ساخت دوره آموزشی، کاریست که خیلیها انجام میدهند، اما همه موفق نمیشوند! هدفِ شما از تولید دوره آموزشی چیست؟ چرا میخواهید دوره بسازید؟
اگر قرار است شما هم یک دوره تولید کنید در کنارِ سایر دورههای متوسط و ضعیف، چرا باید وقتتان را بیهوده هدر دهید؟
در این مطلب به شما یاد میدهیم که چطور تنها در ۱۰ گام، یک دوره آموزشی فوقالعاده و موفق و پرفروش بسازید و متمایز باشید… همراه ما بمانید.
- گام ۱: انتخاب یک موضوع مناسب و پرفروش
- گام ۲: انتخاب نحوه ارائهی دوره آموزشی
- گام ۳: انتخاب روشِ تولید محتوا + آغاز کار
- گام ۴: ویرایش و بازرسی نهایی دوره آموزشی
- گام ۵: اضافه کردن فایلهای اضافه
- گام ۶: قیمت گذاری درست!
- گام ۷: بازاریابی و شروع فروش
- گام ۸: بازخورد گرفتن و پاسخ دادن به سوالات
- گام ۹: ترویج محتوا!
- گام ۱۰: ارائه آپدیت و پشتیبانی برای دوره آموزشی
- اینفوگرافیک راهنمای ساخت دوره آموزشی
گام ۱: انتخاب یک موضوع مناسب و پرفروش
موضوع دوره آموزشی شما، بسیار بسیار مهم است و اگر چیزی نباشد که شما آن را دوست دارید، در حقِ خودتان ظلم میکنید!
بگذارید خلاصه و کاملا واضح بگویم؛ یک موضوع مناسب باید ۴ ویژگی داشته باشد:
- شما آن را کاملا خوب بفهمید و درک کنید.
- نسبت به سایر دورهها، شما حرفِ مهمتر، کاملتر و متفاوتی داشته باشید.
- به آن علاقه دارید و مشتاق هستید.
- مردم نیز به این موضوع علاقه و نیاز دارند!
اما چطور میتوانید چنین موضوعی را برای دوره آموزشی خود پیدا کنید؟
لازم نیست یک مبحث حرفهای و پیشرفته در سطح دانشگاه آموزش دهید تا دوره شما به فروش بروید، حتی با آموزش دادن مهارتهای سادهتر میتوانید به درآمد برسید!
درباره استعدادها، مهارتها و تجربههای شخصی خودتان فکر کنید، سعی کنید آنها را یادداشت کنید. یک جدول مانند جدول زیر بکشید و سعی کنید سر فرصت آن را تکمیل کنید.
۲ الی ۳ مورد از موضوعاتی که در هر ۳ ستون جدول بالا، آمدهاند را انتخاب کنید و با اولویتبندی، دورههای آموزشی آنها را تولید کنید و ارائه دهید.
خلاصه کلام: اگر موضوعی وجود دارد که آن را دوست دارید، در آن خوب هستید و تجربه هم دارید و این موضوع میتوانید به دردِ گروهی از مردم بخورد، دوره آموزشی شما میتواند موفق و پولساز شود!
بیشتر از این، لازم نیست درباره انتخاب موضوع صحبت کنم، اگر دنبال اطلاعات بیشتر هستید میتوانید مقاله “چطور یک موضوع برای دوره آموزشی انتخاب کنیم؟” را بخوانید تا با روشها و راهکارهای متفاوت و خلاقانه برای انتخاب موضوع دوره آموزشی آشنا شوید.
گام ۲: انتخاب نحوه ارائهی دوره آموزشی
به طور کلی ۲ روش مختلف برای فروش و عرضهی دورههای آموزشی خود، در اختیار دارید:
- استفاده از مارکت پلیسها (market place) و پلتفرمهای فروش دوره آموزشی
- انتشار و فروش دوره در سایت شخصی خودتان
هرکدام از این روشها مزایا و معایب مختصِ خود را دارد که شما باید با توجه به شرایط، یک روش را انتخاب کنید.
مثلا وقتی دوره آموزشی خود را در سایت شخصیتان منتشر کنید، با مشکلاتی همچون جذب مخاطب، طراحی سایت، مدیریت سایت و … مواجه میشوید و در عوض همه چیز در اختیارِ شماست و میتوانید ویرایشهای لازم را انجام دهید.
اما هنگام استفاده از پلتفرمها، شما نیاز نیست نگران طراحی و جذب مخاطب باشید و صرفا مبلغی از سهمِ فروش دوره را به آن پلتفرم، میدهید. در این حالت شما دستتان برای عمل باز نیست و نمیتوانید هر ویرایشی، انجام دهید.
گام ۳: انتخاب روشِ تولید محتوا + آغاز کار
محتوای یک دوره از این مرحله شکل میگیرد، پیش از هرچیز شما باید ساختار و مباحث دوره آموزشی خود را انتخاب کنید.
رقبا چه سرفصلهایی آموزش دادهاند، شما چه مواردی میتوانید اضافه کنید و …؟
با توجه به نوع محتوا و مخاطب، شما باید روشهای مختلفی برای تولید محتوا در نظر بگیرید و مورد استفاده قرار دهید.
دقت کنید که فقط انتخاب مباحث و تولید محتوا کافی نیست، شما باید به خوبی تحقیق کنید، بازار و مخاطب هدف را بشناسید، متوجه نیازهای آنها شوید و مطابق با نیاز کاربر موضوعات مختلفی را آموزش دهید.
اهدافِ مناسبی تعیین کنید و دقت داشته باشید که محتواهای شما، این اهداف را مورد پوشش قرار دهند.
مقاله بهترین روشهای تولید محتوای دوره آموزشی را ببینید تا با انواع محتوای آموزشی و بهترینها آشنا شوید و پس از آن نیز مطلب بهترین ابزارهای ساخت دوره آموزشی را ببینید و خیلی راحت و بدون دغدغه، تولید محتوا را آغاز کنید…
گام ۴: ویرایش و بازرسی نهایی دوره آموزشی
یکی از مهمترین گامها در مراحل تولید دوره آموزشی همین مرحله است و متاسفانه توسط خیلیها نادیده گرفته میشود!
لطفا شما این مرحله را پشت گوش نیاندازید! اگه دورهای که ساختهاید، آنقدر جذاب نیست که یکبار صفر تا صدِ آن را ببینید، چطور انتظار دارید مخاطبان آن را دوست داشته باشند و برای آن هزینه کنند؟!
قطعا در این مرحله، نکات و ویرایشهایی به ذهنتان میرسد که میتوانند کیفیت دوره آموزشی را بالا ببرند تا هم شما هم کاربر از نتیجه راضیتر باشید…
در مطلب چک لیست تولید محتوا هم به این موضوع اشاره کردیم و گفتیم که حتما بعد از تولید محتوا، چند دقیقهای وقت بگذارید و آن را بازبینی کنید؛ این حرف برای محتوای دوره آموزشی نیز صادق است.
در ضمن در طولِ بررسی دوره آموزشی، نکاتی برای افزایش تعامل نیز اضافه کنید. حتما کاری کنید که مخاطب با شما تعامل داشته باشد، مثلا تمرین عملی پیشنهاد کنید، بخواهید که کاربر نمونه کارها و تمرینهایش را برای شما بفرستد تا آنها را بررسی کنید.
گام ۵: اضافه کردن فایلهای اضافه
حالا که تولید محتوای دوره آموزشی کامل شده و یک بار هم آن را بررسی کردهاید و مطمئن هستید که ایرادی ندارد، زمانِ آن رسیده که فایلهای نهایی را به آن اضافه کنید و فایل دوره را ببندید!
اگر در طولِ دوره، از نمونههای مشخصی استفاده کردهاید، از جداول یا نمودارهایی که مختصِ خودتان است، آنها را نیز پیوست کنید و اجازه دهید کاربر از تمام اطلاعاتی که در اختیارش گذاشتهاید، نهایت استفاده را ببرد.
همچنین اگر نام برند و یا خودتان را در این فایلها بنویسید، قطعا در جهت برندسازی هم گامهای موثری برداشتهاید. برندینگ عاملِ پیروزی شما در میدان رقابت است!
گام ۶: قیمت گذاری درست!
این مرحله معمولا چالشهای عجیب و سختی دارد، اما نگران نباشید، نکاتی که در ادامه میگوییم را به ذهن بسپرید و زمانِ قیمتگذاری، از آنها استفاده کنید.
به طور کلی، شما باید یک مدل برای دوره آموزشیتان حداقل در ذهن داشته باشید، شما چرا این دوره را تولید کردید؟
- آیا قصد دارید با ارائهی این دوره آموزشی، مخاطب جذب کنید و کاری کنید مخاطبان محصولات شما را بخرند؟
- این دوره آموزشی را برای کسب درآمدِ جانبی ساختید؟
- قرار است دوره شما، به منبع اصلی درآمدتان تبدیل شود؟
هدفِ شما کدام است؟ هرکدام از این گزینهها، باعث میشوند که استراتژی متفاوتی برای قیمتگذاری نیاز داشته باشید؛ زیرا از طرفی روشها و متدهای بازاریابی شا نیز متفاوت خواهند بود.
در این مورد، هیچ دستورالعمل و راهنمایی وجود ندارد که کاملا درست و یا کاملا اشتباه باشد! اگر انتظار دارید یک نفر از راه برسد و به شما بگوید که دقیقا به چه قیمتی باید دوره را بفروشید، کاملا بیهوده منتظرید!
در انتخاب قیمت، مسائل مختلفی تاثیرگذارند اما بد نیست از بررسی بازار و سایر دورههای مشابه شروع کنید. نگاهی به رقبا بیاندازید، میانگین قیمتِ یک دوره مشابه دورهی آموزشی شما، چقدر است؟
یک توصیه مهم و اساسی: هیچوقت قیمتِ دورهی خود را پایینتر از رقبا انتخاب نکنید! چرا؟ در ادامه میگوییم….
چرا نباید دوره آموزشی خود را ارزان بفروشید؟
۱- اینکار باعث میشود انرژی شما و تواناییتان برای پشتیبانی مخاطبان، کمتر شود و نتوانید به خوبی به همه رسیدگی کنید! تصویر زیر را ببینید، شما میتوانید به چند روش مختلف، یک درآمد مشخص داشته باشید!
البته بهتر است میانهرو باشید و کاری نکنید که هیچکس نتواند از هزینهی دوره بربیاید!
۲- میزان تلاشی که برای فروشِ یک دورهی آموزشی ارزانقیمت باید انجام دهید، با تلاشی که برای یک دورهی گرانقیمت باید انجام دهید، تقریبا برابر است!
این که یک نفر را متقاعد کنید تا دورهی ارزانترِ شما را بخرد، تنها کمی آسانتر است و بهرحال باعث نمیشود که آن شخص ۲بار دوره را خریداری کند!
۳- با اینکار قدرت سرمایهگذاری خود را از دست میدهید. با قیمتگذاری کمتر، توانایی خود برای تبلیغ کردن را از دست میدهید؛ کاملا هم طبیعیست، شما نمیخواهید سرمایهی خود را برای یک دورهی ارزان قیمت از دست بدهید!
گام ۷: بازاریابی و شروع فروش
اگر فکر میکنید کارِ شما تمام شده، سخت در اشتباهید! تازه کارِ اصلی شروع شده و شما باید مخاطب را جذب کنید!
برای بازاریابی و فروش دوره خود بهتر است از بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا که از جدیدترین و بهترین استراتژیهای بازاریابی در دنیای امروز هستند، استفاده کنید.
اگر از پلتفرمهای فروش دوره آموزشی استفاده میکنید، کار شما برای بازاریابی تقریبا راحتتر است و پلتفرمی که استفاده میکنید، عهدهدارِ بازاریابی میشود. اما شما هم میتوانید برای افزایش فروش خود گام بردارید و در شبکههای اجتماعی و سایر رسانهها، بازاریابی کنید.
اما اگر قصد دارید خودتان دوره را بفروشید، باید یک برنامه بازاریابی دقیق و جامع طراحی کنید و حداقل چندماهی را به بازاریابی اختصاص دهید. به خصوص اگر از بازاریابی محتوا استفاده میکنید، باید بدانید که این روش دیربازده است، اما اگر جواب دهد، قطعا برای شما سودِ زیادی به همراه خواهد داشت.
چند راهکار برای بازاریابی موثر:
۱- دوره آموزشی خود را پیشفروش کنید.
یکی از بهترین راههایی که میتوانید متوجه شوید دورهی آموزشی شما خواهان دارد یا خیر، این است که پیش از تولید، آن را پیش فروش کنید! درواقع این رویکرد به شما کمک میکند در زمانِ خود، صرفه جویی کنید.
برای اینکه کاربران را ترغیب به خرید کنید، از یک پیشنهاد یا تخفیف ویژه استفاده کنید تا هرچه سریعتر کاربر، دوره شما را پیش خرید کند.
البته حتما حتما به ددلاین و تاریخی که برای انتشار دوره گفتهاید، پایبند باشید وگرنه ممکن است در همین ابتدای کار، مخاطب را فراری دهید و شکستی تلخ را تجربه کنید!
۲- ساخت یک صفحه برای فروش دوره
اکنون شما باید یک صفحه فرود، مخصوص همین دوره بسازید و تمام اطلاعاتی که لازم است را ذکر کنید. درواقع این صفحه فقط یک هدف دارد و آن هم این است که افراد مختلف را تحت تاثیر قرار دهد تا در دوره شما شرکت کنند.
چند ویژگی که یک صفحهی فروش باید داشته باشد:
- تیترها و عنوانهای جذاب و چالشبرانگیز
- توضیحِ مشکلات موجود (مشکلاتی که در دوره رفع شدهاند.)
- لیستِ مزایا و مسائلی که در دوره رفع شدهاند.
- سوالات متداول و پاسخِ آنها
- جزئیات مربوط به هزینهی دوره آموزشی و روشهای پرداخت
- توضیح گارانتی و پیشتیبانی دوره برای اطمینان کاربر
- فراخوان به عمل؛ کاملا واضح از کاربر بخواهید دوره شما را خریداری کند! (در مطلب انواع CTA به قدر کافی به این موضوع پرداختهایم.)
۳- تبلیغات هم بخشی از بازاریابی است!
تبلیغات همیشه جزء مهمی از بازاریابی بوده و است، حتما بودجهای را به تبلیغ اختصاص دهید و دورهی آموزشی خود را به افراد بیشتری معرفی کنید.
البته حتما در رسانههای مناسب و مرتبط با موضوع دورهی خود، تبلیغات انجام دهید تا نتیجهی خوبی دریافت کنید.
۴- از وبینار استفاده کنید.
وبینار باعث میشود مخاطبان راحتتر به شما اعتماد کنند و پیش از اینکه دورهی خود را به آنها معرفی کنید، مورد اطمینان واقع شوید.
وبینار بدین صورت است که کاربر میتواند با شما در ارتباط باشد و سوالات خود را مطرح کند و خیلی سریع هم پاسخ بگیرد. بد نیست چند وبینار رایگان برگزار کنید و افراد بیشتری را با خودتان و دورهی آموزشیتان آشنا کنید.
۵- جمع آوری لید و سرنخ!
لید به کاربری گفته میشود که با شما تعامل داشته و ممکن است به مطالب و محصولات شما علاقمند باشد!
درواقع لید یا سرنخ چیزی مابینِ بازدیدکننده و خریدار است! در مورد Lead یا سرنخ به طور مفصل در مطلب “قیف بازاریابی محتوا” توضیح دادهایم و گفتیم که چطور میتوانید یک بازدیدکننده را به مشتری تبدیل کنید.
شما باید بازدیدکنندهها را ابتدا به لید تبدیل کنید و برای اینکار کافیست یک محصول کوچک و رایگان ارائه کنید! مثلا میتوانید یک سرفصل از دوره آموزشی خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید و در عوض از آنها بخواهید ایمیل یا شماره موبایل خود را ثبت کنند.
در ادامه میتوانید لیستی از ایمیل و شماره موبایل داشته باشید و پیشنهاد خرید دورهی اصلی را برای آنها بفرستید.
گام ۸: بازخورد گرفتن و پاسخ دادن به سوالات
همینکه دوره شما به فروش رفت و کاربرانی آن را خریدند، شما باید به فکر بهبود تجربه آنها بیافتید و کاری کنید که این افراد، شما را به عنوان یک منبع معتبرِ آموزشی بشناسند و به دوستان خود نیز معرفی کنند.
اینکار زیاد سخت نیست، کافیست به سوالات کاربران، با حوصله پاسخ دهید! به این فکر کنید که در آینده نیز دورههای آموزشی تولید خواهید کرد و هرکدام از این افراد میتواند سرمایهای برای شما باشد.
همچنین علاوه بر پاسخ دادن به سوالات دیگران، باید از آنها بازخورد هم بگیرید. حتما پس از اتمام دوره آموزشی و یا مدتی بعد از خریدِ آن، توسط کاربر، یک نظرسنجی بفرستید و از آنها بخواهید نقاط ضعف و قوت دوره آموزشی را بنویسند.
چند راهکار خوب برای بهبودِ تجربه کاربر:
- یک یادآور تنظیم کنید تا به کاربر یادآوری کند که دوره را ببیند و نیمهکاره رها نکند!
- حتما در مورد تاریخ شروع و پایان دوره، یادآوری کنید و مطلبی برای کاربر بفرستید.
- بد نیست در ابتدای دوره، میانهی راه و پس از آن، نظرسنجی کنید و نظر کاربران را جویا شوید.
- کاربران را به عضویت در خبرنامه و لیست ایمیلی خود، ترغیب کنید. میتوانید ایمیلهای آموزشی و نکات مهم را برای آنها بفرستید و یا دورههای جدید خود را معرفی کنید.
- حرفهای و با سیاست عمل کنید و تهدیدها را به فرصت تبدیل نمایید و سپس از فرصتهای خود، نهایت استفاده را ببرید!
گام ۹: ترویج محتوا!
میتوانید این گام و این مرحله را جزئی از بازاریابی بدانید و درواقع هست! اما آن را جدا کردیم تا ترفندهای جالبی ارائه کنیم.
ترویج محتوا یعنی شما محتوا و دوره آموزشی خود را به شکلهای مختلفی و در رسانههای متفاوتی ارائه کنید و کاری کنید مخاطبان بیشتری با شما آشنا شوند.
چند ترفند جالب برای ترویج محتوا:
- بخشهایی از دوره آموزشی را به صورت رایگان در شبکههای اجتماعی منتشر کنید و البته حتما یک کپشن مناسب هم برای آنها بنویسید.
- میتوانید ویدیوهایی کوتاه از پشت صحنهی ساخت دوره آموزشی، در شبکههای مجازی منتشر کنید و کاربران را با فرآیند ساخت دوره، آشنا کنید.
- برخی از ویدیوهای آموزشیِ دوره را نیز میتوانید به صورت کوتاه و کاربردی در یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین و آپارات و … منتشر کنید.
- در مورد مشکلات حوزهی آموزشیِ خود، مطالبی تهیه کنید و سعی کنید گزارشهای جالبی منتشر کنید و در آخر نیز به دورهی خودتان لینک دهید.
- محتواهایی با فرمت اینفوگرافیک، pdf، گزارش و … طراحی و منتشر کنید. همچنین اگر میتوانید پادکست تولید کنید، ویدیوهای جانبی تهیه نمایید و از هر روشی برای ترویج دورهی آموزشی خود استفاده کنید.
گام ۱۰: ارائه آپدیت و پشتیبانی برای دوره آموزشی
هر محتوایی نیاز به ویرایش و بهروزرسانی دارد، چه برسد به دوره آموزشی… اگر میخواهید یکی از بهترینها باشید و کاربران نیز شما را دنبال کنند و پیگیر باشند، حتما هرچندوقت یکبار، محتوای دورهی آموزشی خود را بهروز کنید.
مثلا اگر یک تکنولوژی جدید پا به عرصه گذاشت یا تغییری در روندهای گذشته ایجاد شد، طی یک یا چند ویدیو مطالب را آموزش دهید و به فایل دوره آموزشی پیوست کنید.
حتما در عنوان صفحه و توضیحات هم ذکر کنید که دوره را در چه تاریخی بهروز کردهاید، با اینکار اعتماد مخاطب را بهتر و بیشتر جلب میکنید.
همچنین توصیه میکنیم برای دورههای آموزشی خود، حتما امکان پشتیبانی در نظر بگیرید، مثلا میتوانید یک گروه برای تبادل نظر و پاسخگویی به سوالات ایجاد کنید و یا حتی پس از اتمام دوره، وبینار پرسش و پاسخ برگزار کنید.
اینفوگرافیک راهنمای ساخت دوره آموزشی
اگر ۱۰ گام بالا را به درستی انجام دهید و مطابق با هدف و شرایط خودتان و جامعه، یک دوره آموزشی آماده کنید؛ حتما دورهی شما یکی از بهترینها و پرفروشترینها خواهد بود. در تصویر زیر، خلاصهای از این ۱۰ گام برای شما نوشتهایم، این تصویر را ذخیره کنید و هر زمان و در هر مرحلهای از تولید دوره آموزشی که بودید، با دیدن این اینفوگرافیک، مطالبی که گفتیم را به یاد بیاورید و مسیر درست را انتخاب کنید.
به اشتراک گذاری این تصویر مجاز است، برای دانلود نسخه اصلی اینجا کلیک کنید: اینفوگرافیک راهنمای تولید دوره آموزشی
چندکلام با چ یاب
سوالی که پیش میآید این است که از کجا بفهمیم دورهی ما موفق عمل کرده؟ در مطلب “نکاتی که پیش از ساخت اولین دوره آموزشی باید بدانید!” در این باره صحبت کردیم و گفتیم که شما باید چند معیار مشخص را برای خودتان در نظر بگیرید و هرزمان به این معیارها دست پیدا کردید، بدانید که موفق شدهاید.
خب بالاخره این مطلب هم تمام شد، امیدوارم که خسته نشده باشید و نکاتی که خواندید، به کار بیایند و موفقیتِ شما را ببینیم…
منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم، به نظر شما چه مورد دیگری در مسیر ساخت دوره آموزشی مهم است؟
با کمک از:
سپاسگزارم فروغ جان .. عالی بود اطلاعاتی که گذاشتید