یک دوره آموزشی هرچقدر هم خوب تولید شده باشد و باکیفیت باشد، اگر به درستی عرضه نشود و برای بازاریابی آن برنامه نداشته باشید، قطعا دیده نمیشود، مگر اینکه معجزه رخ دهد!
یکی از سوالات اساسی و مهم که برای همه پیش میآید این است که حالا دوره آموزشی خود را چطور به دیگران معرفی کنیم و آن را ترویج کنیم؟
مراحل ساخت دوره آموزشی را که تمام کردید، باید به سراغ بازاریابی و فروش بروید، هرچقدر فرآیند بازاریابی را بهتر انجام دهید، نتیجه بهتری هم خواهید گرفت و فروش دوره شما افزایش مییابد.
در این مطلب میخواهیم به ۱۲ ترفند و روش بازاریابی دوره آموزشی بپردازیم… اما پیش از خواندن ادامه، توصیه میکنیم مطلب راهنمای ساخت دوره آموزشی را ببینید تا مطمئن شوید دورهی شما، به درستی ساخته و تولید شده است و اکنون زمانِ بازاریابی آن است.
- ۱- دوره آموزشی خود را یک محصول ببینید!
- ۲- در شبکههای اجتماعی، فعال باشید!
- ۳- پادکستِ شنیدنی بسازید.
- ۴- وبینار برگزار کنید.
- ۵- تبلیغات را فراموش نکنید!
- ۶- شریک پیدا کنید، شریکی که رقیب نباشد!
- ۷- پست مهمان و رپورتاژ
- ۸- نیمچه دورهی رایگان بسازید!
- ۹- برای اولینها، تخفیف ویژه درنظر بگیرید.
- ۱۰- یک صفحهی جذاب برای فروش طراحی کنید.
- ۱۱- ایمیل مارکتینگ را فراموش نکنید.
- ۱۲- بازارهای خارجی را از دست ندهید!
۱- دوره آموزشی خود را یک محصول ببینید!
درست است که دوره آموزشی شما از سایر محصولات دیجیتال متفاوت است، اما همچنان یک محصول است! یک محصول چیست؟ چیزی که شما آن را میسازید، ترویج میدهید و میفروشید. دوره آموزشی هم دقیقا به همین شکل است، پس میتوانید دوره آموزشی را به عنوان یک محصول در نظر بگیرید.
برای دوره هم بهتر است یک صفحه فرود طراحی کنید و از لحظهای که تولید را آغاز میکنید، همزمان توجهِ مخاطبان را جلب کنید، ایمیل آنها را دریافت کنید و یا حتی با قیمتی مناسب، دوره را پیشفروش کنید.
درضمن ابزارهای مختلفی برای ساخت لندینگ پیج یا همان صفحه فرود وجود دارد که کارِ طراحی را ساده و راحت کردهاند و میتوانید با یک جستجوی ساده، چند نمونه از آنها را پیدا کنید.
قدرت این صفحه را دست کم نگیرید، حتما موثر خواهد بود و حداقل میتواند یک تست و آزمون باشد تا متوجه شوید دورهی آموزشی شما، خواهان دارد و اصلا کسی به آن نیاز دارد یا خیر. به عبارتی این صفحه فرود میتواند یکی از مراحل تحقیق بازار باشد.
فقط نکتهای که در این روش وجود دارد این است که باید با دوره آموزشی مانند یک محصول برخورد کنید.
۲- در شبکههای اجتماعی، فعال باشید!
حتما شما هم به قدرت شبکههای اجتماعی پی بردهاید، شبکههای اجتماعی میتوانند در مدت زمان کوتاهی، شما را به یک شخص معروف تبدیل کنند، کافیست خلاق باشید!
اما نمیخواهیم اینجا به شما بگوییم که حتما باید یک بلاگر مشهور شوید! کافیست در شبکههای اجتماعی مختلف که مخاطبان شما آنجا هستند، استفاده کنید و چندین و چند مطلب تبلیغاتی و آموزشی و … منتشر کنید تا دورهی شما دیده شود.
البته این نکته مهم را باید به خاطر داشته باشید: اگر میخواهید فالورها و دنبال کنندگان شما بیشتر شود، نباید صرفا درباره خودتان و دورهی آموزشیتان، پست بذارید، بلکه باید از انواع پستهای باکیفیت برای جلب نظر مخاطب هدف، استفاده کنید.
به طور کلی ابتدا باید مخاطب هدف دورهی خود را بشناسید و سپس برای نیازها و علایق او، به تولید محتوا بپردازید و در این بین، گاهی به دوره آموزشی خودتان اشاره کنید.
در شبکههای اجتماعی، محتوای باکیفیت حرف اول را میزند، اما علاوه بر کیفیت باید به جذاب و چالشی بودن مطالب هم دقت کنید. هرچقدر کاربران با محتواهای شما بیشتر تعامل برقرار کنند، برای شما بهتر است؛ زیرا کاربران علاقمند میشوند هر روز مطالب جدید شما را ببینند و پیگیری کنند.
اما چه شبکهای را باید انتخاب کنید؟ در کشور ما، اینستاگرام، توییتر، تلگرام و لینکدین مورد استقبال قرار گرفتهاند، به خصوص اینستاگرام. شما میتوانید با ایجاد گروه و یا صفحه در این شبکهها به فعالیت بپردازید و با مخاطبان ارتباط بگیرید.
۳- پادکستِ شنیدنی بسازید.
پادکست یکی از بهترین روشها برای مقابله با ترافیک و شلوغیست! با پادکست میتوانید زمانهای مردهی خود را زنده کنید، مثلا زمانهایی که در مسیر رسیدن بیهوده میگذشتند!
احتمالا شما تجهیزات ساخت دوره آموزشی را پیش از این تهیه کرده باشید و یک میکروفون ساده داشته باشید، اما اگر این چنین نیست، به شما پیشنهاد میکنیم با صرف مبلغی مناسب و کم، در حد ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزارتومان، یک میکروفون ساده و کوچک تهیه کنید.
با این میکروفون هم میتوانید دورههای آموزشی باکیفیتتری تولید کنید هم اینکه پادکست بسازید. پادکست میتوانید سکوی پرتاب شما باشد، با اینکار هم دانش و اطلاعاتی که دارید را با دیگران به اشتراک میگذارید هم اینکه میتوانید از این طریق، دوره آموزشی خود را به دیگران معرفی کنید.
شاید بپرسید چرا باید دانش خودم را به دیگران منتقل کنم؟ جواب این پرسش را در مطلب “آموزش دادن به نفعِ ماست!” گفتهایم…
تولید پادکست، کارِ دشواری نیست و میتوانید با یک میکروفون و در منزل خودتان، اینکار را انجام دهید، اما برای حرفهایتر شدن هم استودیوهای ضبط هستند که معمولا هزینهی زیادی نیاز ندارند! به هرجهت پادکست میتواند به شما کمک کند بهتر جریان بازاریابی دوره آموزشی خود را انجام دهید و آن را ترویج کنید.
راستی پادکست اختصاصی ما یعنی کاری گپ را هم دنبال کنید، آنجا درباره مشاغل مختلف و زندگی شخصی افراد موفق، با خودِشان گفتگو میکنیم!
۴- وبینار برگزار کنید.
یکی دیگر از بهترین روشها برای ترویج و بازاریابی دوره آموزشی، وبینار است، خواه این وبینار رایگان باشد خواه غیررایگان! البته وبینار رایگان قطعا بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
میتوانید جلسات پرسش و پاسخ دوره آموزشی و موضوع مرتبط با آن را به شکل وبینار رایگان برگزار کنید و اجازه دهید کاربرانی که دوره شما را خریداری نکردهاند، از این طریق با شما آشنا شوند.
نیاز نیست برای وبینارها حتما محتوای جدید تولید کنید، میتوانید بخشی از محتواهای دوره آموزشی خود را به شکلی متفاوت و خلاصه در وبینار ارائه دهید و افراد مختلف را علاقمند کنید.
پلتفرمهای مختلفی برای برگزاری وبینار وجود دارند که میتوانید جستجو کنید و از آنها استفاده کنید، مثلا ایسمینار در این مورد بسیار معروف شده است.
۵- تبلیغات را فراموش نکنید!
تبلیغات هم بخشی از بازاریابی است و اتفاقا بخش بسیار مهمی هم محسوب میشود. یک جمله معروف میگوید: take money to make money؛ یعنی اول هزینه کن و بعدا درآمد کسب کن!
بنابراین تبلیغات جزء جدانشدنی روند بازاریابی دوره آموزشی است و شما میتوانید با صرف هزینهای معقول، دوره آموزشی خود را به افراد بیشتری معرفی کنید و درآمدتان را افزایش دهید.
اگر بخواهیم مزایای تبلیغات نسبت به روش تولید محتوا و بازاریابی محتوا را بگوییم، ۳ مورد زیر را لیست میکنیم:
- تبلیغات سریعتر نتیجه میدهد.
- رصد و پیگیری موفقیت آن، راحتتر است.
- میتوانید به طور مشخص به افرادی که پتانسیل خرید کردن دارند، تبلیغ را نشان دهید.
اما از طرفی، تبلیغات هزینه دارد و میزان اثربخشی آن، کوتاه مدت است. توصیه میکنم حتما در کنار سایر روشهای بازاریابی، از تبلیغات هم استفاده کنید، تبلیغات در فضای مجازی، توسط اینفلوئنسرها و یا تبلیغات کلیکی در گوگل و سایر سایتها.
در ضمن پلتفرمهای مختلفی برای تبلیغات وجود دارند مثلا یکتانت که میتوانید آنجا تبلیغات هدفمندی را انجام دهید.
۶- شریک پیدا کنید، شریکی که رقیب نباشد!
نیچ به حوزهی اختصاصی و کوچک گفته میشود، مثلا شما اگر در حوزه برنامه نویسی وب فعالیت میکنید، میتوانید روی ری اکت تمرکز کنید و این حوزه را به عنوان نیچ انتخاب کنید.
نیچ به حوزههای اختصاصی گفته میشود که در آنها تمرکز و عمق بیشتر میشود و البته رقبا نیز کمتر خواهند بود!
سعی کنید شبکهی افراد حرفهای در حوزه خود را پیدا کنید و در آن شبکه به فعالیت بپردازید. سایر افراد حرفهای میتوانند بهترین بازخوردها و نظرات را به شما دهند، البته این افراد نباید رقیب شما باشند، به عبارتی باید دنبال افرادی باشید که دانشِ شما، کاملکنندهی دانش آنهاست!
میتوانید اینفلوئنسرها و افراد معروف در حوزه تخصصی خودتان را در شبکههای اجتماعی مختلف پیدا کنید، با آنها تعامل داشته باشید و سعی کنید خودتان را ارتقا دهید!
۷- پست مهمان و رپورتاژ
اگر شما تا به حال با حوزه سئو و بازاریابی محتوا، آشنا شده باشید، به خوبی میدانید که پست مهمان و رپورتاژ در سایتهای دیگر چقدر میتواند مفید و کارآمد باشد. پست مهمان و رپورتاژ تقریبا مشابهند اما برای پست مهمان، شما هزینهای پرداخت نمیکنید و در ازای مطلب ارزشمندی که در سایت دیگران انتشار میدهید، اجازه دارید یک لینک به محصول خودتان هم بدهید و آن را معرفی کنید.
البته پیدا کردن سایتی که پست مهمان بپذیرد، کارِ نسبتا سختیست، بهرحال شما میتوانید در صورت عدم یافتن چنین سایتی، هزینه کنید و رپورتاژ منتشر نمایید.
برای رپورتاژ هم سعی کنید یک محتوای مرتبط، مفید و ارزشمند تولید کنید و سپس محصول خودتان را به کاربر معرفی کنید. رپورتاژ هم از نظر سئو میتواند برای دوره آموزشی شما مفید باشد هم از این نظر که مطلب شما را کاربران زیادی خواهند دید!
۸- نیمچه دورهی رایگان بسازید!
سعی کنید یک دورهی آموزشی کوتاه و مرتبط تولید کنید و آن را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار دهید، درست است اینکار زحمتِ زیادی خواهد داشت، اما مطمئن باشید به همان اندازه و هزاران بار بیشتر، ثمربخش خواهد بود!
بسیاری از کمپانیها و شرکتهای فعال در حوزه نرمافزار، یک نسخه رایگان با مدت زمان محدود در اختیار مخاطب خود قرار میدهند، مثلا کاربر میتواند ۱۴ روز به این برنامه دسترسی داشته باشد و پس از آن باید هزینهای پرداخت کند و نرمافزار را خریداری نماید!
اما در حوزه آموزش مجازی و Elearning، این روش کاربرد ندارد، زیرا کاربر میتواند در همین مدت زمان، تمام مباحث دوره آموزشی را ببیند و دیگر نیازی به دانش شما نداشته باشد! اگر این روش را متناسب با حوزه آموزش تغییر دهیم، چنین نتیجهای حاصل میشود:
یک یا چند ویدیو از دوره آموزشی را به صورت رایگان در اختیار مخاطب قرار دهید و نظر او را جلب کنید، پس از اینکه کاربر متوجه ارزش و اهمیت دوره آموزشی شما شود، قطعا برای خرید نسخه کاملتر هزینه میکند.
البته میتوانید یک دوره کوتاه و خلاصه هم تهیه کنید و با همینکار نظر مخاطبان را به راحتی جلب کنید. همچنین میتوانید در طی این دوره آموزشی کوتاه، چندبار به نسخه کاملتر اشاره و کاربر را ترغیب کنید.
۹- برای اولینها، تخفیف ویژه درنظر بگیرید.
بالاتر و زمانی که مورد شماره ۱ را توضیح دادیم، گفتیم که یکی از روشهای بازاریابی دوره آموزشی، پیش فروش دوره است.
میتوانید تخفیف ویژهای برای پیشفروش در نظر بگیرید و هرچقدر به زمان شروع دوره نزدیکتر شدید، این تخفیف را کمتر کنید. مثلا اگر ارزش واقعی دوره شما، ۲ میلیون تومان است، پیشفروش آن را با ۱ میلیون تومان شروع کنید و تا زمان آغاز دوره، مبلغ را به همان ۲ میلیون تومان برسانید.
با اینکار به نوعی در کاربر ایجاد رغبت خواهید کرد و به او میگویید که هرچقدر سریعتر عمل کند و دوره شما را بخرد، سودِ بیشتری خواهد کرد! در ضمن نکتهی مهمی که باید بدانید این است که علاوه بر ارائه تخفیف، باید حتما زمانِ تخفیف را محدود کنید و حس ترس را در ذهن کاربر ایجاد کنید.
اما اگر قصد پیش فروش دوره را ندارید، باز هم بهتر است برای نخستین مشتریان خود، تخفیف ویژه در نظر بگیرید. مثلا برای ۵۰ نفرِ اولی که دوره شما را میخرند، یک تخفیف ۲۵درصدی ارائه کنید و حتما روی محدودیت ۵۰ نفری، تاکید کنید.
۱۰- یک صفحهی جذاب برای فروش طراحی کنید.
چه صفحه پیشفروش داشته باشید چه نداشته باشید، بهرحال شما به یک صفحه درست و حسابی برای معرفی دوره آموزشی خودتان، نیاز خواهید داشت. شما باید یک صفحهی حرفهای طراحی کنید و کاری کنید مخاطبی که وارد صفحه میشود، درنهایت محصول شما که همان دوره آموزشی است را خریداری کند!
در این صفحه باید نکات ریز و درشت زیادی را رعایت کنید و دستِ آخر هم نمیتوان با قطعیت گفت که بهترین صفحه را طراحی کردهاید؛ اما این چند نکته میتوانند در طراحی یک صفحه فوقالعاده به شما کمک کنند:
- به زبانِ مخاطب خود، سخن بگویید؛ حتی لحن و نحوه گفتار و نوشتارِ مخاطب مهم است.
- یک ارزش پیشنهادی ایجاد کنید؛ نسبت به رقبا چه مزیتی دارید؟
- متنی که در این صفحه مینویسید، باید خوانا باشد و کاربر با یک نگاه بتواند مهمترین موارد را در آن پیدا کند.
- یک پیشنهاد واضح و درست ارائه کنید و از CTA جذاب و منحصربفردی استفاده نمایید. (CTA چیست؟)
- این صفحه را مرتب بررسی و ایرادات آن را برطرف کنید.
- علاوه بر ظاهر صفحه، حتما به محتوایی که مینویسید و تصاویری که استفاده میکنید نیز دقت داشته باشید.
- سعی کنید از انواع محتوای ویدیویی، صوتی، متنی و تصویری در این صفحه بهره ببرید.
۱۱- ایمیل مارکتینگ را فراموش نکنید.
برخی فکر میکنند ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی دیگر منسوخ شده و کاربرد ندارد، غافل از اینکه ایمیل مارکتینگ همچنان یکی از روشهای قدرتمند و موثر در بازاریابی است!
دلایل اهمیت ایمیل مارکتینگ:
- وقتی ایمیل میفرستید، مستقیما به وسیلهای از کاربر ارسال میشود که او آن را ترجیح میدهد!
- نسبت به سایر پلتفرمها، همچنان ایمیل به طرز عجیبی محبوب است.
- در این روش ریسک کمتری برای از دست دادن مخاطب دارید، زیرا نگران قطع و خراب شدن یک پلتفرم نیستید!
- اگر لیست ایمیل را خودتان جمعآوری کرده باشید، میدانید که کاربران موجود در لیست همگی به محصول شما علاقمند هستند.
- پیامرسانی و بازاریابی از طریق ایمیل، کار راحت و سادهایست.
اگر شما دورهی رایگان ارائه میدهید و یا فایل و محتوایی دارید که ارزشمند است، از کاربران بخواهید ایمیل خود را دریافت کنند تا بتوانند محتوا را ببینند! با اینکار خیلی راحت میتوانید لیستی از ایمیل افراد مختلف جمعآوری کنید و سپس دوره آموزشی خود را به آنها معرفی کنید.
روشهای مختلفی برای جمع آوری لیست ایمیل وجود دارد که با توجه به خلاقیتتان میتوانید آنها را شخصیسازی کنید! درباره این موضوع بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست؟
۱۲- بازارهای خارجی را از دست ندهید!
یک روشِ جالب و خوب برای افزایش درآمد و گسترش بازار هدف، این است که دوره آموزشی خود را به زبانهای دیگر ترجمه کنید! برای اینکار میتوانید از مترجم هم کمک بگیرید.
زبانِ ما فارسی است و شما میتوانید با ترجمه کردن دوره آموزشی خود به زبان انگلیسی، خیلی راحت بازار هدف خود را بزرگتر کنید و در پلتفرمهای انگلیسی زبان، دوره خود را بفروشید.
درواقع شما یک درآمد دلاری و ارزی خواهید داشت که این درآمد میتواند زندگی شما را متحول کند!
چندکلام با چ یاب
بازاریابی دوره آموزشی، کارِ چندان راحتی نیست، اما سخت هم نیست! کافیست بخواهید و به اندازه کافی وقت بگذارید، مطمئن باشید ثمربخش خواهد بود.
روشهای مختلفی برای بازاریابی وجود دارد، میتوانیم بگوییم بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ قطعا برای دوره آموزشی شما، بهترین استراتژی است!
در این مطلب سعی کردیم با ارائه ۱۲ راهکار ساده برای بازاریابی، به شما کمک کنیم فروش دوره آموزشی خود را بیشتر و بهتر کنید، امیدوارم که این مقاله برای شما مفید واقع شود و به زودی نام شما را در میانِ پردرآمدترین تولید کنندگان دوره آموزشی، ببینیم. منتظر نظرات، پیشنهادات و انتقادات ارزشمند شما هستیم….
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
با کمک از:
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها