سئو چیست و چطور کار می‌کند؟

سئو چیست

هدف از سئو این است که سایت شما را در نتایج جستجوی وب، بالاتر از سایرین نشان داده شود. درواقع سئو مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، راهکارها و تاکتیک‌های مختلف است که در بستر وب و اینترنت پیاده می‌شود. در ادامه ابتدا به سوال مهم و اساسی ” سئو چیست ” پاسخ می‌دهیم.

و پس از آن به سراغ سایر اطلاعات مهمی که در مورد سئو و شغل متخصص سئو، باید بدانید می‌رویم. حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید…

سئو چیست ؟

پیش از تعریف سئو باید با دو مفهوم که مربوط به جستجو در وب هستند، آشنا شوید. این دو مفهوم organic و paid هستند. نتایج موتورهای جستجو، از جمله گوگل، به ۲ دسته اصلیorganic  (طبیعی) و paid (خریداری شده) تقسیم می‌شوند. Paid آنهایی هستند که به صورت مصنوعی و در ازای پرداخت هزینه، در بالای نتایج جستجو نشان داده می‌شوند. سایر نتایج نیز همان موارد ارگانیک و طبیعی محسوب می‌شود. به تصویر زیر دقت کنید.

سئو چیست

سئو (seo; search engine optimization) به معنای بهینه سازی موتورهای جستجوست و مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و فاکتورهاست که طی آن، جایگاه یک سایت برای یک یا چند کلمه کلیدی در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو بهبود می‌یابد. (نتایج جستجو: SERP)

به عبارت دیگر سئو در تلاش است کمیت و کیفیت بازدیدکنندگان سایت را از طریق نتایج جستجو، به صورت طبیعی افزایش دهد. اما این تعریف که برگرفته از سایت Moz.com است، به چه معناست؟

دوره های اموزشی برنامه نویسی

مدت‌هاست ما به عنوان کاربر وب، از گوگل برای جستجو استفاده می‌کنیم و خیلی کم پیش آمده است که نتیجه اشتباه نشان داده شود، در نتیجه ما وقتی می‌خواهیم در مورد یک موضوع، اطلاعات کسب کنیم جستجو می‌کنیم. پس اگر سایت شما برای یک موضوع خاص، در نتایج جستجو ظاهر شود، کاربران و بازدیدکنندگانی که از این طریق وارد سایت می‌شوند، کاملا با قصد قبلی آمده‌اند و می‌دانند چه می‌خواهند، پس کاربران درست و درواقع مخاطبان هدفتان از طریق سئو جذب می‌شوند و همین موضوع به معنای افزایش کیفیت بازدیدکنندگان است.

اما از نظر کمیت، هرچقدر شما بهتر تکنیک‌های سئو را انجام دهید، سایتتان در نتایج جستجو جایگاه بهتری می‌یابد و هرچقدر این جایگاه بهتر باشد، تعداد کاربران بیشتری وارد سایت شما خواهند شد. پس سئو باعث افزایش کمیت بازدیدکنندگان سایت نیز می‌شود.

چرا باید سئـو را انتخاب کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، سئو باعث افزایش تعداد کاربران و بازدیدکنندگان سایت می‌شود و در ادامه نیز کیفیت این مخاطبان را بهبود می‌بخشد و دقیقا مخاطب هدف را نشانه می‌گیرد. اما سئو فقط محدود به این ۲ مزیت نمی‌شود.

سئو مزایای بسیار زیادی به ارمغان می‌آورد. از جمله این مزایا می‌توان به هزینه کم اشاره کرد. درواقع اگر شما تصمیم بگیرید با فرایند دقیق سئو سایتتان را بالا بیاورید و رشد دهید، هزینه بسیار کمتری نسبت به استفاده از تبلیغات متحمل می‌شوید. اثرات سئو، دائمی و طولانی مدت است و هرچقدر سایت شما بهتر عمل کند و سابقه بیشتری کسب کند، جایگاه بهتری نیز کسب می‌کند، اما در تبلیغات این چنین نیست.

به عنوان مثال شما اگر ۱ ماه تبلیغات انجام دهید، پس از آن یک ماه، هیچ کاربری وارد سایتتان نمی‌شود اما اگر سئوی سایت را بهبود بخشید، روز به روز کاربران بیشتری وارد سایت می‌شوند و این تعداد اصلا محدود نخواهد بود! بنابراین سئو یک روش بسیار پایدار است.

پس ارزش دارد برای سئو، ماه‌ها تلاش و هزینه صرف کنید، چرا که قطعا روزی می‌آید که نتیجه آن را می‌بینید. به نوعی در این روش، سرمایه‌گذاری میان مدت انجام می‌دهید.

همچنین اگر نگاهی به آمار کاربران گوگل بیاندازید، متوجه می‌شوید که روزانه حدود ۷۰هزار جستجو صرفا در این موتور جستجو صورت می‌پذیرد و شما با استفاده از سئو می‌توانید از این جامعه نهایت استفاده را ببرید.

سئو چیست

آشنایی با دسته‌های مختلف سئـو

سئو از نظر مراجع مختلف، دسته‌بندی‌های متفاوتی دارد، اما ما قصد داریم یک دسته‌بندی عمومی و بسیار فراگیر را در این بخش توضیح دهیم. در واقع سئو به ۳ دسته‌ی on page، off page و technical تقسیم‌بندی می‌شود که هر بخش، تکنیک‌ها و فاکتورهای مختص به خود را داراست. در ادامه به بررسی هرکدام از این دسته‌ها می‌پردازیم.

سئو On page (سئو داخلی)

در واقع سئو آن پیج به مباحث مربوط به صفحات سایت می‌پردازد، یعنی در تلاش است تک تک صفحات سایت را بهبود ببخشید و آنها را برای نمایش در موتورهای جستجو بهینه کند. تمام محتواهایی که در سایت منتشر می‌شوند باید فاکتورهای سئو آن پیج را رعایت کنند.

درواقع این بخش از سئو بر محتواهای سایت تمرکز دارد و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع محتوای سایت را درک و ارزش‌گذاری کنند. برخی از فرایندهای مربوط به سئوی آن پیج موارد زیر هستند:

  • تحقیق عبارت کلیدی: انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای رسیدن به مخاطب هدف
  • تولید محتوا و بازاریابی محتوا: تولید و انتشار محتواهای باکیفیت و مرتبط به کلمات کلیدی
  • استفاده از کلمه کلیدی در محتوا: استفاده درست و به جا از کلمات کلیدی و کلمات هم خانواده و همچنین سایر نکات مربوط به سئوی محتوا

برای یادگیری مهم‌ترین فاکتورهای سئو و به خصوص سئوی آن پیج، کتاب رایگان چک لیست سئو را در ادامه دانلود کنید:

سئو Technical (فنی)

بخش تکنیکال همانطور که از نامش پیداست، مربوط به ساختار سایت و بخش‌های فنی و پشت صحنه است. سئوی تکنیکال در تلاش است خوانایی سایت را برای موتورهای جستجو افزایش دهد و همچنین رضایت کاربر را هنگام کار کردن با سایت، کسب کند.

UX یا همان تجربه کاربر اگر از کار کردن با سایت ما خوب باشد، علاوه بر تاثیرگذاری در سئو، نرخ تعامل را افزایش می‌دهد و کاربران بیشتر به سایت علاقمند می‌شوند.

مهم‌ترین مواردی که سئوی تکنیکال به آنها اهمیت می‌دهد:

  • سرعت سایت
  • مناسب بودن سایت برای موبایل
  • کراول و ایندکس شدن صفحات سایت
  • معماری سایت
  • ساختمان داده‌ها
  • امنیت

(crawl یا خزش: پیمایش صفحه توسط موتور جستجو  و index: پذیرش صفحه و امکان نمایش آن در موتور جستجو)

سئو Off page (سئو خارجی)

سئو خارجی کمک می‌کند تا روابط سایت با سایر سایت‌ها در فضای وب، قدرتمند باشد. درواقع این بخش از سئو، شامل استراتژی‌هایی‌ست که در تلاشند روابط سایت را بهبود ببخشند و کاری کنند که اعتبار سایت در بین همه، افزایش یابد. همین اعتبار است که نتایج جستجو را رقم می‌زند.

تکنیک‌های سئو خارجی غالبا در جهت دریافت بک لینک‌های قدرتمند، مرتبط و موثر، تلاش می‌کنند و هدف از اینکار افزایش اعتبار دامنه‌ی سایت است.

سئو چطور کار می‌کند؟

حال که به سوال مهم سئو چیست پاسخ دادیم و انواع بخش‌های سئو را شناختیم، زمان آن رسیده که به سراغ نحوه کارکرد سئو برویم. سئو چطور کار می‌کند و موتورهای جستجو چه می‌کنند؟

همانطور که در قسمت‌های بالا خواندید، سئو متشکل از چندین و چند فاکتور است. هرکدام از این فاکتورها مسئول یک کار هستند. موتورهای جستجو با بررسی این فاکتورها در سایت شما، امتیازی به سایتتان می‌دهند و سپس هنگام نمایش نتایج به کاربر، بر حسب آن امتیاز جایگاه سایت شما را مشخص می‌کنند.

گوگل که معتبرترین و معروف‌ترین موتور جستجوی وب در جهان محسوب می‌شود، الگوریتم‌های مختلفی برای اینکار در نظر گرفته است. به عنوان مثال الگوریتم گوگل برت وظیفه دارد زبان مخاطب را درک کند و نزدیک‌ترین محتوا به خواسته وی را نمایش دهد.

الگوریتم‌های بسیار زیادی وجود دارد که هرکدام وظیفه منحصربفردی را بر عهده دارد، برخی مختص محتواهای سایت هستند، برخی به دنبال بررسی ساختار سایت‌اند و برخی دیگر به دنبال فهم نظرات کاربران و دیگران در مورد سایت هستند.

پس متوجه شدیم که سئو شامل چند فاکتور است که موتورهای جستجو با بررسی این فاکتورها در سایت‌ها مختلف، آنها را رتبه‌بندی می‌کنند.

سئو چطور کار میکند

وظایف یک متخصص سئو چیست ؟

باتوجه به تمام موارد گفته شده، سئوکار و متخصص سئو به کسی گفته می‌شود که سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کند به صورتی که سایت در نتایج جستجو به جایگاه بالاتری دست پیدا کند.

انتظار می‌رود یک سئوکار، محتواهای سایت و موارد مربوط به سئوی آن پیج را به خوبی بداند و پیاده‌سازی کند. همچنین یک متخصص سئو باید بتواند فرایند لینکسازی سایت را با قدرت و بدون ریسک جلو ببرد و درضمن ساختار سایت، سرعت و تجربه کاربر را بهبود ببخشد و مخاطب هدف را به سایت هدایت کند.

پس یک سئوکار باید علاوه بر دانستن فاکتورهای سئو و تولید محتوا، دانش برنامه نویسی و تغییر ساختار نیز داشته باشد تا به بهترین شکل عمل کند و استراتژی‌های مناسبی برای سئوی سایت تنظیم نماید. البته در مقالات بعدی حتما در مورد مهارتهای یک سئوکار صحبت خواهیم کرد.

چندکلام با چ یاب

سئو دنیای بسیار بزرگ و شیرینی‌ست. هیچ چیز در این دنیا جای مشخص و ثابتی ندارد، فاکتورها دائما در حال تغییرند و هیچ ثباتی وجود ندارد. همین نکته هیجان کار را افزایش داده است.

در این مطلب ابتدا متوجه شدید که سئو چیست و سپس انواع بخش‌های سئو، نحوه کارکرد و مزایای آن را درک کردید. در انتها نیز با شغل سئوکار و متخصص سئو آشنا شدید.

امیدوارم که این مقاله برای شما مفید و سومند واقع شود. منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم. با ما بمانید…

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

سئو چیست؟

بخش‌های سئو

سئو چطور کار می‌کند؟

وظایف یک متخصص سئو

متولد خوزستان | فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر 💻 | علاقه‌مند به عکاسی 📸، فوتبال ⚽ و برنامه‌نویسی