kpiهای دیجیتال مارکتینگ

21 KPI دیجیتال مارکتینگ [مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد!]

شاخص کلیدی عملکرد یا KPI یک مقیاس و متریک است که میزان موفقیت و رشد کسب و کار را اندازه گیری می‌کند و نشان می‌دهد. درواقع شاخص کلیدی عملکرد نوعی سنجه است که برای موفقیت کسب و کار ضروری‌ست!

برای دانستن مفهوم kpi و اهمیت و مسائل مربوط به آن، مطلب شاخص کلیدی عملکرد چیست را مطالعه کنید و سپس به همینجا برگردید و ادامه این مقاله را ببینید…

در این مطلب می‌خواهیم در مورد شاخص کلیدی عملکرد در حوزه دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم و چندین و چند KPI دیجیتال مارکتینگ را معرفی و بررسی کنیم، همراه ما باشید…

چرا KPIهای دیجیتال مارکتینگ را باید رصد کنیم؟

در یک کلام: اگر می‌خواهید درباره فعالیت‌های بازاریابی خود و اهدافتان (میزان دستیابی به اهداف)، اطلاعات کسب کنید، باید چند KPI دیجیتال مارکتینگ را رصد کنید!

اگر می‌خواهید یک تصویر واضح از عملکرد و نتایج بازاریابی دیجیتال در کسب و کار خودتان داشته باشید، باید KPIهای دیجیتال مارکتینگ را رصد کنید. مثلا فرض کنید شما یک استراتژی چیده‌اید و چندماه هم تلاش کرده‌اید اما نمی‌دانید نتیجه چه بوده و اصلا هزینه‌هایی که متحمل شده‌اید، نتیجه داده‌اند یا خیر!

دوره های اموزشی برنامه نویسی

نداشتن KPI مناسب، دقیقا به این می‌ماند که با ماشین حرکت کنید و به مسافرت بروید ولی ندانید کجا می‌خواهید بروید!

خوشبختانه با ابزارهای مختلفی که برای دیجیتال مارکتینگ در دسترس است، شما می‌توانید متریک‌های متفاوت و مهمی را بدون دردسر پیگیری کنید! (ابزارهای گوگل برای دیجیتال مارکتینگ)

KPIها به شما می‌گویند که کدام کارها ثمربخش بوده‌اند، کدام فعالیت‌ها صرفا ضرر داشته‌اند و کدام روش برای شما بهتر است…

فکر می‌کنم به قدر کافی متوجهِ اهمیت KPIهای دیجیتال مارکتینگ شدید، در ادامه مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد را به شما معرفی می‌کنیم…

kpiهای مهم دیجیتال مارکتینگ

مهم‌ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ بخش مهمی برای کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی محسوب می‌شود و در اکثر موارد، تمام ورودی‌ها و درآمدهای کسب و کار از این بخش هستند. در ادامه شاخص‌های کلیکی عملکرد در حوزه دیجیتال مارکتینگ را دسته‌بندی می‌کنیم و مهم‌ترین‌ها را به شما یادآور می‌شویم…

دقت کنید که در نهایت این شما هستید که با توجه به شرایط کسب‌وکارتان، باید مهم‌ترین شاخص‌ها را انتخاب و رصد کنید!

1- شاخص‌های عمومی و کلی بازاریابی

در این بخش شاخص‌ها و KPIهایی را معرفی می‌کنیم که برای اکثر کمپانی‌ها و شرکت‌ها مهم هستند و کاربرد دارند…

ارزش طول عمر مشتری – CLV

ارزش طول عمر مشتری درواقع بیانگر مقدار ارزش و آورده‌ای است که مشتری در طول زمان ایجاد می‌کند. این مدت زمان می‌تواند از روز و هفته تا ماه و سال و … باشد، بسته به نوع خدمات و محصولات شما، زمان بازگشت مشتری و ارتباط او با کسب و کار شما می‌تواند متفاوت باشد.

ارزش طول عمر مشتری

هزینه جذب مشتری

این متریک و شاخص، نشان می‌دهد که شما چقدر باید هزینه کنید تا مشتری جدیدی به دست آورید. این هزینه جذب مشتری، شامل هزینه تبلیغات، تماس‌ها و هرکار دیگری که با هدف جذب مشتری صورت می‌گیرد، می‌شود.

بازگشت سرمایه – ROI

بازگشت سرمایه درواقع تابعی از دو KPI قبلی است، این شاخص می‌گوید که اگر هزینه جذب مشتری را با میزان سودی که برای ما ایجاد می‌کند مقایسه کنیم، چه عددی به دست می‌آید.

نرخ تبدیل

Conversion rate یا نرخ تبدیل، یک درصد است، درصدِ بازدیدکنندگانی که به سرنخ تبدیل شده‌اند و سرنخ‌هایی که مشتری شده‌اند!

این متریک و شاخص در حوزه KPIهای عمومی بازاریابی قرار می‌گیرد اما می‌توانید برای شاخه‌ها و بخش ‌های مختلف آن را رصد کنید و برای هر کانال به طور مشخص و جداگانه آن را به دست آورید.

شاخص کلیدی عملکرد برای بازاریابی

2- KPIهای سئو

سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، از مهم‌ترین استراتژی‌ها و بخش‌های بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید! درواقع می‌شود گفت مهم‌ترین بخش است!

در این بخش چند KPI برای بررسی وضعیت سئو سایت، به شما معرفی می‌کنیم، البته پیش از آن حتما مطلب “سئو چیست؟” را مطالعه کنید تا درست و دقیق با این مفهوم آشنا شوید.

ترافیک سرچ

ترافیک سرچ یا جستجو خود به تنهایی شامل چند مورد است: بازدید‌ها، بازدیدکنندگان یکتا، ترافیک طبیعی، تعداد بازدید صفحات، پربازدیدترین صفحات و …

به طور کلی هر KPI و متریکی که به ترافیک ورودی سایت شما از طریق موتور جستجو مثلا گوگل مرتبط است، در این دسته قرار می‌گیرد.

رتبه و رنک کیوردها

این KPI به شما می‌گوید که سایتتان برای چه عبارات و کلماتی در نتایج جستجو نشان داده می‌شود. در نهایت می‌توانید متوجه شوید که تلاش شما در چه مواردی کافی و رضایت بخش بوده و برای چه عباراتی باید بیشتر تلاش کنید.

در مطلب تحقیق کلمه کلیدی به خوبی در مورد کیوردها صحبت کردیم و گفتیم که چطور آنها را انتخاب کنید و چه کار کنید تا سئوی سایتتان بهبود پیدا کند.

بک‌لینک‌ها

لینک‌هایی که در سایت‌های دیگر قرار دارند و به آدرس سایت شما اشاره می‌کنند، برای شما بک لینک محسوب می‌شوند و باید بدانید که این بک‌لینک‌ها در سئو تاثیر مهمی می‌گذارند و فاکتورهای مهمی هستند.

شما باید تعداد سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند و همچنین تعداد بک‌لینک‌ها را رصد کنید. زمانیکه این متریک و KPI ترافیک ورودی را در کنار یکدیگر بگذارید و بررسی کنید، متوجه اهمیت بک لینک‌ها خواهید شد.

اعتبار دامنه و صفحه

هر دامنه و سایتی، یک اعتبار مخصوص به خود دارد، این اعتبار هرچقدر بیشتر و بهتر باشد، سایت شما در نظر گوگل و موتورهای جستجو نیز معتبرتر خواهد بود.

به عبارت دیگر، اعتبار دامنه یا Domain authority نشان‌دهنده میزان اهمیت و اعتبار محتواهای شما در نگاه موتور جستجوست!

اعتبار صفحه یا page authority نیز دقیقا مانند اعتبار دامنه است، با این تفاوت که اعتبار صفحه برای هر صفحه متفاوت است و به عبارتی، مختصِ صفحه است.

گوگل این اعتبار را در اختیار شما قرار نمی‌دهد، ولی می‌توانید با استفاده از ابزارهای MOZ و ahrefs به صورت حدودی، میزان اعتبار دامنه و صفحات سایت خود را به دست آورید.

اعتبار دامنه

نرخ پرش یا bounce rate

وقتی یک بازدیدکننده وارد سایت شما شود و دکمه برگشت را بزند و یا روی هیچ کدام از لینک‌های داخلی سایت شما کلیک نکند، بانس ریت اتفاق افتاده است.

پیگیری کردن این KPI به شما کمک می‌کند که کیفیت مخاطبان را بالاتر ببرید و با ترفندهای مختلف، کاری کنید آنها بیشتر در سایت شما بمانند و صفحات مختلفی را ببینند.

به جرئت می‌توانیم بگوییم که یکی از مهم‌ترین دلایل اتفاق افتادنِ بانس ریت، این است که صفحه شما دقیقا برای هدف جستجو بهینه نشده! مقاله پیشنهادی: هدف جستجو چیست؟

3- شاخص‌های مهم برای شبکه‌های اجتماعی

فکر می‌کنم همگی به اتفاق موافق باشیم که شبکه‌های اجتماعی و مجازی، تاثیر مهم و بسزایی در شناخته شدن برند و موفقیت کسب و کار دارند و جزء جدانشدنی بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند.

اما در این شبکه‌های مجازی، کدام متریک‌ها و KPIها را باید پیگیری کنید و مهم بدانید؟

لایک، کامنت و به اشتراک گذاری

اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید، حتما می‌دانید که جریانِ زندگی در این فضا با لایک و کامنت، سنجیده می‌شود. میزان دیده شدن و تعامل با مطالب شما در این فضا مهم است، پس این 3 مورد را حتما پیگیری و رصد کنید.

نرخ رشد دنبال‌کنندگان

انتظار نمی‌رود که از روز اول، شما هزاران فالور داشته باشید، اما نرخ رشد فالورها و دنبال کنندگان مهم است!

برای یک دوره زمانی خاص، تعداد دنبال کنندگان جدید را زیرنظر بگیرید و صعودی یا نزولی بودن این روند را مشخص کنید. بهرحال فالورها و دنبال‌کنندگان جدید می‌توانند به مشتریان جدید شما تبدیل شوند!

ترافیک سوشال مدیا

این متریک برای سوشال مدیا یا همان شبکه‌های اجتماعی مانند KPI “ترافیک سرچ” است، با این تفاوت که در این حالت ورودی‌های شما از شبکه‌های مجازی هستند نه از گوگل و موتورهای جستجو!

باید ترافیک ورودی از کانال‌های مختلف را زیرنظر بگیرید و برای هر شبکه اجتماعی نیز اینکار را تکرار کنید. مثلا ورودی اینستاگرام، ورودی لینکدین و … را تک به تک و به صورت جمعی رصد کنید.

نرخ تبدیل سوشال مدیا

چه تعداد و درصدی از ترافیک سوشال مدیا، از شما خرید کرده‌اند و به مشتری تبدیل شده‌اند؟ باید میزان تبدیل شدن بازدیدکننده به مشتری را برای شبکه‌های اجتماعی نیز به دست آورید. 

اهمیت سوشال مدیا در بازاریابی دیجیتال

4- KPIهای تبلیغاتی

بله، تبلیغات در فضاهای دیجیتال نیز زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال است! جالب‌تر هم می‌شود اگر بدانید که تبلیغات در فضایی مانند تلویزیون و رادیو نیز جزء بازاریابی دیجیتال است! (شاید بد نباشد به مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست؟ نگاهی بیاندازید!)

پرداخت به ازای کلیک – CPC

یکی از روش‌های متداول برای تبلیغات، همین روش CPC است، یعنی شما به ازای کلیک‌هایی که روی آگهی‌تان می‌شود، هزینه پرداخت می‌کنید. اگر از این روش استفاده می‌کنید (معمولا در موتورهای جستجو استفاده می‌شود)، حتما یک KPI برای رصد کردن CPC داشته باشید!

نرخ کلیک – CTR

CTR نیز یکی از مهم‌ترین‌ KPIها در حوزه سئو و البته تبلیغات است! CTR نشان دهنده میزان کلیک‌ها نسبت به تعداد نمایش است، یعنی تبلیغ شما چندبار نمایش داشته و نسبت به تعداد نمایش‌هایش، چند کلیک دریافت کرده است.

طبیعتا هرچقدر CTR بهتر باشد، شرایط به نفع شماست و حتی می‌تواند هزینه CPC را در برخی تبلیغاتِ خاص، کاهش دهد.

در چک لیست سئو داخلی، به CTR در حوزه سئو پرداختیم و نکات مهمی درباره آن ارائه کردیم، اگر علاقمند هستید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

امتیاز کیفیت یا quality score

یکی از فاکتورهای جالب و مفید که در شبکه‌های تبلیغاتی برای مفید بودن تبلیغ و آگهی شما، به کار می‌رود، همین امتیاز کیفیت است.

هرچقدر آگهی شما با موضوع صفحه ارتباط بهتری داشته باشد و کلیک بیشتری دریافت کنید، کیفیت و امتیاز بهتری نیز خواهد داشت.

با این گزینه می‌توانید ثمربخش و مفید بودن تبلیغات خود را بهتر بررسی و رصد کنید.

شاخص کلیدی عملکرد برای دیجیتال مارکتینگ

5- KPIهای ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی نیز مانند سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است که اتفاقا قدرت و تاثیر چشم‌گیری هم دارد!

در این بخش نیز چند KPI برای ایمیل مارکتینگ معرفی می‌کنیم که با توجه به نیاز و هدف خودتان از بازاریابی ایمیلی، باید چند مورد را انتخاب و رصد کنید.

نرخ ثبت نام

نرخ ثبت نام درواقع نشان دهنده درصد بازدیدکنندگانی‌ست که در خبرنامه ایمیلی شما ثبت نام می‌کنند و به هر دلیلی ایمیل خود را در لیست ایمیل مارکتینگ شما، وارد می‌کنند.

می‌توانید با ارائه‌ی محصولات کوچک و رایگان، کاربران را ترغیب کنید که ایمیل خود را در لیست ثبت کنند.

نرخ بازکردن ایمیل

یکی از متریک‌ها و سنجه‌های مهم در ایمیل مارکتینگ، نرخ بازشدن ایمیل‌هاست! یعنی چند درصد از کاربرانی که در لیست ایمیل شما هستند، ایمیلی که فرستاده‌اید را بازکرده‌اند و آن را دیده‌اند.

درواقع این KPI نشان دهنده این است که چقدر عنوان و موضوع ایمیل شما، توانسته جذاب باشد و نظر کاربر را جلب کند.

نرخ کلیک – CTR

باز هم همان CTR!

شما وقتی یک ایمیل را برای کاربران ارسال می‌کنید، انتظار دارید آنها در انتها با کلیک کردن روی لینک موجود وارد سایتتان شوند و حتی خرید کنند.

اینجا CTR نشان می‌دهد که چه تعداد از کاربرانی که ایمیل شما را دیده‌اند، روی لینک‌های موجود در آن کلیک کرده‌اند.

بانس ریت!

اینجا منظورمان از بانس ریت با آن بانس ریتی که در حوزه سئو گفتیم متفاوت است!

بانس ریت در ایمیل مارکتینگ به تعداد ایمیل‌هایی گفته می‌شود که به کاربر تحویل نشده‌اند و به عبارتی به فرستنده بازگشت می‌خورند. اگر آدرس ایمیل نامعتبر باشد و یا غیرفعال شده باشد، ایمیل‌ها بازگشت می‌خورند.

بانس ریت ایمیل مارکتینگ

لغو اشتراک یا Unsubscribe

اگر دقت کرده باشید، پایینِ ایمیلی که برای کاربر فرستاده می‌شود، یک گزینه تحت عنوان Unsubscribe یا لغو اشتراک وجود دارد که اگر کاربر روی آن کلیک کند، ایمیلش از لیست ایمیل‌های شما حذف خواهد شد و دیگر پیامی از سمت شما دریافت نخواهد کرد.

این KPI به شما اجازه می‌دهد که متوجهِ مفید بودنِ ایمیل‌های خود شوید و ببینید چه افرادی اشتراک خود را لغو می‌کنند و در ادامه به علت و مشکل پی ببرید.

چندکلام با چ یاب

یادتان باشد که هر فعالیتی چه در حوزه دیجیتال مارکتینگ، چه در سایر حوزه‌های کسب و کار، باید سنجیده شود و اثرات خوب و بد آن مشخص شوند.

اینکه فعالیت‌های شما، چقدر هزینه به همراه داشته‌اند و چقدر سود و زیان از خود به جای گذاشته‌اند یا چقدر موثر بوده‌اند، همه و همه با پیگیری و رصد KPIها ممکن است.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد و با پیگیری این KPIها بتوانید رشد و موفقیت کسب و کار خود را تجربه کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمندتان هستیم…

راستی! تلگرام چ یاب را برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

منبع:

dashthis.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
همه دوره‌های آموزشی ما رایگان شدند! مشاهده دوره‌ها
اسکرول به بالا