اگر شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید، یک طراح سایت یا یک فعال در این حوزه، حتما اسم SEO و SEM به گوشِتان خورده است. ما اینجاییم تا به شما بگوییم SEM چیست و SEO چه کار میکند.
آیا این دو اسم مفهوم یکسانی دارند؟ آیا برای موفقیت در حوزه دیجیتال، به آنها نیاز دارید؟
در این مقاله قصد داریم مفهوم هر یک را توضیح دهیم و تفاوت آنها را نیز بگوییم. پس اگر میخواهید مطلب جدیدی یاد بگیرید، حتما تا آخر مقاله با ما باشید.
SEM چیست؟
SEM (مخفف Search Engine Marketing)، درواقع یک استراتژی بازاریابی برای موتورهای جستجوست که هدف آن بالا بردن ترافیک سایت از این طریق است.
از SEM برای افزایش مشتریان و بالابردن درآمد استفاده میکنند و تمامی تکنیکها و راهکارهایی که طراحان سایت برای افزایش ترافیک و بازخورد استفاده میکنند، زیرمجوعه SEM هستند.
در واقع استراتژی SEM یکی از بخشهای بازاریابی دیجیتال است و خود شامل دو قسمت کلی است:
- تبلیغات و نتایج خریداری شده
- نتایج طبیعی و ارگانیک: SEO (بهینه سازی سایت)
در ادامه به بررسی این دو بخش میپردازیم…
تبلیغات در موتورهای جستجو
یک بخش مهم از بازاریابی موتورهای جستجو، تبلیغات است، اما تبلیغات در بستر همین موتورهای جستجو. هر نوع تبلیغاتی که بتواند سایت و مطالب سایت شما را در نتایج جستجو، در جایگاههای برتر نشان دهد، زیرمجموعهی SEM محسوب میشود.
یکی از روشهای تبلیغات در موتورهای جستجو، PPC است. در روش PPC به ازای هر کلیکی که کاربران روی لینک شما میکنند، باید مبلغی پرداخت کنید. این روش یکی از محبوب ترین روش های تبلیغاتی بین دیجیتال مارکترهاست که البته خود گوگل هم از این روش استفاده میکند، گوگل ادز.
هزینه این روش از SEM به نسبت روش SEO بالاتر است. در تبلیغات گوگل، ابتدا بودجه و کلمه کلیدی هدف مشخص میشود و سپس بر اساس تعداد کلیک بازدیدکنندگان روی تبلیغ، از بودجه شما کسر میشود. درضمن چون هزینه پرداختی به صورت دلار است، با توجه به شناور بودن هزینه دلار، هزینه این روش تبلیغاتی نیز متغیر است.
این روش سرعت بالایی دارد و زود بازده است، هنگامی که شما کسب و کار خود را تازه آغاز کردهاید و نیاز دارید به سرعت ترافیک و بازخورد سایت را بالا ببرید این روش میتواند به شما کند. با استفاده از PPC در مدت زمان کوتاهی به هدف خود میتوانید برسید، ولی یادتان باشد استفاده از این روش بدون بهینه سازی سایت (SEO) امکان پذیر نیست.
فرض کنید شما در تابستان می خواهید یک فروشگاه لوازم شنا را در اینترنت راهاندازی کنید و نیاز دارید که به سرعت جایگاه سایت خود را در موتورهای جستجو بالا ببرید، پس به سراغ روش تبلیغات در موتورهای جستجو میروید. اکنون کاربر وارد سایت میشود و شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا مخاطب را جذب کنید، در غیر این صورت، دست خالی از سایت خارج می شود. این جاست که SEO خودش را نشان میدهد و ضرورت پیدا میکند.
SEO چیست؟
SEO که مخفف شده search engine optimization است، به معنای بهینه سازی موتورهای جستجوست، درواقع یکی از کارهای مهم و اساسی در دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. SEO فرآیندی ارگانیک و تکنیکیست که برای افزایش ترافیک رایگان و بازخورد یک سایت از طریق موتورهای جستجو مورد استفاده قرار میگیرید. SEO در واقع اصلاح کدها، استخراج کلمات کلیدی، تولید محتوای سایت، ایجاد لینک و… را شامل میشود. مقاله سئو چیست را بخوانید تا بیشتر در این مورد اطلاعات کسب کنید.
مهم ترین هدف سئو قرار گرفتن در صفحه اول موتوهای جستجو و در نتیجه، کمک به کسب و کارهای اینترنتی است؛ زیرا بازدیدکنندگان بیشتری از این طریق وارد سایت خواهند شد و از آنجایی که این کاربران، همان مخاطبان هدف هستند، ممکن است درصد زیادی از آنان تبدیل به مشتری شوند.
طبق آمارها حدود ۷۰ درصد از کاربران تنها روی ۵ لینک اول از نتایج جستجوها کلیک میکنند پس بدون بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نمیتوانید به اهداف خود برسید.
بهترین مزیت SEO این است که رتبههای شما ماندگاری بیشتری خواهند داشت و اگر به رتبه خوبی برسید، تا مدتها در وضعیت خوبی قرار خواهید داشت و مانند تبلیغات یک شبه تمام نمیشود.
از معایب سئو هم میتوانیم به زمانبر بودن آن اشاره کنیم. الگوریتمهای گوگل هر چند وقت یکبار تغییر میکنند و به دنبال آن نتایج گوگل نیز تا حدی تغییر میکنند. همچنین قدرت رقبای شما متغیر است، پس باید در دراز مدت و به صورت مداوم برای SEO و بهینه سازی سایت تلاش کنید و هیچوقت دست از تلاش برندارید.
تفاوت SEO و SEM
SEM در مجموع مفهوم گسترده تری نسبت به SEO دارد و در واقع SEO زیرمجموعه ی SEM است. سئو به نتایج بهتر جستجوی ارگانیک می پردازد، ولی SEM با استفاده از موتورهای جستجو، به صورت رایگان یا غیررایگان، ترافیک هدفمند بیشتری را به سمت سایت هدایت می کند.
در روش SEM میتوان به ازای پرداخت مبلغی به موتورهای جستجو، وب سایت خود را در جایگاه های برتر نتایج جستجو قرار داد. اما با استفاده از SEO در طی مدت زمان طولانیتر و با انجام تکنیک های اصولی، سایت جایگاه های برتر را از آن خود خواهد کرد.
اولویت با کدام است SEM یا SEO ؟
هیچ کدام از استراتژی های SEM بدون SEO مناسب موفق نخواهند بود. SEO به معنی آماده سازی سایت برای بازدیدکنندگان و موتور جستجوست، اگر سایت شما سئوی مناسبی نداشته باشد SEM به تنهایی موثر نخواهد بود و با SEM تنها متحمل ضرر می شوید. در نتیجه اول SEO بعد SEM.
چندکلام با چ یاب
کلام آخر، هرگز نباید از SEO یا SEM به تنهایی استفاده کرد. درست است که SEM بعد از SEO قرار می گیرد، اما نکته قابل توجه این است که SEO و SEM با هم رقابت نمی کنند بلکه درکنار هم باعث موفقیت سایت می شوند.
امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا تفاوت SEO و SEM را درک کنید و در راه موفقیت کسب و کارتان گامهایی استوار بردارید. منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادهای شما عزیزان هستم.
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
با کمک از :
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها