تحقیق کلمات کلیدی؛ چک لیست جامع ۱۴۰۰ + معرفی ابزارهای کاربردی

راهنمای جامع تحقیق کلمه کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) فرآیندی‌ست که طی آن، کلمات و عبارات مهم و مناسب برای کسب و کار، مشخص می‌شوند. این عبارات همان‌هایی هستند که کاربران و مخاطبان سایت، در گوگل و سایر موتورهای جستجو، سرچ می‌کنند.

بگذارید ساده‌تر بگویم…

فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی دارید و نرم افزار حسابداری تهیه و ارائه می‌کنید. مخاطب هدف شما در این حالت، چه عباراتی را جستجو می‌کنند؟ به عنوان مثال کسانی که “بهترین نرم افزارهای حسابداری” را جستجو می‌کنند، قصد خرید نرم افزار حسابداری دارند و اگر آنها را به سایت خود جذب کنید، فروشتان بالاتر می‌رود.

در صفحه‌ی چک لیست تولید محتوا هم به اهمیت پردازش ایده و تحقیق کلمه کلیدی اشاره کردیم.

در ادامه ابتدا مهم‌ترین دلایل اهمیت تحقیق کلمه کلیدی را به صورت مختصر بررسی می‌کنیم و پس از آن چک لیست تحقیق کلمات کلیدی به همراه بهترین ابزارها را شرح خواهیم داد، اگر می‌خواهید سایت شما اولین قدم برای موفقیت در سئو را بردارد، تا انتها با ما بمانید…

دوره های اموزشی برنامه نویسی

هدف از تحقیق کلمه کلیدی چیست؟ اصلا چرا مهم است؟

تحقیق کلمه کلیدی، بر بسیاری از فرآیندها و بخش‌های سئو تاثیرگذار است، بخش‌هایی مانند: انتخاب عنوان و موضوعات محتواها، سئوی داخلی سایت، ترویج محتوا، تجربه کاربر و … (برای آشنایی بیشتر با مفهوم سئو و بخش‌های آن، مقاله سئو چیست را بخوانید.)

دقیقا به همین علت است که همیشه تحقیق کلمات کلیدی به عنوان اولین گام از کمپین سئو انجام می‌شود.

عبارات کلیدی یا همان کیوردها، مثل قطب‌نما و راهنما هستند برای کمپین‌های سئو. درواقع این کیوردها هستند که به شما می‌گویند به کدام سمت حرکت کنید، چه محتواهایی خلق کنید و برای رتبه گرفتن در چه کلماتی تلاش کنید تا در نهایت به سمت موفقیت حرکت کنید و فروش کسب و کار خود را چندبرابر کنید.

کیورد ریسرچ، دید مناسبی از مشتریان و مخاطبان هدف به شما می‌دهد و مشخص می‌کند که کاربران به دنبال چه چیزی هستند و چه چیزی را جستجو می‌کنند. بنابراین تحقیق کلمات کلیدی یکی از روش‌های درک و شناخت مخاطب هدف نیز محسوب می‌شود.

پس در یک جمله، هدف از تحقیق کلمات کلیدی، جذب مخاطب هدف و فروش بیشتر است. بیایید با هم تمام مراحل انجام یک تحقیق کلمات کلیدی را جلو ببریم…

 

تحقیق کلمه کلیدی چیست

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی در ۴ گام + ۳ گام طلایی

این گام‌ها بر اساس تجربه و مطالعه به دست آمده‌اند و ممکن است در طول زمان دستخوش تغییر شوند، اما نگران نباشید! هر زمان ویژگی و نکته‌ی جدیدی در این مورد ارائه شد، ما نیز در همین صفحه آن را اضافه می‌کنیم، پس همین حالا صفحه را بوکمارک کنید.

گام اول: ایده‌پردازی و انتخاب موضوع کلمات کلیدی

 
اول باید ایده داشته باشید و پس از آن، کلمات کلیدی مناسب را حول آن ایده و موضوع انتخاب کنید. پس بیایید با چند روش و استراتژی قدرتمند برای ایده‌پردازی شروع کنیم…

در انتهای این گام، شما لیستی از موضوعات مهم و مرتبط با کسب و کارتان در اختیار خواهید داشت.

   

روش اول – طوفان فکری به پا کنید!


طوفان فکری یک از تکنیک‌های خیلی خوب برای ایده‌پردازی است، در این روش شما و چند تن از همکاران، جمع می‌شوید و موضوعات و ایده‌هایی در مورد حوزه فعالیت کسب و کارتان، ارائه می‌کنید.

طوفان فکری یکی از تکنیک‌های افزایش و بهبود خلاقیت است، در مقاله راهکارهای جذاب افزایش خلاقیت، به این مورد اشاره کردیم.

مهم نیست این ایده‌ها خوب هستند یا بد، کافیست با کار شما مرتبط باشند؛ در این مرحله فقط هرچه ایده به ذهن‌تان می‌رسد به زبان بیاورید و ثبت کنید. سپس در مراحل بعد، این ایده‌ها را بسنجید و مناسب‌ها را جدا کنید.

درواقع شما باید موضوعاتی را بنویسید که مخاطب به دنبال آنهاست. چند دقیقه خودتان را به جای مخاطب هدف بگذارید و فکر کنید به جای او می‌خواهید جستجو کنید.

به عنوان مثال اگر شما در کار رژیم‌های ورزشی هستید و مکمل‌های پروتئینی هم ارائه می‌کنید، ممکن است موضوعات زیر به ذهنتان برسد: (این موضوعات، کلمه کلیدی نیستند!)

  • رژیم چاقی
  • افزایش وزن
  • کاهش وزن
  • رژیم لاغری
  • مکمل‌های لاغری
  • مکمل‌های چاقی

  

روش دوم – استفاده از ویکی‌پدیا


ویکی‌پدیا علاوه بر اینکه یک منبع معتبر برای اطلاعات دست اول محسوب می‌شود، برای ایده‌پردازی هم یک سایت فوق‌العاده است. به صفحه اصلی ویکی پدیای فارسی بروید و یک موضوع کاملا خسته‌کننده وارد کنید!

ما کلمه “درخت” را جستجو کردیم.

ویکی پدیا منبع ایده پردازی

 

در همین صفحه، کمی اسکرول کردیم و پایین رفتیم. بخش‌هایی که آبی رنگ شده است، همگی می‌توانند موضوعات جذابی برای تولید محتوا باشند!

تحقیق کلمات کلیدی در ویکی پدیا

 

همچنان ادامه دادیم، یک موضوع خوب و جذاب دیگر برای تولید محتوا…

 

ایده تولید محتوا برای تحقیق کلمه کلیدی

دیدید؟ از یک کلمه ساده و بدون ویژگی عجیب و غریب، به چند موضوع تولید محتوای جذاب رسیدیم، پس برای هر کلمه‌ی دیگری این روش می‌تواند جواب دهد!

 

روش سوم – پیشنهادات گوگل، یوتیوب و بینگ


گوگل و بینگ، دو موتور جستجوی معروف هستند که کاربران فارسی زبان نیز از آنها استقبال کرده‌اند، به خصوص گوگل.

این موتورهای جستجو و یوتیوب، برای هر عبارتی که وارد کنید، پیشنهاداتی ارائه می‌دهند. این پیشنهادات بر اساس جستجوهای کاربران به دست آمده‌اند و این مسئله بدین معنی‌ست که کاربران زیادی در حوزه مدنظر، به دنبال این موضوعات هستند.

برای دیدن پیشنهادات گوگل، کافیست به صفحه اصلی این موتور جستجو به آدرس google.com بروید و سپس موضوع مدنظرتان را وارد کنید و پس از آن یک فاصله بزنید. لیستی مانند زیر خواهید دید.

 

تحقیق کلمات کلیدی

 

توصیه: از حالت ناشناس مرورگر استفاده کنید تا پیشنهادات گوگل، کاملا درست و بدون تاثیرپذیری از جستجوهای قبلی شما نشان داده شوند. در مرورگر کروم، از حالت incognito و در فایرفاکس از حالت private استفاده کنید.


موتور جستجوی بینگ نیز مانند گوگل عمل می‌کنند و پیشنهاداتی ارائه می‌دهد، پس بد نیست از این موتور جستجو هم استفاده کنید. دقیقا مانند گوگل، به صفحه اصلی بینگ به آدرس bing.com بروید و موضوعات مدنظرتان را یک به یک وارد کنید.

 

موتور جستجوی بینگ

 

اما یوتیوب با این که یک موتور جستجو نیست، حاوی اطلاعات و پیشنهادات بسیار خوبی است. پس از یوتیوب نیز غافل نشوید!

 

تحقیق در یوتیوب

 

نکته تکمیلی: گاهی اوقات بد نیست از منابع انگلیسی زبان نیز ایده بگیرید! برخی مطالب و موضوعات هستند که در زبان فارسی به قدر کافی به آن‌ها نپرداخته‌ایم، به خصوص موضوعات مربوط به اختراعات و تکنولوژی‌های جدید. موضوع‌های انتخابی خود را به زبان انگلیسی نیز جستجو کنید و مهم‌ترین و جذاب‌ترین پیشنهادات را انتخاب کنید.

   


علاوه بر پیشنهادات، گوگل یک بخش دیگر نیز دارد! بخش Search Related to در انتهای صفحه قرار دارد و موضوعات، سوالات و عناوین پرطرفدار در مورد عبارت سرچ شده را نشان می‌دهد. این بخش برای ایده‌پردازی و انتخاب موضوع محتوا بسیار عالی و کاربردی است.

در این مثال ما کلمه “سامسونگ” را در گوگل جستجو کردیم و با عبارات زیر مواجه شدیم.

 

search related to در گوگل

 

این عبارات از جستجوهای کاربران به دست آمده‌اند، همچنین برخی از آنها بر اساس عنوان‌های مطالب برتر، انتخاب شده‌اند؛ بهرحال استفاده از این بخش، برای شما مفید خواهد بود.

همچنین اگر بر روی هرکدام از این موضوعات کلیک کنید، به صفحه دیگری می‌روید و آنجا نیز بخش search related to ایده‌های جدیدی به شما ارائه خواهد داد.

  

روش پنجم – ایده‌پردازی با استفاده از فروم‌ها و انجمن‌ها


اگر بدانید انجمن‌های پرسش و پاسخ چقدر می‌توانند جذاب و مفید باشند، به هیچ وجه آنها را رها نمی‌کنید!

یک راه فوق‌العاده برای پیدا کردن فروم‌ها و سوالات مرتبط این است که موضوعات مدنظرتان را به شکل زیر جستجو کنید:

  • “موضوع مدنظر” + “فروم”
  • “موضوع مدنظر” + “انجمن پرسش و پاسخ”


همچنین جستجو به زبان انگیسی نیز می‌تواند ایده‌های جالبی برای شما به ارمغان بیاورد.

  • “موضوع مدنظر به زبان انگیسی” + “forum”

این انجمن‌ها معمولا شامل سوالات و مباحث متنوع و جذابی در حوزه فعالیت شما هستند و می‌توانید از این سوالات و تاپیک‌ها ایده بگیرید و محتواهای کاربرپسندی تولید کنید.

   

روش ششم – پیدا کردن ایده از شبکه‌های مجازی


همه به خوبی می‌دانیم که شبکه‌های مجازی امروزه همه‌فن‌حریف شده‌اند و در آن‌ها کاربران محتواهای متنوع و مختلفی تولید می‌کنند، می‌بینند و نقد می‌کنند!

در کشور ما اینستاگرام، توییتر و به نسبت کمتر لینکدین فعال هستند. برای ایده‌پردازی و پیدا کردن موضوع محتوا، می‌توانید در این شبکه‌ها جستجو کنید، همچنین هر ۳ از قابلیت هشتگ پشتیبانی می‌کنند به خصوص اینستاگرام و توییتر، هشتگ‌های معروف و متنوعی دارند.

کافیست چرخی در این رسانه‌ها بزنید و در مورد موضوعات مدنظرتان جستجو کنید، به تصویر زیر دقت کنید.

 

اگر عبارت #برنامه_نویسی را در اینستاگرام جستجو کنید، با چنین صفحه‌ای مواجه می‌شوید و با کلیک کردن بر روی هرکدام به دنیایی از محتواهای مرتبط و متنوع خواهید رسید. اینستاگرام

 

بد نیست نگاهی به مطلب چطور ایده تولید محتوا پیدا کنیم؟ بیاندازید، قطعا آنجا هم چند ترفند و ایده جذاب برای شما وجود دارد.

گام اول و تمام استراتژی‌هایش را پشت سر گذاشتیم، اکنون شما یک لیست از ایده‌های مختلف در دست دارید، اما همچنان راه‌هایی هست که کمک می‌کنند کلمات و عبارات بیشتری به دست آوریم.

بیایید یاد بگیریم که از چه ابزارهایی برای تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنیم و چطور اینکار را انجام دهیم…

با ما کاپیتان تولید محتوا شوید!

گام دوم: استفاده از چند ابزار تحقیق کلمه کلیدی


بدون ابزارها هم می‌توانید کلمه‌های کلیدی و عبارات مختلف را به دست آورید، اما ابزارها این روند را سریعتر می‌کنند و همچنین کلمات بیشتری به لیست اضافه خواهند کرد. پس برای به دست آوردن ایده هم از گام ۱ استفاده کنید، هم این گام که گام دوم است.

در ادامه چند ابزار کاربردی و جذاب معرفی می‌کنیم که دنیایی از کلمات را در خود جای داده‌اند، همچنان همراه ما باشید… راستی تمام این ابزارها را برای زبان فارسی تست کردیم و از این بابت مشکلی ندارند.

 

۱- ابزار keyword planner


کیورد پلنر یکی ازابزارهای دقیق گوگل است که با هدف کمک به پیاده‌سازی کمپین‌های گوگل ادز (ads – تبلیغات) در دسترس قرار گرفته است.

از آنجایی که داده‌های این ابزار به صورت مستقیم از گوگل می‌آید، بنابراین دقیق و درست هستند و می‌توانید به آنها تکیه کنید.

برای دسترسی به این ابزار و استفاده از آن، باید یک حساب گوگل ادز باز کنید، البته نیاز نیست هزینه کنید و کمپین راه‌اندازی کنید. برای شروع کار به ads.google.com بروید.

پس از آنکه ثبت نام کردید و وارد صفحه اصلی این ابزار شدید، در بخش setting and tools می‌توانید keyword planner را پیدا کنید، پس از آن با تصویری مانند زیر روبرو خواهید شد:

 

ابزار keyword planner

 

درواقع کیورد پلنر ۲ حالت در اختیار شما قرار می‌دهد، در حالت اول (discover new keywords) شما کلمه کلیدی را وارد می‌کنید و چندین و چند ایده مرتبط به شما نشان داده می‌شود. (دقیقا با همین قسمت کار داریم)

حالت دوم هم برای زمانی‌ست که کیوردها را دارید اما می‌خواهید اوضاع را بسنجید و ببینید روبه رشد هستند، چقدر کلمات سختی محسوب می‌شوند؟

ما با استفاده از بخش اول، چند ایده برای طراحی سایت پیدا کردیم:

 

تحقیق کلمات کلیدی

 

در تصویر دو مورد را مشخص کردیم، حتما لوکیشن را برای رو همه مناطق و زبان را روی فارسی تنظیم کنید، تا اطلاعات بیشتر و بهتری ببینید.

بیشتر بخوانید: سئو تکنیکال چیست؟ + چک لیست سئوی فنی

  

۲- ابزار keywordtool.io


یکی دیگر از راهکارهای تحقیق کلمات کلیدی در ایران، استفاده از ابزار keywordtool.io است. کافیست وارد صفحه اصلی این سایت شوید و سپس عبارت مدنظر را وارد کنید و سپس زبان فارسی را انتخاب نمایید.

داده‌ها و عباراتی که از این ابزار به دست می‌آید، به اندازه گوگل معتبر نیستند ولی برای ایده گرفتن خوب و مناسبند.

 

۳- ابزار Moz keyword research


Moz یکی از معتبرترین سایت‌ها و منابع دنیای سئو است، معمولا moz را با DA (اعتبار دامنه) می‌شناسیم، اما ابزارهای دیگری نیز در این سایت وجود دارد.

ابزار keyword research همانطور که از نامش پیداست، برای پیداکردن عبارات کلیدی و تحقیق کلمات کلیدی کاربرد دارد. کافیست به moz.com مراجعه کنید و در ابزار keyword research، کلمات کلیدی مدنظرتان را وارد کنید. البته در اکانت رایگان moz، شما نهایتا ۱۰ عبارت را در یک ماه می‌توانید جستجو کنید.

 

ابزار تحقیق عبارت کلیدی MOZ

 

۴- ابزار Keyword sheter


این ابزار هم پیشنهادات خوبی ارائه می‌کند، همچنین می‌توانید چندین عبارت را همزمان جستجو کنید، برای استفاده از آن وارد صفحه keywordsheeter.com شوید و سپس چند کلمه مدنظر را جستجو کنید، در هر خط یک عبارت را بنویسید.

تعدادی از عباراتی که این ابزار پیشنهاد می‌دهد ممکن است پرت و بلا باشند، اما در کل اگر نگاهی به لیست کیوردها بیاندازید، حتما ایده‌ها و عبارات خوب و جدیدی نیز در این بین وجود دارد.

چک لیست سئو به زبان ساده!

  

۵- ابزار Answer the public


این ابزار به نوعی متفاوت عمل می‌کند، البته تمام عملکردهای آن برای زبان فارسی به درستی کار نمی‌کنند، با این حال پیشنهادات جالبی به شما ارائه خواهد کرد.

برای استفاده از این ابزار به سایت answerthepublic.com مراجعه کنید و عبارت مدنظر را جستجو نمایید. نتایج این جستجو، به صورت تصویرهای گرافیکی و جالبی به نمایش درمی‌آیند.

 

راهنمای گام به گام تحقیق کلمات کلیدی

گام سوم: سختی عبارت کلیدی و چالش‌های انتخاب مناسب


خب حالا یک لیست بلندبالا از عبارات و کلماتی دارید که تعدادشان هم به هیچ وجه کم نیست! اما نمی‌توانید که روی تک تک این کلمات تمرکز کنید، چاره چیست؟

باید با توجه به شرایط سایتتان و میزان سختی، عبارات کلیدی را انتخاب کنید.

سختی یعنی چه؟ یعنی یک کلمه یا عبارت، چند بار در ماه جستجو می‌شود، آیا رقبای شما سرسخت و زیاد هستند.

اگر یک عبارت چندین هزاربار در ماه جستجو می‌شود و رقبا در این حوزه این قوی ظاهر شده‌اند، پس انتخاب این عبارت کلیدی را اصلا توصیه نمی‌کنیم! به خصوص اگر در ابتدای راه‌اندازی سایت هستید، باید با کلمات و عبارات کم رقابت، در نتایج جستجو بالا بیایید و سپس به سراغ عبارات سخت‌تر بروید.

بیایید ابتدا با انواع کیورد آشنا شویم و بعد از آن بررسی کنیم که چه عباراتی سخت‌ هستند و کدام موارد سختی کمتری دارند.

 

انواع عبارات کلیدی؛ عبارات طولانی یا کوتاه؟ کدام یک بهتر است؟


بیایید ابتدا با انواع کیوردها آشنا شویم و سپس مقایسه انجام دهیم.

۱- کلمات کلیدی اصلی (Head)

از عبارات کلیدی، معمولا حاوی یک کلمه اصلی هستند و میزان جستجو و رقابت در آنها زیاد است. به عنوان مثال کلمه‌ای مثل “ورزش” یک کیورد با رقابت بالاست و صدالبته نمی‌دانیم هدف کاربر از جستجوی آن دقیقا چیست؟ آیا اخبار مربوط به ورزش را می‌خواهد؟ یا قصد دارد حرکات ورزشی یاد بگیرد؟ این کلمات معمولا نرخ تبدیل خوبی ندارند و کاربر را مستقیم به مشتری تبدیل نمی‌کنند.
 

۲- کلمات کلیدی متوسط (Body)

این کلمات کلیدی به شکل ۲ یا ۳ عبارت در کنارهم دیده می‌شوند و میزان جستجوی آنها هم متوسط و رو به زیاد است(حدود ۲۰۰۰ بار جستجو در ماه)، اما نسبت به گروه کلمه کلیدی اصلی، هدف مشخص‌تری دارند و رقابت در آنها کمتر از گروه قبلی است. به عنوان مثال “اخبار ورزشی” یا “ورزش هوازی”.
   

۳- کلمات کلیدی طولانی (Long Tail)

کلمات کلیدی دم دراز یا همان طولانی، بیش از ۴ کلمه و عبارت را در خود جای می‌دهند و همین مسئله باعث شده که کاملا مفهوم و هدف جستجوی آنها مشخص باشد. البته رقابت کمتری هم دارند (بین ۱۰ تا ۲۰۰ سرچ در ماه) اما نرخ تبدیل آنها زیاد است و گزینه‌های بسیار مهمی برای فروش بیشتر و بالا آوردن سایت هستند. مانند: “ورزش هوازی برای کم کردن وزن”

  

کدام نوع عبارت کلیدی بهتر است؟

 
قطعا نمی‌توان یک نسخه برای تمام کلمات و تمام کسب و کارها درنظر گرفت، اما چند پیشنهاد و مقایسه انجام خواهیم داد.

 

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

اگر سایت شما به تازگی تاسیس شده و یا هنوز صفحات شما در رتبه‌های خوبی قرار نگرفته‌اند و یا اگر می‌خواهید به موضوعاتی بپردازید که رقابتی ندارند، بهتر است بر روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید.

هرکدام از انواع عبارات کلیدی، مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما اگر بخواهیم از نظر رقابت بررسی کنیم، کلمات Long Tail کم رقابت‌ترین‌ها هستند.

 

چطور میزان سختی و رقابت کلمات کلیدی را بسنجیم؟


در ادامه بهترین راهکارهای سنجش میزان رقابت و سختی عبارات کلیدی را بررسی می‌کنیم. سعی کنید در نهایت عباراتی را برای شروع کار انتخاب کنید که سختی کمتری دارند و می‌توانید با سایتتان برای آنها رتبه بگیرید.
 

۱- جستجو در گوگل

کافیست کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کنید، سایت‌هایی که نتایج آنها در صفحه اول ظاهر می‌شوند، آیا سایت‌های معتبر و معروفی هستند؟ مثلا اگر ویکی‌پدیا در صفحه است، بهتر است دور این کلمه کلیدی را خط بکشید!

البته حتما تمام ۱۰ نتیجه را بررسی کنید، اگر سایتی در این بین وجود دارد که کوچکتر و محدودتر است، پس شما هم می‌توانید به صفحه اول راه پیدا کنید.

افزونه MOZbar را نصب کنید تا DA هر سایت در نتایج جستجو نشان داده شود، هرچقدر DA به عدد ۱۰۰ نزدیکتر باشد، یعنی آن سایت اعتبار بیشتری دارد. البته گوگل از این DA استفاده نمی‌کند، اما به صورت تقریبی درست است!

 

۲- باز هم keyword planner


اگر یادتان باشد، در گام‌های قبل، گفتیم که کیورد پلنر ۲ حالت دارد. حالت دوم آن برای سنجش میزان سرچ و سختی کلمات کلیدی کاربرد دارد.

در بخش get search volume می‌توانید میزان جستجوی کلمات کلیدی مختلف و رقابت در آنها را ببینید.

 

ابزار SEMrush

  

۳- ابزار SEMrush


سایت SEMrush یکی از منابع معتبر در زمینه سئو است که با مراجعه به سایت و ثبت نام در آن، می‌توانید به ابزارهای فوق‌العاده‌ی SEMrush دسترسی داشته باشید، اما نسخه رایگان دارای محدودیت‌هایی هم هست.

بهرحال ابزار keyword overview در سایت SEMrush به شما اطلاعات خوب و جامعی می‌دهد، از سختی کلمه کلیدی گرفته تا پیشنهادات بیشتر و مرتبط.

 

۴- ابزار MOZ


در گام قبل، در مورد ابزار تحقیق کلمات کلیدی MOZ صحبت کردیم، این ابزار میزان سختی کلمه کلیدی را نیز به شما نشان می‌دهد! کافیست در بخش keyword research عبارات مدنظر خود را وارد کنید.

 

۵- ابزار sem scoop


با استفاده از این ابزار می‌توانید علاوه بر دیدن سختی کلمه کلیدی، اطلاعات نتایج برتر برای آن عبارت را هم ببینید. مثلا ببینید سایت‌هایی که در نتایج جستجو رتبه ۱ تا ۱۰ هستند، چند سال عمر دارند یا DA آنها چند است و …

کافیست به سایت semscoop.com مراجعه کنید و کلمه کلیدی مدنظر را در همان صفحه اصلی جستجو کنید.

 

چک لیست تحقیق عبارت کلیدی

گام چهارم: انتخاب کلمات کلیدی نهایی


ابزارها به شما کمک می‌کنند لیست جامعی از کیوردها و عبارات کلیدی مهم به دست آورید، اما در نهایت این شما هستید که باید از بین کیوردها، انتخاب کنید و مهم‌ترین‌ها را جدا کنید، دقیقا در همین مرحله که گام آخر تحقیق کلمه کلیدی‌ست!

شما باید عوامل و فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید و سپس مهم‌ترین و بهترین عبارات را بر اساس این عوامل انتخاب کنید. در ادامه چند عامل و فاکتور مهم را بررسی خواهیم کرد.

 

۱- میزان (حجم) جستجو


هرچقدر میزان جستجو (Search Volume) یک عبارت کلیدی بیشتر باشد، ترافیک بیشتری از طریق آن وارد سایت شما می‌شود و این یعنی افزایش بازدید سایت!

این متریک را می‌توانید در ابزار keyword planner که بالاتر گفتیم، پیدا کنید. اما چه عددی مناسب است؟

بسته به حوزه فعالیت شما، میزان جستجو نیز متفاوت است، طبیعتا اگر شما در حوزه‌ی تکنولوژی فعالیت دارید، عبارات کلیدی مرتبط، میزان جستجوی بالایی خواهند داشت.

پس باید شرایط جستجو در حوزه فعالیتتان را زیرنظر بگیرید و سپس محدوده‌ای را به عنوان میزان جستجوی زیاد انتخاب کنید.

ممکن است این حجم جستجوی زیاد، برای یک کسب و کار بین ۱۰۰ تا ۱k باشد و برای دیگری بیش از ۱۰۰k.

  

۲- نرخ کلیک طبیعی


میزان جستجوی یک کلمه کلیدی، اولین موردی‌ست که باید به آن توجه کنید، اما مورد دیگری که باید به آن اهمیت دهید، نرخ کلیک است! نرخ کلیک یا CTR (تعداد کلیک تقسیم بر تعداد نمایش) را برای کلمات کلیدی باید درنظر بگیرید.

کلمات مدنظرتان را جستجو کنید، در صفحه SERP یا همان نتایج جستجو، ببینید آیا تعداد نتایج با برچسب Ad در این صفحه زیاد است؟ آیا ریچ اسنیپت در این صفحه نمایش داده شده؟

 

نتایج جستجوی گوگل

 

اگر یکی از این دو حالت رخ داده است، بهتر است این کلمه کلیدی را در درجه دوم اهمیت قرار دهید و بعدا به آن بپردازید، زیرا حتی در صورتی که رنک شما در این صفحه ۱ باشد، کلیک‌های زیادی دریافت نخواهید کرد!

البته اگر میزان جستجوی این کلمات زیاد است و ایمپرشن بالایی دارند، حتی در صورت کم بودن CTR بهتر است از آن غافل نشوید.

با استفاده از ابزارهای ahrefs نسخه حرفه‌ای و MOZ (keyword research) می‌توانید نرخ CTR کلمات کلیدی را به دست آورید.


 

۳- سختی کلمات


در گام قبل، به خوبی در این مورد توضیح دادیم، اگر سایت شما نوپاست و بک‌لینک‌های زیادی ندارید، بهتر است به سراغ عبارات کلیدی کم رقابت بروید و با long tailها شروع کنید.

پس از مدتی که بک‌لینک‌های زیادی دریافت کردید، اعتبار دامنه شما رشد کرد و از نظر سئو بهبود یافتید، به سراغ این عبارات پر رقابت و سخت بروید.

 

تحقیق کلمات کلیدی

 

۴- برآورده کردن نیاز کسب و کار


شاید بهتر بود این مورد را همان اول می‌گفتیم، اما الان هم دیر نشده! شما لیست بزرگی از عبارات کلیدی مهم دارید و باید از بین آنها مهم‌ترها را انتخاب کنید و تمرکزتان را روی آنها بگذارید.

در این بین کلماتی هستند که ممکن است برای شما ورودی و ترافیک زیادی به ارمغان بیاورند و از هرنظر خوب باشند، اما سودی نداشته باشند!

مثلا فرض کنید شما یک ابزار دارید برای چک کردن بک‌لینک‌ها و درآمدتان نیز از همین طریق است؛ یعنی اشتراک حرفه‌ای ابزار خود را می‌فروشید. حال کلمه‌ای مانند “آموزش طراحی سایت” ممکن است برای شما ورودی زیادی به ارمغان بیاورد، اما در نهایت سودی نخواهد داشت؛ زیرا درآمد شما از فروش دوره نیست!

عبارتی مانند “ابزار چک کردن بک لینک” قطعا برای شما درآمد بیشتری به همراه خواهد داشت، هرچند که میزان جستجو برای این عبارت نسبت به “آموزش طراحی سایت” ممکن است کمتر باشد.

پس موردی که باید درنظر داشته باشید این است که عبارات کلیدی انتخابی، حتما محصولات و خدمات شما را مورد پوشش قرار دهند و به درآمدزایی شما کمک کنند.

با درنظر گرفتن همین ۴ فاکتور هم می‌توانید به راحتی مهم‌ترین عبارات کلیدی را برای سایت خود به دست آورید و سپس برای رتبه‌گرفتن در این کلمات تلاش کنید و موفق شوید…

گام طلایی ۱: استفاده از گوگل سرچ کنسول


این ترفند برای زمانی‌ست که شما چند محتوا دارید و از گوگل ورودی دریافت می‌کنید.

گوگل سرچ کنسول یکی از بهترین ابزارهای گوگل برای حوزه دیجیتال مارکتینگ است، اگر هنوز سایت خود را در این ابزار ثبت نکرده‌اید، همین حالا اقدام کنید.

در بخش performance می‌توانید عبارات ورودی سایتتان را ببینید، اینکه کاربران چه عبارتی را سرچ کرده‌اند و درنتیجه سایت شما را دیده‌اند یا وارد آن شده‌اند.

 

سرچ کنسول

 

اگر این لیست را بر اساس impression یا میزان نمایش، مرتب کنید لیست کیوردهایی را می‌بینید که بیشترین نمایش را داشته‌اند و لزوما کلیک زیادی دریافت نکرده‌اند!

یک ترفند و استراتژی خوب این است که لیست کیوردها و عباراتی را که impression بالایی دارند ولی کلیک آنها کم است، استخراج کنید و در محتواهای خود به کار ببرید و به آنها بپردازید. (البته در محتواهایی که مربوط به همان موضوع هستند، از این عبارات استفاده کنید.)

همچنین می‌توانید از این کوئری‌ها در تیترها و بخش‌های مختلف محتوای خود استفاده کنید تا رتبه‌ی پیشین محتواهایتان بهبود یابد.

استفاده از کلمات کلیدی در محتوا، آداب مخصوص به خود را دارد، نباید خیلی کم و یا خیلی زیاد از عبارات کلیدی استفاده کنید، برای اطلاعات بیشتر در مورد این آداب، مقاله چگالی کلمات کلیدی چیست؟ را مطالعه کنید.

گام طلایی ۲: هدف جستجو (search intent)


وقتی کاربر کلمات کلیدی مدنظر شما را سرچ می‌کند، چه انتظاری دارد؟ دنبال خرید یک محصول است یا می‌خواهد اطلاعاتی دریافت کند؟

در یک کلام، هدف کاربر از جستجو چیست؟

به عنوان مثال اگر یک کاربر، عبارت “مدل مانتو” را جستجو می‌کند، آیا قصد خرید دارد؟ خیر، این کاربر فقط می‌خواهد چند تصویر از مدل‌های مختلف مانتو ببیند و قصد خرید ندارد.

کاری که پس از انتخاب کلمات کلیدی باید انجام دهید، این است که کانسپت و نوع محتوا را انتخاب کنید و بفهمید کاربر چه نیت و قصدی از جستجو دارد.

گام طلایی ۳: کلمات کلیدی تکمیلی


بیشتر مردم، سایت و محتواهای خود را برای کیوردها و کلماتی بهینه می‌کنند که کاملا مرتبط با چیزی‌ست که می‌فروشند. اما به ۲ دلیل، اینکار اشتباه است:

۱- کیوردهای مربوط به محصولات، رقابت زیادی دارند.

۲- هزاران عبارت کلیدی وجود دارد که مشتریانِ احتمالیِ شما، آنها را سرچ می‌کنند و مستقیما برای محصولاتی که می‌فروشید، جستجو نمی‌کنند.

اگر شما بر سر راه مخاطبان گروه دوم قرار بگیرید و یک تکه محتوای جذاب به آنها نشان دهید، احتمالا این افراد را به مشتری تبدیل می‌کنید یا حداقل شانس بیشتری برای فروش خواهید داشت. مطلب CTA چیست؟ حتما در این مورد به شما کمک خواهد کرد.

فرض کنید یک دوره آموزشی سئو دارید و قصد دارید آن را به فروش برسانید، کلماتی مانند آموزش سئو، دوره سئو و دوره آموزش سئو می‌توانند برای شما مفید باشند، اما رقابت در این کلمات بسیار سخت است.

اما کلمات و عباراتی هستند مانند ابزارهای سئو، سئوی داخلی، لینکسازی و … که به صورت مستقیم مربوط به فروش دوره سئو نیستند، اما عباراتی هستند که مخاطب هدف و مشتریان احتمالی شما جستجو می‌کنند. اگر شما روی این عبارات تمرکز کنید، دقیقا مخاطب هدف و مشتریان خود را جذب خواهید کرد.

به عنوان مثال اگر به صفحه راهنمای شغلی تولید محتوا مراجعه کنید، بنری خواهید دید که شما را دعوت به خرید دوره تولید محتوا می‌کند.

 

چک لیست تحقیق عبارت کلیدی

اینفوگرافیک آموزش تحقیق کلمات کلیدی

در این مطلب ۴ گام اساسی برای تحقیق کلمات کلیدی به شما معرفی کردیم، اما اگر بخواهیم تنها در چند دقیقه خلاصه‌ای از این مقاله را به شما عرضه کنیم، تصویر زیر کاملا مناسب است. می‌توانید این اینفوگرافیک را ذخیره کنید و همیشه در دست داشته باشید تا در صورت لزوم نگاهی به آن بیاندازید و روند تحقیق کلمات کلیدی را به درستی انجام دهید. 

به اشتراک گذاری این تصویر، با ذکر منبع کاملا مجاز است، همچنین می‌توانید برای دانلود آن بر روی لینک کلیک کنید.

تحقیق کلمات کلیدی

چندکلام با چ یاب

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین و اولین گام‌های سئو و سئوی محتوا محسوب می‌شود، اگر به درستی کلمات کلیدی را انتخاب نکنید، درنهایت شما می‌مانید و یک دنیا تلاشِ بی‌نتیجه!

این محتوا به قدر کافی طولانی شد و دیگر جای هیچ توضیح اضافه‌ای برای بخش نتیجه‌گیری، باقی نمی‌ماند. اگر در مورد هر قسمت سوالی دارید و یا به توضیح بیشتری نیاز دارید، کافیست در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

درضمن این مطلب به مرور آپدیت و به‌روز می‌شود، پس حتما صفحه را ذخیره کنید و هر ماه به ما سر بزنید.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

با بهره‌گیری از مطلب “فاخر” سایت بک‌لینکو

فهرست مطالب
متولد خوزستان | فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر 💻 | علاقه‌مند به عکاسی 📸، فوتبال ⚽ و برنامه‌نویسی