به ۲ دلیل ممکن است شما اینجا باشید: ۱- میخواهید کارشناس سئو شوید و از این طریق درآمد کسب کنید. ۲- قصد آشنایی با مهارت های مورد نیاز کارشناس سئو را دارید و میخواهید افرادی در این حوزه استخدام کنید. در هر دو صورت این مقاله دقیقا مناسب شماست.
با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تعداد جستجو در گوگل و سایر موتورهای جستجو مفهومی به نام سئو (SEO) به وجود آمد. سئو به معنای بهینه سازی موتورهای جستجوست و فرآیندیست که باعث میشود یک صفحات سایت در نتایج جستجو، بالاتر از سایر رقبا نشان داده شوند.
اهمیت سئو کاملا واضح و مشخص است اما اگر میخواهید بدانید که چرا باید سئوکار شوید، مقاله “دلایل اهمیت سئو” را بخوانید. همراه ما باشید تا با مهمترین مهارت های مورد نیاز برای کارشناس سئو آشنا شوید…
۱۳ مهارت که یک کارشناس سئو باید داشته باشد!
در ادامه به بررسی ۱۳ مورد از مهارت های مورد نیاز سئو میپردازیم. هر کسی که میخواهد در حوزه سئو فعالیت کند و در نتیجه از این طریق سود کسب کند، باید این مهارتها را با آموزش دیدن و تجربه کردن، کسب کند. ترتیب این موارد مهم نیست.
۱- تفکر انتقادی
باید بدانید هیچ دو برنامهی سئویی، کاملا مشابه نتیجه نمیدهند! هر وبسایتی برنامهی متفاوتی نیاز دارد؛ فاکتورهای بسیار زیادی بر رتبه سایت در نتایج جستجو موثرند و همین مسئله باعث تفاوت در نتیجه شده است.
بنابراین برای یک کارشناس سئو کاملا ضروریست که بتواند مشکلات بالقوه وبسایتها را پیدا کند و علاوه بر درک موقعیت فعلی وبسایت، رقبا را نیز پیدا و بررسی کند. یک متخصص سئو باید تفکر انتقادی داشته باشد و بتواند تخمین درستی پیرامون کمپینهای سئو داشته باشد.
به عبارتی یک مهارت کارشناس سئو این است که به سوالات زیر پاسخ دهد:
- چه چیزی درست انجام شده؟
- چه چیزی خطاست و اشتباه؟
- چرا چنین اتفاقی افتاده؟
- چطور میتوان مشکلات را حل کرد؟
از آنجایی که سئو فرمول استاندارد و مشخصی ندارد، نیاز است که تفکر انتقادی داشته باشید تا بتوانید از زوایای مختلف مشکلات را بررسی کنید و راهحلهای خلاقانهای ارائه دهید.
۲- قدرت اولویت بندی
اولویتبندی برای اجرای یک کمپین سئوی موفق، کاملا ضروری و حیاتیست. سئو و بهینه سازی سایت، مراحل بسیار زیاد و گستردهای دارد و برای اینکه سایت به موفقیت برسد باید کارها درست و دقیق اولویتبندی شوند.
به عنوان مثال فرایند لینکسازی و دریافت بک لینک، نیازمند صبر و تلاش ویژهایست و برای موفقیت درآن باید دائما در حال تلاش باشید، بک لینکها در موفقیت سایت بسیار مهم هستند اما از طرفی به دست آوردن آنها سخت است. بنابراین باید به درستی اولویت بندی کنید و بر اساس شرایط حاکم بر وبسایت خود و رقبا، مدت زمانی درست و کافی به این کار اختصاص دهید.
پس یاد بگیرید که هرکار چقدر اهمیت دارد، چقدر ضرورت دارد و نسبت به سایر فعالیتها از چه جایگاهی برخوردار است.
۳- قدرت تحلیل
تحلیل آمار و اطلاعات، ستون سئو محسوب میشود، درواقع در این بخش است که موفقیت یا شکست مشخص میشود. هر عملیاتی و هر کاری در کمپین سئو باید پیگیری و اندازه گیری شود.
مطالعه بیشتر: راهنمای مسیر یادگیری سئو
تحلیل کردن یکی از مهمترین مهارت های یک کارشناس سئو محسوب میشود و باید دادههای خام پردازش شوند و از هرکدام در جهت بهبود فرآیند بهینه سازی استفاده شود. سئو جریانیست بر پایه گزارشها، بنابراین به عنوان یک متخصص سئو باید حتما قدرت تحلیل خود را بالا ببرید تا بتوانید شکست و موفقیت خود را پیگیری و رصد کنید.
برای این مهارت، باید کار با ابزارهای مختلف را یاد بگیرید، ابزارهایی همچون گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول، ahrefs و …. معمولا گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول را همه از شما انتظار دارند!
۴- توانایی تحقیق
تحقیق مهمترین بخش سئوست، یک متخصص سئو باید هنر تحقیق کردن را بیاموزد و به درستی تحقیق کلمات کلیدی را پیش ببرد، پرسونا را درک کند و موضوعات مهم و پربازدید برای سایت را بیابد.
برای برنامهریزی و انجام تحقیق کلمات کلیدی، باید از زوایای مختلف و دیدگاههای متفاوت به برنامه خود نگاه کنید، یک متخصص سئو به خوبی اهمیت عبارات کلیدی را میداند و میداند که باید کلمات کلیدی مرتبط و پربازدید را پیدا کند. نباید از کلمات کلیدی غیرمرتبط، صرفا چون بازدید خوبی دارند، استفاده کنید با اینکار فقط به سایت خود آسیب خواهید زد.
برای بهبود توانایی خود در حوزه تحقیق، اول باید کسب و کار را به خوبی درک کنید و درک درستی از هدف داشته باشید و سپس کار با ابزارهای مختلف و گوگل را به بهترین شکل ممکن یاد بگیرید. ابزارهایی مثل گوگل ترندز، کیوردتول و پیشنهادات گوگل بسیار مفید هستند. همچنین هرچقدر بیشتر پروژه انجام دهید و جلو بروید، تجربه شما به کمکتان میآید.
۵- تولید محتوا
محتوا یکی از مهمترین بخشهای سئوست و کسب و کارها برای موفق شدن حتما باید تولید محتوا کنند. یکی از مهارت های مورد نیاز کارشناس سئو این است که دستی در نوشتن داشته باشد.
برای موفقیت در سئو باید از بازاریابی و تولید محتوا کمک بگیرید، بنابراین گاهی لازم است یک کارشناس سئو وارد عمل شود و سئوی محتواها را انجام دهید و حتی گاهی نیاز است یک محتوا را بنویسد! گرچه وظیفه اصلی متخصص سئو، تولید محتوا نیست، اما تجربه نشان داده که در بیشتر مواقع چنین مهارتی نیاز است.
اگر میخواهید با شغل تولید محتوا بیشتر آشنا شوید، صفحه راهنمای شغلی تولید محتوا را حتما ببینید.
۶- انعطاف پذیری
همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، یک استراتژی مشخص، ممکن است برای دو سایت مختلف، متفاوت باشد و در یکی موفق شود و در دیگری شکست بخورد! اما نقطهی شکست کجاست؟
زمان بسیار مهم است، یک کارشناس سئو باید زمان دقیق را تشخیص دهد و هر زمان متوجه شد استراتژی رو به شکست است، آن را تغییر دهد؛ آن هم بدون کند شدن روند!
بیشتر بخوانید: چطور میشود از سئو کسب درآمد کرد؟
بنابراین لازم است یک متخصص سئو انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و هر زمان نیاز شد خیلی سریع استراتژی را عوض کند و جلوی زیان را بگیرد.
۷- قدرت تصمیمگیری
فرآیند سئو به شکلیست که مدام در حال تغییر و تحول است و گاهی باید فورا تصمیم بگیرید و نمیتوانید منتظر جلسه و مشورت با دیگران بمانید! جالبتر اینکه SEO هیچوقت یک فرآیند و جریان سازگار نیست، گوگل دائما الگوریتمهایش را دستخوش تغییر میکند و برای اینکه جا نمانید، باید شما نیز تغییر کنید.
به همین دلیل از مهمترین مهارت های موردنیاز برای سئو، قدرت تصمیمگیری است، یا به عبارتی قدرت تصمیمگیری سریع! برای اینکه بتوانید تصمیم خوبی بگیرید و به موقع عمل کنید، باید با روند گوگل و تغییرات آن آشنا باشید و خیلی سریع از این موضوع باخبر شوید.
۸- کدنویسی وب
به هیچ وجه از یک متخصص سئو انتظار نمیرود که طراح سایت باشد، اما باید با مفاهیم طراحی سایت به خوبی آشنا باشید و متاتگها را بشناسید. درواقع یک کارشناس سئو، کدها و بخشهای مختلفی که برای بهینه سازی مهم هستند را میشناسد و در صورت لزوم دست به کیبورد میشود و تغییراتی در سایت ایجاد میکند.
بخش عظیمی از فرایند سئو مربوط به سئوی تکنیکال است و احتمالا لازم شود برخی مواقع کد بنویسید، سرعت سایت را بهبود ببخشید و … .
پس بهتر است یک کارشناس سئو، برنامه نویسی وب را در حد نیاز یاد بگیرد، این مهارت میتواند شما را از سایرین برجستهتر کند.
۹- آشنایی با تمام مفاهیم سئو
از اصل موضوع غافل نشویم! سئو دنیایی بسیار بزرگ و وسیع دارد و اگر میخواهید کارشناس سئو شوید باید تمام مفاهیم آن را به خوبی یاد بگیرید و درک کنید.
از سئوی داخلی گرفته تا تکنیکال و سئوی خارجی، همه و همه را باید یاد بگیرید. روشهای سئوی محتوا، بهبود سرعت سایت، استفاده از اسکیما مارکاپ، ایجاد نقشه سایت، لینکسازی داخلی و ایجاد بک لینک و …. همگی از مهارت های یک کارشناس سئو هستند.
۱۰- درک موضوعات و مفاهیم بازاریابی
سئو یکی از استراتژیها و بخشهای بازاریابی دیجیتال است. پایه و اساس بازاریابی دیجیتال نیز مفاهیم مربوط به بازاریابی است! یعنی اول شما باید بازاریابی را به خوبی درک کنید و سپس آن را وارد حوزه دیجیتال کنید.
برای اینکه پروژههای سئو را موفق کنید و به سرانجام خوبی برسانید، باید اطلاعات خوب و جامعی در مورد بازاریابی و بازاریابی دیجیتال کسب کنید.
۱۱- آشنایی با روش کار موتورهای جستجو
سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، پس باید بدانید موتورهای جستجو چطور کار میکنند و چه میخواهند. بزرگترین موتور جستجو گوگل است و ما نیز بیشتر برای آن تلاش میکنیم.
گوگل الگوریتمهای متنوعی دارد که هر کدام کار مخصوصی انجام میدهند، شما باید با نحوه کارکرد این الگوریتمها آشنا شوید و در ادامه نیز همیشه پیگیر اخبار و تغییرات آنها باشید. همچنین مفاهیم ابتدایی همچون ایندکس، کراول و … را نیز باید آموزش ببینید.
۱۲- داشتن صبر و تلاش
از جمله مهارت های سئو، میتوانیم صبر و تلاش را یکی از اصلیترینها بدانیم! گاهی شما نتیجه لینکی که امروز ایجاد میکنید را ۳ ماه بعد میبینید! در بازاریابی محتوا این زمان تا یکسال و حتی بیشتر طول میکشد!
یه عنوان یک متخصص سئو باید صبر داشته باشید، روند را بررسی کنید و به هیچوجه منتظر نتایج زودرس و کوتاه مدت نباشید، اما از طرفی این نتایج پایدارتر هستند. طول میکشد تا جایگاه سایت در نتایج جستجو بهبود یابد، اما ماندگاری خوبی دارد!
از طرفی سئو هیچوقت تمام نمیشود! یعنی هیچوقت به نقطهای نمیرسید که بگویید: “خب دیگر تمام شد و از فردا هیچ کاری برای سئوی سایت لازم نیست انجام دهم!” پس باید صبور باشید و تلاش کنید اما اگر نتیجه بخش باشد، قطعا لذت خواهید برد.
۱۳- توانایی کار با سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس
اگر متخصص سئو شوید، با پروژهها و سایتهای مختلفی سروکار خواهید داشت که هرکدام از یک سیستم استفاده میکنند. برخی سایت خود را به صورت شخصی کدنویسی کردهاند و از پایه همه چیز را طراحی نمودهاند، اما برخی دیگر از سیستمهای مدیریت محتوا استفاده میکنند.
یکی از مهارت های یک کارشناس سئو این است که در محیط وردپرس، جوملا، پلتفرم اختصاصی و … بتواند عملیات مربوط به سئو را انجام دهد. پس باید تا حدی کار با وردپرس که یکی از محبوبترین CMSهاست را یاد بگیرید و در هر شرایطی، سئوی سایت را بهبود ببخشید.
چندکلام با چ یاب
سئو و شغل کارشناس سئو، شغلی نسبتا جدید است و البته به نظر میرسد افراد زیادی در این حوزه تخصص پیدا کردهاند، با این حال جالب است بدانید که همچنان تعداد متخصصین سئو نسبت به موقعیتهای شغلی مرتبط با آن، کمتر است. یعنی این شغل بازارکار خوبی دارد و به هیچوجه اشباع نشده است. مقاله “بازارکار سئو در ایران” را بخوانید تا بیشتر در این باره اطلاعات کسب کنید.
در این مقاله مهمترین مهارت های یک کارشناس سئو را بیان کردیم و مختصری در مورد هرکدام توضیح دادیم. اگر میخواهید به عنوان یک متخصص سئو کسب درآمد کنید و در این راه موفق شوید، سعی کنید تمام این مهارتها را کسب کنید. به نظر شما چه مهارت دیگری برای یک سئوکار یا کارشناس سئو مهم است؟
امیدوارم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد، منتظر پیشنهادات و انتقاداتتان هستیم…
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
منبع:
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها