سئو داخلی چیست

سئو داخلی چیست؟ | چک لیست جامع سئو on page (سال ۱۴۰۰)

همانطور که میدانید، کسب و کارها همه به سمت استفاده از اینترنت و فروش و بازاریابی در بستر آن، در حرکت هستند و تا چند سال آینده اگر کسب و کاری در اینترنت فعال نباشد، از چرخه رقابت خارج می‌شود.

در این بین عاملی که باعث می‌شود یک کسب و کار یا یک سایت در فضای اینترنت از سایر رقبا پیشی بگیرد، سئو است؛ بنابراین فعالان این حوزه، روز به روز، بیشتر به اهمیت سئو پی می‌برند.

در مطلب سئو چیست؟ به مفهوم سئو و نحوه کارکرد آن پرداختیم و همچنین گفتیم که سئو در واقع به ۳ دسته اصلی تقسیم می‌شود: سئو on page، سئو off page و سئو تکنیکال.

در این مطلب می‌خواهیم در مورد سئو داخلی یا همان سئو On page صحبت کنیم و یک چک لیست جامع و کامل سئو داخلی به شما ارائه کنیم. از این مقاله، هم به عنوان چک لیست سئو، و هم به عنوان یک مرجع یادگیری سریع می‌توانید استفاده کنید. همراه ما باشید…

سئو داخلی یا on page چیست؟

سئو داخلی به مجموعه فرآیندها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که در تلاشند محتوای صفحات وب سایت شما را برای موتورهای جستجو و کاربران بهینه کنند.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

به این بخش از سئو، سئوی on page یا on site می‌گویند و تمرکز آن بر محتوای صفحات سایت است. بهینه سازی تگ‌ها، لینک‌های داخلی و URLها از متداول‌ترین فرآیندها و تکنیک‌های سئو داخلی هستند.

دقیقا برخلاف سئوی خارجی که تمام تمرکز آن بر سیگنال‌ها و اتفاقاتی‌ست که خارج از وب‌سایت رخ می‌دهند. مثلا اینکه چه بک‌لینک‌هایی دارید و دیگران در مورد شما چه می‌گویند در سئوی off page اهمیت دارد.

سئوی تکنیکال نیز بر مسائل فنی سایت و سرعت و ایندکسینگ و … تمرکز دارد. اگر می‌خواهید سئوی تکنیکال سایت خود را حرفه‌ای جلو ببرید، مطلب چک لیست سئو تکنیکال و اکستنشن‌های سئو تکنیکال را نیز بررسی کنید.

اما چرا سئوی داخلی مهم است؟ اصلا چه اهمیتی دارد و شامل چه تکنیک‌هایی‌ست؟

 

سئوی داخلی چیست

چرا سئوی on page مهم است؟

شاید فکر کنید حالا که به سال ۲۰۲۱ رسیدیم، دیگر تکنیک‌های قدیمی سئو on page موثر نیستند، اما اشتباه می‌کنید!

هرچقدر گوگل و الگوریتم‌هایش بهتر می‌شوند و باهوش‌تر، همچنان از برخی تکنیک‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

طبق تحقیقات، برترین نتایج جستجو به خصوص نتایج اول تا سوم، همگی از کیورد اصلی در تگ عنوان استفاده کرده‌اند و دقیقا عبارت کلیدی را در ابتدای عنوان آورده‌اند.

گوگل اعلام کرده که برای رتبه گرفتن محتواها در گوگل باید این موارد اهمیت دارند:

  • UX – تجربه کاربر
  • بانس ریت و Dwell time
  • هدف کاربر از جستجو
  • سرعت لود صفحات
  • نرخ CTR

بنابراین اگر نکات مربوط به سئوی داخلی را رعایت نکنید، محتوای شما هرگز جزء نتایج برتر نخواهد بود، ممکن است رتبه بگیرد اما رتبه‌ی خوبی نمی‌گیرد!

اگر می‌خواهید محتواهای شما دیده شوند و در نتیجه کسب و کارتان رونق بگیرد، باید برای سئوی on page ارزش قائل شوید. در ادامه چک لیست سئوی داخلی را با هم بررسی خواهیم کرد، همچنان با ما بمانید…

چک لیست جامع سئو on page در ۵ گام

چک لیست سئو داخلی را به چند بخش مهم تقسیم کرده‌ایم و در هر بخش چند مورد مهم را نوشته‌ایم. همراه ما باشید تا از این پس صفحات و محتواهای شما از نظر سئوی داخلی بهینه شوند.

گام اول: بهینه سازی محتوا برای سئو

در این بخش به شما می‌گوییم که چطور صفحات و محتواها را برای کیوردها و کلمات کلیدی هدف، بهینه کنید.

استفاده از عبارت کلیدی هدف در ابتدای محتوا

این مورد یکی از تکنیک‌های قدیمی سئوی محتواست، که همچنان کاربرد دارد و تاثیرگذار است. البته قبل از به کار بردن کلمات کلیدی، باید تحقیق کنید و آنها را انتخاب کنید! چک لیست جامع تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند راهنمای خوبی برای شروع باشد.

طبق این تکنیک، کلمه و عبارت کلیدی هدف را باید در پاراگراف اول محتوا، بنویسید. یعنی تقریبا در ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه اول محتوا، حداقل یکبار کلمه کلیدی هدف یا مترادف‌های آن را ذکر کنید.

 

چک لیست سئو داخلی

 

گوگل به عباراتی که در ابتدای صفحه نوشته شوند، ارزش و اهمیت بیشتری می‌دهد. بهتر است در پاراگراف اول محتوا، کلمه کلیدی را بنویسید تا گوگل بهتر متوجه موضوع محتوای شما شود.

Keyword یا همان عبارت کلیدی مهم‌ترین رکن یک پست محسوب می‌شود. گوگل به وسیله‌ی این عبارات کلیدی، موضوع محتوای شما را درک می‌کند و به آن رتبه می‌دهد.

این مسئله که عبارات کلیدی به اندازه‌ی کافی در متن تکرار شوند، اهمیت دارد؛ اما جایگاه و مکانی که این عبارات نوشته می‌شوند نیز همانقدر اهمیت دارد. به عنوان مثال در پاراگراف اول، در تیترها، در تگ آلت تصاویر و …

 

تراکم کلمه کلیدی

اگر در متن و صفحه‌ی محتوای خود از عبارات کلیدی بیش از حد استفاده کنید اصطلاحا keyword stuffing رخ می‌دهد و الگوریتم گوگل، شما را به عنوان یک فرد متقلب در نظر می‌گیرد. در نتیجه سایت شما جریمه خواهد شد و در نتایج نشان داده نمی‌شود.

اما این حد چقدر است؟ سعی کنید همواره چگالی عبارات کلیدی در متن شما بین ۲ تا ۴ درصد باشد و به بیش از ۵ درصد نرسد!

برای اطلاعات بیشتر در این مورد، مطلب چگالی کلمات کلیدی چیست؟ را بخوانید.

نکته‌ی دیگری که باید بدانید این است که گوگل توانایی جستجوی معنا را دارد، یعنی  دیگر نیازی نیست که حتما کلیدواژه‌های شما عینا استفاده شوند. گوگل توانایی دارد که معنای عبارات را هنگام جستجو در نظر بگیرد و مطالب مرتبط را بدون تطبیق دقیق کلمات پیدا می‌کند.

به تگ h1 هم اهمیت دهید!

همیشه تصور می شود که تگ h1 همان عنوان صفحه است اما باید بدانید که چنین نیست. برخی از تفاوت های اصلی این دو را در ادامه نوشته‌ایم:

  • تگ عنوان یا همان title، در نتایج موتورهای جستجو نشان داده می‌شود و در قسمت اسنیپت، عنوان اصلی است.
  • تگ عنوان (title) به صورت بصری در صفحه نمایش داده نمی‌شود ولی بخشی از صفحه است و در قسمت عنوان مرورگر نمایش داده می‌شود. این تگ در <header></header> قرار می‌گیرد.
  • تگ H1 هنگامی که کاربر در حال مشاهده‌ی صفحه است به وی نمایش داده می‌شود.
  • تگ title یک سیگنال قوی و مهم به موتورهای جستجو می‌فرستد و به آنها می‌گوید که این صفحه در مورد چه موضوعی است.
  • بهتره که هر صفحه و هر محتوا یک تگ h1 داشته باشد.

با توجه به این موارد، به نظر میرسد که تگ h1 برای موتور جستجو مهم نیست؛ اما نه اشتباه نکنید!

گوگل گفته که از تگ H1 برای فهمیدن و درک ساختار محتوا استفاده میکند. سعی کنید از همان title و عنوان محتوا، در تگ h1 استفاده کنید.

معمولا وردپرس اینکار را به صورت خودکار انجام میدهد، اما اگر می‌خواهید چک کنید، کافیست کد صفحه را ببینید و دنبال <h1> بگردید. (برای دیدن کد صفحه کلیدهای ترکیبی ctrl+u را بزنید.)

 

اهمیت تگ h1 در سئو

راستی ما در دوره طراحی سایت، به صورت رایگان تگ‌های html را به شما آموزش داده‌ایم، از اینجا دریافت کنید.

از عبارت کلیدی در تگ h2 استفاده کنید.

در درجه اول سعی کنید حتما محتوا را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و عنوان هر بخش را در تگ h2 قرار دهید.

در درجه دوم هم تلاش کنید که حداقل در یک تگ h2 از عبارت کلیدی هدف استفاده کنید. بیشتر یا کمتر شدن این تعداد، به سئوی سایت لطمه نمی‌زند، اما تجربه ثابت کرده استفاده از یک عبارت کلیدی، در بهبود سئوی صفحه موثر است.

بهینه سازی URL برای سئو

 در مورد ساختار URL در چک لیست سئو تکنیکال صحبت کردیم قبلا، اما اینجا می‌خواهم بگویم که سعی کنید URLها را کوتاه و مرتبط انتخاب کنید.

از کلمه کلیدی هدف هم در URL استفاده کنید، در ضمن زبان URL مهم نیست، چه انگلیسی باشد چه فارسی، گوگل مفهوم و معنای آن را متوجه می‌شود.

به عنوان مثال برای محتوای جامع تحقیق کلمات کلیدی، ما از URL زیر استفاده کردیم:

https://cheyab.ir/keyword-research-checklist

ایجاد لینک خارجی در محتوا

استفاده از لینک‌های خارجی و مرتبط در محتوا، باعث می‌شود که گوگل بهتر متوجه موضوع صفحه شود و البته محتوای شما را به عنوان یک محتوای جامع و باکیفیت در موضوع مدنظر، تشخیص می‌دهد.

تجربه می‌گوید که اگر شما در مطلب خود به سایت‌های معتبر در حوزه‌ی فعالیتتان لینک دهید؛ چه به عنوان منبع و چه به عنوان دیگری، باعث بهبود سایتتان می‌شود.

 

لینک خارجی در محتوا

 

گوگل می‌گوید که تمام لینک‌های درون یک محتوا به خوبی و با دقت بررسی می‌شوند ولی لینک خارجی به عنوان یک فاکتور رده بندی استفاده نمی‌شود.

البته دقت داشته باشید که به سایت‌های مرتبط با موضوع خود لینک دهید و این سایت‌ها معتبر باشند.

با کلیک کردن کاربران سایت شما بر روی این لینک‌ها، موتور جستجو سایت شما را به عنوان یک سایت معتبر در حوزه‌ی خودتان شناسایی می‌کند و باعث می‌شود جایگاه شما بهبود ‌یابد. همچنین تعداد لینک‌های خروجی شما نباید بیش از حد باشد.

گام دوم: بهینه سازی تگ‌های تایتل و توضیحات

طبق گفته گوگل، تگ‌های تایتل و عنوان در رتبه‌گیری و فهمیدن موضوع محتواهای شما موثر هستند و از این جهت باید به آنها اهمیت دهید.

اما از آن طرف، دیسکریپشن و توضیحات متا، ممکن است به صورت مستقیم تاثیری بر رتبه‌گیری سایت نداشته باشد و فقط از نظر تجربه کاربر مهم باشد.

بهرحال این دیسکریپشن همان توضیحی‌ست که کاربر در نتایج جستجو می‌بیند و با خواندن آن، باید بر روی لینک محتوای شما کلیک کند.

در این گام نکاتی در مورد بهینه سازی تگ تایتل و دیسکریپشن به شما ارائه می‌کنیم، با ما باشید…

استفاده از کیورد در تگ عنوان + چند نکته

تگ عنوان یا همان title به حدود ۷۰ کاراکتر محدود است و سعی کنید این محدودیت را رعایت کنید و عنوان را بهینه سازی کنید. البته اگر حروف عنوان شما بیشتر از این مقدار باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند و فقط در گوگل و موتورهای جستجو به خوبی نمایش داده نمی‌شود.

اما برسیم به اهمیت title…

موتورهای جستجو از تگ تایتل برای درک و فهم موضوع صفحه استفاده می‌کنند، پس توصیه می‌کنیم حتما از عبارت کلیدی هدف در تایتل استفاده کنید و چه بهتر که این عبارت را در ابتدای عنوان بنویسید.

 

تکرار کلمه کلیدی در پاراگراف اول محتوا

 

البته لزومی ندارد که حتما عبارت کلیدی را در ابتدای عنوان بنویسید، ولی هرچه به ابتدا نزدیکتر باشد بهتر است.

تا انیجا تایتل را از نظر سئو و موتورهای جستجو بررسی کردیم، از اینجا به بعد می‌خواهیم بگوییم که چه عنوان‌هایی برای کاربر جذاب‌ترند…

طبق تحقیقات، استفاده از عباراتی توصیفی در عنوان، آن را جذاب‌تر می‌کند و نرخ کلیک کاربران را بالاتر می‌برد. عباراتی مثل: بهترین، راهنمای جامع، چک لیست، برترین، عجیب‌ترین، سریع، رایگان و…

اگر می‌خواهید عنوان‌های جذاب و کارآمد بنویسید، مقاله “۱۱ راهکار حرفه‌ای برای تیترنویسی” را حتما بخوانید.

نوشتن متا دیسکریپشن

شمایل محتوای سایت شما در نتایج گوگل (SERP)، مثل تصویر زیر است:

 

آموزش سئوی داخلی

 

عنوان و توضیحات متا را در تصویر مشخص کردیم، گوگل همیشه توصیه می‌کند که تگ متا دیسکریپشن را حتما ویرایش کنید و خودتان بنویسید، گرچه معمولا گوگل متناسب با عبارت‌های سرچ شده، این توضیحات را تغییر می‌دهد.

یک متا دیسکریپشن خوب، باعث می‌شود محتوای شما نرخ کلیک (CTR) بیشتری داشته باشد.

علاوه بر اینکه توضیحات متا باید مرتبط و جذاب باشد، بهتر است از کلمات کلیدی مرتبط هم در آن استفاده کنید، زیرا گوگل این کلمات را بولد و پررنگ نشان می‌دهد و درنتیجه کاربران بیشتر به کلیک کردن روی لینک ترغیب می‌شوند.

گام سوم: نگارش محتوای سئو شده

اگر می‌خواهید در سال ۲۰۲۱ یا ۱۴۰۰، محتوای شما دیده شود، بازخورد بگیرد و درنهایت برای شما ارزش آفرین باشد، باید محتوایی تولید کنید که:

  • یکتا و خاص باشد.
  • ارزشمند باشد.
  • برای هدف کاربر تولید شده باشد.

در ادامه این ۳ مورد را به طور دقیق بررسی می‌کنیم…

اما پیش از خواندن ادامه مطلب، بگویم که ما یک مقاله جامع داریم و درآن، گام به گام مراحل تولید یک محتوای ارزشمند را به شما آموزش می‌دهیم، این مطلب را همین حالا در صفحه چک لیست جامع تولید محتوا بخوانید.

یونیک و بی همتا باشید!

درست است، محتوای شما نباید کپی و تکراری باشد، اما اینجا منظورمان از یونیک و بی‌همتا بودن، این نیست!

شما باید محتوایی تولید کنید که حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد و مشابه سایر محتواها نباشد، حداقل چند نکته جدید داشته باشد.

می‌توانید نکات و استراتژی‌های متفاوتی ارائه کنید، لیست بهتری جمع‌آوری کنید، نمونه‌های متفاوتی بررسی کنید، روندهای مخصوص خودتان را منتشر کنید و ….

 

نظر مهران منصوری در مورد سئوی محتوا

محتوای ارزشمند تولید کنید.

اگر محتوای شما یونیک باشد ولی ارزشمند نباشد و اطلاعات مفیدی ارائه نکند، چرا باید دیده شود؟ چرا کاربر آن را با دیگران به اشتراک بگذارد؟

پس نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن اهمیت دهید، ارزش محتواست!

چند راهکار ساده که محتواهای شما را ارزشمند می‌کنند:

  • از جزئیات استفاده کنید: سعی کنید کاربردی بنویسید، از تصاویر و اسکرین‌شات‌های متنوع و مفید استفاده کنید و گام به گام با جزئیات، کاربر را به سمت مقصد همراهی کنید.
  • اضافه‌گویی نکنید: در عین حال که با جزئیات می‌نویسید، حواستان باشد که عبارات بیهوده و بی‌فایده ننویسید. سعی کنید از هنر کپی رایتینگ در محتواهای خود بهره ببرید.
  • به‌روز باشید: از اطلاعات دست اول و جدید استفاده کنید، استراتژی‌ها و ترفندهای جدید، نمونه‌های جدید و …
  • کار را به کاردان بسپارید: گوگل به محتواهایی که توسط افراد معتبر و متخصص نوشته شوند، اهمیت می‌دهد؛ علاوه بر این، یک فرد باتجربه قطعا محتوای بهتری می‌تواند تولید کند و اعتماد بیشتری جلب می‌شود. بهتر است یک یا چند تولیدکننده محتوای معتبر و سرشناس داشته باشید تا اینکه هر روز محتوای فریلنسرهای مختلفی را منتشر کنید.

محتوایی تولید کنید که کاربر می‌خواهد بخواند.

یک محتوای ارزشمند و یکتا، می‌تواند در صفحه اول گوگل و حتی رتبه‌های اول، نشان داده شود، اما اگر هدف کاربر از جستجو، این محتوا نباشد چه؟

هدف جستجو یا search intent طی سالهای گذشته به یکی از مهم ترین موارد برای سئو و بازاریابی محتوا تبدیل شده است و باید قبل از تولید محتوا به آن بپردازید.

به عنوان مثال افرادی که ‘آموزش تولید محتوا’ را جستجو میکنند، غالبا به دنبال دوره‌ی تولید محتوا هستند و کسی که عبارت ‘سئوی محتوا’ را سرچ میکند بیشتر دنبال یک چک لیست است.

 

اهمیت کانسپت محتوا

 

موضوع مهم این است که اگر محتوایی متناسب با هدف جستجوی کاربر تولید نشده باشد، حتی اگر در گوگل رتبه بگیرد، به زودی این رتبه را از دست خواهد داد!

بهترین راهکار برای فهمیدن هدف جستجو این است که عبارت مدنظرتان را در گوگل جستجو کنید و ماهیت ۱۰ پست برتر را بررسی نمایید.

گام چهارم: بهینه‌سازی CTR

نرخ کلیک یا CTR نشان‌دهنده تعداد کلیک نسبت به تعداد نمایش در گوگل است.

دقیقا به دو دلیل CTR مهم است:

۱- فاکتور رتبه‌بندی گوگل است.

۲- افزایش CTR یعنی افزایش ترافیک ورودی سایت.

در ادامه به چند مورد مهم پیرامون بهینه‌سازی CTR می‌پردازیم….

انتخاب تایتل جذاب

کاربر در نتایج جستجو چه می‌بیند؟ یک تایتل و توضیحاتی کوتاه(متا دیسکریپشن). بر اساس همین ۲ مورد، باید تصمیم بگیرد که بر روی لینک کلیک کند یا خیر.

در این قسمت می‌خواهیم چند نکته در مورد تایتل و عنوان بگوییم. تحقیقات ثابت کرده که رعایت کردن مواردی که در ادامه می‌نویسیم، نرخ CTR محتواهای شما را افزایش می‌دهد.

اغلب کاربران که در گوگل جستجو می‌کنند، سوالی در ذهن دارند و می‌خواهند به آن سوال پاسخ دهند، پس بهتر است تایتل‌ها را به شکل سوال بنویسید. مثلا به جای “مدت زمان یادگیری تولید محتوا” بنویسید: “چقدر طول می‌کشد تا تولیدکننده محتوا شوم؟”.

 

اهمیت تایتل سوالی در نرخ ctr محتوا

 

یک مورد جالب و موثر دیگر در نرخ CTR، درگیری احساسات است. مطالعات نشان می‌دهد که نرخ CTR عنوان‌هایی که احساسات مخاطب را درگیر می‌کنند، ۷% بیشتر است! از عبارات قدرتمند و احساسی استفاده کنید ولی حواستان باشد که طوری عمل نکنید که کاربر فکر کند شما فقط می‌خواهید بزرگنمایی و تبلیغ کنید.

برخی محتواها و موضوعات، مرتب تغییر می‌کنند، مثلا استراتژی‌ها و تکنولوژی‌های جدید پا به میدان می‌گذارند، اگر از عدد سال در تایتل استفاده کنید، می‌توانید توجه بیشتری را جلب کنید. مثلا “روش‌های کسب درآمد از سئو در سال ۱۴۰۰”

تکمیل متا دیسکریپشن‌های جامانده!

بالاتر در مورد متا دیسکریپشن صحبت کردیم و گفتیم که چه نکاتی را باید در مورد توضیحات متا رعایت کنید، اما در این بخش می‌خواهیم بگوییم که نوشتن متا دیسکریپشن، حدود ۶% میزان CTR را افزایش می‌دهد!

 

تاثیر متا دیسکریپشن در ctr

 

با استفاده از ابزارهای آنلاین بررسی سایت، می‌توانید صفحاتی که متا دیسکریپشن ندارند را پیدا کنید و توضیحات متا را به صورت دستی و شخصی‌سازی‌شده، وارد کنید.

ابزارهایی مثل ahrefs و  اسکریمینگ فراگ می‌توانند در این مورد به شما کمک کنند.

از اسکیما استفاده کنید.

در حالت عادی، در نتایج گوگل، ۳ مورد نشان داده می‌شود:

  • عنوان
  • توضیحات متا
  • URL

اما مورد دیگری که می‌توانید در نتایج جستجو نشان دهید، ریچ اسنیپت (rich snippet) است.

ریچ اسنیپت یعنی اطلاعات هر صفحه به همراه داده‌های اضافه‌تر در نتایج جستجو نشان داده شود، بدین معنی که در مورد یک موضوع، اطلاعات بیشتری به کاربر نشان دهید.

۲ تصویر زیر نمونه‌هایی از ریچ اسنیپت هستند:

 

ریچ اسنیپت

 

ریچ اسنیپت

 

FAQ یا همان پرسش و پاسخ یکی از معروف‌ترین ریچ اسنیپت‌هاست که توصیه می‌کنیم حتما از آن استفاده کنید و مهم‌ترین سوالات کاربر را پاسخ دهید.

تجربه نشان می‌دهد که ریچ اسنیپت در صفحه نخست نتایج گوگل نمایش داده می‌شود، اما اگر کاربر آن را ببیند، در نرخ CTR شما تاثیر خوبی خواهد گذاشت و کاربران بیشتری بر روی لینک سایت شما کلیک خواهند کرد.

گام پنجم: بهبود خوانایی و UX

UX (User experience) به معنای تجربه کاربر است، یعنی کاربرانی که وارد سایت شما شده‌اند و محتوای شما را دیده‌اند، چه تجربه‌ای دارند؟ خوب یا بد؟

گوگل با این تجربه کاربر اهمیت می‌دهد و اگر محتوایی در نتایج جستجو بالا باشد ولی کاربران با آن تعامل نداشته باشند، آن محتوا به زودی در نتایج پایین می‌رود!

در این بخش به شما می‌گوییم که چه رفتارهایی از مخاطبان بر سایت شما در نتایج جستجو تاثیر می‌گذارند و چطور کاری کنید که کاربر با شما تعامل کند…

خوانایی محتوا را بهبود ببخشید.

خوانایی محتوا به صورت مشخص و مستقیم یک فاکتور رتبه‌بندی سایت نیست؛ اما در تجربه کاربر موثر است و به خوبی می‌دانید که گوگل به تجربه کاربر اهمیت می‌دهد، آن هم اهمیت ویژه.

در ادامه چند نکته به شما می‌گوییم که رعایت این نکات باعث می‌شود محتوای شما در نگاه کاربر جذاب‌تر باشد و مدت زمان بیشتری در صفحه بماند و تعامل برقرار کند.

۱- طبق تحقیقات، کاربر و مخاطب محتوای شما را کلمه به کلمه نمی‌خواند، بلکه آن را اسکن می‌کند و سرسری بخش‌های مختلف را می‌بیند. پس مهم‌ترین موردی که باید رعایت کنید، کوتاه بودن جملات و پاراگراف‌هاست.

 

بهبود خوانایی محتوا

 

 

۲- بخش‌ها و عبارت‌های مهم محتوا را بولد (پررنگ) و رنگی کنید. طوری‌که کاربر با نگاه کردن به پاراگراف‌های محتوا، مهم‌ترین جملات و کلمات را ببیند و متوجه اصل موضوع شود.

۳- از لیست‌ها استفاده کنید، خواه لیست‌های ترتیبی و عدددار، خواه لیست‌های موردی.

۴- تیترها و زیرتیترهای متنوع و بسیاری، به کار ببرید و محتوای خود را به بخش‌های زیادی تقسیم کنید.

۵- جمله‌های سخت و پیچیده استفاده نکنید، طوری ننویسید که کاربر مجبور شود ۲ بار جمله‌های شما را بخواند تا متوجه موضوع شود… (اصل ساده نویسی)

۶- از زیاده‌گویی و اضافه گفتن دور بمانید، هیچکس دوست ندارد وقت بگذارد و صرفا جمله‌های بی ارزش و اضافه بخواند. آموزش خلاصه نویسی می‌تواند در این مورد به شما کمک کند.

[wpdiscuz-feedback id=”fwk1ryhafh” question=”حتما برامون کامنت بزارید!” opened=”0″]به نظر شما چه موارد دیگری در خوانایی محتوا موثرند؟[/wpdiscuz-feedback]

از تصاویر مرتبط و جذاب استفاده کنید.

استفاده از تصاویر و عکس‌های جذاب، علاوه بر اینکه تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد، بر سئوی محتوا نیز تاثیر می‌گذارد.

همانطور که می‌دانید در گوگل، جستجوی تصاویر جداست و اگر تصاویر مرتبطی استفاده کنید، از این طریق نیز ورودی خواهید داشت.

سعی کنید تصاویری که استفاده می‌کنید، ارزشی برای کاربر ایجاد کند و تفاوتی بین بودن و نبودن آن تصویر وجود داشته باشد!

وجود تصاویر در محتوا باعث می‌شود کاربر مدت زمان بیشتری در صفحه بماند و از طرفی تعامل او با صفحه بهتر شود.

 

اهمیت تصویر و ویدیو در سئوی محتوا

 

می‌توانید نکات مهم محتوا را در قالب یک تصویر بیان کنید. به تصاویر همین محتوا نگاه کنید، آیا برای شما مفید بودند؟ مقاله ابزارهای ساخت محتوای تصویری، احتمالا به درد شما می‌خورد.

از طرف دیگر هم تگ آلت تصاویر را بهینه کنید. در قسمت عنوان، توضیحات و تگ آلت Alternative tag تصاویر موجود در محتوای خود، سعی کنید از عبارت کلیدی اصلی و عبارات هم خانواده با آن استفاده کنید و صدالبته عباراتی مرتبط با تصویر بنویسید.

با اینکار می‌توانید از طریق تصاویر در جستجوی گوگل بخش image جایگاه خوبی به دست آورید.

گوگل می‌تواند تصاویر تکراری را تشخیص دهید، اگر قصد دارید از تصاویر آماده استفاده کنید، سایز و رنگ‌بندی آنها را تغییر دهید و یا آنها را ترجمه کنید و درنهایت تغییری در تصویر ایجاد نمایید.

کاربران را به بحث و تعامل دعوت کنید.

در طول محتوا، کاربران را به چالش بکشید، سوالات جذاب بپرسید و کاری کنید شروع به کامنت گذاشتن کنند. پس از مدتی، کاربران جدید که وارد صفحه می‌شوند، مطالب جدیدی برای خواندن دارند و مدت زمان بیشتری در صفحات شما می‌مانند.

از طرفی این کامنت‌ها در سئو هم تاثیری هرچند کوچک دارند.

نکات طلایی و تکمیلی سئوی داخلی سایت

تا اینجا نکات مهمی را آموزش دیدید و حالا محتوا و صفحات سایت شما نمره‌ی قابل قبولی از موتورهای جستجو دریافت خواهند کرد.

اما در این بخش می‌خواهیم نکات بیشتری بگوییم، نکاتی حرفه‌ای‌تر که می‌توانند در جهت رشد سایت شما موثر باشند.

از لینکسازی داخلی غافل نشوید.

لینک داخلی در سئو تاثیر بسزایی دارد. گوگل با دیدن این لینک‌های داخلی محتواهای شما را شناسایی می‌کند، موضوعشان را درک می‌کند و در نهایت آن‌ها را در نتایج جستجو نشان می‌دهد.

از طرف دیگر کاربران با دیدن این لینک‌های داخلی در طول محتوا، به آن صفحات نیز مراجعه کنند و این مسئله باعث کاهش بانس ریت و در نتیجه بهبود سئوی سایت می‌شود.

 

بانس ریت چیست

 

برای لینکسازی داخلی، خیلی از سایت‌ها به صورت خودکار مطالب دیگر را در انتهای هر پست معرفی می‌کنند و به آنها لینک می‌دهند. اما اگر سایت شما به صورت خودکار اینکار را انجام نمی‌دهد، می‌توانید در طی محتوای خود به سایر صفحات سایت لینک دهید. البته تا جایی که می‌توانید از لینک‌های مرتبط استفاده کنید تا به درد کاربر بخورد.

 

لینکسازی داخلی و سئوی محتوا

 

علاوه بر خود لینک، متنی که با آن لینک می‌دهید هم مهم است. به این متن، انکرتکست می‌گویند. به عنوان مثال در لینک CTA چیست؟ عبارت ” CTA چیست؟” انکر تکست است.

گوگل از انکرتکست برای درک موضوع صفحه استفاده می‌کند، برای لینک‌های داخلی از انکرتکست‌های مرتبط و حاوی کلمه کلیدی استفاده کنید.

سرعت لود صفحات را بالا ببرید.

سرعت سایت در سئو بسیار موثر است و هرچه سرعت سایت بهتر باشد رتبه نیز بهتر خواهد بود. بله سرعت صفحه و سرعت سایت متفاوتند.

سرعت صفحه مدت زمانی است که طول می‌کشد یک صفحه بارگذاری شود و تمام مطالب آن به کاربر نمایش داده شوند. اما سرعت سایت به سرعت تمام صفحات بستگی دارد و مقوله‌ای پیچیده تر است.

کاربران بیشتر سرعت صفحه را درک می‌کنند ولی سرعت سایت است که در سئو موثر اثر بیشتری می‌گذارد، البته سرعت سایت در ux تاثیرگذار است.

 

بهبود سرعت سایت

 

یک راهکار برای بهبود سرعت سایت این است که از CDN استفاده کنید. CDN به صورتی عمل می‌کند که وقتی کسی درخواست مشاهده‌ی سایت شما را دارد، از نزدیک‌ترین سرور به آن شخص، سایت شما لود می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های افزایش سرعت صفحه و سایت، استفاده از lazy load است. سعی کنید در سایت خود از مکانیسم لیزی لود استفاده کنید.

با استفاده از لیزی لود شما می‌توانید کاری کنید که تمام تصاویر محتوا یکجا دانلود نشوند و مطابق با نیاز کاربر دانلود شوند در نتیجه سرعت لود صفحات شما بالاتر می‌رود و این موضوع مطلوب کاربر و گوگل است.

محتوای جامع بنویسید.

گوگل عاشق این است که تمام آنچه کاربر نیاز دارد را در یک صفحه به او نشان دهد. این یعنی بهتر است محتوای جامع و کامل بنویسید، محتوایی مفهومی که تمام مطالب مهم در مورد یک موضوع را پوشش دهد.

 

اهمیت اعتبار محتوا در سئوی داخلی

 

از LSIهای گوگل در محتوای خود استفاده کنید و مهم‌ترین سوالات کاربران در مورد یک موضوع را پاسخ دهید. (LSI همان عباراتی‌ست که در بخش Search related to در گوگل نشان داده می‌شود.)

حتما محتواهای رقبا را بررسی کنید، ببینید چه موضوعاتی را پوشش داده‌اند، محتواهای انگلیسی زبان را هم از قلم نیاندازید. همچنین در انجمن‌های پرسش و پاسخ، حتما سوالاتی در مورد موضوعات شما وجود دارد.

از اقیانوس آبی شروع کنید.

مفهومی به نام اقیانوس آبی و قرمز در بخش بازاریابی مطرح می‌شود. به عنوان مثال برای بازاریابی محتوا این چنین است:

برخی از کلمات کلیدی کمتر از برخی دیگر جستجو می‌شوند و رقابت کمتری دارند. کلماتی که کمتر جستجو می‌شوند در اقیانوس آبی و کلماتی که خیلی بیشتر جستجو می‌شوند در اقیانوس قرمز قرار می‌گیرند.

در اقیانوس آبی می‌توانید راحت‌تر به صفحه‌ی اول نتایج جستجو برسید ولی در اقیانوس قرمز رقابت خیلی شدیدتر است و به راحتی نمی‌توانید به صفحه‌ی اول نتایج برسید.

در کل مفهوم اقیانوس آبی برای محیط‌هایی با رقابت کمتر و اقیانوس قرمز برای محیط‌هایی با رقابت شدید کاربرد دارد.

اگر در ابتدای راه هستید، باید از اقیانوس آبی شروع کنید و زمانی‌که جایگاه شما بهبود یافت و تثبیت شد، به سراغ اقیانوس قرمز بروید.

 

اقیانوس آبی و قرمز

محتواهای قدیمی را ویرایش کنید.

گاهی اوقات به سراغ محتواهای قدیمی خود که از جایگاهشان راضی نیستید بروید و سعی کنید تغییراتی هرچند کوچک در متن و عنوان محتوا ایجاد کنید.

همچنین می‌توانید توضیحات متا را نیز تغییر دهید. مادامی که آدرس پست شما تغییر نکرده باشد، گوگل محتوا را به عنوان محتوای تکراری در نظر نمی‌گیرد نگران نباشید.

پس از مدتی شاهد رشد ترافیک پست قدیمی و بدون بازدید خود خواهید شد. در این مورد در مطلب چرخه عمر محتوا، بیشتر صحبت کرده‌ایم.

اینفوگرافیک راهنمای گام به گام سئو داخلی

اگر بخواهیم به صورت خلاصه و تیتروار تمام مطالبی که در این چک لیست سئو داخلی ارائه کردیم را بیان کنیم، اینفوگرافیک بهترین راه است! در تصویر زیر می‌توانید خلاصه‌ای از تمام این محتوا ببینید.

به اشتراک گذاری این تصویر، با ذکر منبع، کاملا مجاز است!

در ضمن برای دانلود نسخه اصلی تصویر، کلیک کنید: اینفوگرافیک گام به گام سئوی داخلی

اینفوگرافیک سئو داخلی

چندکلام با چ یاب

محتواهای شما دیده نمی‌شوند اگر نکات سئوی داخلی را در آنها رعایت نکنید و محتوایی که دیده نشود، چه سودی دارد؟

در این مطلب، به طور کامل و مفصل به موضوع سئوی داخلی یا همان on page seo پرداختیم. ابتدا گفتیم که دقیقا سئوی داخلی چه مفهومی دارد و چرا مهم است و سپس یک چک لیست جامع در ۵ گام اساسی ارائه کردیم.

در انتها نیز نکات تکمیلی و مهمی ارائه کردیم که در نظر گرفتن آنها می‌تواند شما را در بهبود سئوی سایت، یاری دهد.

اگر در مورد هر بخش سوالی دارید و یا فکر می‌کنید نکته‌ای باقی مانده است، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

با کمک از:

backlinko.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top