از آنجایی که بازاریابی محتوا یا همان کانتنت مارکتینگ یک راه فوقالعاده برای ایجاد اعتماد، تولید سرنخ و بهبود وفاداری مشتریست، به یکی از مهمترین بخشهای بازاریابی و بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. در این مقاله قصد دارم ۱۰ کتاب تولید محتوا را به شما معرفی کنم که با خواندن آنها علاوه بر تولید محتوا، بازاریابی محتوا نیز یاد میگیرید…
همچنین در انتهای صفحه، ۲۰ کتاب بازاریابی محتوا و بازاریابی به پیشنهاد جناب پارسا کاکویی قرار دادهایم که مطالعه آنها حتما مفید خواهید بود.
بازاریابی محتوا یک نوع بازاریابی است که فرآیند تولید و انتشار محتوای دیجیتال را درخود جای داده است. محتوای دیجیتال مانند: ویدیو، بلاگ، پادکست و …، که همگی تولید و منتشر میشوند تا وجههی کسب و کار شما را در بعضی موضوعات بهبود ببخشند.
به عبارت دیگر، بازاریابی محتوا به دنبال ساخت یک ارتباط قویتر با مخاطب هدف است، آنهم از طریق تولید محتوای باکیفیت، مرتبط و کارآمد.
.با خواندن این کتاب های تولید محتوا و اجرای تاکتیک آنها، قطعا در این حوزه حرفی برای گفتن خواهید داشت.
اما پیش از خواندن ادامه مطلب توصیه میکنم مقاله مهارتهای یک تولیدکننده محتوا را مطالعه کنید تا با مهارتهای موردنیاز برای این شغل آشنا شوید.
تا انتهای مقاله همراه من باشید…
۱۰ کتاب آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا
ترتیب کتابهایی که در ادامه آمدهاند، مهم نیست. هرکدام از این کتابها حرفی برای گفتن دارند و مطالعهی آنها قطعا برای شما مفید و کارآمد خواهد بود.
۱۰- محتوای درونگرا
- نام انگلیسی: Inbound Content
- نویسنده: Justin Champion
در این کتاب تولید محتوا، یاد میگیرید که چطور یک استراتژی محتوای موثر را توسعه دهید و اجرا کنید. در واقع با خواندن این کتاب بازاریابی محتوا یک فرایند گام به گام در اختیار شما قرار میگیرد و میبینید که چطور باید مخاطب هدف را جذب کنید و آن را به سرنخ و سپس مشتری تبدیل کنید.
همگی به خوبی میدانیم که محتوا پادشاه است اما چه محتوایی؟
نویسنده در این کتاب به شما یاد میدهد که چطور محتوای شما ارزشمند، مرتبط و سازگار و کارآمد باشد. همچنین با مطالعه این کتاب آموزش میبینید که چطور یک استراتژی محتوای یکپارچه ایجاد کنید، با داستان سرایی قدرتمند شوید ( داستان سرایی در بازاریابی چه کاربردی دارد؟ )، ایدههای خلاقانه داشته باشید، چطور ارزش محتوای خود را افزایش دهید و … .
۹- سازمان محتوا مدار
- نام انگلیسی: .Content Inc
- نویسنده: Joe Pulizzi
در بازاریابی سنتی ابتدا محصول را میساختند و سپس به دنبال بازارکار و مشتری آن میرفتند. اما جو پولیتزی در این کتاب از مهندسی معکوس حرف زده و میگوید بهتر است ابتدا با محتوای ارزشمند مخاطبان را جذب کنیم و سپس برای آنها محصولی طراحی کنیم.
فرایندی ۶ مرحلهای برای راهاندازی کسب و کار در این کتاب آموزش تولید محتوا، معرفی شده است که کاملا ساده، هوشمندانه، عملی و مقرون به صرفه محسوب میشود و البته کار میکند!
پولیتزی از این روش برای راهاندازی کسب و کار خودش استفاده کرد، که شرکت او برای ۳ سال به عنوان سریعترین رشد در بین کمپانیها انتخاب شد. ساده است؛ مخاطب ایجاد و جذب کنید و هرچه میخواهید بفروشید!
۶ گام معروف جو پولیتزی به صورت خلاصه:
- شور و اشتیاق و شایستگیهای منحصر بهفرد خودتان را بشناسید.
- بفهمید که چطور این شور و اشتیاق را به سمتی ببرید که رقابتی وجود نداشته باشد یا لااقل کم باشد.
- یک کانال برای توزیع و انتشار محتوا انتخاب کنید. (بلاگ، یوتیوب و …)
- استفاده از بازاریابی شبکههای اجتماعی و سئو برای تبدیل کردن بازدیدکنندگان کوتاهمدت به دنبال کنندگان بلندمدت
- از طریق ورود به کانالهای مختلف، کسب و کار خود را گسترش دهید.
- اکنون تخصص شما مشخص شده و میتوانید هزینه کنید و محصولات یا خدمات خود را ارائه دهید.
پولیتزی قدم به قدم فرایند را در این کتاب بازاریابی محتوا ، به همراه تمام شکستها و موفقیتها آموزش داده است که مطالعه آن میتواند نه تنها برای شرکتها بلکه برای همهی افراد فعال در این حوزه، مفید باشد.
سریع و راحت، متخصص تولید محتوا شوید!
۸- قوانین محتوا
- نام انگلیسی: Content Rules
- نویسنده: C.C. Chapman و Ann Handley
کتاب قوانین محتوا یک کتاب در زمینه تولید محتوا است که به تمام فعالان این حوزه توصیه میشود. این کتاب راهنماییست برای ایجاد محتوای تعاملی در وب و ایجاد حس وفاداری در مشتریان.
از هر طریقی کسب و کار شما ممکن است با مشتریان در ارتباط باشد و برای فعالیت در این پلتفرمها انواع محتوای دیجیتال را در اختیار دارید. اما مهم است که در چه جایی چه محتوایی منتشر میکنید.
چطور با تولید و توزیع محتوا مخاطبان را جذب کنید و قوانین خلق محتوا چیستند؟
قوانین محتوا یک پکیج خوب برای موفقیت در فضای آنلاین است و مواردی ارائه میدهد که با آنها میتوانید اعتبار ایجاد کنید و گروهی از مشتریان وفادار داشته باشید. همچنین موارد زیر را با خواندن این کتاب یاد میگیرید:
- به شیوهای تولید محتوا کنید که در هر رسانهای، محصولات و خدمات شما معرفی شوند.
- هدف خود از تولید محتوا را درک کنید و بفهمید که از استراتژی محتوا چه میخواهید.
- استفاده از رسانههای اجتماعی و ابزارها برای توزیع هرچه بهتر محتوا.
- و بسیاری موارد دیگر….
۷- محتوایی که تبدیل میکند.
- نام انگلیسی: Content That Converts
- نویسنده: Laura Hanly
در این کتاب یاد میگیرید که چطور با استفاده از محتوا، سرنخها را به خریدار تبدیل کنید. نویسنده به صورت گام به گام فرایند تولید سرنخ (Lead generation) و بهبود نرخ تبدیل با استفاده از بازاریابی محتوایی را شرح داده است.
این کتاب به شما کمک میکند تا با ایجاد محتوایی مناسب و قدرتمند، در صنعت خودتان حرفی برای گفتن داشته باشید، همچنین یاد میگیرید که چطور محتوای خود را از طریق ایمیل و SEO کاملا موثر توزیع کنید.
با خواندن این کتاب یاد میگیرید که چطور یک کپی (تبلیغ) قدرتمند بنویسید، میزان دسترسی به محتوا را افزایش دهید، فرصتهایی برای تبدیل سرنخها ایجاد کنید و پتانسیل تبدیل را در طول زمان و با بازاریابی اصولی، افزایش دهید.
اگر میخواهید در مورد سرنخ و فرایند تبدیل آن بدانید، مقاله قیف بازاریابی محتوایی را مطالعه کنید.
۶- محتوا – ذره اتمی بازاریابی
- نام انگلیسی: Content – The Atomic Particle of Marketing
- نویسنده: Rebecca Lieb
محتوا در تمام اشکال خودش، یکی از مهمترین و حیاتیترین عناصر کمپین بازاریابی است و یافتن توازن و تعادل بین بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا کاری نسبتا دشوار است، که البته ضروریست.
این کتاب خوب فراتر از توصیفات سطحی تولید محتوا و تعامل در شبکههای اجتماعی رفته و حاصل ساعتها تحقیق و مصاحبه با بازاریابهای معروف است.
کتاب محتوا – ذره اتمی بازاریابی توسط یکی از معروفترین رهبران حوزه تولید محتوا نوشته شده است و نشان میدهد که چطور محتوا انقدر وسیع عمل میکند.
محتوا تنها در بلاگ و وب سایت استفاده نمیشود، بلکه فراتر رفته و نقشی اساسی در بازاریابی بازی میکند چه در شبکههای اجتماعی چه تبلیغات در کانالهای آفلاین.
این کتاب یک راهنمای نهایی است که از طریق تحقیق در زمینه بازاریابی محتوا به دست آمده است. با خواندن آن میتوانید تمام ابزارها و ملزوماتی که نیاز دارید را مشخص کنید و تصمیمات خود را بهتر اتخاذ کنید.
۵- آنها میپرسند، شما پاسخ دهید!
- نام انگلیسی: They Ask, You Answer
- نویسنده: Marcus Sheridan
با خواندن این کتاب متوجه میشوید که باید فروختن را متوقف کنید و پاسخ دادن به سوالات را آغاز کنید تا نتیجه بگیرید. در این کتاب نویسنده یک رویکرد انقلابی و متحول کننده برای ارتباط با مشتری دیجیتال، بازاریابی محتوا و فروش ارائه میکند.
توضیح میدهد که چطور روشهای فروش سنتی دیگر موثر نیستند و شما باید بر روی مشکلات و سوالات تمرکز کنید. مشکلات و سوالهای مخاطبان را پیدا کنید، درک کنید و کاملا صادقانه و به بهترین شکل پاسخ دهید.
اگر میخواهید در نتایج جستجو رتبهی خوبی داشته باشید، باید استراتژی محتوای خود را بر اساس پاسخ دادن به سوالات خریدارانِ احتمالی، تنظیم کنید.
همچنین نویسنده کتاب از تجربه بینظیر خود در مورد کمپانی استخرسازی نوشته است و میگوید که چطور با تولید محتوا این شرکت را رشد داده است.
۴- همه نویسندهایم!
- نام انگلیسی: Everybody Writes
- نویسنده: Ann Handley
در این کتاب یاد میگیرید که چطور محتوایی تولید کنید که کسب و کارتان را رونق ببخشد. همچنین راهنمایی برای جذب و نگهداری مشتری در کانالهای دیجیتالی، در اختیار خواهید داشت.
اگر یک وب سایت دارید و یا در شبکههای اجتماعی فعالیت دارید، شما نیز در فرایند بازاریابی قرار دارید، این بدان معناست که “همگی نویسنده هستیم” و این حرفیست که نویسنده کتاب به آن معتقد است.
چیزی که مینویسیم ما را باهوش یا احمق جلوه میدهد، محتوایی که تولید میکنیم ما را قابل اطمینان و یا خسته کننده نشان میدهد.
در این کتاب یاد میگیرید که چطور بهتر بنویسید و یک داستان عالی به مخاطبان هدیه دهید. همچنین بهترین تمرینها و ابزارها برای ایجاد محتوای باارزش و قابل اطمینان در این کتاب معرفی شدهاند.
اپیزود ۴ کاری گپ: محتوا واقعا پادشاست! (مهمان: آیدین داریان)
۳- استراتژی محتوا برای وب
- نام انگلیسی: Content Strategy for the Web
- نویسنده: Kristina Halvorson و Melissa Rach
- ترجمه: نسیم قیاسی و آرش آذرنگ
معمولا مردم با شنیدن کلمه استراتژی، دست نگه میدارند و دیگر جلو نمیروند. احتمالا فکر میکنند کسب و کار آنها کوچکتر از چیزیست که استراتژی بخواهد و همینکه یک محتوا اینجاد کنند کافیست!
حقیقت این است که بدون استراتژی، محتوای شما هرگز به پتانسیل کامل خود نمیرسد. نویسندگان این کتاب ارزشمند، راهبرد و مسیر بهتری برای محتوا درنظرگرفتهاند که با آن میتوانید کسب و کار بهتری داشته باشید.
این کتاب کمک میکند تا ارزش محتوای کسب و کار را درک کنید و تصمیمات هوشمندانهتری بگیرید و انتخاب کنید که از چه محتوایی در کجا و در چه زمانی استفاده کنید.
نمیدانید استراتژی محتوا چیست؟ مقاله معرفی استراتژی محتوا را از دست ندهید.
۲- ماشین محتوا
- نام انگلیسی: content machine
- نویسنده: Dan Norris
- ترجمه: علیرضا دهقانی و محمدمهدی محمودی
ماشین محتوا کتابی فوقالعاده است که به شما آموزش میدهد بدون هیچگونه تبلیغاتی، کسب و کار خود را راهاندازی کنید.
زبان ساده و قابل فهم این کتاب، کمک میکند که شما خیلی راحت مفاهیم و اصول بازاریابی محتوا و ایجاد محتوای باکیفیت را یاد بگیرید.
از آنجایی که هدف بازاریابی محتوایی این است که یک کسب و کار بزرگ و عالی بسازد، کتاب ماشین محتوا نیز بر چگونگی ساخت یک کسب و کار بزرگ و گسترده در پس محتوای شما، تاکید دارد.
این کتاب بزرگترین اشتباهی که بازاریابی محتوا و تمام تلاشها را نابود میکند، شرح میدهد و همچنین روش بزرگترین بازاریابهای محتوا را بررسی میکند.
چه یک بازاریاب محتوایی باشید چه یک کارآفرین، این کتاب به شما کمک میکند به نتیجهای که لایقش هستید و برایش تلاش کردهاید، دست یابید.
چطور اولین محتوای خود را بنویسیم؟ چک لیست جامع و رایگان تولید محتوا!
۱- بازاریابی پر محتوا: کسب مشتری بیشتر با بازاریابی کمتر!
- نام انگلیسی: Epic Content Marketing
- نویسنده: Joe Pulizzi
- ترجمه: سجادخزایی و مریم نجفی
نویسنده این کتاب از پیشروهای حوزه بازاریابی محتوا است و اسم و رسم بسیار خوبی دارد و به همین دلیل این کتاب در لیست ما به عنوان بهترین کتاب تولید محتوا قرار گرفته است.
حال بیایید نگاهی به این کتاب بیاندازیم و ببینیم چرا باید این کتاب را مطالعه کنید. در این کتاب شما متوجه میشوید که انتشار و نشر محتوا یک بازاریابی جدید است.
پولیتزی در این کتاب فرایند توسعهی محتوا را به صورتی که هم آگاهیبخش باشد و هم سرگرمکننده، به شما آموزش میدهد. همچنین یاد میگیرید که چطور کسب و کار و کمپانی خود را قابل اطمینان نشان دهید و فروشتان را افزایش دهید.
این کتاب بازاریابی محتوا به شما کمک میکند تا حوزهی دقیق محتوایی خود را انتخاب کنید و درنتیجه فرآیند جذب مشتری را شروع کنید. همچنین موارد زیر را در این کتاب آموزش میبینید:
- توسعه بازاریابی محتوا
- پرورش مخاطبان
- اندازه گیری کارآیی و عملکرد محتوا
- افزایش اعتبار بازاریابی محتوا
- مطالعه موردی LEGO، Coca-Cola و John Deere.
پیشنهادات پارسا کاکویی؛ ۲۰ کتاب جذاب
در ادامه ۲۰ کتاب در زمینه تولید محتوا، بازاریابی محتوا، کپیرایتینگ و داستانسرایی لیست کردهایم که این کتابها همگی به پیشنهاد جناب پارسا کاکویی هستند. (ایشان یکی از افراد سرشناس در حوزه بازاریابی محتواست.)
***نکته: برخی از این کتاب های تولید محتوا را در بخشهای بالاتر معرفی کردهایم.
ردیف | نام کتاب | نویسنده | انتشارات |
۱ | بازاریابی پرمحتوا | جو پولیتزی | آریانا قلم |
۲ | ادبیات تبلیغ | رابرت دابلیو | سیته |
۳ | متننویسی تجاری | سپهر رحیمیان | نشر بازرگانی |
۴ | راهنمای تولید محتوا | علی اکبری | نشر بازرگانی |
۵ | سازمان محتوا محور | جو پولیتزی | فدک |
۶ | شعار برند، شیپور جنگ | لورا ریس | سیته |
۷ | بازاریابی محتوایی کاربردی | علی و مهرداد شه شناس | هورمزد |
۸ | بهترین قصهگو برنده است | آنت سیمونز | اطراف |
۹ | نوشتن خلاق | گابریله ال.ریکو | اختران |
۱۰ | هر برند یک قصه است | دانلد میلر | اطراف |
۱۱ | سواد روایت | اچ. پورتر ابوت | اطراف |
۱۲ | هر برند یک داستان | هیثر پمبرتون لوی | سیته |
۱۳ | رسالهای در مقالهنویسی | ضیا موحد | نیلوفر |
۱۴ | اعترافهای یک تبلیغاتچی | دیوید اگیلوی | سیته |
۱۵ | کپیرایتینگ | مارک شاو | سیته |
۱۶ | برنامه محتوایی یک ساعته | میرا کوتهاند | برآیند |
۱۷ | آنها میپرسند شما پاسخ دهید | مارکوس شریدن | برآیند |
۱۸ | ایروبیک خلاقیت | آریان یاگنیک | بادکوبه |
۱۹ | آگهینویسی متقاعدکننده | اندی ماسلن | ادیبان روز |
۲۰ | بازاریابی محتوا | نگین سنگری، مژگان کمپانی، فاطمه صابریان | ادیبان روز |
چندکلام با چ یاب
علاوه بر کتابهای بالا توصیه میکنم کتاب غلط ننویسیم اثر ابوالحسن نجفی را حتما مطالعه کنید. در این کتاب به جملاتی که غلط هستند و استفاده از آنها رایج است، پرداخته شده و باعث میشود دیدگاهی که تا کنون داشتهاید تغییر پیدا کند و خیلی از عبارات غلط را استفاده نکنید و به عنوان یک تولیدکننده محتوای فارسی، بدرخشید.
خب به انتهای این مقاله رسیدیم. در این مطلب سعی کردم ۱۰ کتاب بازاریابی محتوا که بسیار معروف و محبوباند را به شما معرفی کنم. قطعا کتابهای دیگری هستند که در این حوزه میتوانند مفید باشند. اگر کتاب دیگری سراغ دارید، حتما برای ما بنویسید. همچنین منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم…
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
با کمک از:
سلام. کتاب در مورد تولید محتوا برای اینستاگرام میتونید پیشنهاد بدید؟
سلام، این ۴ کتاب معروف هستن:
رازهای پولسازی از اینستاگرام اثر جِرِمی مکگیلورِی
بازاریابی اینستاگرام از ابتدا تا انتها اثر برایان برن
قدرت اینستاگرام اثر جیسون مایلز
نکات زیرپوستی درباره اینستاگرام نوشته نیما شفیعزاده
کتاب آنها میپرسند شما پاسخ دهید، کتاب فوق العاده خوبیه برای درک اهمیت بازاریابی محتوا. این کتاب رو نشر برآیند فکر میکنم جدیدا چاپ کرده.
بقیه موارد رو نخوندم ولی چون اسم این کتاب رو توی لیست دیدم، علاقمند شدم که اون ها رو هم بخونم.
تشکر از توجه و نظر شما