خیلی از ما در طول روز در حال تولید محتوا هستیم؛ اما چون اطلاعاتی درباره آن نداریم متوجه این کار نیستیم. یا شاید خیلی از ما تصور میکنیم تولید محتوا بسیار پیچیدهتر از کاریست که هر روز در حال انجام دادنش هستیم. در این مطلب به شما میگوییم که تولید محتوا چیست …
گاهی برای شما هم پیش میآید که شغل دوستی را بپرسید و در جواب کارشناس تولید محتوا را بشنوید، احتمالا در این حالت تنها کلمه و شغلی که به ذهنتان خطور میکند نویسندگی است، اما باید بگوییم که تولید محتوا تنها نویسندگی نیست!
در ادامه سعی داریم که به شناخت محتوا و تولید محتوا بپردازیم و اطلاعات دقیقتری درباره آن به شما بدهیم. اگر میخواهید بدانید تولید محتوا چیست حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید…
محتوا چیست؟
قطعا شما هم می دانید که امروزه به دلیل اهمیت و ارزش تولید محتوا، سرمایه گذاری های ویژهایست که بر روی آن انجام میشود .
به هرچیزی که عملیات انتقال اطلاعات در انواع فرمتهای متنی، ویدیویی، پادکست، اینفوگرافیک ها و… را انجام دهد، تولید محتوا گفته میشود. تولید مـحتوا یک سیستم است نه صرفا یک هدف، که برای برقراری ارتباط با سایر افرادیست که از طریقی میتوان با آنها صحبت کرد و در ارتباط بود.
به طور مثال وقتی پستی را در شبکههای اجتماعی خود منتشر می کنید و کپشنی برای آن می نویسید، تولید محتوا کردهاید. یا اگر مغازه دار هستید و محصولات خود را به مشتریانتان معرفی میکنید در واقع در حال تولیـد محتوا هستید.
[wpdiscuz-feedback id=”x2r2cz0oto” question=”میدونید که برای ما مهم هستید! اینجا بنویسید…” opened=”0″]تا اینجای کار حتما متوجه شدهاید که شما هم تولید کننده محتوا هستید یا خیر. آیا شما نیز به نوعی تولیدکننده محتوا هستید؟ به چه صورت؟[/wpdiscuz-feedback]
اما این کار برای اینکه درست و تخصصی انجام شود، نیازمند رعایت اصول و قواعدیست. مثلا باید کلماتی که به کار میبرید متناسب با سطح سواد و درک مخاطب باشد. شاید سوال اساسیتر در مورد تـولید محتوا این باشد که هدف ما از تولید محتوا چیست؟ و مخاطبان ما چه کسانی هستند؟ در مورد شناخت مخاطب، پرسونا چیست؟ میتواند راهکار شما باشد. اما بیایید در ادامه کمی درمورد هدف صحبت کنیم.
چه هدفی از تولید محتوا داریم؟
اگر محتوای شما در جهت هدف کسب و کار و احتیاج مخاطبانتان ترسیم نشده باشد نمی تواند به شما در جهت حرکت در کسب و کارتان کمکی کند، یعنی بیهوده در حال تولید محتوا هستید؛ البته اگر قصد تولید مـحتوا برای رشد کسب و کارتان را دارید! هنگامی که هر قطعه از محتوای شما دارای یک هدف مشخص باشد توانایی اندازه گیری عملکرد آن را نیز خواهید داشت.
اما باید توجه کنیدکه تولـید محتوا نباید فقط در قالب تبلیغ ارائه شود. اگر چه تبلیغات، تبلیغ نویسی، نوعی تولید محتوا است اما برای مخاطب یک محتوای کسل کننده است. به خصوص اگر در آن خلاقیتی وجود نداشته باشد و یا آن را به طور تخصصی و با اصول و قواعد خود پیش نبرده باشید. در حال حاضر زمان تولید محـتوای هدفمند است و لازمه یک تولید محتوای هدفمند، ذهنی ورزیده و خلاق است.
حال که میدانید تولید محتوا چیست، باید بدانید که محتوا نیز انواع و اقسام مختلفی دارد و با توجه به نیاز و نوع مخاطبتان، باید یک نوع را انتخاب کنید.
محتوا چه انواعی دارد؟
محتوا فقط متن نیست، درست است همین مقاله که در حال خواندن آن هستید، یک محتوا محسوب میشود، اما میخواهم بگویم همین اینفوگرافیک چک لیست تولید محتوا، که در ادامه میبینید هم یک محتواست! بله همین تصویر هم یک محتوا به حساب میآید!
راستی اگر خواستید نسخه اصلی اینفوگرافیک را دانلود کنید و یا توضیحات بیشتری در مورد هر گام از آن نیاز داشتید، به صفحه چگونه تولید محتوا کنم؟ بروید.
محتوا انواع و اقسامی دارد که اگر بخواهیم به دسته بندی کلی آن نگاه کنیم، باید بگوییم 4 دستهی اصلی: تصویری، متنی، صوتی و ویدیویی، انواع محتوا را شکل میدهند، که البته هر کدام از این دستهها شامل چندین و چند زیردسته میشوند. مثلا گیف، عکس و اینفوگرافیک زیردسته محتوای تصویری هستند. برای اطلاعات بیشتر، مقاله انواع محتوا را بخوانید.
چرا تولیـد محتوا و نوشتن انقدر مهم است؟
شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که تولـید محتوا و نوشتن چه اهمیتی دارد؟ و در نهایت چه کمکی به ما میکند؟ یا اصلا بهتر بگوییم چه نفعی برای ما دارد؟
اولین موردی که باید درباره آن صحبت کنیم ارتباط برقرار کردن با مخاطبان است به طور مثال وقتی کاربری وارد سایت شما می شود درنگاه اول با بخشی که برای او در نظر گرفته اید، روبرو می شود، چیزی که میبیند در واقع محتوای ماست و اگر این محتوا مناسب و خلاقانه باشد، باعث جلب توجه مخاطب می شود. همچنین اگر او را جذب کند، نشان میدهد که شما در کارتان تخصص دارید و به درستی آن را انجام دادهاید.
در نهایت یک تولیـد محتوای مناسب می تواند باعث افزایش فروش و بهبود اعتبار شما شود. همچنین محتوای ارزشمند و مفید در بهبود سئو سایت می تواند به شما کمک کند و قطعا نتیجهی آن را خواهید دید. به تولید محتوا مثل یک سرمایه گذاری بلندمدت نگاه کنید. این سرمایهگذاری اگر به درستی انجام شود و با صبر همراه باشد، قطعا ثمربخش خواهد بود.
سوال هایی هستند که قبل از تولیـد محتوا باید از خودتان بپرسید؛
- به عنوان یک برند چرا تولـید محتوا میکنیم؟
- هدف ما از تولید مـحتوا چیست؟
- مخاطب هدف من چه کسانی هستند و چه میخواهند؟
- آیا این محتوا در نهایت به ما کمکی میکند؟
و …
اگر برای این سوال ها و امثال آنها پاسخی منطقی و مشخص شده دارید به شما تبریک میگویم چون گام اول را با موفقیت برداشتهاید و هدفمند هستید.
تولیدکننده محتوا کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟
خب طبیعتا به شخصی که تولید محتوا میکند، تولید کننده محتوا میگویند؛ این چه سوالیست؟!
شغل تولید محتوا، یکی از شغلهای جدید و بهروز است و مانند هر شغل دیگری، برای کسب درآمد تحت عنوان آن، باید یک سری مهارت و ویژگی را کسب کنید.
مثلا از یک تولیدکننده محتوای متنی انتظار میرود با قواعد و نگارش زبان فارسی آشنا باشد، لحنهای مختلف را بشناسد، توانایی برقراری ارتباط با مخاطب را داشته باشد و بتواند ساده و صریح منظور خود را بازگو کند.
اما در نقطه مقابل، اصلا انتظار نداریم یک تولید کننده محتوای تصویری و به عبارتی یک طراح گرافیک، دست به قلم باشد و متنهای طولانی و جذاب بنویسد، او باید بتواند در قالب یک تصویر جذاب، منظور خود را به مخاطب برساند.
پس وظایف این شغل برای هرکدام از دستههای محتوا، متفاوت است، اما در مقاله مهارت های کارشناس تولید محتوا، در مورد وظایف تولیدکننده محتوای متنی بیشتر و کاملتر صحبت کردهایم که خواندن آن، خالی از لطف نیست.
از نظر درآمد و بازارکار هم همین را بگویم که این شغل میتواند شغل اصلی شما باشد و میزان تقاضا برای آن نیز زیاد است و بیشتر هم میشود.
تولید محتوا برای سوشال VS تولید محتوا برای وبلاگ
معمولا منظور ما از شغل تولید محتوا، همان تولید محتوای متنی است، اما محتوای متنی فقط محدود به بلاگ و سایت نیست!
پستها و مطالبی که روزانه در شبکههای اجتماعی مختلف همچون اینستاگرام، توییتر و لینکدین و … میبینید، همگی محتوا هستند و تولیدکنندهای آنها را خلق کردهاست.
غالب کسب و کارهای فعال در سوشال مدیا و شبکههای مجازی، یک یا چند تولیدکننده محتوا برای سوشال مدیا نیز در نظر گرفتهاند، پس شما میتوانید علاوه بر تولید محتوا برای وبسایتها، برای سوشالهای مختلف نیز تولید محتوا کنید.
برای تولید محتوای اینستاگرام، بهتر است علاوه بر تولید محتوای متنی، محتوای تصویری و ویدیویی را نیز در حد نیاز یاد بگیرید، در این صورت میتوانید از این راه به درآمد خوبی برسید.
اما این دو چه تفاوتی دارند؟
تولید محتوای وبسایت، معمولا لحنی رسمیتر دارد، البته این موضوع بسته به نوع و شخصیت کسب و کار است؛ اما به صورت معمول محتواهایی که در سوشال منتشر میشوند بیشتر به زبان عامیانه هستند و به نوعی نوشته میشوند که به مخاطب احساس نزدیکی بیشتری بدهند.
گرافیک در هر دو حالت مهم است، اما اگر محتوا را برای اینستاگرام تولید میکنید، بهتر است بر روی طراحی پست دقت زیادی داشته باشید و همچنین متنهای کوتاه و ساده بنویسید.
در سوشال مدیا، باید تعامل داشته باشید و شما هم دیگران را دائما پیگیری کنید و توجه آنها را جلب کنید، اما معمولا محتواهای وبلاگ به چنین چیزی نیاز ندارند! البته باید در بخش کامنتها فعال باشید!
توصیه میکنم حتی اگر شده برای یک مدت کوتاه، هر دو نوع تولید محتوای وبلاگ و سوشال را تجربه کنید، با اینکار کاملا متوجه تفاوتهای این دو میشوید و اصطلاحا کارکشته خواهید شد.
کلام نهایی
[wpdiscuz-feedback id=”x2r2cz0oto” question=”میدونید که برای ما مهم هستید! اینجا بنویسید…” opened=”0″]به نظر شما چه موارد دیگری در تولیـد محتوا اهمیت دارد؟[/wpdiscuz-feedback] پیشنهادم به شما این است که اگر به تولیـد محتوا علاقه دارید حتما شروع کنید و نگران بازار کار آن نباشید، به این دلیل که دنیای محتوا طرفداران زیادی دارد و اگر شما در کارتان تخصص داشته باشید، قطعا جایگاه خود را در بازار و دنیای تولـید محتوا پیدا خواهید کرد.
امیدوارم که پس از مطالعهی این مقاله به جواب سوال هایتان درباره تولید محتوا رسیده باشید. اگر احیانا سوالی هست که درباره آن صحبتی نشده، خوشحال میشویم بپرسید.
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
منبع: