داستان سرایی چیست و چه تاثیری در محتوا دارد؟ + [چند نمونه]

داستان سرایی چیست

داستان سرایی به نوعی کلید موفقیت کسب و کار است. کلیدی که باعث می‌شود برند شما در ذهن مخاطب ماندگار شود، تولید محتوای شما مخاطب را جذب کند و کپی رایتینگ شما، مخاطب را به عمل وادار کند.

اما برای اینکه بتوانید از داستان سرایی بهره ببرید، باید بدانید داستان دقیقا به چه معناست و داستان سرایی چیست . همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات برسید.

داستان چیست؟ (story)

یک داستان روایتی از یک رخداد و یا یک رشته وقایع است که می‌تواند واقعی و یا خیالی باشد. اما یک داستان خوب، همیشه بر پایه‌ی یک واقعیت است و هسته‌ی اصلی آن عنصری واقعی‌ست، حتی اگر تخیلی باشد! همچنین پیامی که داستان به مخاطب می‌دهد، باید حتما درست و معتبر باشد باشد.

یک داستان با بهره‌گیری از احساسات، شخصیت‌ها و جزئیات احساسی، حقایقی را تداعی می‌کند. دقیقا به همین دلیل است که داستان توجه ما را به خود جلب می‌کند، ما را در مسیر خود پیش می‌برد و سپس پیام اصلی را کاملا قدرتمندانه در ذهن ما جای می‌دهد.

همه‌ی ما خاطرات و داستان‌هایی از زمان کودکی، دوستان و خانواده‌ی‌مان به خاطر داریم. کتاب‌های زیادی خوانده‌ایم و فیلم‌های بسیاری دیده‌ایم. با برخی خاطرات خندیده‌ایم، با برخی دیگر گریسته‌ایم. بهرحال زندگی ما سرتاسر از داستان‌های متفاوتی شکل گرفته‌است. پس هرکدام از ما داستان‌هایی برای گفتن داریم…

داستان سرایی چیست ؟

داستان سرایی یا روایت قصه، هنری‌ست که داستان شما به واسطه آن، به گونه‌ای روایت می‌شود که مخاطبان را به تعامل وادار می‌کند. راوی یا همان روایتگر قصه، کسی‌ست که پیام داستان، اطلاعات و دانش را به گونه‌ای سرگرم‌کننده بیان می‌کند.

داستان‌ها همیشه راهی برای برقراری ارتباط بوده و هستند. قبل از اینکه انسان‌ها یاد بگیرند چطور بنویسید، از راه روایت قصه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند. داستان‌ها خیلی راحت‌تر از حقایق ساده، در ذهن ماندگار می‌شوند. همچنین داستان‌ها لذت‌بخش هستند و شما را به دنیای خیالات می‌برند. به همین دلیل است که شما کتاب می‌خوانید، فیلم می‌بینید. در واقع ما انسان‌ها عاشق داستان و یا به عبارت بهتر، معتاد داستان هستیم.

۵ ویژگی و نکته‌ی اساسی در مورد داستان سرایی

در ادامه ۵ ویژگی در مورد داستان سرایی معرفی خواهیم کرد. این ویژگی‌ها شامل لوازم داستان سرایی و کارهایی‌ست که انجام می‌دهد. همچنین موارد زیر سوال داستان سرایی چیست را به طور مفصل توضیح می‌دهند.

۱- داستان سرایی یک تعامل است.

روایت قصه درواقع یک تعامل دوطرفه بین راوی و یک یا چند شنونده است. پاسخ و واکنش شنونده بر روایط قصه تاثیر می‌گذارد. در حقیقت داستان سرایی از تعامل، همکاری و تلاش‌های هماهنگ روایتگر و مخاطب شکل می‌گیرد. داستان سرایی یک سد خیالی مابین شنونده و گوینده ایجاد نمی‌کند و همین مسئله است که داستان سرایی را از انواع تئاتر متمایز می‌کند.

فرهنگ‌ها و موقعیت‌های مختلف، انتظارات متفاوتی برای نقش‌های راوی و شنونده به ارمغان می‌آورد (به عنوان مثال چه کسی، چه مدت و چه زمانی صحبت کند.) و درنتیجه تعامل به شکل‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. داستان سرایی در بهترین حالت، گوینده و مخاطب را به صورت مستقیم و پایدار به هم متصل می‌کند.

داستان چیست - داستان سرایی چیت

۲- روایت داستان، از کلمات استفاده می‌کند.

داستان سرایی از زبان استفاده می‌کند، خواه این زبان، یک زبان گفتار باشد خواه یک زبان اشاره و یا هرچیز دیگر. استفاده از زبان است که داستان سرایی را از نمایش‌های بدون دیالوگ، جدا می‌سازد.

۳- داستان سرایی از عمل‌هایی همچون حرکات فیزیکی، اشاره و یا صدا استفاده می‌کند.

 استفاده از اکشن‌ها و عمل‌ها که بخشی از زبان هستند، داستان سرایی را از متن و تعاملات کامپیوتری مبتنی بر متن، جدا می‌کند. نیاز نیست حتما رفتارهای زبان غیرکلامی، در داستان سرایی استفاده شود. برخی راوی‌ها از حرکات بدن استفاده می‌کنند درحالیکه برخی دیگر استفاده نمی‌کنند.

۴- روایتگریِ یک قصه

داستان سرایی در واقع همان روایت قصه است و یک داستان را نمایش می‌دهد. هر فرهنگ و هر موقعیتی تعریف خاصی از داستان دارد. ممکن است چیزی که در یک موقعیت یک داستان را قابل پذیرش می‌سازد، در موقعیتی دیگر اینکار را نکند.

به عنوان مثال هنگام شعرخواندن و اجرای نمایش استندآپ گاهی اوقات داستانی روایت می‌شود و گاهی اوقات این چنین نیست. زمانی که یک هنر و یک کار منجر به روایت قصه می‌شود، به عنوان شکلی از داستان سرایی تعریف می‌شود.

۵- تخیل شنوندگان را فعال می‌کند.

در داستان سرایی، شونده داستان را تصور می‌کند. درحالیکه در فیلم‌ها معمولا مخاطب از نمایش شخصیت‌ها و اتفاقات توصیف شده در داستان لذت می‌برد.

در داستان سرایی نقش شنونده، تصوراتی در مورد صحنه‌ها، عملیات، کاراکترها در ذهن خودش ایجاد می‌کند که این تصورات به باورها، اعتقاد‍‌های گذشته‌ی وی و البته راوی قصه بستگی دارند. در واقع داستان به صورت شخصی‌سازی شده در ذهن مخاطب نقش می‌بندد و مخاطب نیز همچون راوی، سازنده‌ی آن خواهد بود.

چرا از داستان سرایی در محتوا استفاده می‎‌کنیم؟

استفاده از تکنیک داستان سرایی در پست‌های بلاگ شما، به شکل درست و در راه درست، نرخ تعامل مخاطبان را به مراتب بالاتر می‌برد. داستان توجه مخاطبان را جلب می‌کند و آنها را به خواندن مطالب شما وادار می‌کند.

بیشتر بدانید؛ تولید محتوا چیست ؟

اگر از داستان سرایی به روش درست، استفده کنید به شما کمک می‌کند تا پیام خود را خیلی واضح‌تر و شفاف‌تر به مخاطب منتقل کنید.

می‌توان گفت مهم‌ترین کاری که روایت داستان می‌کند این است که مردم شما را به خاطر می‌سپرند و پیام دریافتی از داستان شما و برند شما در ذهن آنها ماندگار خواهد شد. اگر از داستان در مسیر درستی استفاده کنید، در نهایت مخاطب را به عمل وادار خواهید کرد. خواه این عمل استفاده از محصولی باشد، خواه ترک یک عادت. همه چیز به شما و داستانتان بستگی دارد!

چند نمونه داستان سرایی

برندهای بزرگ در سرتاسر جهان با این روش در ذهن مخاطب ماندگار شده‌اند. نمونه‌های زیر، به خوبی داستان سرایی را نشان می‌دهند. با دیدن این نمونه‌ها کاملا متوجه می‌شوید که دلیل استفاده از داستان سرایی چیست .

داستان سرایی برند اپل

در این تصویر از تبلیغات برند اپل، همان شعار معروف این شرکت یعنی “متفاوت بیاندیش” نوشته شده‌است. داستان سرایی موجود در این جمله باعث می‌شود مخاطب فکر کند که با داشتن یکی از محصولات اپل، متفاوت و خاص به نظر می‌رسد.

تبلیغات نایک

در این تصویر از برند نایک، هم شعار معروف این برند یعنی “فقط انجامش بده! Just do it ” نوشته شده است و هم اینکه جمله و تصویری برای داستان سرایی قرار گرفته است.

تصویری از یک شخص معمول در حال ورزش کردن قرار داده شده و سپس بر روی آن جمله‌ای نوشته شده: “اون یک رویای دیوانه‌واره فقط تا وقتی که انجامش بدی!” یعنی اگر رویایی دارید که دیوانه‌وار و جنون‌آمیز به نظر می‌رسد، تا زمانی که انجامش نداده‌ای این تصور پایدار است.

مثالی از داستان سرایی

در این پست اینستاگرامی از برند warbyparker، داستان جالبی روایت شده است. “اگر نمی‌توانید این متن را بخوانید، احتمالا یک عینک جدید نیاز دارید.” با نوشتن این جمله و استفاده از تصویری مناسب، برند خود را به خوبی به مخاطب هدف نشان داده است.

چندکلام با چ یاب

امیدوارم که از مطالعه‌ی این مطلب لذت برده باشید و به خوبی متوجه مفهوم داستان سرایی و اهمیت آن در تولید محتوا شده باشید. با این تکنیک می‌توانید به خوبی یک نگاشت در ذهن مخاطب ایجاد کنید. در روزهای آینده بیشتر در مورد تولید محتوا، داستان سرایی و سایر موارد مربوط به این حوزه صحبت خواهیم کرد. حتما به ما سر بزنید. همچنین منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

منابع:


داستان چیست؟

یک داستان روایتی از یک رخداد و یا یک رشته وقایع است که می‌تواند واقعی و یا خیالی باشد. اما یک داستان خوب، همیشه بر پایه‌ی یک واقعیت است و هسته‌ی اصلی آن عنصری واقعی‌ست، حتی اگر تخیلی باشد!

داستان سرایی چیست؟

داستان سرایی یا روایت قصه، هنری‌ست که داستان شما به واسطه آن، به گونه‌ای روایت می‌شود که مخاطبان را به تعامل وادار می‌کند.

دلیل استفاده از داستان سرایی چیست؟

استفاده از تکنیک داستان سرایی در پست‌های بلاگ شما، به شکل درست و در راه درست، نرخ تعامل مخاطبان را به مراتب بالاتر می‌برد. داستان توجه مخاطبان را جلب می‌کند و آنها را به خواندن مطالب شما وادار می‌کند. همچنین برند شما را در ذهن مخاطب ماندگار می‌کند و ….



اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات