search intent چیست

هدف جستجو یا Search intent چیست؟ + ۴ ترفند بهینه سازی محتوا

این روزها وقتی یک سوال بی پاسخ داریم یا دنبال اطلاعات هستیم، اولین کاری که می‌کنیم جستجو و سرچ است آن هم جستجو در گوگل! بی دلیل که جستجو نمی‌کنیم! به طور خلاصه و در یک کلام، این دلیلِ ما از جستجو، همان Search intent یا هدف جستجوست.

اما آیا مسئله به همین سادگی است؟

اگر شما هیچ ارتباطی با دنیای سئو، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ ندارید، بله مسئله برای شما به همین سادگی است و همینجا تمام می‌شود، می‌توانید صفحه را ببندید و بروید سراغ کارهایتان!

اما اگر سر و کار شما با محتواست و می‌خواهید در نتایج جستجو چه در گوگل چه سایر موتورهای جستجو، به خوبی دیده شوید، با من همراه باشید… می‌خواهیم ۰ تا ۱۰۰ هدف کاربر از جستجو را درک کنیم و آن را به کار ببندیم.

[wpdiscuz-feedback id=”n87phieu0h” question=”حتما برامون کامنت بزارید!” opened=”0″]پیش از خواندن ادامه مطلب، به این سوال پاسخ دهید: به نظر شما وقتی یک کاربر عبارت “گوگل کروم” را جستجو می‌کند، دنبال چه چیزی است؟[/wpdiscuz-feedback]

دوره های اموزشی برنامه نویسی

Search intent چیست؟

هدف جستجو یا Search intent چراییِ جستجوست! چرا کاربر این عبارت را جستجو کرده است؟ به دنبال یادگیری است؟ در تلاش برای خرید چیزیست؟ یا به دنبال سایت و اطلاعات به خصوصی می‌گردد؟

هدف جستجو که هدف کاربر هم به آن گفته می‌شود، هدف و قصد اصلی یک کاربر از جستجوی یک عبارت، در موتورهای جستجوست.  یعنی کاربر از اینکه عبارت X را جستجو کرده، چه چیزی می‌خواهد و منتظر دیدن چه چیزی‌ست…

طی سالهای گذشته گوگل سخت تلاش کرده بهتر متوجه منظور کاربر از جستجوی یک عبارت شود تا در نتیجه بهترین محتواها و صفحه‌ها را به او نشان دهد. البته گوگل در این زمینه هم تا حد زیادی موفق عمل کرده است و این روزها می‌بینیم که خیلی بهتر از گذشته متوجه منظور کاربر می‌شود؛ بنابراین برای اینکه صفحات شما در نتایج جستجو رتبه بگیرند، باید هدف کاربر از جستجو را درک کنید و محتواهای خود را مطابق با نیاز او تولید و ویرایش کنید.

درضمن برای اینکه یک قیف بازاریابی محتوا آن هم از نوع درست و حسابی‌اش داشته باشید و نتیجه بگیرید، باید هدف جستجو را درک کنید و برای هر سطح از قیف، کلمات و عبارات درستی را انتخاب کنید.

هدف جستجو چیست

اصلا چرا هدف جستجو، مهم است؟

خب اشاره‌ی کوچکی داشتیم به مسئله‌ی گوگل که به هدف کاربر اهمیت می‌دهد؛ درواقع گوگل در تلاش است مرتبط‌ترین و بهترین نتایج را برای عبارت جستجوشده، به کاربر نشان دهد.

اما این تلاش و هدف گوگل، در سئو چه اهمیت و کاربردی دارد؟

اگر می‌خواهید در سال ۱۴۰۰ در گوگل رتبه بگیرید، باید مرتبط‌ترین محتوای ممکن را برای هر عبارت ارائه کنید! یعنی باید محتواهای خود را بر اساس هدف کاربر تنظیم و تولید کنید.

مثلا وقتی کاربر عبارت بهترین دوره بازاریابی محتوا را جستجو می‌کند، دنبال لیستی از مقایسه چند دوره مطرح است و منتظر دیدن یک پست بلاگ است نه محصول شما! پس برای رتبه گرفتن باید یک محتوای مقایسه‌ای بنویسید.

حالا که صحبت از دوره تولید محتوا شد، نگاهی هم به دوره تولید محتوای ما بیاندازید…

۴ نوع هدف جستجو

Search intent انواع مختلفی دارد که در این میان ۴ نوع، متداول‌تر هستند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم، همچنان با ما باشید…

۱- اطلاعات (Informational)

در بسیاری از جستجوها، کاربر به دنبال اطلاعاتی در مورد یک موضوع خاص است و می‌خواهد بیشتر در مورد آن موضوع بداند. حالا این عبارت ممکن است به شکل یک سوال باشد، مثلا سئو چیست یا تولید محتوا چیست.

اما گاهی هم به شکل سوال نیست، مثلا زمانی که کاربر نام “تام هاردی” را جستجو می‌کند و به دنبال بیوگرافی این بازیگر است.

نکته‌ای که شما باید بدانید این است که گوگل این هدف را درک می‌کند، با بررسی و مشاهده‌ی جستجوهای پیشین کاربران و مطالبی که دیده‌اند، متوجه می‌شود که به دنبال چه چیزی هستند، مثلا متوجه شده کاربرانی که عبارت “زهره” را جستجو می‌کنند، در وهله اول به دنبال سیاره‌ی زهره هستند نه معنا و مفهوم این نام! پس شما نیز باید درک کنید کاربر چه چیزی می‌خواهد.

چند نمونه:

  • سیستم عامل
  • بیل گیتس
  • بلاکچین چیست؟
  • اینترنت اشیا چیست؟
هدف جستجو از نوع ناوبری

۲- ناوبری (Navigational)

این هدف جستجو، برای زمانی کاربرد دارد که کاربر می‌داند دنبال چه چیزی‌ست، مثلا دنبال یک وب‌سایت مشخص است و نام آن را جستجو می‌کند تا به URL دقیق و درست آن، دسترسی داشته باشد. بنابراین گوگل خیلی سریع آن آدرس را به کاربر نشان می‌دهد.

چند نمونه:

۳- تراکنشی (Transactional)

این هدف جستجو، مربوط به افرادی‌ست که قصد خرید یا معامله دارند، مثلا کاربری که عبارت خرید دوره تولید محتوا را جستجو می‌کند، قصد دارد یک دوره آموزشی تولید محتوا خریداری کند! یعنی هدف کاربر، خرید است.

چند نمونه:

  • قیمت لپ تاپ ایسوس مدل X
  • خرید گوشی گلکسی s10 با کمترین قیمت
  • خرید قسطی یخچال ال جی
  • کد تخفیف اکالا

۴- تحقیق و بررسی تجاری (Commercial investigation)

کاربرانی که هدف آنها از جستجو، تحقیق و بررسی برای خرید است، حال این خرید ممکن است همان لحظه رخ دهد یا در آینده‌ای نزدیک.

هدفِ جستجوهای این افراد، در دسته تجاری قرار می‌گیرد: افرادی که در بازار یا فروشگاه‌های اینترنتی هستند و دو‌به‌شک‌اند که کدام محصول را انتخاب کنند یا می‌خواهند نظر کاربران دیگر را بدانند و مقایسه انجام دهند.

چند نمونه:

  • بهترین رستوران تهران
  • مقایسه پلاگین X و پلاگینY وردپرس
  • بهترین گوشی موبایل سامسونگ
  • ارزان‌ترین اقامتگاه‌های تهران

نکته: جستجوهایی که مربوط به یک محدوده مکانی مشخص هستند، معمولا جزء همین دسته به حساب می‌آیند و غالبا هدف از آنها تجاری است. مثلا نزدیکترین پمپ بنزین، بهترین فروشگاه زنجیره‌ای تهران و …

انواع هدف جستجوی کاربر

چطور محتوای خود را برای هدف جستجو بهینه کنیم؟

در مرحله‌ی تحقیق کلمات کلیدی (اولین مرحله از سئو، حتی قبل از تولید محتوا) باید به خوبی هدف کاربر از جستجوی هر عبارت را درک کنید و سپس مهم‌ترین عبارات برای استراتژی خود را انتخاب کنید. اگر نگاهی به مطلب چک لیست گام به گام تحقیق کلمات کلیدی بیاندازید، آنجا نیز به موضوع Search intent یا هدف جستجو، اشاره‌ی کوتاهی داشتیم.

هدف جستجو بر نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید، تاثیر مستقیم می‌گذارد. به عنوان مثال اگر کلمه‌ی کلیدی مدنظر شما از نوع اطلاعاتی است، باید یک پست بلاگ بنویسید؛ اگر هدف جستجو تراکنشی است، به یک محصول و صفحه محصول نیاز دارید. اما این مسئله همیشه به همین سادگی نیست و به این راحتی نمی‌توانید نوع محتوا را حدس بزنید.

در ادامه چند نکته در مورد بهینه کردن محتوا برای هدف جستجو، به شما آموزش خواهیم داد…

۱- انتخاب کانسپت و نوع محتوا

همیشه نتایج جستجو ثابت نیستند، اگر این ماه، ماه بعد و ماه بعد از آن، یک عبارت را در گوگل جستجو کنید متوجه می‌شوید که نتایج جستجو تغییر می‌کنند، درواقع رفتار کاربران منجر به این تغییرات می‌شود. البته برای برخی عبارت‌ها این چنین نیست!

کاری که شما باید بکنید این است که مطمئن شوید نیاز کاربر چیست و برای چه هدفی این عبارت را جستجو می‌کند. سپس نوع (کانسپت) محتوا را انتخاب کنید و شروع به تولید محتوا نمایید. یعنی ببینید محتوای شما باید از کدام نوع باشد:

  • پست بلاگ
  • صفحه محصول
  • دسته بندی محصول یا مقاله
  • صفحه فرود

همچنین قالب محتوا را مشخص کنید، چند قالب معروف برای محتواها:

  • راهنمای گام به گام آموزشی
  • چک لیست نکات
  • مقایسه
  • بازبینی و بررسی
محتوای همیشه سبز چیست

۲- طول مناسب محتوا

جالب است بدانید هدف جستجو بر طول محتوا هم اثر مستقیم دارد! بعضی محتواها مانند محتواهای خبری و تصویری لازم است کوتاه باشند، اگر طولانی باشند اصلا کاربر آن را نمی‌خواند!

از طرف دیگر، یک محتوا مانند چک لیست، باید جامع و کامل باشد وگرنه نیاز مخاطب را برطرف نمی‌کند و کوتاه بودن محتوا، باز هم کاربر را فراری می‌دهد!

در مطلب طول محتوا چقدر باید باشد؟ کامل‌تر در این باره صحبت کرده‌ایم.

۳- هدف همه یکسان نیست!

گاهی اوقات برخی عبارات مشابه هستند اما معنای متفاوتی دارند، مثلا شیر که می‌توانید شیر خوردنی باشد یا شیری که در جنگل است! تکلیف چیست؟ گوگل بر اساس اکثریت تصمیم می‌گیرد و یکی از این دو را در نظر می‌گیرد.

اما گاهی اوقات هم منظور کاربران مشابه است، اما اهداف متفاوتی دارند. مثلا ممکن است یک نفر از جستجوی عبارت سس گوجه، دنبال دستور پخت باشد و دیگری دنبال خرید!

این مسائل اجتناب‌ناپذیرند، شما باید نتایج جستجو و به خصوص ۱۰ نتیجه برتر برای عبارت کلیدی را بررسی کنید و سپس تصمیم بگیرید که آیا یک عبارت کلیدی را باید مورد پوشش قرار دهید یا خیر.

۴- گپ محتوای رقبا را پیدا کنید.

وقتی در حال جستجو و درک هدف کاربر هستید، به سوالات متداول هم دقت کنید، این سوالات در صفحه جستجو نشان داده می‌شوند، مهم‌ترین و مرتبط‌ترین سوالات را در محتوای خودتان پاسخ دهید.

رقبای فارسی زبان و انگلیسی زبان را بررسی کنید و ببینید چه نکاتی گفته‌اند و شما چه چیزی می‌توانید اضافه کنید، به موردی اشاره کنید که دور از چشم رقبا مانده است و از این راه، کاربران را جذب خود کنید.

چندکلام با چ یاب

Search intent یا همان هدف جستجو یکی از مهم‌ترین نکاتی‌ست که باید برای سئو و به خصوص سئوی داخلی رعایت کنید. در این مطلب ابتدا توضیح دادیم که هدف جستجو چیست و سپس به اهمیت و انواع آن پرداختیم، در ادامه نیز نکاتی برای بهینه‌سازی محتوا ارائه کردیم.

اگر در مورد هر بخش از این محتوا سوالی دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

با کمک از:

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top