چک لیست تولید محتوا

چک لیست جامع تولید محتوا + اینفوگرافیک

چگونه تولید محتوا کنیم؟ برای تولید محتوا به چه چیزهای نیاز داریم؟ اصلا چطور از صفر تا صد، یک محتوا را بنویسیم؟

این سوالات، از متداول‌ترین سوالاتی هستند که هرکسی در ابتدای مسیر یادگیری تولید محتوا، آن‌ها را بارها و بارها از خود و دیگران پرسیده است. در این مطلب می‌خواهیم یک چک لیست تولید محتوا به صورت کامل و جامع در اختیار شما قرار دهیم.

حتما از نکاتی که در این مطلب گفته می‌شود، نکته‌برداری کنید و یک جدول کوچک از موارد مختلف بسازید.
اما بیایید پیش از شروع کار، تعریف‌مان از محتوا را یکی کنیم.

 

متن، تصویر، ویدیو و هرچیزی که بتواند یک پیام را به دیگران منتقل کند، محتوا نامیده می‌شود. مقالاتی که در سطح وب و یا روزنامه می‌خوانیم، ویدیوهای کوتاهی که در اینستاگرام و آپارات می‌بینیم، پادکست‌هایی که گوش می‌دهیم و …، همه و همه محتوا هستند و روزی تولید شده‌اند!

اما وقتی می‌گوییم تولید محتوا و منظورمان شغل و کار تولید محتواست، در وهله اول به محتوای متنی اشاره داریم. (مانند همین مطلب که در حال خواندن هستید!)

اگر می‌خواهید تولید کننده محتوا شوید و اولین محتوای خود را نگارش کنید، حتما با ما باشید… در ادامه 15 گام برای تولید یک محتوای ارزشمند، درنظر گرفته‌ایم و هرکدام را به قدر کافی توضیح خواهیم داد…

شما هم می‌توانید از تولید محتوا به درآمد برسید!

آموزش تولید محتوا

 

گام 1؛ مخاطب کیست و چه می‌خواهد؟

محتوایی که می‌خواهید بنویسید را چه کسی قرار است بخواند؟ هر محتوایی که تولید و منتشر می‌شود، هدف و مخاطبی دارد. با خودتان روراست باشید، برای چه کسی می‌نویسید؟ چند سال دارد؟ چه علایقی دارد؟

 

پرسونا و مخاطب در تولید محتوا

 

مثلا همین الان، شما مخاطب این محتوا هستید، احتمالا جوان هستید و سالهای ابتدایی جوانی خود را می‌گذرانید، دوست دارید محتوا خلق کنید و هنوز در ابتدای راه یادگیری هستید!

پس با توجه به شرایط شما، من نباید در اینجا از کانتنت کلاسترینگ و قیف بازاریابی محتوا صحبت کنم، بلکه باید مسیر درست و اصولی را به زبان ساده، به شما یادآور شوم.

شما نیز باید به همین شکل مخاطب خود را مورد بررسی قرار دهید و متناسب با علایق و رفتار او تصمیم بگیرید چه موضوعی را انتخاب کنید و با چه لحنی بنویسید.

مهم‌ترین کار شما در ابتدای مسیر، همین شناخت مخاطب است. انتظار نمی‌رود بدون هیچ تجربه‌ای از روز اول بدانید که دقیقا مخاطب شما چه چیزی را می‌پسندد، اما کافیست بی‌توجه به این موضوع نباشید و حداقل تلاشی در این راستا انجام دهید.

به نظر می‌رسد الان می‌دانید مخاطب شما تقریبا چه کسی‌ست و چند سال دارد. اما مخاطب شما چه موضوعاتی را می‌پسندد؟ اصلا شما چه ایده‌هایی برای تولید محتوا دارید؟

 

گام 2: چطور ایده پیدا کنیم؟

همه‌چیز به ایده برمی‌گردد، اگر ایده‌ی شما به قدر کافی خوب و مناسب نباشد، تمام تلاشتان هدر می‌رود و شما می‌مانید و یک کوه خستگی…

حتی اگر یک چشمه‌ی خودجوش ایده‌پرداز، در ذهن‌تان باشد، بازهم ممکن است موضوع کم بیاورید. اینطور که نمی‌شود! باید به دنبال یک روش اساسی و منطقی باشید.

یک راه مطمئن، مطالعه است. قطعا در هر کتاب و مطلبی که می‌خواهید چند ایده‌ی جالب نهفته است که منتظر شما هستند تا آنها را کشف کنید! سعی کنید بیشتر بخوانید، هر مطلبی که دم دستتان آمد، مطالعه کنید، از تله‌تکست قدیمی گرفته تا شبکه‌های مجازی و اجتماعی امروزی!

بد نیست گاهی خلوت کنید و ایده‌های درون ذهن خود را کشف کنید، اما در عین حال می‌توانید با دیدن مردم و فضای بیرون، ایده‌های جالبی نیز به دست آورید. خودتان را محدود نکنید، نه به خلوت و نه به شلوغی! بگذارید ذهن‌تان رها باشد و به هرجا که دلش خواست پر بکشد.

مقاله‌ی “روش‌های نوین ایده یابی برای تولید محتوا” شاید بتواند در این مورد به شما کمک کند. پس از این، احتمالا مخاطب‌تان را می‌شناسید و ایده‌ای برای جلب توجه او در سر دارید، اما این ایده خام است و باید پردازش شود.

 

 

گام 3؛ پردازش ایده! ( انتخاب موضوع و تحقیق کلمه کلیدی )

ایده شما در حال حاضر خام است و حتما باید پردازش شود. همانطور که ایده برای یک محتوا مهم است، پردازش درست آن نیز مهم است، به همین دلیل این گام، گامی اساسی در چک لیست تولید محتواست.

شما باید با دقت و ظرافت ایده‌ی خود را به شکل کلمات دربیاورید، کلماتی که مخاطب می‌خواهد بخواند و دوست دارد که بخواند.

از کجا بفهمیم کاربر این کلمات و ایده‌ی ما را می‌خواهد؟ ساده است! گوگل به ما می‌گوید.

بیشترین میزان جستجو در اینترنت متعلق به گوگل است، گوگلی که این‌همه افراد از آن استفاده می‌کنند، حتما گروهی از مخاطبان ما را نیز شامل می‌شود.

مثلا من می‌خواهم با مخاطبم که دانش‌آموز است، در مورد موفقیت صحبت کنم، اما دقیقا نمی‌دانم چه موضوع و عنوانی برای مقاله خود در نظر بگیرم. در این صورت بهترین راهکار مراجعه به گوگل است، اگر عبارت “دانش آموز موفق” را در گوگل وارد کنم، تصویری مشابه تصویر زیر خواهم دید.

 

ایده پیدا کردن برای تولید محتوا

 

از این پیشنهادات گوگل، می‌توانید برای موارد مختلف استفاده کنید، حتی برای ایده‌یابی! حال که موضوع را انتخاب کردید، نوبت آن رسیده که کلمه کلیدی مناسب را انتخاب نمایید.

هرکدام از پیشنهادات گوگل می‌تواند عبارت کلیدی اصلی محتوای شما باشد و موضوع شما حول محور آن می‌چرخد. اصلا خودتان را محدود نکنید، لازم نیست هر عبارت کلیدی حتما به تعداد مشخصی در متن تکرار شود! خودتان باشید و سعی کنید هرجا که لازم بود به عبارت و کلمه کلیدی نیز اشاره کنید. اگر محتوای شما توسط مخاطب پسندیده شود، گوگل نیز آن را دوست خواهد داشت!

مهم است که به اندازه از کلمه کلیدی استفاده کنید، نه خیلی خیلی کم و نه خیلی زیاد!

اما علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، لازم است چند کلمه مرتبط دیگر، که به نوعی هم‌خانواده محسوب می‌شوند را نیز انتخاب کنید و در محتوا مورد استفاده قرار دهید. ابزارهای مختلفی برای به دست آوردن کلمه کلیدی و کلمات هم‌خانواده وجود دارد، ابزارهایی مانند گوگل ترندز و keywordtool.io.

 

گام 4: مطالعه و بررسی رقبا

اگر می‌خواهید از رقبا بهتر عمل کنید و بهتر دیده شوید، پس باید اول آنها را بشناسید. بهترین راه برای شناخت رقبا این است که کلمه کلیدی اصلی خود را که در گام قبل انتخاب کردید، در گوگل جستجو کنید.

محتواهای نتیجه 1 تا 10 را بخوانید و نکات مهم و جالب آنها را به صورت خلاصه یادداشت کنید. همچنین توصیه می‌کنیم محتواهای انگلیسی زبان را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

سعی کنید بهتر از رقبا عمل کنید، البته اگر واقعا می‌خواهید بهتر باشید! ببینید چه مباحث و سوالاتی را بی‌پاسخ گذاشته‌اند، چه ایراداتی دارند و در چه مواردی کوتاهی کرده‌اند؛ شما کامل‌تر بنویسید.

اگر محتوای دیگران را کپی کنید، چه می‌شود؟ در نهایت می‌توانید مثل آنها شوید و هیچ‌گاه بهترین نخواهید بود! پس تلاش کنید و واقعا برای کاری که انجام می‌دهید، ارزش قائل شوید.

 

گام 5؛ درخت محتوا

 

دوره جامع تولید محتوا

پیش از شروع نگارش یک محتوا، باید تیترها و زیرتیترهای آن را مشخص کنید، تنها در این صورت است که محتوای شما یک مسیر مشخص را طی می‌کند و به صورت منسجم و کامل نگارش می‌شود.

در حال حاضر شما موضوع کلی محتوای خود را می‌دانید، سعی کنید هر تیتر و مطلبی که به نظرتان باید در این محتوا نوشته شود را ذکر کنید.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید در مورد “تولید محتوا” مقاله‌ای بنویسید، بهتر است تیترها و بخش‌های زیر را در محتوای خود جای دهید:

  • تولید محتوا چیست؟
  • انواع روش‌های تولید محتوا
  • تولیدکننده محتوا کیست؟
  • محتوا چه اهمیتی دارد؟

این تیترها، درخت محتوا را تشکیل می‌دهند. (البته درخت محتوا فراتر از این‌هاست و صرفا از نام آن برای این بخش استفاده کردیم!) رقبای خود را بررسی کنید و هر بخش مهمی را که آنها توضیح داده‌اند، شما نیز توضیح دهید.

البته در این مرحله فقط کافیست زیر تیترها را بنویسید و نیازی به نگارش کامل متن نیست.

 

گام 6: طول محتوا و کلمات کلیدی

متریک‌ها و سنجه‌هایی مانند طول محتوا، چگالی کلمات کلیدی (تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در محتوا) و کانسپت محتوا (محتوا چه نوعی‌ست؟ متن، تصویر، صوت، دوره آموزشی، ویدیو و …)، عواملی نسبی هستند و باید با توجه به رقبا این موارد را تعیین کنید.

  • سعی کنید محتواهای رتبه 1 تا 10 نتایج جستجو را بررسی کنید، سپس ببینید به طور میانگین طول محتوای آنها چقدر است. گاهی لازم است محتوای شما کوتاه و مختصر باشد و گاهی برعکس، باید محتوایی طولانی و جامع بنویسید. اصل را بر این بگذارید که محتوای شما کاربردی باشد و در درجه دوم، سعی کنید طول آن را متناسب با رقبا تنظیم کنید. بد نیست، نگاهی به مطلب “طول محتوا چقدر باید باشد؟” نیز بیاندازید.
  • چگالی کلمات کلیدی را نیز به همین روش باید به دست آورید، سعی کنید تا حد ممکن، کم و به صورت کاملا طبیعی از کلمه کلیدی استفاده کنید. در این مورد هم بهتر است میانگینی از رقبا به دست آورید. بهرحال یک کار است که هیچوقت نباید انجام دهید آن هم این است که بیش از حد از کلمه کلیدی استفاده کنید. تکرار بیش از حد و بی مورد کلمه کلیدی (keyword stuffing) باعث می‌شود صفحه شما از نظر گوگل بی ارزش و تقلبی باشد.

  • کانسپت محتوا هم با توجه به نتایج جستجو مشخص می‌شود. برخی محتواها باید به شکل ویدیو باشند (مانند: موزیک ویدیو)، برخی دیگر به شکل تصویر (مانند: مدل مانتو)، برخی به شکل متن (مانند: چک لیست تولید محتوا) و برخی کوتاه و خبری (مانند: اخبار ورزشی). حتما حتما عبارت کلیدی خود را جستجو کنید و ببینید اکثر نتایج به چه شکل هستند و چه کانسپتی دارند.

 

گام 7؛ نگارش بدنه محتوا

وقتی می‌گوییم تولید محتوا، ذهن‌ها مستقیما به سراغ این مرحله می‌روند و فقط نگارش محتوا را تولید محتوا می‌دانند، در صورتی که می‌بینید این چنین نیست. تا اینجا، 6 گام را طی کردیم و تازه در گام هفتم به نگارش محتوا رسیدیم.

محتوایی که می‌نویسید چند بخش اصلی دارد، مقدمه، بدنه و نتیجه گیری. توصیه می‌کنیم ابتدا به سراغ نوشتن بخش اصلی و بدنه محتوا بروید و سپس نتیجه گیری و مقدمه را تکمیل کنید.

در این بخش هم تاکید ما بر نحوه نگارش بدنه‌ی محتواست.

محتوایی که می‌نویسید حتما باید یک مسیر مشخص را طی کند، حتما هدفی برای خودتان در نظر بگیرید از یک نقطه‌ی مشخص شروع کنید و تا رسیدن به یک نقطه‌ی مشخص دیگر، ادامه دهید.

سعی کنید در تمام بخش‌های محتوا، کاربر را به شکلی جذاب به خواندن ادامه مطلب مشتاق و ترغیب کنید، خسته کننده ننویسید، خودتان را به جای مخاطب بگذارید، سعی کنید احساسات او را درگیر کنید و با داستان سرایی توجهش را به مطلب نگه دارید.

در این بخش از محتوا، سعی کنید به قدر لازم از کلمات کلیدی اصلی و هم‌خانواده استفاده کنید، اما در این کار زیاده‌روی نکنید!

نکته‌ی مهم دیگر این است که دقت داشته باشید تا حد ممکن، اشتباه نگارشی و املایی نداشته باشید، شایسته نیست ارزش یک محتوای خوب را به خاطر چند کلمه‌ی اشتباه، پایمال کنید.

 

علاوه بر درست نویسی کلمات، درست نویسی جملات و عبارات نیز مهم است، نکته‌ای که باعث می‌شود یک محتوا اشتباه خوانده و فهمیده شود، عدم استفاده از علائم نگارشی است.

اگر در جای مناسب و درست، از علائم نگارشی استفاده نکنید محتوای شما ممکن است بد فهمیده شود. حتما جایگاه استفاده از هر علامت را یاد بگیرید و در جای درست و موقعیت مناسب از این علائم استفاده کنید. تصویر زیر، از مقاله‌ی “ظاهر محتوا چطور باید باشد؟” برداشته شده است.

 

نگارش بدنه محتوا در تولید محتوا

 

گام 8 : نگارش مقدمه و نتیجه‌گیری

در این مرحله شما نگارش بدنه محتوا را انجام داده‌اید و کاملا می‌دانید محتوای شما شامل چه بخش‌هایی‌ست و چه مطالبی در آن گفته شده، اکنون می‌توانید با دست پر و خیال راحت، مقدمه را بنویسید.

سعی کنید مطالب مهم و کلیات مطلب را در مقدمه بیان کنید و سوالاتی که در متن پاسخ داده‌اید را در مقدمه ذکر نمایید. در ابتدای ورود کاربر به صفحه شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا نظر او را جلب کنید و مخاطب را وادار به ماندن و خواندن محتوا کنید، از این چند ثانیه (کمتر از 5 ثانیه) نهایت استفاده را ببرید.

راهنمای مقدمه نویسی جذاب، می‌توانید در این مورد به شما کمک کنید.

اما برویم سراغ نتیجه‌گیری، کاربری که تا اینجای مطلب همراه شما مانده‌است، بیشترین پتانسیل را دارد! او از مطلب شما خوشش آمده و بهترین زمان است که از او بخواهید با شما تعامل کند. می‌توانید در بخش انتهایی و نتیجه‌گیری، ابتدا متنی کوتاه در مورد محتوایتان بنویسید و سپس از مخاطب بخواهید نظر خود را بنویسد، در خبرنامه عضو شود و …

 

گام 9 : بازبینی محتوا و انتخاب عناوین

 

اهمیت تیتر در تولید محتوا + دوره آموزشی تولید محتوا

 

لطفا و خواهشا این مرحله را فراموش نکنید!

هنگامی که محتوای خود را پس از نگارش، مجدد بررسی و بازبینی می‌کنید به راحتی متوجه مشکلاتی در آن می‌شود. مشکلاتی همچون استفاده نابجا از علائم نگارشی، اشتباه بودن جملات از نظر دستوری، اشتباهات نگارشی و … .

این کار شاید حدود 10 دقیقه از شما وقت بگیرد، اما قطعا نتیجه را چندبرابر بهبود می‌بخشد.

سعی کنید با دقت جملات را بخوانید، آن‌ها را کوتاه‌تر و خواناتر کنید. پاراگراف‌ها را به درستی تقسیم بندی کنید و هرکاری که لازم است انجام دهید تا مخاطب از خواندن مطلب شما، خسته نشود.

پس از بازبینی متن و ویرایش نهایی، وقت آن رسیده تا عنوان و تیترهای جذابی بنویسید. نوشتن تیتر را به این مرحله یعنی مرحله‌ی بعد از نگارش موکول کردیم، زیرا پیش از نوشتن یک مطلب شما دید متفاوتی نسبت به آن دارید و کامل به مطالبی که خواهید نوشت تسلط ندارید.

اما حالا شما تسلط کامل دارید و می‌توانید یک عنوان کامل و جذاب برای محتوای خود انتخاب کنید. عنوان نویسی، مسئله‌ای گسترده است که در این مقاله جای نمی‌گیرد، اما توصیه می‌کنیم مقاله‌ی “راه و روش‌های عنوان نویسی” را حتما مطالعه کنید.

علاوه بر عنوان اصلی، تیترها و زیرتیترهای درون محتوا را نیز بررسی و ویرایش کنید. عنوان‌ها اولین مواردی هستند که کاربر می‌بیند و به آنها توجه می‌کند.

 

گام 10: انتخاب و ویرایش تصاویر

تصاویر هم از نظر کاربر و هم از نظر گوگل، مهم‌اند. حتما متناسب با طول محتوای خود، از چندین و چند تصویر جذاب و مرتبط استفاده کنید.

ترجیحا تصاویری استفاده کنید که کاربر چند لحظه روی آنها مکث کند و مدت زمان بیشتری در صفحه سایت شما بماند.

مسئله‌ی کپی رایت در کشور ما، آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است، اما گوگل به آن توجه می‌کند. اکنون نمی‌توان گفت که یک سایت با کپی کردن تصاویر، جریمه می‌شود، اما بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور این اتفاق بیافتد.

اگر تصاویر را از دیگر سایت‌ها کپی می‌کنید، بهتر است تا حدی آنها را تغییر دهید، حداقل رنگبندی را عوض کنید.

بهرحال نکته‌ای که در مورد تصاویر مهم است این است که تصاویر مورد استفاده در محتوا باید برای کاربر جذاب باشند.

تصاویری که استفاده می‌کنید، باید کیفیت خوبی داشته باشند و همچنین سایز آنها مناسب باشد و در وسیله الکترونیکی کاربر (موبایل، لپ‌تاپ یا تبلت) به خوبی نمایش داده شود.

علاوه بر این موارد، حجم تصویر نباید خیلی زیاد باشد، زیرا بالا بودن حجم تصویر، سرعت لود صفحه را پایین می‌آورد و این مسئله دردسر ساز خواهد بود. می‌توانید از تکنیک لیزی لود برای حل این مشکل استفاده کنید.

نکته‌ی دیگری که در مورد تصاویر باید رعایت کنید: حتما تگ آلت تصاویر را با عبارات مرتبط تکمیل کنید. هر تصویر یک تگ alt دارد که گوگل به وسیله این تگ متوجه مفهوم تصویر می‌شود. درضمن هنگامی که تصویر به هر دلیلی لود نشود، این تگ آلت به‌جای تصویر نمایش داده می‌شود.

اگر می‌خواهید تصاویر محتوا را خودتان طراحی یا ویرایش کنید، توصیه می‌کنیم برای شروع از “ابزارهای آنلاین ساخت و ویرایش محتوای تصویری” استفاده کنید.

 

گام 11 ؛ اضافه کردن لینک

 

لینک سازی در تولید محتوا

پس از اتمام نگارش محتوا و انتخاب تصاویر آن، نوبت به این می‌رسد که چند لینک به محتوا اضافه کنید. لینک‌هایی که به محتوا اضافه می‌کنید در کل 2 نوع هستند: لینک داخلی و لینک خارجی.

لینک داخلی به لینکی گفته می‌شود که شما در یک صفحه از سایتتان به صفحه‌ای دیگر از سایتتان لینک ایجاد کنید.

لینک خارجی نیز بدین صورت است که شما در صفحه‌ای از سایتتان به صفحه‌ای از یک سایت دیگر لینک می‌دهید.

هردوی این لینک‌ها در سئوی محتوا موثر است. حتما در هر محتوا از سایتتان، به سایر محتواهای خود لینک دهید و ارتباطات داخلی زیادی بین محتواهایتان برقرار کنید.

اگر منابع معتبری مورد استفاده قرار داده‌اید نیز می‌توانید به آنها لینک خارجی ایجاد کنید.

نمی‌توان کمیت و تعداد مشخصی برای لینکهای یک محتوا در نظر گرفت، در مورد لینک داخلی لازم نیست خیلی خودتان را محدود کنید، هر از گاهی، هر زمان که لازم بود لینکی به دیگر صفحات سایت ایجاد کنید و نگران نباشید، لینک داخلی بسیار کارآمد و مفید است.

اما برای لینک خارجی بیشتر دقت کنید و به سایت‌هایی که معتبر نیستند، اسپم هستند و یا نمی‌شناسید، لینک ندهید.

 

گام 12 : آموزش بارگذاری محتوا

امروزه سایت‌های بسیار زیادی از وردپرس استفاده می‌کنند، یعنی سایت را با وردپرس طراحی و مدیریت می‌کنند. بنابراین در اکثر موارد، از تولیدکنندگان محتوا انتظار می‌رود بتوانند محتواهای خود را در CMS (سیستم مدیریت محتوا) وردپرس بارگذاری کنند، بنابراین در این بخش، ما نحوه آپلود مطلب در سایت وردپرسی را به شما آموزش می‌دهیم.

پس از اینکه وارد سایت و پنل ادمین شدید، گزینه‌ای تحت عنوان “نوشته ها” یا “افزودن نوشته” در نوارابزار بالای صفحه و یا سایدبار، مشاهده خواهید کرد. بهرحال باید بر روی افزودن نوشته جدید کلیک کنید. سپس صفحه‌ای مشابه زیر خواهید دید:

اموزش تولید محتوا

بسته به پلاگین‌هایی که سایت استفاده می‌کند، این ویرایشگر ممکن است متفاوت باشد، اما به طور معمول چنین ویرایشگری در اختیار خواهید داشت چه در وردپرس چه در سایر سیستم‌ها.

در قسمت “افزودن عنوان” عنوانی که برای محتوای خود انتخاب کرده‌اید را وارد کنید. این عنوان با تگ h1 در صفحه مقاله شما به کاربر نشان داده می‌شود. (h1 بزرگترین تگ برای تیترها و عناوین موجود در صفحه است، بهتر است از 1 تگ h1 در هر صفحه استفاده کنید.)

متن محتوای خود را از فایل word کپی کنید و سپس در این ویرایشگر جایگذاری نمایید. به عنوان مثال ما گام 10 و 11 را در این ویرایشگر کپی می‌کنیم.

اکنون عناوین و تیترهای متن را می‌خواهیم مشخص کنیم، گام 10 و 11 هر دو تیتر هستند و می‌خواهیم آنها را از نوع h2 تعریف کنیم. ابتدا متن عنوان را انتخاب می‌کنیم و سپس از سربرگ “بند” یا “سرفصل”، تیتر2 را انتخاب می‌کنیم؛ به تصویر زیر دقت کنید.

یادگیری تولید محتوا

 

این کار را برای تمام تیترهای محتوا، تکرار کنید و بسته به نوع و اهمیت هر تیتر از تگ h1 تا h6 استفاده کنید.

اکنون، لینک‌های محتوا را مجدد بررسی کنید، اگر مایل هستید کاری کنید لینکها در یک تب جداگانه باز شوند. کافیست روی هر لینک کلیک کنید، ویرایش لینک را بزنید و گزینه بازکردن در زبانه جدید را فعال کنید، مانند تصویر زیر:

 

چک لیست جامع تولید محتوا

 

با زدن دکمه اینتر، در قسمت‌های موردنظر، می‌توانید به قدر کافی فاصله ایجاد کنید. مثلا بین 2 پاراگراف.

با استفاده از گزینه‌های مختلف، مانند نرم افزار ورد می‌توانید لیست‌های عددی و موردی مختلفی ایجاد کنید، قسمتی از متن را پررنگ کنید (B)، نحوه چینش متن را تغییر دهید و امکاناتی از این قبیل…

اما برای اضافه کردن تصویر، هرمکانی که مایل هستید، کلیک کنید سپس گزینه “افزودن پرونده چندرسانه‌ای” یا “افزودن تصویر” را در منوی “گذاشتن” انتخاب کنید. سپس تصویری مشابه زیر نمایان می‌شود:دانلود چک لیست تولید محتوا

اکنون در بخش بارگذاری، می‌توانید فایل‌ها را از سیستم انتخاب کنید، در بخش کتابخانه هم می‌توانید به فایل‌هایی که پیش از این آپلود کرده‌اید، دسترسی داشته باشید. عکس مدنظر را انتخاب کنید، در قسمت متن جایگزین یا تگ آلت، مختصری در مورد تصویر بنویسید و تایید کنید.

برای اضافه کردن ویدیو از سیستم خودتان نیز می‌توانید به همین روش عمل کنید، اما اگر می‌خواهید ویدیویی که در آپارات یا یوتیوب منتشر شده را بارگذاری کنید، سپس آدرس ویدیو را کپی کنید و در بخش زیر جایگذاری کنید.

دوره آنلاین تولید محتوا

 

گام 13 ؛ سئوی محتوا و سایر تنظیمات

اکنون که محتوا را به طور کامل بارگذاری کردیدف زمان آن رسیده که سایر تنظیمات را انجام دهید. معمولا در سایدبار سمت چپ و یا راست صفحه، گزینه‌هایی تحت عنوان “دسته بندی” و “برچسب” وجود دارد.

آپلود محتوا در وردپرس

 

دسته بندی یا کتگوری از قبل در سایت وارد شده است و شما باید آن دسته‌ای را که به محتوای شما مربوط است انتخاب کنید.

اما برای برچسب، بهتر است در حدود 3 برچسب اضافه کنید، برچسب‌هایی که اضافه می‌کنید، مشابه نام دسته بندی نباشند و اندکی عمومی باشند.

به عنوان مثال اگر موضوع مقاله شما “ایده های راه اندازی کسب و کار اینترنتی” است، دسته بندی “کسب و کار” را انتخاب کنید و برچسب “کسب و کار اینترنتی” را وارد کنید. در همین حال، انتخاب “ایده کسب و کار اینترنتی” برای برچسب، اشتباه است.

تصویر شاخص، یا همان تصویر اصلی محتوا نیز در این بخش مشخص می‌شود. گزینه‌ای تحت عنوان “تصویر شاخص” یا “تصویر اصلی” در سایدبار مشاهده می‌کنید، با کلیک کردن بر روی این گزینه می‌توانید تصویر مدنظر خود را بارگذاری و انتخاب کنید.

برای تنظیم پلاگین سئو نیز اگر به پایین صفحه بروید، تنظیمات را خواهید دید. معمولا سایت‌های وردپرسی از پلاگین یواست سئو یا رنک مث استفاده می‌کنند. این پلاگین‌ها -تقریبا مشابه هستند و نیاز نیست نگران باشید. در ادامه پلاگین یواست سئو را آموزش می‌دهیم.

 

تولید محتوا

 

در بخش کلیدواژه کانونی، همان عبارت کلیدی اصلی را باید وارد کنید. سپس کمی پایین‌تر، می‌توانید پیش‌نمایشی از محتوای خود در گوگل ببینید.

“عنوان سئو” یا “عنوان متا”، همان عنوان مقاله شما در نتایج جستجوست، این عنوان با تگ h1 تفاوت دارد. تگ h1 به کاربران صفحه نمایش داده می‌شود و عنوان به تمام کاربرانی که سایت شما را در گوگل می‌بینند.

“عنوان” یا همان title از نظر سئو مهم است و بهتر است از کلمه کلیدی در آن استفاده کنید و چه بهتر که این کلمه کلیدی در ابتدای عنوان آورده شود. بهرحال این عنوان را می‌توانید در بخش ویرایش اسنیپت در پلاگین یواست سئو ویرایش کنید و یا مشابه تصویری که نشان دادیم، به آن دسترسی خواهید داشت.

“نامک” یا slug، آدرس صفحه است، بهتر است در آدرس صفحه نیز از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید، خواه به زبان فارسی، خواه انگلیسی. سعی کنید آدرس کوتاه باشد و به طور کامل صحیح. اگر آدرس طولانی باشد، قسمتی از آن حذف می‌شود.

“توضیح متا” یا متا دیسکریپشن، همان متن کوتاهی‌ست که در نتایج جستجو، دقیقا زیر عنوان مطلب نشان داده می‌شود. در متا دیسکریپشن، توضیح کوتاهی در مورد مقاله بنویسید و سعی کنید از کلمه کلیدی استفاده کنید، همچنین باید جذاب بنویسید. این متن باید کاربر را ترغیب کند که بین تمام نتایج جستجو، سایت شما را برای بازدید انتخاب کند.

می‌توانید در ادامه نیز چند مترادف برای کلمه کلیدی اصلی وارد کنید. همچنین این پلاگین‌ها، ایرادات محتوای شما را نمایش می‌دهند که با خواندن هر ایراد و رفع آن می‌توانید امتیاز سئوی محتوا را بهبود ببخشید.

این پلاگین‌ها فقط در جهت کمک به شما هستند و گوگل کلمات کلیدی آنها و رنگ چراغ آنها را نمی‌بیند! اگر شما به قدر کافی خوب باشید، حتما در نتایج جستجو جایگاه خوبی کسب خواهید کرد.

 

گام 14 : انتشار محتوا

در همان سایدبار کنار محتوا، می‌توانید نام نویسنده را انتخاب کنید و تاریخ انتشار را تعیین کنید.

اما پیش از انتشار حتما نسخه پیش نمایش محتوا را ببینید، با اینکار می‌توانید اطمینان حاصل کنید که همه چیز درست و منطقی پیش رفته است.

گزینه پیش نمایش را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. سپس باز کردن در زبانه جدید را بزنید.

 

انتشار محتوا + دوره کاپیتان تولید محتوا

 

اکنون برای انتشار محتوا، می‌توانید زمان مشخص کنید. تاریخ انتشار محتوا و زمان آن، قابل تنظیم هستند، به عنوان مثال اگر بر روی عبارت بی درنگ کلیک کنیم، تصویری مشابه زیر نمایان می‌شود و می‌توانیم تنظیم کنیم که در تاریخی دیگر محتوا به صورت خودکار در سایت منتشر شود.

 

چطوری تولید محتوا یاد بگیریم؟

 

بعد از تنظیم تاریخ بر روی “انتشار” یا “زمان بندی” کلیک کنید. اگر تغییری در زمان انتشار ایجاد نکنیم، محتوا همان لحظه منتشر می‌شود.

تبریک می‌گوییم، شما اولین محتوای خود را منتشر کردید، اما هنوز کار ما تمام نشده است!

اگر می‌خواهید محتوای شما زودتر ایندکس شود (یعنی توسط گوگل شناخته شود و در نتایج جستجو ظاهر شود)، باید آدرس آن را به سرچ کنسول بدهید. البته برای این مورد، باید دسترسی‌های لازم را داشته باشید.

وارد سرچ کنسول شوید و در باکس بالای صفحه، آدرس محتوای جدید را وارد کنید. سپس درخواست index خود را ثبت کنید. معمولا اینکار باعث می‌شود محتوای شما حدود 5 دقیقه بعد، ایندکس شود. اما احتمالا همچنان رتبه‌ای در نتایج جستجو نخواهید داشت، برای این مورد باید صبور باشید…

 

یادگیری تولید محتوا آنلاین

 

گام 15 : بازنشر محتو

پس از اینکه محتوای شما منتشر شد، بهتر است آن را بازنشر دهید. می‌توانید این مرحله را انجام ندهید! اما توصیه می‌کنیم از سوشال مدیا و شبکه‌های اجتماعی خود برای این مورد استفاده کنید.

اگر کاربران از شبکه‌های اجتماعی مختلف، بر روی لینک محتوای شما کلیک کنند و آن را بخوانند، گوگل متوجه می‌شود که محتوای شما اهمیت دارد و رتبه بهتری به آن می‌دهد. می‌توانید لینک محتوای خود را در تلگرام، اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک و … منتشر کنید و از بازخورد دیگران استفاده ببرید.

 

اینفوگرافیک اختصاصی چک لیست تولید محتوا

استفاده از این اینفوگرافیک و بازنشر آن در سایت و شبکه های اجتماعی مجاز است…

 

اینفوگرافیک چک لیست تولید محتوا

دانلود فایل اینفوگرافیک چک لیست تولید محتوا

چند کلام با چ یاب

اصول تولید محتوا چیزی نیست که با یک محتوای 4هزار کلمه‌ای و حتی بیشتر، قابل توضیح باشد. در این مطلب 15 گام اساسی و کلی برای تولید یک محتوای ارزشمند را به شما آموزش دادیم.

هر کدام از این گام‌ها، برای کامل شدن، به چندین و چند محتوا، ویدیو و تصویر احتیاج دارد. پس فکر نکنید با خواندن این چک لیست تولید محتوا ، یک متخصص و تولیدکننده محتوا می‌شوید! ما فقط شما را راهنمایی کردیم که بتوانید بهتر در این مسیر گام بردارید و امیدواریم که این راهنمایی برای شما مفید باشد.

حتما حتما در مورد تولید محتوا بیشتر مطالعه کنید، منابع رایگان و غیررایگان را مورد استفاده قرار دهید و به یک آموزش اکتفا نکنید. اگر تمرین کنید و دائما در تلاش باشید، حتما نام شما را به زودی به عنوان یک تولیدکننده محتوای موفق خواهیم شنید…

اگر نظر، انتقاد و یا سوالی دارید حتما با ما در میان بگذارید، سعی می‌کنیم در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
Shopping Cart
0
با کلیک روی اینجا، برامون کامنت بزارید! منتظریم ...x
اسکرول به بالا