لینک سازی داخلی چیست؟ (۱۱ نکته مهم درباره لینکسازی داخلی)

آموزش لینکسازی داخلی

لینک داخلی، لینکی‌ست ک از داخل یک سایت به صفحه‌ی دیگری از همان سایت اشاره می‌کند.

اگر شما در یک صفحه از سایت example.com لینکی ایجاد کنید و به صفحه‌ی دیگری از همان دامنه‌ی example.com اشاره کنید، لینک داخلی ایجاد کرده‌اید! درواقع آدرس دامنه‌ی منبع و مقصد لینک، یکسان هستند.

لینک‌های داخلی به کاربر این امکان را می‌دهند که در سایت شما گشت‌وگذار کند و به راحتی صفحات مختلف را پیدا کند، علاوه بر این، لینک‌های داخلی باعث می‌شوند که اعتبار صفحات مختلف سایت بالا رود و همچنین سلسله‌مراتب اطلاعات سایت حفظ شود.

در این مطلب یک چک لیست جامع برای لینکسازی داخلی ارائه می‌کنیم که با رعایت این نکات، قطعا می‌توانید سئوی سایتتان را بهبود ببخشید.

اما پیش از آن باید مفهوم سئو داخلی را درک کنید، پس حتما آموزش سئو داخلی را ببینید و در ادامه همراه ما باشید…

دوره های اموزشی برنامه نویسی

چرا لینکسازی داخلی مهم است؟

یک سوال کلیشه‌ای و صدالبته مهم!

اهمیت لینکسازی داخلی و مزایای آن را از ۲ منظر متفاوت باید بررسی کنیم، یکبار از دید کاربر و بار دیگر از نظر سئو و گوگل.

بگذارید با مثال بگویم…

فرض کنید الان که شما در حال خواندن این مطلب هستید، در میان مطالب، با موضوعی به نام تحقیق کلمه کلیدی مواجه می‌شوید و در این مورد اطلاعات کافی ندارید!

حالا اگر ما بیاییم به شما صفحه تحقیق کلمات کلیدی را معرفی کنیم، خیلی راحت می‌توانید به آن صفحه بروید و در این مورد اطلاعاتی کسب کنید و بدون مشکل به مطالعه همین مطلب ادامه دهید.

پس لینکسازی داخلی در وهله اول به کاربر کمک می‌کند که فرایند یادگیری خود را بهبود ببخشد و در مورد یک موضوع مشخص، اطلاعات کامل و مفیدی کسب کند.

اهمیت لینکسازی داخلی


اما لینکسازی داخلی از نظر گوگل هم مهم است! گوگل تمام لینک‌هایی که در صفحه می‌گذارید را دنبال می‌کند و از این لینک‌ها برای شناسایی سایر صفحات و درک محتوای آنها، استفاده می‌کند. پس لینکهای داخلی به شما کمک می‌کند صفحات سایتتان بهتر و اصولی‌تر ایندکس شوند.

علاوه بر این، لینک داخلی می‌تواند اعتبار یک صفحه را به سایر صفحات نیز انتقال دهد. مثلا اگر می‌خواهید صفحه بلاگ رتبه بهتری بگیرد و اعتبار آن بیشتر شود، در صفحه اصلی سایت و یا سایر صفحاتِ معتبر، لینکی به بلاگ ایجاد کنید.

چک لیست لینکسازی داخلی (۱۱ نکته طلایی)

اما لینکسازی داخلی اگر بدون استراتژی و بدون رعایت اصول باشد، تاثیر خوب و مناسبی نخواهد گذاشت! شما باید چندین و چند نکته مهم را در این فرآیند رعایت کنید و از ابزار لینکسازی داخلی نهایت استفاده را برای بهبود سئو، ببرید.

در ادامه ۱۱ نکته طلایی برای لینکسازی داخلی ارائه می‌دهیم…

۱- از تعداد معقولی لینک داخلی استفاده کنید + طبیعی باشید!

یکی از سوالاتی که در حوزه لینکسازی زیاد می‌شنویم این است: چند لینک داخلی در محتوا بگذاریم؟ چه تعداد لینک داخلی استفاده کنیم؟

این سوال در حوزه سئو اشتباه است!

در دنیای سئو، نمی‌توانیم در پاسخِ سوالاتمان، منتظر یک جواب دقیق و به خصوص عددی باشیم!

پس چاره چیست؟

سعی کنید لینک‌های موجود در سایدبار (ستون کنار صفحه)، فوتر و هدر را محدود کنید و صفحات مهم را آنجا قرار دهید، در این حالت، دست شما برای لینکسازی داخلی باز است و می‌توانید با توجه به شرایط محتوای خود، از لینک‌های داخلی متفاوتی استفاده کنید.

چک لیست لینک سازی داخلی

دقت کنید که گوگل تمام صفحه را می‌بیند، یعنی لینک‌هایی که در فوتر و هدر هم هستند، جزو لینک‌های صفحه به شمار می‌روند!

اما اگر همچنان اصرار دارید و به دنبال یک عدد مشخص هستید، یک روش مناسب این است که در محتواهای ۱۵۰۰ کلمه، از ۳ تا ۴ لینک داخلی استفاده کنید، البته بسته به نیاز!

مهم‌ترین رکن لینکسازی داخلی، این است که طبیعی عمل کنید و هرجا احساس کردید کاربر به یک مطلب دیگر نیاز دارد، آن مطلب را به او معرفی کنید؛ به همین سادگی!

۲- انکرتکست مرتبط و حاوی کلمه کلیدی

هر لینکی یک متن دارد و با آن متن به صفحه دیگر، اشاره می‌کند، به این متن انکرتکست گفته می‌شود.

برای توضیحات بیشتر در این مورد، به دیکشنری سئو بروید و توضیحات مربوط به anchor text را مطالعه کنید.

از تعریف انکرتکست بگذریم و برویم سراغ اصل ماجرا…

گوگل و کاربر هردو از این متن انکرتکست برای فهمیدن محتوا و موضوع صفحه هدف، استفاده می‌کنند.

کاری که شما باید بکنید این است که از متن مرتبط با موضوع لینک استفاده کنید و سعی کنید کلمه کلیدی هدف را هم در  انکرتکست بیاورید.

البته گاهی اوقات شما یک تصویر را لینک می‌کنید، در این حالت، تگ آلت یا متن جایگزین تصویر، حکم انکرتکست را دارد. به این مورد در مطلب آموزش سئو تصاویر، اشاره کردیم که می‌توانید نکات تکمیلی را آنجا بخوانید.

نکته اضافه

گوگل اعلام کرده که استفاده از کلمه کلیدی در انکرتکستِ لینک‌های داخلی، مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، حتی اگر در تعداد زیاد باشد!

اما کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند….

سعی کنید کلمه کلیدی را در انکرتکست جای دهید ولی هربار آن را به شکل متفاوتی استفاده کنید، مثلا اگر یک لینک با انکرتکست “سئو موبایل” دارید، از این انکرتکست‌ها استفاده کنید: “بهینه سازی سایت برای موبایل”، “چک لیست سئو موبایل”، “آموزش سئو کردن سایت برای موبایل” و …

۳- لینک‌های عمیق

هرچقدر لینک‌های شما عمیق‌تر باشند، بهتر است!

به طور کلی بهتر است از لینک دادن به صفحات اصلی و سطح بالای سایت، خودداری کنید و به صفحات داخلیِ عمیق، لینک دهید.

ابتدا نگاهی به مفهوم ساختار سایت در مطلب آموزش سئو تکنیکال بیاندازید، تا به خوبی متوجه ساختار لینک‌ها و عمق شوید.

بهترین لینک‌ها در بازاریابی محتوا، طبیعی‌ترین‌ها هستند؛ سعی کنید در محتواهای خود به سایر محتواها و صفحات عمیق سایت لینک دهید.

اهمیت رعایت ساختار سایت در ایجاد لینک

درواقع ۲ نوع لینک وجود دارد که بهتر است آنها را در محتوا استفاده نکنید:

  • صفحه اصلی – اشتباهی که خیلی از سایت‌ها مرتکب می‌شود این است که لینک‌های زیادی به صفحه اصلی ایجاد می‌کنند، شما باید خیلی بهتر از این‌ها عمل کنید تا سئوی سایتتان بهبود یابد!
  • صفحه تماس با ما – اصلا لزومی ندارد به صفحه تماس با ما لینک دهید، فقط در مواقع ضروری از آن استفاده کنید! چرا باید بخواهید صفحه تماس با ما از نظر سئو، امتیاز خوبی داشته باشد؟

۴- لینک‌های مرتبط ایجاد کنید.

یادتان هست که گفتم لینک‌ها هم برای گوگل و هم کاربر مهم هستند؟

پس از لینک‌های داخلی مرتبط با موضوع صفحه، استفاده کنید!

لینک‌هایی در محتوا بگذارید که به موضوع مورد علاقه کاربر نزدیک هستند و او به آنها نیاز دارد و روی آنها کلیک می‌کند.

مثلا فرض کنید ما یک صفحه داریم با موضوع تولید محتوای متنی، حالا کاربری که در حوزه تولید محتوا در حال مطالعه است، شاید به نظر برسد که مقاله سئو تکنیکال به دردِ او نمی‌خورد، اما گاهی موضوع به جایی کشیده می‌شود که این مطلب برای کاربر نیاز است.

پس بد نیست به آن مطلب لینک دهیم و اشاره کنیم، به نوعی موضوعات آنها تکمیل کننده یکدیگر است حتی اگر در ظاهر به نظر نرسد!

می‌خواهم بگویم در دلِ محتوا و موقع نوشتن است که متوجه نیاز کاربر می‌شوید، فقط کافیست لیستی از محتواهای سایتتان در دسترس داشته باشید.

۵- لینک‌های داخلی را فالو بسازید.

اگر می‌خواهید اعتبار و رنک صفحات را به یکدیگر منتقل کنید و از فرآیند لینکسازی خود، هدف بهبود سئو هم دارید، باید از لینک‌های فالو و معمولی استفاده کنید.

اصلا از صفت نوفالو برای لینک‌های داخلی استفاده نکنید!

صفت نوفالو برای لینک به چه معناست

۶- لینک به صفحات مهم

وقتی شما در یک صفحه لینک داخلی ایجاد می‌کنید، در واقع اعتبار صفحه را به آن لینک نیز می‌فرستید.

این لینک‌های داخلی به اندازه لینک‌هایی که دیگر سایت‌ها به شما می‌دهند، مهم نیستند، اما همچنان تاثیر بسزایی دارند!

دقیقا به همین دلیل است که باید هوشمندانه و با استراتژی پیش بروید و به صفحات مهم سایتتان بیشتر لینک دهید.

با استفاده از ابزارهایی مانند ahrefs و Moz می‌توانید صفحاتی از سایت که آتوریتی و اعتبار بیشتری دارند را پیدا کنید و سپس در آن صفحات، به صفحات مهم خودتان لینک ایجاد کنید.

به خصوص وقتی یک محتوا جدید منتشر می‌کنید و می‌خواهید سریعتر و بهتر اعتبار آن بالا برود، حتما در صفحات مهم به آن، لینک فالو بدهید.

۷- برای ۲ صفحه متفاوت، از انکرتکست یکسان استفاده نکنید.

گفتیم که گوگل برای فهمیدن محتوا و موضوع یک صفحه به انکرتکست‌هایی که به آن صفحه اشاره کرده‌اند نیز اهمیت می‌دهد.

پس برای هر صفحه از انکرتکست‌های مجزایی استفاده کنید، فکر می‌کنم یک مثال، جریان را برای شما شفاف‌تر کند…

فرض کنید یک صفحه داریم با موضوع “سئو چیست” و صفحه دیگری با موضوع “سئو داخلی چیست” حالا اگر شما به هردو صفحه، با عبارت “سئو” اشاره کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

گوگل و کاربر هردو سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند که صفحه هدف، دقیقا چه موضوعی دارد.

پس سعی کنید برای دو صفحه متفاوت، از انکرتکست‌های متفاوتی استفاده کنید.

اهمیت انکرتکست در لینک داخلی

۸- لینک‌ها را بالا ببرید.

اول دو مفهوم زیر را که از کتاب دیکشنری سئو برداشتیم، ببینید:

مدت زمانی که طول می‌کشد تا کاربر روی یکی از نتایج جستجو کلیک کند، آن صفحه را ببیند و سپس مجدد به نتایج جستجو بازگردد را Dwell Time می‌گویند.

درصد بازدیدکنندگان سایت که بدون دیدن یکی دیگر از صفحات سایت، صفحه را ترک کرده‌اند، Bounce Rate نام دارد.

وقتی یک کاربر مدت زمان بیشتری در سایت شما می‌ماند و به صفحات مختلف می‌رود، درواقع برای گوگل یک سیگنال می‌فرستد و می‌گوید این سایت خوب است!

استفاده از لینک داخلی در پاراگراف اول و ابتدای محتوا، بانس ریت را کاهش می‌دهد و Dwell Time را افزایش؛ البته اگر هدف کاربر از جستجو را به خوبی درک کرده باشید!

پس نترسید و در ابتدای محتوا، از لینک‌های مرتبط استفاده کنید. لینک‌های ابتدای محتوا، امکانِ دریافت کلیک بیشتری دارند.

۹- از لینکسازی خودکار دوری کنید!

ابزارهای مختلفی هستند که فرایند لینکسازی داخلی را به صورت خودکار انجام می‌دهند و لیستی از محتواهای مرتبط را در صفحه مقالات شما، نشان می‌دهند.

اما این ابزارها، چندان مناسب نیستند، به ۳ دلیل:

۱- سخت می‌شود استراتژیک عمل کنید: پلاگین‌ها و ابزارها هیچ درکی از صفحات شما و اینکه هر صفحه چقدر لینک نیاز دارد، ندارند! صرفا چند لینک مرتبط را نمایش می‌دهند. پس نمی‌توانید خیلی هوشمندانه و با استراتژی عمل کنید!

۲- از انکرتکست‌های اسپم استفاده می‌کنند: بسته به سایز سایت شما، پلاگین‌ها می‌توانند با راحتی انکرتکست‌هایی حاوی فقط کلمه کلیدی ایجاد و استفاده کنند که اینکار باعث می‌شود رفتار شما اسپم به نظر برسد.

۳- ابزارها به کاربر اهمیت نمی‌دهند: لینکسازی داخلی فقط برای سئو نیست، لینک‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا محتواهای مرتبط را بهتر و راحت‌تر پیدا کنند.

مشکلات لینکسازی خودکار

۱۰- ایجاد لینک در محتواهای قدیمی

یکی از بهترین راهکارهای لینکسازی این است که به سراغ محتواهای قدیمی خود بروید، محتواهایی که حداقل یکسال از زمان انتشار آنها می‌گذرد.

سپس لیستی از محتواهایی که بعد از آن محتوای قدیمی منتشر شده نیز آماده کنید.

حالا محتوای قدیمی را اسکن کنید و ببینید در چه مکان‌هایی امکان لینکسازی وجود دارد، لینک‌های داخلی را جای‌گذاری کنید و تمام!

با اینکار می‌توانید همزمان محتواهای قدیمی خود را ویرایش کنید و به نوعی چرخه عمر محتوا را طی کنید!

۱۱- صفحه یتیم ایجاد نکنید!

صفحه یتیم یا orphan page به صفحه‌ای از سایت گفته می‌شود که هیچ لینکی از درون سایت به آن اشاره نکرده باشد.

در این حالت کاربر نمی‌تواند از سایر صفحات سایت، به این صفحه برسد و آن را ببیند، مگر اینکه آدرس مستقیم صفحه را داشته باشد.

علاوه بر این، موتورهای جستجو با گشت و گذار در سایت شما، نمی‌توانند به این صفحه برسند و آن را کراول و ایندکس کنند، مگر اینکه آدرس صفحه را در نقشه سایت وارد کرده باشید و یا آن را مستقیما به گوگل سرچ کنسول بدهید.

به هر جهت، صفحات یتیم، صفحات خوبی نیستند و باید هرچه سریعتر لینکی به آنها ایجاد کنید.

صفحه یتیم چیست

سوالات مهم درباره لینکسازی داخلی

[wpdiscuz-feedback id=”ixs5dd5fb2″ question=”حتما برامون کامنت بزارید!” opened=”0″]در این بخش به ۴ سوال مهم و اساسی درباره لینکسازی داخلی پاسخ می‌دهیم… اگر همچنان سوالی در ذهن شماست که ما به آن پاسخ ندادیم، کافیست روی علامت سبزرنگ کلیک کنید و سوالتان را بنویسید![/wpdiscuz-feedback]

۱- لینک داخلی و خارجی چه تفاوتی دارند؟

۲- اگر ۲ لینک به یک صفحه دیگر بدهیم، اعتبار بیشتری به آن صفحه منتقل می‌شود؟

۳- اهمیت لینکسازی داخلی چیست؟

۴- چند لینک داخلی در یک محتوا ایجاد کنیم؟

چندکلام با چ یاب:

لینکسازی داخلی یکی از طبیعی‌ترین و بهترین روش‌ها برای سئوست که یک روش کلاه سفید هم محسوب می‌شود.

همچنین کم پیش می‌آید شما به خاطر لینکسازی داخلی، جریمه شوید، ولی باید مراقب باشید و اسپم‌گونه رفتار نکنید!

استفاده از لینکسازی داخلی در جهت بهبود سئو سایت می‌تواند تا حد بسیار زیادی مفید و موثر باشد، سعی کنید حتما به صفحات مهم خود لینک‌های بیشتری ایجاد کنید و از انکرتکست‌های مرتبط و غنی بهره ببرید.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید و کاربردی باشد، از اینکه همراه ما بودید سپاسگزاریم…

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

با کمک از:

متولد خوزستان | فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر 💻 | علاقه‌مند به عکاسی 📸، فوتبال ⚽ و برنامه‌نویسی