بازار کار تولید محتوا در ایران چطور است؟

بازار کار تولید محتوا

تولید محتوا از آن دسته مهارت‌هایی‌ست که هر لحظه اراده کنید، می‌توانید کار مناسبی پیدا کنید و خیلی زود شاغل شوید که این مسئله نشان می‌دهد بازار کار تولید محتوا در جهان و صدالبته ایران، جایگاه مناسبی دارد.

همچنین از ویژگی‌های منحصربفرد این شغل، می‌توان به امکان دورکاری اشاره کرد. پس از همه‌گیری ویروس کرونا، دورکاری به عنوان یک روش مناسب و نسبتا جدید برای اشتغال معرفی شد و مورد استقبال بسیاری قرار گرفت.

با توجه به رشد تکنولوژی، قطعا روز به روز بر اهمیت تولید محتوا و بازاریابی محتوا افزوده می‌شود.

اگر فکر می‌کنید شغل تولید محتوا مناسب شماست ولی هنوز شک دارید که بازار کار آن خوب است و آیا اصلا درآمد مناسبی دارد، تا انتهای این مقاله با من همراه باشید…

اما اگر هنوز نمی‌دانید چرا باید تولیدکننده محتوا شوید، مقاله “دلایل اهمیت تولید محتوا” را حتما مطالعه کنید.

راهنمای شغلی تولید محتوا

چه روش هایی برای کسب درآمد از تولید محتوا هست؟

برای هر شغلی، انواع قرارداد کار وجود دارد. در مقاله قرارداد کاری چیست؟ به خوبی در مورد این انواع صحبت کرده‌ایم. در ادامه چند روش متداول برای کار تولید محتوا را برای شما شرح می‌دهم.

دقت کنید که برای کار تولید محتوا می‌توانید به صورت دورکار فعالیت کنید و این مسئله به نیاز و خواسته شما و البته کارفرما بستگی دارد.

 

تمام وقت

مثل سایر کارها و شغل‌ها، شما به عنوان یک تولید کننده محتوا می‌توانید به صورت تمام وقت و حضوری به کار بپردازید و کسب درآمد کنید.

معمولا در این نوع شغل‌ها، انتظار می‌رود حقوق پرداختی مطابق قانون اداره کار باشد و همچنین از بیمه و مزایا برخوردار شوید. ساعت کار تمام وقت 44 ساعت در هفته و 192 ساعت در ماه است.

کافیست در محل و محیط زندگی خود به دنبال فرصت شغلی برای تولید محتوا بگردید.

 

پاره وقت

معمولا افرادی که به دنبال شغل دوم هستند و یا فرصت کمتری دارند، از این روش استفاده می‌کنند.

کار تولید محتوا هم کاملا برای پاره وقت بودن، مناسب است. می‌توانید به صورت پاره وقت و حضوی یا دورکار، فعالیت کنید.

طبیعتا در این حالت دستمزد کمتری نسبت به کار تمام وقت دریافت خواهید کرد. همچنین بیمه و مزایای شما شرایط متفاوتی خواهند داشت.

بهتر است که به عنوان شغل دوم، کار پاره وقت تولید محتوا انجام دهید.

 

پروژه‌ای

حتما با واژه فریلنسینگ آشنایی دارید، اگر ندارید مقاله “فریلنسری چیست” را مطالعه کنید.

شما می‌توانید به صورت فریلنسر تولید محتوا فعالیت کنید و صرفا پروژه‌ای جلو بروید.

بسیاری از کسب و کارها مایلند محتوا و فرایند بازاریابی محتوای خود را برون سپاری کنند. شما نیز می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و به صورت پروژه‌ای با کسب و کارها همکاری کنید.

این روزها درآمد فریلنسینگ نسبتا خوب است و می‌توانید حتی به عنوان شغل اول به این کار مشغول شوید.

 

هرم بازاریابی محتوا

 

کارآموزی

این روش هم یک روش کسب درآمد و هم یک روش یادگیری تولید محتواست.

شما می‌توانید برای مدت مشخص، به کارآموزی در یکی از کسب و کارهای معتبر مشغول شوید. برخی از کسب و کارها در دوره کارآموزی نیز حقوق پرداخت می‌کنند.

و یا عده زیادی از این کسب و کارها، کارآموز‌های خود را پس از اتمام دوره استخدام می‌کنند.

قبلا در مقاله “بهترین روش یادگیری تولید محتوا” در این مورد صحبت کرده‌ایم.

درآمد تولید محتوا چطور است؟

نه تنها در شغل تولید محتوا، بلکه در هر شغلی با توجه به تجربه، مهارت و میزان تلاشتان دستمزد دریافت خواهید کرد. پس انتظار نداشته باشید با کمترین تلاش بیشترین درآمد را داشته باشید.

اما آمارها وآگهی‌های استخدام نشان می‌دهند که درآمد کار تولید محتوا نسبتا خوب است!

معمولا روش محاسبه کلمه‌ای برای دستمزد استفاده می‌شود، گرچه این روش کاستی‌های زیادی دارد و انتقادهای فراوانی به آن وارد است؛ اما همچنان استفاده می‌شود و متداول‌ترین روش است.

این میزان دستمزد با توجه به مسائل مختلفی همچون مهارت تولید کننده، تخصصی بودن یا نبودن محتوا، تالیفی یا ترجمه بودن محتوا، زبان محتوا، سئو و ….، متفاوت است. همچنین در حالتی که یک شخصی تولید کننده محتوا باشد یا یک شرکت خدماتی، این نرخ تفاوت می‌کند.

به عنوان مثال برخی شرکت‌ها به ازای هر کلمه محتوا، 40 تومان از مشتری دریافت می‌کنند در صورتی که این نرخ برای اشخاص رقمی حدود 70 تومان و بیشتر است.

مثلا اگر شما به عنوان یک فریلنسر محتوا بخواهید یک مقاله 1000 کلمه‌ای خلق کنید، دستمزدی حدود 70 هزار تومان می‌توانید درخواست کنید.

این مورد فقط یکی از روش‌های محاسبه دستمزد تولید محتوا بود. اگر شما به عنوان یک تولید کننده محتوا تمام وقت مشغول به کار شوید و در کارتان چندان حرفه‌ای هم نباشید، انتظار می‌رود ماهیانه در حدود 3 میلیون تومان درآمد داشته باشید.

باز هم تاکید می‌کنم که تمام این نرخ‌ها به شما، شرکتی که درآن مشغول به کار هستید و هزاران مورد دیگر، بستگی دارد.

آیا برای تولید محتوا به قدر کافی تقاضا هست؟

مهم‌ترین سوالی که باید به آن جواب داد، شاید همین باشد. آیا تولید محتوا خواهان دارد؟ اصلا بازار کار مشخص و دقیقی دارد؟

بهترین پاسخ این است که به صورت عملی و مشخص به شما نشان دهم. در ادامه 3 لینک مختلف از سایت‌های کاریابی برای شما می‌گذارم که با کلیک کردن روی هر لینک، به صفحه آگهی‌های استخدام تولیدکننده محتوا هدایت می‌شوید.

در تمام این 3 صفحه، که صرفا نمونه هستند، می‌بینید که دقیقه به دقیقه و ساعت به ساعت آگهی‌های جدیدی اضافه می‌شود و این مسئله نشان می‌دهد که چقدر کسب و کارها به تولید محتوا نیاز دارند.

 

بازار کار تولید محتوا

 

پس تقاضا به قدر کافی وجود دارد. اما از آن طرف روز به روز تعداد تولیدکنندگان محتوا هم در حال افزایش است. چاره چیست؟

واقعا نیاز نیست نگران این موضوع باشید. در دنیای تولید محتوا همگی همکاریم و کافیست هوای همدیگر را داشته باشیم. هرکسی با توجه به مهارت و تلاش خود، جایگاه مناسبش را پیدا می‌کند.

همانطور که تعداد تولیدکنندگان محتوا رو به افزایش است، تعداد کسب و کارها و به خصوص کسب و کارهای اینترنتی هم رو به افزایش است. در نتیجه بازار کار تولید محتوا رو به رشد است.

کافیست خودتان باشید، درست بنویسید، حرفه‌ای ویرایش کنید و اصطلاحا محتوای یونیک تولید کنید. (یونیک به معنای یکتا و بی‌همتاست)

چندکلام با چ یاب

توصیه می‌کنم حتما مقاله آیا من هم باید تولید کننده محتوا شوم؟ را بخوانید. با خواندن این مقاله کاملا اطمینان پیدا می‌کنید که مناسب کار تولید محتوا هستید یا خیر.

سعی کردم در این مقاله انواع روش‌های اشتغال به کار تولید محتوا را توضیح دهم و سپس بازار کار تولید محتوا در ایران را بررسی کنم.

متشکرم که تا اینجای مقاله همراه من بودید. امیدوارم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید و هرچند کوچک، به شما کمک کرده باشم.

اگر سوالی در این باره دارید و یا نظری دارید که فکر می‌کنید جالب است، حتما برای من و سایر بازدیدکنندگان، به اشتراک بگذارید. همچنین منتظر پیشنهادات ارزشمند شما هستم.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
0
حتما برامون کامنت بزارید! مشتاقانه منتظرتونیم ...x