمایش محتواهای کم ارزش و بی کیفیت است.

 

۶۳- Google Penguin Algorithm – الگوریتم پنگوئن

این الگوریتم که از سال ۲۰۱۲ معرفی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، در تلاش است سایت‌هایی را که بیش از حد بهینه‌سازی انجام می‌دهند یا از لینک‌های بی‌کیفیت و کیورد استافینگ استفاده می‌کنند، از نتایج جستجو کنار بگذارد.

 

۶۴- Google RankBrain

این الگوریتم در سال ۲۰۱۵ معرفی شد که با استفاده از آن، گوگل یادگیری ماشین را به الگوریتم اصلی خود اضافه کرد. درواقع این الگوریتم باعث تاثیرگذاری بر تمام کوئری‌ها و نتایج جستجو شد و پس از آن، گوگل بهتر متوجه زبان کاربران و داده‌های ورودی می‌شود و در نهایت، نتایج بهتر و مرتبط‌تری انتخاب می‌شوند.

 

دیکشنری سئو با حرف G

 

۶۵- Google Sandbox

یک تئوری که می‌گوید وب‌سایت‌های جدید پیش از آنکه نتیجه‌ی تلاش‌های خود برای بهینه‌سازی را ببینند، باید یک دوره زمانی صبور باشند. یعنی تا زمانی که یک سایت اعتبار قابل قبولی دریافت نکند، تلاش‌هایش نتیجه‌ی کاملی به دنبال نخواهند داشت!

* این موضوع توسط گوگل تایید نشده است، اما تئوری و نظریه آن وجود دارد.

 

۶۶- Google Search Console

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی و رایگان گوگل که امکانات مختلفی در اختیار مدیران سایت‌ها قرار می‌دهد، با این ابزار می‌توانید ارورهای مربوط به ایندکس صفحات را ببینید و حتی در مواردی اعلان جریمه را دریافت کنید!

 

۶۷- Google Trends

این سایت که توسط گوگل ارائه شده، جایی‌ست که می‌توانید موضوعات ترند را ببینید و بررسی کنید که مثلا در ۵ سال گذشته، کاربران برای هر عبارت کلیدی چه رفتاری داشته‌اند و روند جستجوی آن عبارت چگونه بوده است.

 

۶۸- Google Webmaster Guidelines

گوگل تکنیک‌ها و روش‌هایی برای بهینه‌سازی سایت ارائه می‌کند که می‌توانند به شما در روند سئوی سایت کمک کنند، این لینک را ببینید.

 

۶۹-  Gray Hat

در سئو، کلاه خاکستری به زمانی گفته می‌شود که شما از تکنیک‌هایی استفاده کنید که در همان راهنمای وبمستر گوگل وجود دارند اما المان‌ها و عناصری اضافه کنید که قوانین را تا حد کمی زیرپا بگذارند.

 

۷۰- Guest Blogging

پست مهمان، یک روش و تاکتیک لینکسازی است که طی آن، شما یک محتوا تولید می‌کنید و در آن به صفحات سایت خودتان اشاره می‌کنید اما این محتوا را در سایت خودتان منتشر نمی‌کنید! بلکه به صورت مهمان در سایت‌های دیگر منتشر می‌کنید. تقریبا مشابه رپورتاژآگهی است با این تفاوت که معمولا در ازای پست مهمان، هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود.

 

اصطلاحات سئو با حرف G

 

اصطلاحات سئو – حرف H

۷۱- Heading

تگ‌ها و برچسب‌های تیتر، محتوا را به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. (H1 تا H6) H1 بیشترین اهمیت و H6 کمترین اهمیت را دارد و استفاده از کلمه کلیدی در این تیترها، اهمیتی هرچند کوچک برای سئو دارد. Heading در کل به منظور تیترگذاری در محتوا استفاده می‌شود.

 

۷۲- Headline

عنوان اصلی و تگ H1

 

۷۳- Head Term

کیوردها و کلمات کلیدی انواع و اقسامی دارند که Head Term از محبوب‌ترین آنهاست. این عبارات، جستجو و سرچ بالایی دارند و سخت است که برای آنها رتبه بگیرید. همچنین این عبارات کوتاه و اکثرا یک کلمه‌ای هستند.

 

۷۴- Hidden Text

هر متنی که از دید کاربر مخفی باشد، ولی موتور جستجو بتواند آن را ببینید. این تکنیک برخلاف راهنمای گوگل وبمستر است! مثلا متن‌هایی که با پس زمینه، همرنگ هستند یا خیلی کوچک هستند و کاربر نمی‌تواند آنها را ببیند.

 

۷۵- Hilltop Algorithm

تحت تاثیر الگوریتم HITS است و در سال ۲۰۰۳ به الگوریتم گوگل اضافه شده است. این الگوریتم به برخی سایت‌ها یا صحفات وب که در مورد موضوع خاصی هستند، expert را اختصاص می‌دهد، یعنی در آن زمینه متخصص و منبع معتبر هستند.

 

۷۶- HITS Algorithm

یک الگوریتم تحلیل لینک است که تنها بر اساس محتوا و لینک داخلی عمل نمی‌کند و لینک خروجی را نیز در نظر می‌گیرد.

 

۷۷- Homepage

صفحه پیشفرض و اصلی یک وب‌سایت که آن وب‌سایت را معرفی می‌کند.

 

۷۸- htaccess File.

یک فایل پیکربندی که در سرور سایت وجود دارد و برای بازنویسی و ریدایرکت URLها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

۷۹- HTML

سرواژه‌ی عبارت Hypertext Markup Language که یک زبان نشانه‌گذاری است و ساختار تمام صفحات وب را شکل می‌دهد. زبان HTML می‌تواند برای بهبود سئوی سایت و به خصوص سئوی تکنیکال استفاده شود.

می‌دانستید اگر بهترین محتواها را بنویسید اما از نظر فنی سایت شما آماده نباشد، رتبه نمی‌گیرید؟ چک لیست جامع سئو تکنیکال را ببینید.

 

۸۰- HTTPS

پروتکلی امن برای ارتباطات در لایه‌ی سوکت. باید بدانید که HTTPS برای رتبه‌گیری در گوگل مهم است! مقاله‌ی سئو تکنیکال که بالاتر گفتیم را ببینید تا کامل متوجه شوید.

 

۸۱- Hub Page

یک منبع مرکزی و معتبر که می‌تواند یک صفحه یا مقاله باشد. این صفحه برای یک موضوع خاص معتبر شناخته می‌شود و به صفحات مرتبط با آن موضوع لینک داده است.

 

عبارات سئو با حرف H

 

پرکاربردترین کلمات سئو – حرف I

۸۲- Inbound Link

لینک ورودی، لینکی‌ست که از صفحاتی خارج از سایت شما، به سایتتان اشاره می‌کند. مثلا اگر در سایت ویرگول یک لینک به چ یاب اشاره کند، این لینک برای چ یاب، لینک اینباند (درونگرا) یا ورودی خواهد بود.

 

۸۳- Index

پایگاه‌داده‌ای که موتورهای جستجو از آن استفاده می‌کنند تا داده‌های مربوط به سایت‌ها را ذخیره و بازیابی کنند.

 

۸۴- Indexability

توانایی ایندکس کردن است یعنی آیا یک بات موتور جستجو می‌تواند به سادگی یک صفحه وب را بفهمد و به لیست ایندکس اضافه کند؟

 

۸۵- Indexed Page

صفحه‌ای که توسط خزنده‌ی موتور جستجو دیده شده و به لیست ایندکس اضافه شده و اکنون می‌تواند در نتایج جستجو به نمایش دربیاید.

 

۸۶- Information Architecture

معماری اطلاعات نشان‌دهنده نظم و چینش محتواها در یک وب‌سایت است، اینکه چطور المان‌ها در صفحه قرار گرفته‌اند.

 

اصطلاح پرکاربرد سئو با حرف I

 

۸۷- Information Retrieval

بازیابی اطلاعات به این فرآیند گفته می‌شود: جستجو برای اطلاعاتی خاص و به نمایش درآمدن مرتبط‌ترین اطلاعات به کاربر نهایی.

 

۸۸- Internal Link

لینک داخلی – لینکی که در یکی از صفحات سایت به یکی دیگر از صفحات سایت اشاره می‌کند.

 

۸۹- IP Address

آدرس آی‌پی یک عدد یکتا و منحصربفرد است که نشان‌دهنده یک دیوایس یا سیستم در شبکه است. در هرشبکه‌ای، هر دیوایس یک IP مجزا دارد.

 

دیکشنری جامع  SEO – حرف J

۹۰- JavaScript (JS)

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که در حوزه وب (برای پویا کردن صفحات و تعامل با کاربر) و ساخت اپلیکیشن کاربرد دارد، البته کاربردهای جاوا اسکریپت به این دو مورد محدود نمی‌شوند. دوره آموزش رایگان جاوا اسکریپت را ببینید تا بیشتر و بهتر متوجه شوید.

 

اصطلاحات کاربردی سئو – حرف K

۹۱- Keyword

یک یا چند کلمه و عبارت که کاربر آن را جستجو می‌کند و محتواهای مرتبط را می‌بیند. شما باید کیوردها و عبارات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را پیدا کنید و مورد هدف قرار دهید.

 

۹۲- Keyword Cannibalization

وقتی چند صفحه از یک وب‌سایت، برای یک عبارت و کیورد یکسان، رتبه بگیرند، اصطلاحا کنیبالیزیشن اتفاق می‌افتد. در این حالت، صفحات سایت با هم رقابت می‌کنند و این موضوع برای سئوی سایت خوب نیست و حتی ممکن است باعث حذف همه‌ی این صفحات از نتایج جستجو شود. – گوگل این موضوع را تایید نکرده است و کنیبالیزیشن توسط سایر منابع آموزشی سئو، به وجود آمده است! (اطلاعات بیشتر در توییتر جان مولر)

 

۹۳-  Keyword Density

کیورد دنسیتی به معنای چگالی و تراکم کلمات کلیدی، نشان‌دهنده درصد استفاده از عبارت کلیدی در یک صفحه است. برای یادگیری بیشتر، چگالی کلمه کلیدی چیست را ببینید.

 

دیکشنری سئو با حرف K

 

۹۴- Keyword Research

کیورد ریسرچ یا همان تحقیق کلمات کلیدی – اولین گام از سئو برای پیدا کردن عبارات مرتبط با کسب و کار – توصیه می‌کنم اگر بالاتر، این مقاله را ندیدید، حالا ببینید: تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

 

۹۵-  Keyword Stuffing

استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در محتوا یا استفاده از عبارات غیرمرتبط! کیورد استافینگ بر خلاف دستور‌العمل گوگل وبمستر است و حالت اسپم دارد.

 

۹۶-  Knowledge Graph

گوگل برای نشان دادن حقایق، اطلاعات، مکان‌ها، افراد معروف و … یک گراف دانش (یک موجودیت در دیتابیس) دارد و وقتی اسم یک مکان یا فرد معروف را جستجو کنید، یک بخش به صورت مجزا به شما نمایش داده می‌شود که حاوی اطلاعات مربوط به آن موضوع است.

ممکن است با نام Knowledge panel هم برخورد داشته باشید که اشاره به همین پنل و بخش در نتایج جستجو دارد.

 

گراف دانش گوگل

 

۹۷- KPI

شاخص کلیدی عملکرد یا همان KPI، معیاری‌ست که می‌تواند موفقیت و شکست کسب و کار را مشخص کند.

پیشنهاد: KPI چیست؟ را بخوانید…

 

اصطلاحات پرکاربرد سئو – حرف L

۹۸- Landing Page

هر صفحه‌ای در وب که کاربر و بازدیدکننده می‌تواند وارد آن شود و آن را ببیند. هدف از صفحه فرود، تبدیل بازدید کننده به lead یا سرنخ است، مقاله صفحه فرود چیست؟ را بخوانید تا بیشتر با این مورد آشنا شوید.

 

۹۹- Latent Semantic Indexing (LSI)

متدی برای کمک به موتورهای جستجو که در فهم و درک مفهوم کلمات، کاربرد دارد. LSI امروزه در سئو نقش موثری ندارد! درواقع LSIها به عنوان کلمات مترادف و هم معنی شناخته می‌شوند.

 

۱۰۰- Lead

فردی که ممکن است به محصولات و خدمات شما علاقه داشته باشد، شاید هم نداشته باشد! وقتی یک بازدیدکننده، با سایت شما ارتباط برقرار کند، ایمیل خود را در فرم‌های شما ثبت کند یا سایر اطلاعات تماس خود را برای شما بفرستد، به یک سرنخ یا Lead تبدیل می‌شود. این مفهوم را در مطلب قیف بازاریابی محتوا توضیح دادیم.

 

سرنخ یا lead چیست

 

۱۰۱- Link Bait

یک محتوای جذاب که برای جلب توجه کاربران و دریافت لینک از سایر سایت‌ها، تولید شده است.

 

۱۰۲- Link Building

فرآیندی که طی آن، سایت‌های دیگر به صفحات سایت شما لینک می‌دهند و در نهایت سئوی شما بهبود می‌یابد، لینکسازی نام دارد.

 

۱۰۳- Link Equity

ارزش و اعتبارِ لینک‌های ورودی به سایت، یا همان بک‌لینک‌ها. درواقع همان اعتباری که سایت‌های دیگر به واسطه لینک، به شما منتقل می‌کنند.

 

۱۰۴- Link Farm

وقتی گروهی از سایت‌ها با استفاده از برنامه‌های خودکار، به یکدیگر لینک می‌دهند. این ترفند مدت‌هاست که به عنوان یک تاکتیک اسپم شناخته می‌شود و اثر مثبتی در سئو ندارد.

 

۱۰۵- Link Profile

هر نوع لینکی که به یک سایت مشخص اشاره می‌کند، عضوی از پروفایل لینکی آن سایت است! کیفیت این پروفایل به عوامل مختلفی همچون انکرتکست و اعتبار دامنه و … بستگی دارد. از طرف گوگل، منبعی برای دیدن این پروفایل وجود ندارد ولی می‌توانید از سایت‌های ahrefs و moz برای دیدن بک‌لینک‌ها و اعتبار سایتتان استفاده کنید.

 

۱۰۶- Link Velocity

سرعت دریافت لینک برای یک سایت. اگر این سرعت بالا باشد و یک سایت خیلی سریع و در زمان کوتاهی تعداد بالایی لینک دریافت کند، ممکن است جریمه شود، زیرا نشانی از اسپم در خود جای داده است.

 

اصطلاحات سئو حرف L

 

۱۰۷- Log File

فایلی که حاوی اطلاعات کاربر مانند IP، نوع مرورگر و … است.

 

۱۰۸- Log File Analysis

فرایند کنکاش و بررسی داده‌هایی که در فایل Log هستند. مثلا استخراج اطلاعاتی در مورد کاربران یا موتورهای جستجو و …

 

۱۰۹- Long-Tail Keyword

کلمات کلیدی طولانی یکی دیگر از انواع عبارات کلیدی هستند که نسبت به عبارات کوتاه‌تر، میزان جستجو آنها کمتر است و راحت‌تر می‌توانید برای این عبارات رتبه بگیرید.

 

دیکشنری سئو – حرف M

۱۱۰- Machine Learning

یادگیری ماشین زیرمجموعه هوش مصنوعی محسوب می‌شود و بدین صورت است که سیستم داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند تا بتواند فرآیندهای پیچیده‌ی آنها را یاد بگیرد و مطابق با آنها عمل کند البته بدون نیاز به نیروی انسانی.

 

۱۱۱- Manual Action

اصطلاح گوگل برای پنالتی و جریمه. وقتی یک سایت برخلاف دستورالعمل‌های گوگل وبمستر عمل می‌کند، ممکن است با پنالتی مواجه شود.

 

اصطلاحات سئو با حرف M

 

۱۱۲- Meta Description

یک تگ که در بخش Head در کد HTML صفحه قرار می‌گیرد و حاوی توضیحاتی در مورد محتواست. این توضیحات در نتایج جستجو زیر آدرس و عنوان صفحه شما نمایش داده می‌شود. در چک لیست جامع آموزش سئو داخلی، در مورد توضیحات متا، به قدر کافی صحبت کرده‌ایم.

 

۱۱۳- Meta Keywords

این مورد نیز مانند متا دیسکریپشن یک تگ HTML است که در بخش head صفحه جای می‌گیرد و چندین و چند عبارت مرتبط با موضوع صفحه در این تگ قرار می‌گیرند. اما باید بدانید که چند سال است موتورهای جستجو از این عبارات استفاده نمی‌کنند و اصلا آنها را نادیده می‌‌گیرند!

 

۱۱۴- Meta Tags

اطلاعاتی که در کد HTML صفحه قرار می‌گیرند و هدف آنها این است که محتوای صفحه را به موتورهای جستجو توضیح دهند، تگ عنوان و متا دیسکریپشن از پرکاربردترین انواع متا تگ هستند. راستی برای آشنایی بیشتر با زبان HTML، دوره رایگان و مقدماتی طراحی سایت ما را دانلود کنید و ببینید.

 

۱۱۵- Metric

متریک یا سنجه راهی‌ست برای اندازه‌گیری فعالیت و کارایی در جهت موفقیت فرآیندهای سئو یا کسب و کار. در مقاله شاخص کلیدی عمکرد که هنگام توضیح KPI معرفی کردیم، در مورد سنجه‌‌ها نیز صحبت کردیم.

تفاوت kpi و متریک کسب و کار

 

واژه‌های پرکاربرد سئو – حرف N

۱۱۶- Natural Link

لینک‌های طبیعی و عادی که سایت‌های دیگر بدون دریافت هزینه و کاملا طبیعی به شما ایجاد می‌کنند.

 

۱۱۷- Negative SEO

استفاده از تکنیک‌های مضر و اسپم سئو برای ضربه زدن به رتبه‌ی سایت‌های دیگر و رقبا!

 

۱۱۸- Niche

نیچ به معنای گوشه است و برای بازار و بخش خاصی از بازار که شامل یک گروه کوچک از مردم است و مشتاق هستند، استفاده می‌شود.

 

۱۱۹- Noarchive Tag

یک تگ متا است که به موتورهای جستجو می‌گوید نسخه‌ی کپی و کش‌شده‌ی صفحه را ذخیره نکنند.

 

۱۲۰- Nofollow Attribute

ویژگی نوفالو، به موتورهای جستجو می‌گوید که لینک را دنبال نکنند و اعتبار صفحه مبدا را به مقصد منتقل نکنند.

مثال:

<a href=”https://www.example.com/” rel=”nofollow”>لینک</a>

 

۱۲۱- Noindex Tag

تگ نوایندکس یک متا تگ است که به موتورهای جستجو می‌گوید این صفحه را ایندکس نکنند. مثلا صفحه‌ی ورود کاربر به سایت را می‌توانید نوایندکس کنید. به طور کلی یک فرمول وجود دارد: اگر کاربر نمی‌تواند یا شما نمی‌خواهید که با جستجو کردن در گوگل به یک صفحه از سایت برسد، این صفحه را نوایندکس کنید.

 

دیکشنری سئو حرف N

 

۱۲۲- Nosnippet Tag

این مورد هم یک متا تگ است و به موتور جستجو می‌گوید که متا دیسکریپشن را نمایش ندهد!

 

۱۲۳- “(not provided)”

پس از اینکه در سال ۲۰۱۱ موتورهای جستجو به سمت جستجوی امن رفتند، داده‌های مربوط به کیوردها و عبارات جستجو شده‌ی کاربر، با “(not provided)” جایگزین شدند. اکنون فقط مدیران وب‌سایت‌ها در سرچ کنسول می‌توانند به کوئری‌های ورودی سایت خود دسترسی داشته باشند.

 

اصطلاحات سئو – حرف O

۱۲۴- Off-Page SEO

متخصصان، سئو را به ۳ دسته مختلف تقسیم می‌کنند. سئوی خارجی یا Off page یک بخش از سئو است که وظیفه دارد نظر دیگر سایت‌ها و کاربران در مورد سایت شما را بهبود ببخشید. فرآیندهای لینکسازی، افزایش برندآگاهی، فعالیت در سوشال مدیا، ایمیل مارکتینگ و … در تلاشند سئوی خارجی سایت شما را بهبود ببخشند.

 

۱۲۵- On-Page SEO

سئوی آن پیج یا داخلی مسئول محتوای صفحات شماست و بررسی می‌کند که حتما محتوای شما هم برای کاربر هم سئو با کیفیت باشد. تصویر زیر، خلاصه‌ای از فرآیندهای مورد نیاز برای بهبود سئو داخلی است.

اینفوگرافیک سئو داخلی

 

۱۲۶- Organic Search

لیستی از سایت‌ها که به صورت طبیعی و بدون پرداخت هزینه در نتایج جستجو نشان داده می‌شوند. این سایت‌ها و نتایج با الگوریتم‌های موتور جستجو آنالیز می‌شوند و سپس رتبه می‌گیرند.

سئو چیست

 

۱۲۷- Orphan Page

هر صفحه‌ای از سایت که هیچ لینکی از سایر صفحات سایت دریافت نکند و هیچ صفحه‌ای به او اشاره نکند را صفحه یتیم یا Orphan Page می‌گویند!

 

۱۲۸- Outbound Link

لینک خروجی لینکی‌ست که کاربران را به صفحه‌ای خارج از وب‌سایتی که در آن هستند، هدایت می‌کند. این مورد دقیقا برخلاف inbound link است.

 

کلمات مهم سئو – حرف P

۱۲۹- PageRank

پیج رنک یک معیار برای سنجش اهمیت و اعتبار صفحه بر اساس لینک‌های دریافتی آن است.

 

۱۳۰- Page Speed

مدت زمانی که طول می‌کشد یک صفحه وب، به طور کامل لود شود. سرعت برای سئو اهمیت دارد و یکی از فاکتورهای رتبه‌گیری سایت است.

 

۱۳۱- Pageview

وقتی یک صفحه در مرورگر لود شود، یک پیج ویو یا بازدید برای آن صفحه ثبت می‌شود.

 

۱۳۲- Paid Search

بالاتر در قسمت organic search هم به این مورد اشاره کردیم، سایت‌هایی که در ازای پرداخت هزینه در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند و بالاتر از بقیه قرار می‌گیرند، تبلیغ هستند و به آنها paid search می‌گویند.

 

۱۳۳- PBN

سرواژه Private Blog Network است، یکی از ترفندهای لینکسازی است که در آن چند سایت به یک سایت لینک می‌دهند و شبکه‌ای از لینک‌ها می‌سازند.

pbn چیست

 

۱۳۴- Penalty

توضیحاتی که برای manual action گفتیم، برای این مورد هم صدق می‌کنند. پنالتی به معنای جریمه است و هرگاه یک وب‌سایت رفتارهای اسپم‌گونه انجام دهد، ممکن است از طرف موتورهای جستجو جریمه شود و از نتایج جستجو کنار گذاشته شود.

 

۱۳۵- Persona

پرسونا نشان‌دهنده رفتار، اطلاعات، نیازها و اهداف مخاطب هدف سایت است. مطلب پرسونا چیست؟ را بخوانید تا کامل متوجه این مفهوم شوید.

 

۱۳۶- Personalization

وقتی موتورهای جستجو از تاریخچه جستجو، مکان و اطلاعات کاربر برای نشان دادن نتایج جستجو به همان کاربر، استفاده می‌کنند.

 

۱۳۷- PHP

یک زبان برنامه نویسی (اسکریپتی) است که برای ساخت محتوای پویا و داینامیک در صفحات وب استفاده می‌شود. کاربرد زبان php در سمت سرور و بک‌اند است.

 

۱۳۸- Piracy

در جهت احترام به کپی رایت، گوگل در سال ۲۰۱۲ یک فیلتر معرفی کرد و رتبه‌‌ی سایت‌هایی کپی‌کننده را کمتر کرد.

 

اصطلاحات سئو با حرف P

 

۱۳۹- Pogo-sticking

اول بروید اینجا و مفهوم بانس ریت را بخوانید، سپس ادامه این بخش را ببینید.

وقتی کاربر یک عبارت را جستجو می‌کند، روی یکی از نتایج کلیک می‌کند، وارد آن صفحه می‌شود و بعد خیلی سریع برمی‌گردد به نتایج و به سراغ نتیجه و سایت بعدی می‌رود، یعنی از اولین سایتی که دیده است، راضی نبوده! به این حالت پوگو استیکینگ می‌گویند و به طور کلی، برای سئو خوب نیست!

 

۱۴۰- Position

رنک، رتبه و جایگاه سایت در نتایج جستجو.

 

۱۴۱- PPC (Pay Per Click)

ppc یکی از انواع تبلیغات است که به خصوص در موتورهای جستجو کاربرد دارد، در این روش به ازای هر کلیک بر روی لینک، باید هزینه پرداخت کنید. در مطلب بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟ در این مورد صحبت کردیم.

 

دیکشنری جامع سئو – حرف Q

۱۴۲- QDF

این عبارت سرواژه query deserves freshness است و مربوط به زمانی‌ست که موتور جستجو ترجیح می‌شود نتایج به‌روزتر و جدیدتر را به جای صفحات قدیمی نمایش دهد. در حوزه‌هایی که مربوط به ترند روز و اخبار هستند، این قانون برقرار است.

 

۱۴۳- Quality Content

محتوای باکیفیت به شما کمک می‌کند به موفقیت برسید و به اهداف بازاریابی و کسب‌وکار خود نزدیکتر شوید. محتوای باکیفیت یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی محتواست.

 

۱۴۴- Quality Link             

لینک ورودی و اینباند که از منبع معتبر، مرتبط و معتمد به سایت شما داده شود، یک لینک باکیفیت محسوب می‌شود.

 

۱۴۵- Query

کلمه یا عبارتی که کاربر در موتور جستجو وارد و سرچ می‌کند.

 

اصطلاحات سئو – حرف R

۱۴۶- Rank

وقتی یک صفحه‌ی وب، در نتایج جستجو، برای یک کوئری مشخص، نشان داده می‌شود، یعنی رتبه و رنک گرفته است.

 

۱۴۷- Ranking Factor

عوامل و فاکتورهای مختلفی بر سئو و رتبه گرفتن یک صفحه در نتایج جستجو، موثرند. به این عوامل فاکتور رتبه‌گیری گفته می‌شود. گاهی هم به آن سیگنال رتبه‌گیری می‌گویند و گوگل گفته که بیش از ۲۰۰ سیگنال برای رتبه گرفتن یک صفحه مهم هستند.

 

۱۴۸- Reciprocal Links

وقتی دو وب‌سایت توافق می‌کنند که به یکدیگر لینک دهند یا به عبارتی تبادل لینک کنند.

 

۱۴۹- Redirect

تکنیکی که کاربر را از یک صفحه به یک صفحه دیگر منتقل می‌کند. مثلا اگر صفحه ۱ را به صفحه ۲ ریدایرکت کنید، هرگاه کاربری وارد صفحه ۱ شود، بدون معطلی، به صفحه ۲ منتقل می‌شود. ریدایرکت انواع مختلفی دارد، ۳۰۱، ۳۰۲ و ۳۰۷ از معروف‌ترین‌ها هستند.

 

۱۵۰- Referrer

اطلاعات URL که نشان‌دهنده صفحه‌وبِ منبعِ درخواستِ کاربر است. اگر کاربر روی لینکی در صفحه ۱ کلیک کند و به صفحه ۲ برود، اطلاعات صفحه ۱ تحت عنوان Referrer خواهند بود. (ارجاع دهنده)

 

۱۵۱- Reinclusion

فرآیندی که از موتور جستجو می‌خواهیم صفحه‌ یا سایتی را که قبلا دی-ایندکس شده است، مجدد ایندکس کند.

 

دیکشنری سئو با حرف R

 

۱۵۲- Relevance

راهی که موتورهای جستجو میزان ارتباط و نزدیکی محتوای صفحات وب با کوئری‌ها را اندازه می‌گیرند.

 

۱۵۳- Reputation Management

مدیریت شهرت، یعنی اطلاعات و صحبت‌های موجود در فضای آنلاین در مورد یک برند یا شخص خاص را مدیریت کنید و سعی کنید نظرات منفی را کمتر کنید و کمرنگ جلوه دهید.

 

۱۵۴- Responsive Website

وب‌سایتی که به صورت خودکار، سایز و طرح خود را با سایز صفحه نمایش کاربر هماهنگ می‌کند، چه کاربر از کامپیوتر استفاده کند، چه موبایل!

 

۱۵۵- Rich Snippet

داده‌ی ساختاریافته می‌تواند به کد html صفحه اضافه شود و اطلاعات بیشتری را به موتور جستجو بگوید. زمانی که این داده‌ها و اطلاعات در نتایج جستجو نشان داده شوند، با نام ریچ اسنیپت عنوان خواهند شد. یک نمونه ریچ اسنیپت را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

ریچ اسنیپت

 

۱۵۶- robots.txt

robots.txt یک فایل متنی است که در پوشه اصلی سایت در هاست، قرار می‌گیرد. این فایل به موتور جستجو می‌گوید که کدام بخش‌های سایت را نادیده بگیرد و کدام بخش‌ها را اجازه ندارد ببیند!

 

۱۵۷- Return on Investment (ROI)

ROI یا نرخ بازگشت سرمایه، راهی برای سنجش و اندازه‌گیری کارایی فعالیت‌های سئو است. با ROI می‌توانید ببینید چقدر موفق عمل کرده‌اید و آیا راهکار شما به درستی جواب داده است یا خیر.

 

دیکشنری سئو – حرف S

۱۵۸- Schema

اسکیما فرم و حالتی از میکرو داده است که به صفحات وب اضافه می‌شود و باعث می‌شود توضیحات بهتر و بیشتری در نتایج جستجو، برای هر صفحه وب، نشان داده شود. درواقع اسکیما منجر به ریچ اسنیپت (بالاتر بررسی کردیم) می‌شود.

 

۱۵۹- Scrape

تکنیکی که برای کپی کردن اطلاعات و محتوا از وب‌سایت‌ها، استفاده می‌شود. این تکنیک از یک برنامه کامپیوتری یا کد برای اینکار استفاده می‌کند، مثلا گوکل داده‌ها را اسکرپ می‌کند و برای نتایج جستجو ایندکس می‌کند.

 

۱۶۰- Search Engine

یک برنامه کامپیوتری که به کاربر اجازه می‌دهد یک عبارت را در فضای وب جستجو کند و سپس نتایج مرتبط با آن را ببیند. مانند گوگل، بینگ، موتور جستجوگر یاهو.

 

۱۶۱- SEM

SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو یک اصطلاح است که نتیجه آن بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوست، چه به صورت طبیعی، چه با پرداخت هزینه. مطلب SEM چیست را بخوانید تا با این مفهوم آشنا شوید.

 

۱۶۲- SERP

هرگاه شما در موتور جستجو، عبارتی را سرچ می‌کنید، یک صفحه با حدود ۱۰ نتیجه‌ی طبیعی به شما نشان داده می‌شود که ممکن است صفحه وب، تصویر، ویدیو و … باشند، به نتایجی که نشان داده می‌شود، SERP می‌گویند.

کاملترین دیکشنری سئو با حرف S

۱۶۳- Search History

هر موتور جستجو اطلاعاتی در مورد کاربران جمع‌آوری می‌کند، صفحاتی که دیده‌اند یا تبلیغاتی که بر روی آنها کلیک کرده‌اند، سپس نتایج جستجو را بر اساس این تاریخچه به کاربر نشان می‌دهد. این تاریخچه، search history نام دارد.

 

۱۶۴- Share of Voice

یک برند نسبت به برندهای رقیب، چه تعداد ایمپرشن و بازدید (در SERP) برای یک عبارت جستجو دریافت می‌کند.

 

۱۶۵-  Sitemap

لیستی از صفحات یک وب‌سایت که به موتورهای جستجو نقشه‌ای می‌دهد تا بتوانند صفحات سایت را بهتر کراول کنند. دو نوع نقشه سایت یا همان سایت مپ وجود دارد: HTML و XML.

 

۱۶۶- Sitewide Links

لینکی که در تمام صفحات سایت نشان داده می‌شود. معمولا لینک‌هایی که در سایدبار یا فوتر و هدر هستند، در تمام صفحات تکرار می‌شوند.

 

۱۶۷- Social Signal

تجربه نشان می‌دهد که سوشال سیگنال بر سئوی سایت موثر است، اما گوگل اعلام کرده که به صورت مستقیم، یک فاکتور رتبه‌گیری نیست.

سوشال سیگنال یعنی در شبکه‌های اجتماعی، در مورد برند شما صحبت شود، به سایتتان اشاره شود و …

 

۱۶۸- Spam

اسپم، هرزنامه؛ رفتاری که طبیعی نیست و ممکن است منجر به آزار کاربر شود.

 

۱۶۹- Spider

اسپایدر یا همان عنکبوت در دنیای سئو، به خزنده‌ای گفته می‌شود که اطلاعات سطح وب را برای موتور جستجو جمع‌آوری می‌کند.

 

۱۷۰- Split Testing

یک تست و آزمون کنترل شده که برای مقایسه دو المان یا دو صفحه وب با المان‌های متفاوت استفاده می‌شود. همچنین این نوع تست با نام A/B Testing شناخته می‌شود.

دیکشنری جامع سئو با حرف S

۱۷۱- SSL Certificate

یک گواهینامه دیجیتال که برای سایت‌ها استفاده می‌شود. مطابق این گواهی، سایت شما داده‌ها و اطلاعات را به صورت رمزنگاری شده برای سرور می‌فرستد. نتیجه‌ی استفاده از این گواهی، پشتیبانی سایت از پروتکل https است.

 

۱۷۲- Status Codes

کد response یا پاسخ، کدی‌ست که وقتی کاربر روی لینک کلیک می‌کند، توسط سرور در جواب کاربر، فرستاده می‌شود. متداول‌ترین کدهای وضعیت که برای سئو مهم هستند:

  • ۲۰۰ (OK) – همه چیز خوب است!
  • ۴۰۴ (Not Found) – صفحه یافت نشد!
  • ۴۱۰ (Gone) – این صفحه قبلا بوده است، اما الان حذف شده!
  • ۵۰۰ (Internal Service Error) – مشکل در خدمات دهی سرور!
  • ۵۰۳ (Service Unavailable) – خدمات سرور در دسترس نیستند.

 

۱۷۳- Subdomain

یک بخش جداگانه که زیر سایه دامنه اصلی، وجود دارد. مثلا اگر دامنه ما را cheyab.ir درنظر بگیرید، dl.cheyab.ir یک زیر دامنه محسوب می‌شود. البته سئو تا حد زیادی این دو آدرس را جدای از هم درنظر می‌گیرد و تاثیر چندانی بر یکدیگر ندارند.

 

اصطلاحات مهم و کاربردی سئو – حرف T

۱۷۴- Taxonomy

دسته‌بندی و مرتب کردن سایت برای اینکه محتواها خیلی سریعتر و راحت‌تر توسط کاربر در سایت پیدا شوند. مثل استفاده از کتگوری (دسته بندی) و تگ (برچسب).

 

۱۷۵- Time on Page

مدت زمانی که کاربر در صفحه می‌ماند، تایم آن پیج است.

 

۱۷۶- Title Tag

تگ تایتل یکی دیگر از تگ‌های متاست که هر صفحه وبی در کد HTML خود، آن را دارد. تا همین چند وقت پیش و قبل از اینکه گوگل آپدیت جدید ارائه کند، این عنوان در نتایج جستجو برای هر صفحه نشان داده میشد. هر صفحه‌ای را که باز می‌کنید، در مرورگر یک عنوان برای آن نمایش داده می‌شود که همان تایتل است.

اصطلاحات سئو حرف T

۱۷۷- Top-Level Domain (TLD)

پسوندی که هر آدرس وب، دارد. مثلا ir، .com. و org. و …

 

۱۷۸- Traffic

مردم و یا ربات‌هایی که از سایت شما بازدید می‌کنند.

 

۱۷۹- Trust

معمولا به تاریخچه و اعتبار یک دامنه برمی‌گردد.

 

۱۸۰- TrustRank

تکنیک تحلیل لینک که برای جداسازی صفحات خوب از اسپم استفاده می‌شود.

 

دیکشنری کامل سئو – حرف U

۱۸۱- UGC

این عبارت سرواژه‌ی User-Generated Content است و به هر محتوایی که توسط کاربر یا مشتری ایجاد می‌شود، می‌گویند. ویدیوها، پست‌های بلاگ، کامنت‌ها، بازبینی‌ها و … اگر توسط کاربر و در مورد شما یا محصولاتتان ایجاد شده باشند، UGC محسوب می‌شوند.

 

۱۸۲- Universal Search

وقتی موتورهای از دیتابیس‌ها و پایگاه‌داده‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا صفحه SERP را ایجاد کنند. در این حالت نتایج می‌تواند شامل انواع مختلف محتوا باشد، مثلا: تصاویر، ویدیوها، اخبار و … . با نام Blended Search هم شناخته می‌شود.

 

۱۸۳- Unnatural Link

هر لینکی که گوگل آن را مشکوک و فریبکارانه ببیند یک لینک غیرطبیعی یا unnatural به حساب می‌آید. این لینک‌های غیرطبیعی می‌توانند منجر به جریمه سایت شوند.

 

۱۸۴- URL

یک رشته خاص از کاراکترها که به یک صفحه وب اشاره می‌کند. درواقع آدرس وبی که بر پایه حروف باشد را URL می‌گویند.

اصطلاحات سئو حرف U

۱۸۵- URL Parameter

ارزش و مقداری که به یک URL اضافه می‌شود تا بتوانیم بهتر ترافیکی که از آن لینک می‌آید را رصد کنیم. مثلا با پارامترهای UTM می‌توانید اطلاعات هر لینک را در گوگل آنالیتیکس داشته باشید.

 

۱۸۶- Usability

میزان سادگی یک وب‌سایت برای اینکه کاربر بتواند با آن کار کند. طراحی سایت، امکانات مرورگر و … در بهبود usability (قابلیت استفاده) موثرند.

 

۱۸۷- User Agent

نرم‌افزار خزنده‌ی وب.

 

۱۸۸- UX

سرواژه‌ی عبارت User Experience و به معنای تجربه کاربر است. احساس کلی کاربر از کار کردن و در تعامل بودن با یک سایت و محصولات و خدمات آن.

 

اصطلاحات سئو – حرف V

۱۸۹- Vertical Search

نوع ویژه‌ای از جستجو و سرچ که درآن، تمرکز بر موضوعی خاص و نوع خاصی از محتواست. به عنوان مثال یوتیوب فقط ویدیوست و آمازون برای خرید است.

 

۱۹۰- Virtual Assistant

رباتی که از زبان طبیعی انسان برای انجام دادن تسک‌ها و وظایف استفاده می‌کند، مثلا برای سرچ کردن در اینترنت. Siri و Cortana از شناخته‌شده‌ترین دستیارهای مجازی هستند.

کامل ترین دیکشنری سئو - حرف V

۱۹۱- Visibility

جایگاهی که یک سایت در نتایج طبیعی جستجو دارد. آیا یک سایت در نتایج، قابل رویت است؟ (Visibility = قابلیت دیده شدن)

 

۱۹۲- Voice Search

جستجوی صوتی نوع خاصی‌ست از تکنولوژی که به کاربران اجازه می‌دهد با وسایل الکترونیکی خود (معمولا گوشی هوشمند) به صورت صوتی ارتباط برقرار کنند و سوالات خود را بپرسند تا این سوالات در اینترنت جستجو شوند.

 

دیکشنری سئو – حرف W

۱۹۳- Webpage

سندی ک در World Wide Web وجود دارد و می‌تواند با مرورگر وب دیده شود. مجموعه‌از از وب‌پیج‌ها، یک وب‌سایت را شکل می‌دهد.

 

۱۹۴- Website Navigation

ارتباط بین وب‌سایت و وب‌پیج‌ها را نشان می‌دهد و به کاربر کمک می‌کند که در سایت به مسیرهای مختلفی برود و صفحات مختلف را ببیند.

منوهای ناوبری مختلفی در سایت استفاده می‌شود، مثلا یک منو ممکن است به دسته‌بندی موضوعی سایت اشاره کند، دیگری به لینک‌های مرتبط مثلا محتواهای پربازدید یا جدید و … .

دیکشنری سئو حرف W

۱۹۵- Webspam

هر متدی که در تلاش است با دور زدن الگوریتم‌های موتور جستجو، رتبه سایت را در نتایج بهبود ببخشد. با عنوان‌های اسپم، سئوی کلاه سیاه و سرچ اسپم نیز شناخته می‌شود.

 

۱۹۶- White Hat

نوع خاصی از سئو که در آن فقط از تاکتیک‌هایی که با دستورالعمل گوگل وبمستر همخوانی دارند، استفاده می‌شود. سئوی کلاه سفید طبیعی‌ترین و بهترین حالت سئو است.

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

۱۹۷- Word Count

تعداد کلماتی که در یک محتوا نوشته شده‌اند. محتواهایی که خیلی کوتاه هستند، سیگنال کم کیفیت بودن را به موتورهای جستجو ارسال می‌کنند! مطلب طول محتوا چقدر باید باشد؟ را بخوانید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

 

۱۹۸- WordPress

یک سیستم مدیریت محتوا که در سرتاسر جهان محبوب است و برای ساخت سایت و بلاگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اصطلاحات سئو – حرف X

۱۹۹- XML

یک زبان نشانه‌گذاری است که موتورهای جستجو برای فهمیدن داده‌های وب‌سایت، از آن استفاده می‌کنند.

در قسمت sitemap گفتیم که xml یک فرمت برای نقشه سایت است و اطلاعات صفحات سایت را در خود جای داده تا موتورهای جستجو بهتر متوجه صفحات شوند و آنها را ایندکس کنند.

 

جامع‌ترین دیکشنری سئو – حرف Y

۲۰۰- Yahoo

یاهو در سایت ۱۹۹۴ به وجود آمد و یکی از محبوب‌ترین موتورهای جستجوی دهه ۹۰ میلادی محسوب می‌شد. از سال ۲۰۱۰، نتایج موتور جستجوی یاهو، از بینگ سرچشمه می‌گیرند.

 

۲۰۱- Yandex

محبوب‌ترین موتور جستجو در روسیه که از سال ۱۹۹۷ آغاز به کار کرده است.

 

اصطلاحات پرکاربرد سئو – حرف Z

۲۰۲- Zombie Pages

صفحات زامبی صفحاتی هستند در سایت شما، که هیچ ترافیکی ندارند و کاربری را به سایت وارد نمی‌کنند. حذف این صفحات، می‌تواند به بهبود سئوی سایت شما کمک کند.

صفحات زامبی

چندکلام با چ یاب

در این مطلب مهم‌ترین و پرکاربردترین اصطلاحات دنیای سئو را برای شما بازگو کردیم، با این صفحه باید مثل یک دیکشنری همراه برخورد کنید، پس همین حالا این مطلب را ذخیره کنید و هرجا متوجه معنای یک عبارت در حوزه سئو نشدید، به اینجا سر بزنید.

اگر فکر می‌کنید عبارات مهمی هستند که ما در این لیست ننوشته‌ایم، کافیست در بخش نظرات برای ما بنویسید… خوشحال می‌شویم انتقادات و نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

منبع:

search engine journal

متولد خوزستان | فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر 💻 | علاقه‌مند به عکاسی 📸، فوتبال ⚽ و برنامه‌نویسی