خیلی از ما، مهارتهایی داریم که مفید و کاربردی هستند و دیگران به یاد گرفتن آنها نیاز دارند. اگر دانش و مهارتی دارید که برای خودتان جذاب است، ممکن است برای دیگران نیز جذاب باشد؛ پس چرا آن را به صورت یک دوره آموزشی، ارائه نکنید؟
اولین دوره آموزشی شما، ممکن است بهترین نباشد اما باید محتوای باکیفیتی ارائه کنید و تا جایی که توان دارید، تلاش کنید. در این مطلب نکاتی را نوشتهایم که باید پیش از ساخت اولین دوره آموزشی، بدانید و در طی ساخت، رعایت کنید… همراه ما باشید و اولین دورهی خود را با کیفیت چشمگیری ارائه کنید!
۱- انتخاب یک موضوع جذاب و کاربردی
فضای اینترنت و وب، سرشار از دورههاییست که کاربردی نیستند! اگر میخواهید دوره آموزشی منحصربفردی تولید کنید، باید برای کاربر ارزش ایجاد کنید. ارزشی که دیگر دورهها ایجاد نکردهاند.
توصیه میکنیم موضوعی را برای ساخت دوره انتخاب کنید که در مورد آن اطلاعات کافی دارید و صدالبته به آن علاقمندید و دوست دارید آن موضوع را به دیگران آموزش دهید. ۳ دلیل که میگویند باید چنین موضوعی انتخاب کنید:
- قطعا زمانی که در حال ساخت دوره آموزشی هستید، خودتان نیز مطالب جدید و جذابی یاد میگیرید.
- موضوعی که برای شما جذاب است و به آن علاقه دارید، برای دیگران نیز ارزش بررسی و یادگیری دارد.
- مطالب را همانگونه که دوست دارید یاد بگیرید، به دیگران نیز آموزش خواهید داد.
مطلب چطور ایده تولید محتوا داشته باشیم؟ میتواند به شما کمک کند ایدههای جذابی مطرح و در نهایت یک موضوع عالی انتخاب کنید!
۲- هدفگیری درستِ مخاطب
یادتان باشد شما باید دورهای تولید کنید که مخاطب داشته باشد! یعنی افرادی به آن نیاز داشته باشند یا علاقمند باشند!
حالا که موضوع مدنظرتان را انتخاب کردهاید، باید بررسی کنید که آیا این موضوع مخاطب دارد؟ آیا اصلا رقبا این موضوع را آموزش دادهاند؟ اگر رقیبی وجود ندارد، ۲ حالت پیش میآید: ۱- دوره شما اصلا خواهان ندارد و ۲- دوره شما همان چیزیست که جای خالیاش احساس میشود!
برای اینکه بفهمید موضوع انتخابی شما جزو کدام دسته است، باید مخاطب خود را بشناسید و درباره او تحقیق کنید. بازار هدف شما چه افرادی هستند؟ آیا میخواهید به افراد تازه کار آموزش دهید یا دانشجو یا محصل …؟ (درواقع شما باید یک پرسونای مخاطب بسازید و اطلاعات مربوط به مخاطب هدف خود را آنجا وارد کنید.)
پس از اینکه مخاطب هدف را انتخاب کردید، باید خواستهها و اهداف او را نیز بشناسید. میتوانید برای انجام تحقیقات، نظرسنجیهایی در دسترس این افراد قرار دهید، یا در شبکههای مجازی آنها را دنبال کنید تا متوجه علایقشان شوید. خوشبختانه شبکههای مجازی، کارهای تحقیقاتی را آسانتر کردهاند و میتوانید سریع و راحت به گروه مدنظر دست یابید.
۳- تعیین اهداف دوره
پیش از اینکه تولید محتوا را آغاز کنید، باید اهداف دوره آموزشی را مشخص کنید؛ کاربر و مخاطب با گذراندن این دوره چه مهارتی کسب میکند؟ چه دانشی نصیب او خواهد شد؟ اهدافی که در نظر میگیرید باید درست و دقیق باشند.
درواقع شما میخواهید در نگاه اول به مخاطب بگویید که با گذراندن این دوره آموزشی، به چه جایگاهی میرسد. اگر این اهداف، دقیق و واضح نباشند، کاربر نیز دلیلی برای ثبت نام و دریافت دوره آموزشی شما نمیبیند و خیلی راحت صفحه را میبندد و میرود!
۴- محتوای آموزشی دوره
کار واقعی شما برای ساخت اولین دوره آموزشی، از این مرحله آغاز میشود. اینجاست که باید درباره انواع محتوای آموزشی فکر کنید، اینکه مخاطبان شما چه محتواهایی را میپسندند….
حتی باید به این فکر کنید که دوره را چطور قرار است به دست مخاطب برسانید، آیا تمام محتواها را جمعبندی میکنید و یکجا ارائه میدهید یا میخواهید درس به درس و با فاصله زمانی مشخصی مطالب را آموزش دهید؟
درباره انواع روشهای ساخت دوره آموزشی و نکات تولید محتوا، مطلبی قبلا منتشر کردهایم، پس اینجا بیش از این توضیح نمیدهیم و به شما پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را بخوانید و اطلاعات بیشتر و دقیقتری در این باره کسب کنید: بهترین نوع محتوا برای دوره آموزشی
۵- تعیین جدول زمانی و مدت دوره آموزشی
زمانی که در حال تولید محتوا هستید، باید مدت زمان دوره و خط زمانی آن را نیز در نظر داشته باشید. با توجه به موضوعی که انتخاب کردهاید و مباحثی که قصد دارید آموزش دهید، مدت زمان دوره شما ممکن است کم و زیاد شود اما به این دقت کنید که مدت زمان دوره آموزشی، بر تصمیم کاربر برای خرید دوره نیز تاثیرگذار است!
اگر قصد تولید یک دوره آموزشی جامع دارید، انتظار میرود دوره شما طولانی باشد نه اینکه در ۱ ساعت جمع شود! همچنین عکسِ این قضیه صادق است و اگر قرار است دوره شما فقط چند ترفند باشد، انتظار نداریم مدت زمان آن، زیاد باشد!
علاوه بر مدت زمان دوره، حتما دقت کنید که مباحث را بر حسب نیازشان بچینید و آنچه را که ضروریتر است و پیشنیاز بخشهای بعدیست، زودتر آموزش دهید.
۶- تجربه یادگیری
موفقیت یک دوره آموزشی، فقط به کیفیت و خوبی محتوای آن، بستگی ندارد! تجربه شما درباره یادگیری نیز موثر است!
پیش از اینکه شروع به تولید دوره آموزشی کنید، شما نیز باید تجربهای از آموزش دیدن کسب کرده باشید. به نظر شما چه دورهای جذابتر بوده؟
با توجه به نظر کاربران، دورههایی که پروژهمحور هستند، از بازی در آنها استفاده شده و یا کاربر را وادار به تعامل میکنند، خیلی بهتر عمل میکنند و مخاطب پس از گذراندن آنها احساس خوبی دارد و مطالب مفیدی یاد گرفته است.
مهم نیست محتوای شما چقدر جذاب است، اگر عناصر تعاملی نداشته باشد، قطعا یادگیری به شیوهی درست و ماندگاری رخ نمیدهد! کاری کنید مخاطبی که اولین درس از آموزش شما را دیده، تا آخرین درس همراه شما باشد و دوره را نیمهکاره رها نکند…
با استفاده از ابزارهای مختلف، دوره آموزشی خود را متنوع و سرگرمکننده طراحی کنید: ۲۵ ابزار برای تولید محتوای آموزشی جذاب!
۷- کاربردی بودن و طراحی جذاب
دوره آموزشی شما حتما حتما باید کاربردی باشد، اما علاوه بر کاربردی بودن، باید ساده و آسان هم باشد! یعنی کاربر با استفاده از تصاویر و طرحهای ساده و جذاب، موضوعات مختلف را آموزش ببیند و احساس خستگی نکند.
طراحی در جلب نظر مخاطب خیلی مهم است! شما باید خلاقیت به خرج دهید و سعی کنید با داستانهایی کوتاه، تمرکز مخاطب را از دست ندهید؛ به عبارت دیگر کاربرپسند باشید.
همچنین کار با محیطی که دوره آموزشی را درآن میگذارید، باید برای کاربر ساده باشد و بتواند به راحتی ثبت نام کند و دوره را بگذراند.
این مطلب میتواند برای شما مفید باشد: چطور قدرت خلاقیت خود را بیشتر کنیم؟
۸- قیمت مناسب و دقیق
قیمت دوره آموزشی شما، به چندین و چند عامل وابسته است، به کیفیت و کمیت محتوا، مدت زمان دوره آموزشی، برند شخصی شما و …
شما باید یک قیمت منصفانه، مناسب و دقیق انتخاب کنید به طوری که نه ارزش دوره شما پایین بیاید نه اینکه آنقدر قیمتش بالا باشد که مخاطبان نتوانند آن را پرداخت کنند.
راهکاری که وجود دارد این است که رقبا و دورههای مشابه را بررسی کنید، ببینید مدت زمان آنها چقدر است و چه هزینهای را در نظر گرفتهاند، سپس یک قیمت مناسب برای دورهی خود انتخاب کنید.
۹- استراتژی بازاریابی و فروش
شما قصد دارید یک دوره آموزشی را به صورت آنلاین برگزار کنید یا فایل آن را در فضای وب به فروش برسانید، پس باید به دنبال بازاریابی آنلاین و اینترنتی باشید! بدون بازاریابی، مخاطبان اصلا دوره آموزشی شما را نمیبینند که بخواهند آن را بخرند!
از روشهای مختلف بازاریابی دیجیتال میتوانید استفاده کنید و دوره آموزشی خود را به دیگران معرفی کنید. مثلا در شبکههای مجازی فعالیت کنید، بلاگنویسی کنید، از تبلیغات گوگل و سایر پلتفرمها استفاده کنید و … .
حتما در برنامه بازاریابیتان، روی ارزشهایی که برای کاربر ایجاد میکنید تاکید نمایید و مزایایی که دارید را به مخاطبان یادآوری کنید.
اگر سایت شخصی ندارید و نمیدانید چطور و کجا دورههای خود را بفروشید، خبرهای خوبی برای شما داریم، به زودی پلتفرم ما راهاندازی میشود و در همین صفحه و صفحه اصلی سایت، این خبر را به شما اعلام میکنیم…
۱۰- معیارهای سنجش موفقیت دوره
حالا کار شما تقریبا تمام شده است، اولین دوره آموزشی خود را آماده کردهاید و کم کم فروش دوره هم آغاز میشود. اما نکته مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کنید: چه نتیجهای از این دوره دریافت کردید؟ آیا میتوانید به عنوان یک دوره موفق، از آن یاد کنید؟
باید معیارها و سنجههایی برای عملکرد و موفقیتِ دوره آموزشی خود درنظر بگیرید و مدام آنها را رصد کنید. (شاخص کلیدی عملکرد را بخوانید تا بهتر متوجه منظور ما شوید.)
اگر افرادی که در دوره شما شرکت میکنند، از کیفیت آموزش راضی باشند، قطعا دوره را به دوستان خود معرفی خواهند کرد و خیلی ساده و بدون تبلیغات، فروش شما بیشتر خواهد شد!
البته اگر دوره آموزشی شما چندان خوب عمل نکرد و آن اهدافی که برای دوره درنظر داشتید، محقق نشدند، دنیا به آخر نرسیده! ممکن است در ابتدای مسیر، همه چیز آنقدرها هم خوب نباشد اما رفته رفته بهتر میشود، کافیست سعی کنید کیفیت آموزش خود را ارتقا دهید و از روشهای منحصربفرد و خلاقانه بهره ببرید.
برخی روشهای کاربردی برای سنجش موفقیت یک دوره آموزشی:
- پیگیری نرخ تکمیل دوره: اگر دوره آموزشی شما آنلاین است که به راحتی از تعداد کاربران حاضر در جلسه متوجه میشوید، اما اگر اینطور نیست، هم به صورت اتوماتیک و هم دستی راهکارهایی هست که متوجه این موضوع شوید و بفهمید که چه تعداد از مخاطبان، ویدیوهای شما را تا جلسه آخر، دیدهاند.
هرچقدر این درصد بالاتر باشد بهتر است، یعنی دوره آموزشی شما برای مخاطب مفید بوده و آن را تا انتها همراهی کرده. - نظرسنجی از کاربران: میتوانید یک فرم نظرسنجی در صفحه دوره آموزشی قرار دهید و از مخاطبان بخواهید پس از اتمام دوره آن را تکمیل کنند و بازخورد خود را به شما منتقل کنند. مثلا از کاربران بپرسید: از ۰ تا ۱۰۰ چقدر احتمال دارد این دوره آموزشی را به دوستان خود معرفی کنید؟
- با کاربران ارتباط برقرار کنید: در حین برگزاری دوره و یا پس از آن، برای مخاطب ایمیل یا پیام بفرستید و از او بخواهید مستقیما بازخوردش را به شما بگوید. همچنین میتوانید جهت رفع اشکال و بررسی تمرین کاربران، از طریق ایمیل با آنها در ارتباط باشید.
چندکلام با چ یاب
ساخت اولین دوره آموزشی، کار تقریبا سختیست، اما اگر دچار کمالگرایی شوید هیچوقت این کار را انجام نخواهید داد! یادتان باید دوره آموزشی همیشه برای بهتر شدن جا دارد و اگر بخواهید دست روی دست بگذارید باید تا ابد بر روی یک دوره کار کنید و در این مدت رقبای شما با عرضه کردن دوره خود، به موفقیت میرسند!
نمیگویم به کیفیت اهمیت ندهید، بلکه حرف من این است که اولین دوره آموزشی شما نمیتواند در تمام عالم، بهترین باشد اما میتواند یک نسخه عالی برای شروع باشد!
امیدواریم با رعایت کردن این نکات، کیفیت آموزش خود را بالا ببرید و هرچه زودتر شاهد اولین دوره آموزشی شما باشیم.
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
با کمک از:
عالی بود و متشکرم