ساخت و تولید دوره آموزشی کار چندان دشواری نیست و هر کسی میتواند مهارتهایی که دارد را به بهترین شکل به دیگران آموزش دهد و از این طریق درآمد کسب کند، اما یک سوال مهم در این بین پیش میآید، آیا موضوعی که برای دوره آموزشی انتخاب کردید، مناسب است و فروش میرود؟
در مطلب انتخاب موضوع دوره آموزشی روشهایی برای ایده پردازی و انتخاب موضوع معرفی و بررسی کردیم، اما در این مطلب تمرکز ما بر روی ارزیابی موضوع دوره آموزشی خواهد بود… اگر هنوز نمیدانید موضوع مدنظر شما، خواهان دارد یا خیر، تا انتهای این مقاله با ما باشید.
روش ۱: جستجوی حرفهای!
احتمالا شما هم بدون بحث و نیاز به اثبات، قبول دارید که مردم این روزها سرچ میکنند! هرچه که نیاز دارند را در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو، سرچ میکنند و سپس به هدف مدنظرشان دست پیدا میکنند.
با این اوصاف، بهترین مکان برای شروع ارزیابی موضوع دوره آموزشی، گوگل و موتورهای جستجو هستند! عباراتی که فکر میکنید مخاطبان شما جستجو میکنند را لیست کنید و پیرامون آنها تحقیق انجام دهید!
عبارتهای مرتبط با موضوع دوره آموزشی خود را جستجو کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید:
- چه منابعی نمایش داده میشوند؟
- آیا مردم از دورههای مشابهی استفاده کردهاند؟
- آیا از تبلیغات گوگل روی این عبارات استفاده شده است؟
در خلال جستجوها، ممکن است دورههای مشابهی با دورهی مدنظرتان ببینید، در این صورت اصلا نباید نگران یا دستپاچه شوید، بلکه باید خوشحال باشید از اینکه دورهی مشابهی دیدهاید؛ زیرا این مسئله بیانگر این است که دورهی شما بازار خوبی خواهد داشت و عدهای به دنبال آن هستند.
سعی کنید از این موقعیت نهایت استفاده را ببرید و موضوعاتی را که رقبا آموزش دادهاند، حتما یادداشت کنید و در زمان ساخت دوره آموزشی، مدنظر قرار دهید.
تبلیغات در گوگل هم نشانهی خوبی برای این موضوع است، یعنی اگر دیدید برای یک یا چند عبارت مرتبط، دیگران تبلیغات انجام دادهاند بدانید که آن حوزه، بازار خوبی دارد و رقبا حاضرند هزینه کنند و توجه مخاطب را جلب کنند.
اما علاوه بر گوگل، میتوانید در پلتفرمهای ویدیویی مانند آپارات و یوتیوب هم جستجو کنید، جستجوهایتان را صرفا به زبان فارسی محدود نکنید و در مورد همین دوره در زبان انگلیسی نیز تحقیق کنید.
بگذارید مشخص و واضح بگویم، شما در این گام باید عباراتی که در مورد دوره آموزشیتان جستجو میشود را پیدا کنید و ببینید کدام موضوعات و مباحث بیشتر سرچ میشوند و آیا اصلا جستجوی موضوع دوره، رو به رشد است یا رو به نزول؟
اگر چک لیست تحقیق کلمات کلیدی را ببینید، به طور کامل آموزش دادهایم که چطور عبارات مرتبط را پیدا کنید و سپس برای آن عبارات به تولید محتوا بپردازید. (این چک لیست مختص تولید و بازاریابی محتواست، اما برای تحقیق دوره آموزشی نیز به شما کمک خواهد کرد.)
روش ۲: تحقیق بازار و دورههای مشابه
روش اول نیز به نوعی تحقیق بازار بود، اما تفاوتهایی نیز وجود دارد. در این روش، شما باید در دورههای مشابه و مرتبط دقیق شوید و سعی کنید نقاط قوت و ضعف آنها را یادداشت کنید و مورد استفاده قرار دهید.
با جستجو در گوگل، پلتفرمهای فروش دوره آموزشی، شبکههای اجتماعی و رسانههای مختلف، احتمالا میتوانید دورههای آموزشی مشابه را پیدا کنید.
این دورهها را از نظر میزان مخاطب، میزان رضایت و درآمد و قیمت بررسی کنید، سپس نکاتی که آموزش دادهاند را یادداشت کنید و سعی کنید موضوعات مهم را انتخاب نمایید، البته شما باید گپها و موضوعاتی که آموزش ندادهاند و جا گذاشتهاند را پوشش دهید! درواقع شما باید حداقل در سطحِ همین دورههای موجود عمل کنید و یا بهتر از آنها باشید تا مورد استقبال قرار بگیرید!
اگر نتوانستید دورهی مشابهی پیدا کنید، موضوع کمی پیچیده خواهد شد؛ اما ناامید نباشید، شاید دورهی شما آنقدر خاص و یکتاست که دیگران به آن نپرداختهاند! در این صورت بهتر است سایر روشها را امتحان کنید، اگر دورهی شما کاربردی باشد حداقل در یکی از ۷ روشی که گفتهایم، متوجه میشوید که موضوع مورد انتخابتان، خواهان دارد.
روش ۳: پیش فروش دوره آموزشی
در مقاله ۱۲ تکنیک بازاریابی دوره آموزشی، به اهمیت پیشفروش دوره آموزشی اشاره کردیم و توضیحاتی ارائه دادیم. اینجا هم نکات مهمی در این باره خواهیم گفت، اما بهتر است نگاهی به آن مطلب هم بیاندازید.
پیشفروش دوره، یکی از محبوبترین و بهترین راهها، برای ارزیابی موضوع دوره آموزشی است. پیشفروش یعنی دوره آموزشی خود را حتی پیش از آنکه کامل تولید شود، بفروشید و به مخاطبان یک تاریخ مشخص جهت عرضه، ارائه دهید.
با اینکار شما متوجه میشوید که آیا دورهی شما مخاطب دارد و کسی حاضر است بابت آن هزینه کند یا خیر. از طرفی چون کاربر همان لحظه به محتوای دوره دسترسی نخواهد داشت، سخت اعتماد میکند اما میتوانید هزینهی کمتری به او پیشنهاد کنید تا ترغیب شود. فراموش نکنید که باید اعتماد مخاطب را جلب کنید و دوره را دقیقا در تاریخ مشخص شده منتشر کنید تا دیگران، شما را به عنوان یک منبع معتر بشناسند!
چندنکته درباره صفحه پیشفروش دوره آموزشی:
- یک ویدیو یا پیام خوشامدگویی در صفحه قرار دهید.
- یک ویژگی و مزیت را که کاربر همین حالا میتواند از آن استفاده کند، ارائه کنید.
- توضیحات و جزئیات مربوط به دوره آموزشی و تاریخ انتشار.
- امکان دسترسی سریع و زودهنگام به مطالب، فایلها و انجمنهای مرتبط
روش ۴: نظرسنجی و درک نیاز مخاطبان
این روش را به ۲ قسمت متفاوت تقسیم میکنیم: تست بتا و نظرسنجی عمومی. در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد… همچنان با ما بمانید.
جالب است بدانید شما به ۲ نظرسنجی حداقل نیاز خواهید داشت، یکی قبل از ساخت دوره و دیگری بعد از فروش آن! با اینکار میتوانید موفقیت دوره آموزشی را بسنجید؛ در مطلب نکاتی که قبل از تولید دوره آموزشی باید بدانید! به این مورد اشاره کردیم.
تست بتا
این متد بدین معناست که شما پیش از انتشار نهایی دوره آموزشی و یا حتی پیش از تولید کامل، آن را در اختیار عدهای از افرادی که میشناسید قرار دهید یا به صورت رایگان یا با تخفیف؛ سپس از این افراد بازخورد بگیرید و بخواهید که نکات مثبت و منفی در مورد دورهی شما را بیان کنند.
این روش مزایای خوبی دارد و شما را خیلی زود از مشکلات دوره آگاه میکند اما از طرفی مشکلاتی هم دارد مثلا پیدا کردن افراد مناسب تا حدی دشوار است و اینکه باید دورهی خود را بدون دریافت هزینه ارائه کنید و زمانِ زیادی برای دریافت نتیجه صرف کنید.
نظرسنجی عمومی
احتمالا میدانید منظور ما از نظرسنجی عمومی چیست، با اینکار قصد داریم متوجه شویم که آیا مخاطب هدف، به دوره آموزشی ما علاقه دارد و حاضر است بابت آن هزینه کند یا خیر. این روش برای ارزیابی موضوع دوره آموزشی بسیار بسیار مناسب و کارآمد است.
کافیست یک نظرسنجی درست و اساسی طراحی کنید و آن را در شبکههای اجتماعی مختلف و سایت خودتان و دیگران قرار دهید و یا حتی برای آن تبلیغ کنید.
یک مشکل در این باره وجود دارد و آن هم این است که چیزی که مردم میگویند دوست دارند، با چیزی که واقعا دوست دارند متفاوت است. مثلا مردم میگویند دوست دارند آشپزی یاد بگیرند اما کمتر کسی درواقع برای یادگیری آن، هزینه میکند.
این نظرسنجی را هم برای افراد عادی و کسانی که با شما آشنا نیستند بفرستید هم برای کسانی که مخاطب شما هستند و تا کنون با شما ارتباط برقرار کردهاند.
روش ۵: یک نسخه رایگان ارائه دهید!
برای پیاده سازی این متد، پیش از تولید، یک دوره کوچک و مرتبط تهیه کنید یا پس از اینکه ساخت دوره آموزشی کامل شد، یک نسخه رایگان و کوچک از آن جدا کنید.
سپس این دورهی رایگان و کوچک را عرضه کنید، در مکانهای مختلف آن را معرفی کنید. حتی توصیه میکنیم برای این دوره، تبلیغ کنید. با اینکار متوجه میشوید که دورهی شما نظر افراد مختلف را جلب میکند یا خیر و آیا ارائه دادن یک نسخه کامل میتواند مفید باشد؟
روش ۶: جمعآوری لید و سرنخ
لید (Lead) یا سرنخ به کاربری گفته میشود که با سایت شما تعامل داشته و دیگر صرفا یک بازدیدکنندهی عادی نیست، این کاربر به احتمال زیاد به شما و محصولات و خدماتتان علاقمند است و از طریق تکمیل یک فرم، به لید تبدیل شده است.
مثلا ایمیل یا شماره موبایل خود را در فرم شما ثبت کرده است و راهی برای برقراری ارتباط، باز گذاشته است!
بهرحال شما باید سعی کنید بازدیدکنندگان و افرادی که برای بار اول وارد صفحه دوره میشوند را جذب کنید، یا حتی افرادی که به صفحه شبکههای اجتماعی شما میآیند را در ارتباط نگه دارید. میتوانید نسخه رایگان دوره که در روش قبل گفتیم را در ازای دریافت ایمیل، برای کاربر بفرستید.
سپس این لیدها را راحتتر میتوانید با ارسال ایمیل و پیامک، به مشتری تبدیل کنید. این جریان و رند را در مطلب “قیف بازاریابی محتوا” به خوبی شرح دادیم، بد نیست نگاهی به آن مطلب نیز داشته باشید.
چند نمونه مطلب که میتوانید برای جمع آوری لید، مورد استفاده قرار دهید:
- ایبوک (کتاب الکترونیکی)
- چک لیست
- نقشه راه
- وبینار
- چالش
- کد تخفیف و هدیه
روش ۷: بررسی سوشال مدیا و پلتفرمها
این روش نیز به نوعی زیرمجموعهی تحقیق خواهد بود. اگر شما در یک حوزه فعالیت میکنید، دانش دارید و میتوانید آن را آموزش دهید، چرا یک صفحه در فضای مجازی نمیسازید؟
در این صفحه میتوانید نکات آموزشی را به شکلی جذاب به کاربران انتقال دهید، اینکار چندین و چند مزیت برای شما به ارمغان میآورد. اول از همه اینکه شما به عنوان یک متخصص و منبع معتبر در حوزه خودتان، شناخته میشوید و همچنین برندسازی اتفاق میافتد.
در درجات بعد هم میتوانید از این صفحهها برای فروش دوره آموزشی خودتان و یا تبلیغ استفاده کنید و به نوعی یک درآمد جانبی هم داشته باشید.
بهرحال افرادی هستند با دانشِ شما، که اینکار را میکنند و موفق هم هستند. بد نیست در این باره نیز در شبکههای اجتماعی مختلف جستجویی انجام دهید و با این افراد آشنا شوید. حتی میتوانید برای تبلیغ دوره آموزشی نیز از آنها درخواست کنید.
در صفحههای مرتبط، قطعا افرادی را خواهید دید که مخاطب هدف شما هستند، پرسشهایی آنجا مطرح شده است که همگی میتوانند مبحثی در دوره آموزشی شما باشند! در همین حین، اگر بحث و صحبت در مورد موضوع دوره، کمرنگ است و کسی را علاقمند نمیبینید، سعی کنید شبکهی اجتماعی دیگری را نیز امتحان کنید، اگر در نهایت کسی علاقمند نبود، به سراغ انجمنهای گفتگو و پلتفرمهای فروش دوره بروید.
اگر آنجا هم هیچ بحثی در این باره ندیدید و در روشهای قبل هم همینطور بوده است، شاید وقت آن رسیده که راجع به موضوع دوره آموزشی خود، تجدید نظر کنید!
چندکلام با چ یاب
فکر میکنید موضوعی که شما برای دوره آموزشی انتخاب کردید عالی و بی نقص است؟ حتما حتما روشهای بالا را اجرا کنید و دوباره به این سوال پاسخ دهید!
درست است شما باید به موضوع انتخابیتان علاقمند باشید و آن را مناسب بدانید، اما اگر فقط شما این نظر را داشته باشید و دورهی شما مخاطب نداشته باشد، زمان و هزینهی خود را از دست خواهید داد.
در این مطلب سعی کردیم مانند یک دوست، شما را راهنمایی کنیم تا بهتر و درستتر تصمیم بگیرید. امیدواریم یک موضوع عالی انتخاب کنید و دورهی پرفروشی عرضه کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم…
با کمک از:
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها