انتخاب موضوع برای دوره آموزشی

چطور یک موضوع پرفروش برای دوره آموزشی، انتخاب کنیم؟ + اینفوگرافیک

تا حالا به این فکر کردید که یک دوره آموزشی بسازید و از این طریق به درآمد خوبی برسید؟ بله، این یک ایده خوب و ناب است! چرا که نه؟

شما هم می‌توانید مهارت‌هایی که در آنها تخصص دارید را به منبع درآمد تبدیل کنید، کافیست همت کنید و آستین بالا بزنید…

در یکی از محتواهایی که چند روز پیش منتشر کردیم، نکاتی درباره ساخت اولین دوره آموزشی گفتیم، توصیه می‌کنم حتما آن مقاله را هم بخوانید تا بتوانید پس از انتخاب یک موضوع پرفروش، یک دوره عالی و موفق بسازید. همراه ما باشید…

گام 1: ایده‌پردازی و پیدا کردن ایده‌های خوب

در این مطلب، 3 گام اساسی را با هم بررسی خواهیم کرد، اولین گام ایده‌یابی و ایده‌پردازی است. شما باید ابتدا ایده‌های مختلفی داشته باشید و سپس با انجام تحقیقات بازار و بررسی رفتار مخاطب، بهترین ایده را انتخاب کنید و ساخت دوره آموزشی را آغاز نمایید.

در ادامه، چند روش موثر برای ایده‌پردازی به شما معرفی می‌کنیم. می‌توانید از یک یا چند روش بسته به شرایط خودتان استفاده کنید.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

1- تخصص شما چیست؟

اولین و مهم‌ترین سوالی که باید به آن جواب دهید، این است که شما چه مهارت‌هایی دارید و کدام مهارت‌ها را می‌توانید آموزش دهید؟

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که آیا موضوعی که قصد آموزش دادن آن را دارید، برای شما نتیجه بخش بوده؟ یعنی از مهارتتان استفاده کرده‌اید و به نتیجه مطلوب رسیدید؟

درواقع دوره و محصولی که شما ایجاد می‌کنید، باید تصویری از عملکرد شخصی شما را در آن حوزه، در خود جای دهد. اگر یک سری مهارت و یا علم و دانش دارید که برای شما نتوانسته‌اند مفید باشند و با استفاده از آنها به موفقیتی دست نیافته‌اید، چرا یک نفر باید هزینه کند تا آن مهارت‌ها را یاد بگیرد؟

اگر از این چند سوال با موفقیت عبور کنید، یعنی شما هم تخصص کافی را دارید، هم مهارتتان مفید و به‌دردبخور است. حالا باید به این فکر کنید که آیا مسائلی هستند که آرزو میکردید در ابتدای کارتان آنها را بدانید؟

اگر چنین مباحثی وجود دارند، آنها را جمع‌آوری کنید و به یک دوره آموزشی منحصربفرد تبدیلشان کنید. البته که شما باید ارزش پیشنهادی ویژه‌ای داشته باشید و نسبت به سایر دوره‌های آموزشی، حرف متفاوتی برای گفتن داشته باشید.

انتخاب موضوع پرفروش برای دوره آموزشی

2- طوفان فکری

طوفان فکری یعنی چند دقیقه ذهنتان را معطوف به موضوعی خاص کنید و سعی کنید هرچه به ذهنتان می‌رسد را بنویسید. می‌توانید از دیگران هم کمک بگیرید.

در این مرحله باید هرچه ایده برای ساخت دوره، به ذهنتان می‌رسد یادداشت کنید، نگران نباشید حتی اگر ایده‌های عجیب و غریب هم به ذهنتان رسید، آنها را یادداشت کنید.

چند ایده که می‌توانند برای شروع طوفان فکری به شما کمک کنند:

  • مهارت‌ها و تخصص‌هایی که برای کار یا شغل‌تان یاد گرفته‌اید و آنها را توسعه داده‌اید.
  • سرگرمی‌هایی که معمولا برای آنها وقت می‌گذارید و انگیزه دارید.
  • موضوعاتی که دیگران به خاطر آنها به شما مراجعه می‌کنند و مشورت می‌گیرند.
  • یک تغییر شخصی که برای شما اتفاق افتاده. (ترک اعتیاد، بهبود قدرت سخنوری، مدال گرفتن در یک رشته ورزشی، کاهش وزن و …)

سعی کنید روزانه زمانی را به این کار اختصاص دهید، چه بخواهید دوره آموزشی بسازید، چه نخواهید! اینکار باعث تقویت خلاقیت شما می‌شود. البته برای بهبود خلاقیت، خواندن مطلب 17 راهکار افزایش خلاقیت را هم توصیه می‌کنیم.

3- شبکه‌های مجازی

امروزه دسترسی به افراد مختلف در سرتاسر جهان، ساده است و با چند کلیک در فضای مجازی می‌توانید با انسان‌هایی در ارتباط باشید که متفاوت فکر و عمل می‌کنند.

در لینکدین، تلگرام، اینستاگرام و گروه‌های مجازی مختلف می‌توانید به دنبال ایده ساخت دوره باشید. حتی می‌توانید نظرسنجی‌های مختلفی در این شبکه‌ها قرار دهید و به جواب‌های مناسبی برسید.

کافیست حوزه‌هایی که به آنها علاقه دارید و در آنها متخصص هستید را دنبال کنید و ببینید جای خالی چه آموزشی به چشم می‌خورد.

شناخت بازار هدف و مخاطبان دوره

4- انجمن‌ها و سایت‌های مختلف

سایت‌ها و انجمن‌ها هم می‌توانند مانند فضای مجازی و حتی بهتر از آن عمل کنند و ایده‌های مختلفی برای ساخت دوره آموزشی در اختیار شما قرار دهند.

این مکان‌ها از آنجایی که مرتبط با تخصص و مهارت شما هستند، بهترین منابع ایده‌یابی خواهند بود. افراد مختلف سوالاتی را مطرح می‌کنند، چه در کامنت‌ها چه در انجمن و تک تک این سوالات می‌توانند حاوی ایده‌هایی جذاب باشند! سایت‌هایی مثل quora یا انجمن‌های فارسی مرتبط، می‌توانند مفید باشند.

5- مشکل مخاطب را پیدا کنید!

در اغلب موارد، به شما می‌گوییم (همه می‌گویند!) که به مهارت‌هایی که می‌توانید آموزش دهید فکر کنید؛ اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم، شما باید به جای مهارت‌های خودتان، به مشکل و اصطلاحا به درد کاربر فکر کنید!

اما برای جواب دادنِ این روش، شما باید اول مخاطب خود را بشناسید و بدانید چه کسی‌ست، در چه فضایی فعالیت می‌کند و چه مشکلی دارد. نگاهی به مطلب شناخت مخاطب هدف بیاندازید تا در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

ببینید کدام مشکلات را می‌توانید حل کنید و همان را به یک دوره آموزشی جذاب تبدیل کنید! کافیست از تکنیک طوفان فکری و این روش به صورت همزمان استفاده کنید، سپس به همین راحتی می‌توانید موضوع دوره آموزشی را پیدا و انتخاب کنید!

شناخت بازار هدف محتوا

گام 2: کدام ایده را انتخاب کنیم؟

اگر هنوز نتوانسته‌اید ایده‌های خوبی مطرح کنید، مطلب ایده‌یابی برای تولید محتوا را حتما ببینید؛ در این مطلب نیز روش‌ها و نکاتی گفته‌ایم که می‌توانند کارآمد باشند!

اما برویم سراغ گام دوم برای انتخاب موضوع دوره آموزشی…

تا اینجا شما ایده‌های مختلف و بعضا خوبی برای دوره آموزشی مطرح کردید، اما کدام موضوع بهتر است؟ کدام یک ارزش بیشتری دارد؟

این چند سوال را از خودتان و سپس مواردی که در ادامه می‌نویسیم را بخوانید تا بهتر بتوانید موضوع مناسب را انتخاب کنید.

  • آیا من آنقدر به این موضوع علاقه دارم که ماه‌ها وقت خودم را صرف ساخت این دوره و تبلیغ آن کنم؟
  • به اندازه کافی دانش و اطلاعات درباره این موضوع دارم که بتوانم به دیگران آموزش دهم؟
  • آیا مخاطبی برای موضوع من وجود دارد و اصلا کسی خواهان آن خواهد بود؟
  • آیا مخاطبانی که به این موضوع علاقمندند، برای این موضوع هزینه خواهند کرد؟
  • سوال مهم‌تر: آیا مخاطب من به قدر کافی پول برای پرداخت کردن دارد؟

1- روی یک گوشه تمرکز کنید!

شاید در ابتدای مسیر فکر کنید خوب است که گروه بزرگتری از مخاطبان را مورد هدف قرار دهید و دوره‌ای تولید کنید که عمومی‌تر باشد، اما سخت در اشتباهید؛ با اینکار ممکن است دوره شما به درد هیچکس نخورد و هیچکس آن را خریداری نکند!

خیلی بهتر است که در همان ابتدا بدانید و مشخص کنید برای چه کسی دوره می‌سازید، در این صورت کاربر همینکه دوره شما را دید، متوجه می‌شود که مناسب اوست و احتمال خرید وی، افزایش می‌یابد. اینکار یعنی بر روی یک گروه خاص و یک حوزه خاص متمرکز شوید و به صورت عمومی و کلی دوره تولید نکنید.

بالاتر هم گفتم، باید به این موضوع که آیا کاربر حاضر است در ازای دوره آموزشی شما، هزینه کند فکر کنید. این موضوع بدین معناست که دوره شما، باید مشکل افرادی خاص و یا کسب و کارها را حل کند.

دقیقا همینجاست که پاسخِ 2 سوال زیر اهمیت پیدا می‌کند:

1- دوره آموزشی شما برای چه کسی‌ست؟

2- مهم‌ترین دستاورد و فایده‌ی دوره شما چیست و مخاطب چه مطلبی را یاد می‌گیرد؟

چند ایده‌ی خوب از ایده‌هایی که در گام 1 نوشتید را انتخاب کنید و سپس این 2 سوال را برای هر کدام پاسخ دهید.

موضوع دوره آموزشی

بگذارید با یک مثال، این جریان را واضح‌تر و بهتر توضیح دهم….

ایده اولیه: ساخت یک وب‌سایت

فرض کنید قصد دارید یک دوره آموزشی با موضوع ساخت وب‌سایت تولید کنید، از 2 جنبه می‌توانید این موضوع را به دوره تبدیل کنید:

  • تمرکز بر یک گوشه‌: دوره آموزش “ساخت سایت شخصی با وردپرس” – تا حدی بهتر شد، کاربر می‌داند با وردپرس کار می‌کنید و می‌خواهید ساخت یک سایت را آموزش دهید، اما همچنان برخی موضوعات مانند موضوع سایت و کاربرد آن، نامشخص هستند.
  • یک تمرکز بهتر: آموزش ساخت وب‌سایت برای کسب و کار غذایی و محلی شما – حالا بهتر شد!

محتوای دوره را با نیازهای کاربر ادغام کنید و بر موضوعاتی که برای مخاطب اهمیت دارند، تاکید کنید و صدالبته از موضوعات بی اهمیت و حاشیه دور بمانید.

مثلا می‌توانید برای همین مثال، چنین دستاوردی را به کاربر یادآوری کنید: فقط در یک هفته، برای کسب و کار غذایی و محلی خود، یک وب‌سایت کامل طراحی کنید!

2- درباره دوره‌های موجود، تحقیق کنید.

در این مرحله کافیست دست به جستجو بزنید و دوره‌های مشابه را پیدا کنید، برای اینکار هم چه ابزاری بهتر از گوگل؟

عنوان دوره آموزشی خود را در گوگل جستجو کنید و نتایج جستجو را تک به تک بررسی نمایید. حداقل 10 نتیجه‌ی اول را بازرسی کنید و ببینید دوره‌های مشابه شما، چه مطالبی را آموزش داده‌اند و از چه نوع محتواهایی بهره برده‌اند. سعی کنید نقاط ضعف آنها را بیابید و شما کامل‌کننده باشید!

بهترین روش ساخت دوره آموزشی چیست؟

چرا کاربران برای دوره آموزشی و آنلاین هزینه می‌کنند؟

  • آنها می‌خواهند از یک شخص باتجربه، درس‌هایی یاد بگیرند!
  • یک دوره آموزشی می‌تواند کاربران را خروجی و دستاورد مشخصی که هدف آنها بوده، برساند.
  • اطلاعات به شکلم‌های مختلفی و به صورت گام به گام جمع‌آوری شده‌اند و به سادگی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است کاربران دوره آموزشی شما را انتخاب کنند، این است که شما گام به گام، ساده و شفاف موضوعات را توضیح دهید.

اگر رقیب خاصی برای دوره خودتان پیدا نکردید، سعی کنید روند خودتان را در پیش بگیرید و اطلاعات را دسته‌بندی کنید و گام به گام ارائه دهید.

اما اگر رقیبی برای شما وجود دارد، باید بگویم که این خبر خوب است؛ در این حالت، دوره شما متقاضی دارد و فقط کافیست از یک جنبه متفاوت به موضوع بپردازید و اطلاعات منحصربفردی ارائه کنید.

درواقع هدف ما از مطرح کردن این روش، این است که شما متوجه شوید کاربرانی به دنبال دوره آموزشی‌تان هستند یا خیر و اینکه چه اطلاعاتی باید به آنها ارائه دهید تا جذب شما شوند.

ساخت دوره آموزشی

3- ایده‌های خود را ارزیابی کنید.

اگر قدم قبلی را گذرانده‌اید، به احتمال زیاد این مرحله برای شما تشریفاتی خواهد بود، به خصوص اگر متوجه نیاز جامعه به دوره آموزشیِ خودتان، شده باشید و بدانید افرادی هستند که مشتاقند موضوعاتی را از شما یاد بگیرند!

با این حال، این مرحله می‌تواند علاوه بر افزایش تعامل کاربران و ساخت روابط دوستانه با آنها، به شما کمک کند که نیاز بازار را بهتر درک کنید.

حالا شما چند ایده دارید و نمی‌دانید کدام یک را انتخاب کنید، چرا نظرسنجی نمی‌کنید؟ کاربر هدف شما در چه فضایی بیشتر فعالیت می‌کند؟

کافیست قبل از ساخت دوره آموزشی، مدت زمانی را به تحقیق و شناخت بازار هدف اختصاص دهید. در این زمان نظرسنجی‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید و سعی کنید با کاربران مختلفی در ارتباط باشید.

برای ساخت نظرسنجی‌ها می‌توانید از ابزار رایگان گوگل فرم استفاده کنید، آموزش این ابزار را در لینک روبرو ببینید: آموزش ساخت نظرسنجی در گوگل

یک روش جالب این است که جدول ساده‌ای بکشید، ایده‌های خود را به همراه توضیحاتی مختصر بنویسید و سپس مشکلات، معایب و مزایای هرکدام را بنویسید. در آخر نیز به هر مورد امتیاز دهید و اولویت بندی کنید…

گام 3: موضوع و عنوان دوره را انتخاب کنید!

در گام اول ایده‌های مختلفی به دست آوردیم و سپس در گام دوم آنها را غربال کردیم و مهم‌ترین ایده‌ها را جدا کردیم… اکنون به گام آخر رسیدیم، در این مرحله می‌خواهیم عنوان و موضوع نهایی را برای دوره آموزشی انتخاب کنیم.

درواقع در این مرحله فراتر می‌رویم و جزئیاتی درباره ایده انتخابی ارائه می‌کنیم، تا درنهایت بتوانید از یک ایده خام و عادی به یک موضوع مشخص برای دوره آموزشی برسید…

راهنمای انتخاب موضوع برای دوره آموزشی

ممکن است فکر کنید نیازی به این مرحله نیست و چرا باید وقت بگذارید، اما باید بگویم که هرچقدر شما امروز وقت بگذارید و تلاش کنید، چند وقت دیگر به شما باز می‌گردد و دوره‌ی آموزشی شما پرفروش و موفق خواهد شد. البته نگران نباشید، نهایتا چند ساعت لازم است وقت خود را صرف این مرحله کنید!

این که در این مرحله به دنیای واقعی قدم بگذارید و با تحقیقات و بررسی اطلاعاتی کسب کنید، مهم است.

پس از آنکه ایده‌های خود را ارزیابی کردید و مهم‌ترین‌ها را جدا کردید، حالا برای تک تک موضوعات، اطلاعات زیر را بنویسید و سپس تصمیم نهایی را بگیرید…

  1. عنوان دوره آموزشی (تکنیک‌های عنوان نویسی)
  2. توضیحی مختصر درباره آن
  3. مخاطبان دوره چه افرادی هستند؟
  4. مهم‌ترین دستاورد و فایده‌ی دوره برای کاربران
  5. هزینه‌ای که برای دوره آموزشی در نظر دارید.

اگر در این مرحله بیش از یک موضوع دارید، می‌توانید برای تک تک موضوعات به ترتیب یک دوره آموزشی تهیه کنید. توصیه می‌کنم از موردی شروع کنید که بیشتر به آن علاقه دارید و صدالبته در مورد آن اطلاعات بیشتری هم دارید.

اینفوگرافیک انتخاب موضوع برای دوره آموزشی

در بخش‌های بالایی سعی کردیم مهم‌ترین نکات و مواردی که باید برای انتخاب موضوع دوره آموزشی بدانید را به شما یادآور شویم. حتما خلاصه‌ای از این مطلب برای خودتان ذخیره کنید و هنگامی که مجدد قصد ساخت دوره داشتید، این نکات را بخوانید. البته ما کارِ شما را راحت کرده‌ایم و در یک اینفوگرافیک، که در ادامه می‌بینید، خلاصه‌ای از تمام مطالب گفته شده نوشته‌ایم.

به اشتراک گذاری این تصویر، مجاز است.

همچنین برای دریافت نسخه اصلی و باکیفیت، اینجا کلیک کنید.

اینفوگرافیک راهنمای انتخاب موضوع برای ساخت دوره آموزشی

چندکلام با چ یاب

ساخت اولین دوره آموزشی، همیشه کاری چالش برانگیز بوده و هست، می‌توانیم به جرئت بگوییم که انتخاب موضوع مهم‌ترین گامی‌ست که باید در ابتدا بردارید؛ در این مطلب سعی کردیم راهکارهایی برای انتخاب موضوع دوره آموزشی ارائه کنیم. راستی مطلب ابزارهای ساخت دوره آموزشی را از دست ندهید!

اگر قرار باشد یک نکته از این محتوا به شما یادآوری کنم، آن این است: روی یک موضوع خاص تمرکز کنید و درکل به صورت خاص منظوره عمل کنید و تا جایی که می‌توانید دوره‌های آموزشی خود را از عمومی و کلی بودن، دور کنید. منتظر نظرات، پیشنهادات و انتقادات ارزشمند شما هستیم…

تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

با کمک از:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا