لندینگ پیج یا همان صفحه فرود چیست و چرا انقدر مهم است؟

صفحه فرود چیست

صفحه فرود مثل باند فرود در فرودگاه است، همانقدر مهم و حیاتی! صفحه فرود درواقع اولین صفحه‌ای است که بازدیدکننده هنگام ورود به سایت مشاهده می‌کند.

وبسایت‌های مختلف برای هدایت کاربران از قسمت‌ها و بخش‌های مختلف وبسایت به یک صفحه مشخص از صفحه فرود استفاده می‌کنند. به طور کلی لندینگ پیج یا صفحه فرود صفحه‌ای است که بازدید کنندگان را با یک هدف مشخص، مثل فروش دوره آموزشی، فروش محصولات پر مخاطب فروشگاه و …، به صفحه مورد نظر شما هدایت می‌کند.

چرا صفحه فرود انقدر مهم است؟

شما با استفاده از یک صفحه فرود جذاب و کاربردی می‌توانید کاربران و مخاطبان ورودی را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. وبسایت‌هایی که از لندینگ پیج های جذاب استفاده می‌کنند، ۲ برابر فروش بیشتری نسبت به وبسایت‌های ساده دارند. (البته از کلمه “ساده” منظورمان این است که لندینگ پیج آن‌ها جذاب نیست!)

امروزه طراحی صفحه فرود جذاب برای وب‌سایت‌ها، از نان شب هم واجب‌تر است. طراحی صفحه فرود خیلی مهم است، زیرا شما باید کاربر را با استفاده از یک صفحه جذاب و وسوسه کننده مجاب کنید که مطابق خواسته و میل شما عمل کند.

کاربرد صفحه فرود چیست؟

اصلی‌ترین کاربرد صفحه فرود، جذب و ایجاد سرنخ‌ است؛ یعنی کاربرانی که از طریق تبلیغات و گوگل وارد می‌شوند را به سرنخ تبدیل کند. اگر می‌خواهید بیشتر با این فرایند یعنی قیف بازاریابی محتوا و سرنخ آشنا شوید، مقاله قیف بازاریابی محتوایی چیست را مطالعه کنید.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

از دیتاهای دریافتی و اطلاعات کاربران مانند ایمیل، شماره موبایل و… در سرویس‌های  ایمیل مارکتینگ، تلفن مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ استفاده کنید و مخاطبان را به صفحات فرود هدایت کنید.

وبسایت‌های مختلف برای جذب کاربر، تبلیغات سنگینی انجام می‌دهند و اصلا به لندینگ پیج دقت نمی‌کنند و حتی گاهی دیده می‌شود که اصلا صفحه فرودی ندارد! اگر شما کاربران ورودی را توسط یک لندینگ پیج، به اقدام کردن هدایت نکنید می‌توان گفت پلن تبلیغاتی شما یک شکست بزرگ است.

همیشه برای انجام هرکاری باید هدف داشته باشید، اگر صفحه فرود فوق‌العاده جذابی طراحی کنید ولی از کاربر هیچ چیزی نخواهید، این صفحه چه سودی دارد؟

لندینگ پیج یا همان صفحه فرود چیست

یک لندینگ پیج باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

مهم ترین ویژگی که در طراحی و پیاده‌سازی یک لندینگ پیج باید رعایت کنید، این است که حتما مخاطب را به انجام یک فرایند (کلیک کردن بر روی یک لینک یا واردکردن ایمیل و…) دعوت کنید.

در ادامه چند مورد از ویژگی های اصلی صفحات فرود را با هم بررسی خواهیم کرد.

۱- عنوان و زیرعنوان‌های مختصر و صدالبته مفید

به هیچ عنوان کاربر یک متن ۱۰۰۰ کلمه‌ای را در صفحه فرود مطالعه نمی‌کند و ممکن است به سرعت صفحه باز شده را ببندد. باید در طراحی لندینگ پیج خلاقیت به خرج دهید، کوتاه و مختصر و مفید بنویسید. سعی کنید کلی بنویسید، عنوان و زیرعنوان‌های کلی استفاده کنید و به هیچ‌وجه به جزئیات نپردازید.

عنوان نویسی را با ما یاد بگیرید.

۲- استفاده از تصاویر و ویدیوهای جذاب

رنگ در جذب نگاه خیلی موثر است. سعی کنید در صفحه فرود از رنگ‌های مختلف و البته درست و منطقی استفاده کنید. می‌خواهید بدانید هر رنگ چه تاثیری بر مخاطب دارد؟ مطلب روانشناسی رنگ‌ها را حتما بخوانید.

استفاده از ویدیو به جای درج متن‌های طولانی در لندینگ پیج، بسیار کاربردی است و جذب بالایی دارد، در ضمن استفاده از موشن گرافیک کولاک می‌کند! به نظر شما چرا موشن گرافیک انقدر محبوب است؟

کیفیت تصاویر و ویدیو های مورد استفاده، باید بالا باشد و در عین حال حجم آن‌ها نیز باید بهینه باشد تا کاربر در دانلود ویدیو و لود صفحه دچار مشکل نشود.

۳- فراخوان اقدام به عمل یا call to action

مهم‌ترین اصل که حتما باید در صفحه فرود رعایت شود، دعوت به اقدام کردن است. فراخوان اقدام به عمل به زبان ساده یعنی کاربر را دعوت به انجام یک عمل یا اکشن کنید. مثلا از کاربر بخواهید ایمیل خود را برای ارسال یک هدیه وارد کند یا شماره تلفن خود را برای مشاوره رایگان، از او بخواهید فرم تماس باما را برای رفع مشکل پر کند و بسیاری موارد دیگر…

در آینده بیشتر در مورد CTAها صحبت خواهیم کرد، هر روز به ما سر بزنید.

۴- بهینه سازی صفحه

رسپانسیو بودن سایت یک امر مهم و حیاتی‌است. همانطور که احتمالا بدانید، گوگل اعلام کرده که از سال ۲۰۲۱ سایت‌هایی که برای موبایل نمایش داده نمی‌شوند را از نتایج حذف خواهد کرد.

اگر سایت شما برای دستگاه‌های مختلف بهینه سازی نشده است، هر چه زودتر اقدام کنید. صفحه فرود را هم باید مثل سایر صفحات وبسایت برای دستگاه های مختلف بهینه سازی کنید تا این صفحه بدون مشکل برای کابران موبایل هم نمایش داده شود.

۵- حذف عوامل حواس پرتی

شما نباید از طراحی یک صفحه فرود، ۲ هدف مختلف داشته باشید! مثل: دریافت ایمیل و شماره همراه کاربر. از قدیم گفته‌اند دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند، پس نباید دو هدف در یک صفحه فرود جای بگیرند.

تمام تمرکز مخاطب را به محتوایی یک‌دست و جذاب جلب کنید، نباید در صفحه فرود از هدر و فوتر سایت استفاده کنید، زیرا این دو باعث پراکندگی حواس و از بین رفتن تمرکز مخاطب می‌شوند.

این‌ها نکاتی هستند که باید حتما رعایت کنید، اما اگر می‌خواهید بیشتر در این باره بدانید، مقاله “اشتباهات وحشتناک در طراحی لندینگ پیچ” را حتما مطالعه کنید.

اهمیت یک صفحه فرود

هدف از ایجاد یک صفحه فرود چیست؟

وبسایت‌ها به طورکلی دو هدف را در صفحه فرود دنبال می‌کنند: فروش مستقیم و تولید سرنخ

۱- فروش مستقیم

هدف اصلی از ایجاد این صفحات، فروش است. شما با تبلیغ لندینگ پیج، کاربران را وارد صفحه می‌کنید و سپس با ارائه یک پیشنهاد شگفت انگیز، مثل ۵۰درصد تخفیف، کاربر را ترغیب به خرید و استفاده از محصول یا خدمت خود می‌کنید.

۲- تولید سرنخ

هدف اصلی از ایجاد این نوع صفحات فرود، دریافت اطلاعات ار کاربر است. شما با استفاده از یک صفحه فرود و قرار دادن یک هدیه، مانند: یک کتاب الکترونیکی رایگان، سمینار آموزشی رایگان، مشاوره رایگان، ثبت نام در خبرنامه و …، کاربر را ترغیب می‌کنید تا اطلاعات خود، مانند: ایمیل، شماره همراه و…، را در باکس مورد نظر شما وارد کند.

کلام پایانی

صفحه فرود یا لندینگ پیج به صفحاتی هدفمند و جذاب گفته می‌شود که برای افزایش فروش، ثبت‌نام در یک رویداد خاص، دریافت اطلاعات از کاربر و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر چقدر صفحه فرود جذاب‌تر و کاربردی‌تر باشد، شما را به هدف مورد نظرتان نزدیک‌تر می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم به صورت مختصر و مفید در مورد لندینگ پیج، مزایای آن، کاربردها و نکات مهم مربوط به آن صحبت کنیم. اگر سوالی دارید حتما بنویسید. همچنین منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

استعداد در فضای آرام رشد می کند ... | علاقه‌مند و نویسنده حوزه تکنولوژی و خودرو 💻🚗