چگالی کلمات کلیدی چیست؟ | keyword density چقدر باید باشد؟

keyword density چیست

محتوا را برای که می‌نویسیم و خلق می‌کنیم؟ مخاطب!

پس همیشه و همه جا یادتان باشد که اول مخاطب مهم است و محتوای شما باید برای او جذاب باشد.

اما در این بین، نکاتی هستند که کمک می‌کنند در حین جذاب بودن محتوا برای مخاطب، برای گوگل هم جذاب شود؛ یکی از این نکات مهم چگالی کلمات کلیدی است.

سئوی محتوا (سئو چیست؟) شامل چندین و چند فاکتور مختلف است که اگر آنها را در محتواهای خود اعمال کنید، احتمال رتبه گرفتن صفحه، بیشتر و بیشتر می‌شود.

امروز و در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم چگالی کلمات کلیدی چیست و چرا باید به آن اهمیت دهید. همراه ما باشید…

دوره های اموزشی برنامه نویسی

Keyword density چیست؟

چگالی کلمه کلیدی به درصد تکرار کلمه کلیدی هدف، در یک محتوا اشاره دارد! درواقع این چگالی، یک درصد است که تکرار کلمات کلیدی هدف در محتوای شما را نسبت به تعداد تمام کلمات صفحه، نشان می‌دهد.

چگالی کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو یک سیگنال محسوب می‌شود و موتورهای جستجو می‌توانند بهتر موضوع محتوا را درک کنند.

به عنوان مثال اگر محتوای شما ۱۰۰ کلمه است و عبارت کلیدی هدف، ۴ بار در آن تکرار شده است، چگالی کلمات کلیدی آن، ۴ درصد است.

  

چگالی کلمات کلیدی

چرا چگالی کلمه کلیدی مهم است؟ چه اهمیتی دارد؟

تراکم عبارت کلیدی از این نظر برای گوگل مهم است که گوگل می‌خواهد عبارت جستجو شده‌ی کاربر را با بهترین صفحه‌ها تطبیق دهد و آن صفحات را به کاربر پیشنهاد کند.

برای اینکه صفحه‌ای از سایت شما برای کوئری‌ها و عباراتی که در گوگل جستجو می‌شوند، رتبه خوبی بگیرد، باید در وهله اول، گوگل موضوع صفحه را بفهمد؛ به همین جهت باید از عبارت کلیدی هدف در محتوا استفاده کنید.

معمولا این اتفاق به صورت طبیعی رخ می‌دهد، یعنی اگر واقعا عبارت کلیدی به محتوای شما مرتبط باشد، خواه ناخواه در متن صفحه استفاده می‌شود!

اما نکته‌ای که اهمیت دارد این است که بیش از حد از کلمه کلیدی استفاده نکنید، با اینکار اول مخاطب را آزار می‌دهید و دوم از چشم گوگل می‌افتید!

زمانی که بیش از حد از کلمه کلیدی در محتوای خود استفاده کنید، اصطلاحا keyword stuffing انجام داده‌اید و این کار اصلا شایسته نیست و قطعا بر روی رتبه شما در نتایج جستجو تاثیر منفی می‌گذارد! (در روزهای آینده مطلبی در مورد کیورد استافینگ منتشر خواهیم کرد…)

   

کیورد استافینگ

چند کلمه کلیدی در محتوا بنویسیم؟

در سئو یک قانون وجود دارد و آن هم این است که هیچ چیز برای همیشه ثابت و مشخص نیست! به خصوص زمانی که در مورد چگالی کلمات کلیدی صحبت می‌کنیم!

هیچ‌جا گوگل و سایر موتورهای جستجو به شما نمی‌گویند که از چند کلمه کلیدی در محتوا استفاده کنید تا رتبه بگیرید.

اما با تجربه و مشاهده، برخی اعداد و ارقام به دست آمده‌اند که می‌توانید از آنها استفاده کنید و میزان بازدید محتوای خود را افزایش دهید.

چگالی کلمات کلیدی با توجه به نوع محتوا و رقبا باید تعیین شود، اما برخی از منابع توصیه می‌کنند در هر ۲۰۰ کلمه، بیش‌تر از ۱ کلمه کلیدی ننویسید، با این حال شما می‌توانید دفعات بیشتری از کلمه کلیدی استفاده کنید و خطر پنالتی شدن از سمت گوگل تهدیدتان نکند، اما حالت ایده‌آل همین یک کلمه برای ۲۰۰ کلمه است.

شاید برای شما جالب باشد: یک محتوای خوب چند کلمه است؟

یک راه جالب و مطمئن برای تعیین چگالی کلمات کلیدی، این است که کلمه کلیدی هدف را در گوگل سرچ کنید و تراکم کلمه کلیدی در ۱۰ محتوای اول را بررسی کنید و میانگینی از آنها برای محتوای خود انتخاب نمایید.

نگران نباشید، لازم نیست به صورت دستی و دانه به دانه کلمات را بشمارید! ابزارهایی برای اینکار وجود دارند که در انتهای مطلب تعدادی از آنها را معرفی خواهیم کرد…

   

نحوه محاسبه تراکم کلمه کلیدی

۳ راه‌حل برای داشتن چگالی مناسب

همانطور که گفتیم هیچ چیز مشخصی در مورد چگالی وجود ندارد و بهترین راه این است که از راه‌حل‌های مطمئن استفاده کنید. در ادامه ۴ راه‌حل و استراتژی که جواب پس داده‌اند را برای شما بازگو می‌کنیم.

۱- اول مخاطب، دوم چگالی!

محتوا برای مخاطب است و اگر مخاطب آن را نخواند، از چرخه حیات حذف می‌شود. سعی کنید کاملا طبیعی و نرمال بنویسید و در عین حال گاهی از کلمات کلیدی هدف نیز استفاده کنید.

محتوای شما باید همواره باکیفیت، ارزشمند و خوانا باشد. در صفحه راهنمای جامع تولید یک محتوای ارزشمند، به طور کامل گام‌های لازم برای تولید یک محتوای خوب و باکیفیت را بررسی کردیم.

پس از اینکه نگارش محتوا را تمام کردید، چگالی را بررسی کنید و سعی کنید بین ۱ تا ۲ درصد آن را نگه‌دارید.

۲- انواع کیوردها را استفاده کنید.

صرفا خود کلمه کلیدی را در محتوا تکرار نکنید، گوگل و موتورهای جستجو باهوش شده‌اند و علاوه بر خود کلمه کلیدی، به کلمات کلیدی هم‌خانواده و مترادف نیز اهمیت می‌دهند. سعی کنید از اشکال مختلف عبارت کلیدی هدف، ترکیبات متفاوت و عبارات مرتبط با آن استفاده کنید.

مثلا اگر کلمه کلیدی هدف ما “تولید محتوا” است، از کلماتی مانند: آموزش تولید محتوا، تولید محتوا چیست، بازاریابی محتوا، خلق محتوا و … استفاده کنید. در هرحال سعی کنید تنوع را وارد محتوا کنید.

۳- از کیورد استافینگ دوری کنید!

زمانی که محتوا را کامل تولید کردید، چگالی را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی هدف به مقدار لازم در محتوا آمده‌اند و در حدی هستند که موتورهای جستجو موضوع محتوا را درک کنند و خطری نیز سایت را تهدید نکند! بیش از حد و نابجا از کلمه کلیدی استفاده نکنید.

 

استراتژی استفاده از کلمه کلیدی

۵ ابزار برای چک کردن چگالی کلمات کلیدی

اگر از CMS وردپرس استفاده می‌کنید، بهترین ابزار برای شما، همان پلاگین یواست سئو است، آن را نصب کنید و هنگام انتشار و ویرایش محتوا عدد مربوط به تراکم کلمات کلیدی را چک کنید.

اما از می‌خواهید چگالی محتواهای دیگران را به دست آورید و یا از CMS اختصاصی استفاده می‌کنید، ابزارهای زیر کاملا مناسب شما هستند:

۱- پلاگین seoquake برای کروم و فایرفاکس: پس از نصب این افزونه، در هر صفحه‌ای که هستید، راست کلیک کنید و در منوی مربوط به seoquake بر روی density کلیک کنید تا چگالی کلمات آن صفحه را ببینید.

۲- ابزار آنلاین seotools.g-ads.org: با وارد کردن آدرس صفحه مورد نظر، لیست کلمات کلیدی را به همراه چگالی دریافت خواهید کرد.

۳- ابزار آنلاین checkup.tools: مشابه ابزار قبل عمل می‌کند و سرعت قابل قبولی دارد.

۴- ابزار آنلاین rayapars.ir: عملکردی مشابه موارد قبل دارد.

۵- ابزار آنلاین visiospark: این ابزار ۲ بخش مجزا دارد، در یک بخش با استفاده از URL چگالی را محاسبه می‌کند و در بخش دیگر، متن را در آن وارد می‌کنید و چگالی را می‌گوید. حالت اول این ابزار، برای زبان فارسی به درستی کار نمی‌کند، اما حالت دوم آن کاملا درست است. این ابزار برای مواقعی مناسب است که هنوز محتوا را منتشر نکرده‌اید و می‌خواهید چگالی را به دست آورید.

[wpdiscuz-feedback id=”brbeko1sxz” question=”حتما برامون کامنت بزارید!” opened=”0″]شما هم ابزاری سراغ دارید؟ برای ما بنویسید…[/wpdiscuz-feedback]

 

آموزش سئوی محتوا - کلمه کلیدی

چندکلام با چ یاب

سئوی محتوا مهم است، حیف است محتوایی که برای آن زحمت کشیده‌اید، دیده نشود و رتبه نگیرد. سعی کنید همیشه محتوای شما هم برای مخاطب جذاب باشد هم موتور جستجو و فکر نکنید که این دو، سلیقه‌های متفاوتی دارند، بلکه در راستای یکدیگر هستند!

در این مطلب نگاهی داشتیم به پرسش چگالی کلمات کلیدی چیست و سپس سوالاتی پیرامون تراکم کلمه کلیدی مطرح کردیم و پاسخ دادیم. امیدواریم از این مطلب خوشتان آمده باشد و بتوانید از نکات گفته شده در جهت بهبود عملکردتان استفاده کنید. اگر نکته‌ای، نظری و یا پیشنهادی دارید، مشتاق خواندنشان هستیم، در بخش نظرات.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

با کمک از:

متولد خوزستان | فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر 💻 | علاقه‌مند به عکاسی 📸، فوتبال ⚽ و برنامه‌نویسی