بازاریابی محتوا چیست؟ و چه تفاوتی با تولید محتوا دارد؟

بازاریابی محتوا چیست

قطعا شماهم از اهمیت بازاریابی محتوا آگاه هستید. بازاریابی محتوا هم در شرکت های بزرگ و هم در کسب و کارهای کوچک مورد استفاده قرار میگیرد و به شدت هم تاثیرگذار است.

در این پست باهم درباره چیستی بازاریابی محتوا، تاریخچه، اهمیت آن و سایر مسائل مهم صحبت می کنیم. حتما با ما همراه باشید.

معنای دقیق بازاریابـی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که هدف آن ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند ، مرتبط و مداوم برای جذب مخاطبین جدید و حفظ مخاطبان قبلی است. همچنین در راستای سودآوری کسب و کار، مخاطبان را به مشتری تبدیل می کند.

برای تعریف بهتر بازاریابـی محتوا می توانید آن را با استفاده از محصولات یا خدمات خود مقایسه کنید. هنگام ایجاد محتوای فروش ، شما به معنای واقعی کلمه در تلاش هستید تا مردم را متقاعد کنید که برند شما بهترین است و محصولات و خدمات شما برای آنها مناسب است!

به عبارت ساده تر ، بازاریابی محتوا مربوط به ارائه مطالب مناسب و مفید به مخاطبان فعلی است، که به آنها در حل مسائل خود کمک خواهد کرد. برای تعریف بیشتر بازاریابی محتوا ، می توانید آن را به عنوان محتوایی در نظر بگیرید که نقطه نیازهای مشتری و مشکلاتی که ممکن است تجربه کند، را هدف می‌گیرد.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

بازاریابـی محتوا چشم ها را به خود جلب می کند و با ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای رایگان و با ارزش ، مخاطبان بالقوه را به مشتری تبدیل می کند. بازاریابی محتوا به شرکتها کمک می کند تا وفاداری به برند را در مخاطبان خود ایجاد کنند. 

[wpdiscuz-feedback id=”xlr6mteaw7″ question=”حتما برامون کامنت بزارید!” opened=”0″]شما چند برند را از طریق محتواهای شاخص‌شان می‌شناسید؟ [/wpdiscuz-feedback]

بازاریابی محتوا چیست

در این روند، شرکت ها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مصرف کنندگان به صورت رایگان قرار می دهند و تمایل به خرید محصولات خود را در مخاطبان ایجاد می‌کنند. این شکل نسبتاً جدید بازاریابی، شامل فروش مستقیم نمی شود. درعوض ، اعتماد ایجاد می‌کند و ارتباط موثری با مخاطب برقرار می‌شود.

تمرکز اصلی در فرایند بازاریابی محتوا، باید نیاز مشتری باشد. هنگامی که یک کسب و کار نیاز مشتری را تشخیص دهد، می تواند اطلاعات را در قالب های مختلفی از جمله اخبار ، ویدئو، روزنامه، کتابهای الکترونیکی، اینفوگرافیک ها، خبرنامه های ایمیل، پادکست ها و … به صورت پرسش و پاسخ و یا هر نوع دیگری ارائه دهد. عکس، وبلاگ و … بیشتر متعلق به کانال دیجیتال هستند.

بازاریابی محتوای دیجیتال یک فرایند مدیریتی است که از کانالهای الکترونیکی و دیجیتالی برای شناسایی، پیش بینی و برآورده کردن نیازهای مخاطب خاص خود استفاده می‌کند. این روند باید به طور مداوم پیگیری شود و رو به روز به محتواها افزوده شود تا بر رفتار مشتریان تأثیر بگذارد.

تاریخچه بازاریابی محتوا

در واقع تاریخچه بازاریابی محتوا از زمان غارنشینان با نقاشی هایی که بر روی غارها می کشیدند، آغاز شده است! اما به طور رسمی از سال ۱۷۳۰ میلادی توسط مردی به نام بنجامین فرانکلین شکل گرفته و در دهه های بعد، توسط افراد مختلف پیشرفت کرده است.

تفاوت بازاریـابی محتوا و تولید محتوا چیست؟

اگر این سوال هم برای شما پیش آمده، باید بگوییم که درگیر سوال خوبی شدید. این سوال خیلی مهم است به این دلیل که شاید بزرگترین خطایی که کسب و کارها در بازاریابی محتوا مرتکب می شوند، این است که بازاریابی محتوا و تولید محتوا را برابر می‌دانند.

شاید فکر کنید تولید محتوا و بازاریابی محتوا دو اصطلاح بسیار نزدیک به هم هستند اما در اصل این دو باهم متفاوت اند. به طور کلی نوشتن محتوا بخشی از کل برنامه بازاریابی محتوا است. از آنجا که این دو، چندین ویژگی و نقش همپوشان دارند، می خواهم آنها را با توجه به نحوه انجام کار، تفکیک کنم.

تولید محتوا استفاده از کلمات در قالب های متنوع و به خصوص نوشتاری است، که برای برقراری ارتباط، دادن اطلاعات، دانش، سرگرمی و داده به خوانندگان و مخاطبان در وبلاگ، رسانه های اجتماعی، وب سایت، کتابهای الکترونیکی، توضیحات محصول و … استفاده می‌شوند.

[wpdiscuz-feedback id=”xlr6mteaw7″ question=”حتما برامون کامنت بزارید!” opened=”0″]تفاوت تولید محتوا و بازاریابی محتوا را می‌دانستید؟ یا فکر می‌کردید این دو یک مفهوم هستند؟[/wpdiscuz-feedback]

 

کانتنت مارکتینگ

 

تولید محتوا شامل طیف گسترده تری از موضوعاتی ست که می توانید پوشش دهید، به عنوان یک تولید کننده محتوا، وظیفه شماست که محتوا را ایجاد کنید. این مسئله می‌تواند تحت عنوان ایمیل یا همان داستان و شعر و … باشد.

در بازاریابی محتوا، محتوای شما باید با هدف ارائه خدمات، فروش یک محصول و یا تبلیغات به شکلی خاص تولید شود. بدین منظور، ممکن است شما نیاز داشته باشید که دارای سابقه بازاریابی و بهینه سازی موتور جستجو باشید تا به مشتری اطمینان دهید که آنچه که برای آنها می نویسید در معرض دید قرار خواهد گرفت.  به نوعی بازاریـابی محتوا به معنای ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای رایگان و با ارزش برای جذب و تبدیل مخاطب به مشتری وفادار است.

در واقع “محتوا ابزار بازاریابی محتواست.”

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

در حالی‌که تمرکز تبلیغات بر ارائه و معرفی یک محصول یا خدمت است، بازاریابی محتوا بر توسعه و بهبود روابط تاکید می‌کند. تبلیغات بدین صورت هستند که شما باید تلاش کنید توجه مردم را جلب کنید اما درواقع بازاریابی محتوا، مخاطب و مردم را به سمت شما سوق می‌‌دهد زیرا شما چیزی که می‌خواهند را ارائه می‌دهید.

شما می‌توانید از بازاریابی محتوا در جهت تبلیغ استفاده کنید اما آیا می‌توانید از تبلیغات به عنوان محتوا استفاده کنید؟ خیر. اهداف بازاریابی و تبلیغات مشابه و همسوست اما متد و روش کار این دو متفاوت است.

بازاریابی محتوا یک روش خوشایند برای مخاطبان محسوب می‌شوند و آنها فرصت پیدا می‌کنند از این طریق با برند شما آشنا شوند و به مشتری شما تبدیل شوند، بازاریابی محتوا نسبت به تبلیغات سنتی، بسیار موثرتر است؛ اما به یاد داشته باشید که تبلیغات، جزء مهمی از بازاریابی محسوب می‌شود و همیشه جایگاه خودش را دارد.

۱۰ مزیت بازاریابی محتوا | اهمیت بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا نسبت به سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال، ۶۲% هزینه‌ی کمتری نیاز دارد و در عین حال حدود ۸ برابر ورودی و ترافیک بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد. بازاریابی محتوا دروازه‌ای برای ایجاد روابط مستمر و پایدار با مخاطب است، روشی که هم برای کسب و کار و هم برای کاربر مفید و کارآمد است.

در ادامه ۱۰ مزیت عمده‌ی بازاریابی محتوا را با هم بررسی خواهیم کرد، تک تک این مزایا ما را به سمت بازاریابی محتوا سوق می‌دهند…

۱- بهبود سئو و افزایش ترافیک سایت

هرکسی از بازاریابی درونگرا آگاهی دارد، به خوبی می‌داند که بدون محتواهای خوب، در سئو نیز جایگاه خوبی کسب نخواهد کرد. درواقع محتوا پایه و اساس جستجوها را شکل می‌دهد و بهترین راه برای افزایش ورودی از موتورهای جستجو، همین امر است.

بازاریابی محتوا به شما این امکان را می‌دهد تا هرچقدر که بخواهید محتواهای ارزشمند و جذاب تولید کنید و بدین طریق سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ورودی‌تان را افزایش دهید.

 

۲- E-A-T

چیزی که گوگل در مورد یک سایت، به آن اهمیت می‌دهد E-A-T است. EAT که سرواژه‌ی Expertise،  Authority و Trust است، بیانگر نحوه اعتباردهی گوگل به سایت‌هاست. درواقع هرچقدر شما محتواهای با ارزش‌تری تولید کنید و در حوزه خودتان به عنوان متخصص شناخته شوید، گوگل نیز اعتبار سئوی شما را بهبود می‌بخشد. تلاش کنید با بازاریابی محتوا، تخصص، اعتبار و اطمینان را کسب کنید و در حوزه فعالیت خود، به عنوان متخصص و مرجع شناخته شوید.

   

بازاریابی محتوا چیست | مزایای بازاریابی محتوا

  

۳- ایجاد برندآگاهی

هرچقدر محتواهای شما جذاب‌تر و بهتر باشند، کاربران بیشتر آنها را به اشتراک می‌گذارند و هر به اشتراک‌گذاری یعنی چند نفر دیگر با برند شما آشنا شده‌اند! در نهایت یک بازاریابی محتوای هدفمند و درست، می‌تواند برند شما را به اطلاع کاربران و مخاطبان برساند؛ تا جایی که کاربران بخاطر شنیدن و دیدن نام شما، محصولاتتان را خرید کنند و بخاطر اعتماد به شما تصمیم بگیرند.

 

۴- جذب مخاطبین به روش‌های مختلف

مخاطبان هدف شما، همگی می‌خواهند یک سری مطالب خاص را یاد بگیرند و بدانند، اما آیا همه از یک روش استفاده می‌کنند؟ خیر، برخی ترجیح می‌دهند ویدیو ببیند، برخی دیگ پادکست را انتخاب می‌کنند، عده‌ای می‌خواهند بخوانند و … .

بازاریابی محتوا این امکان را فراهم کرده است که به هرشکل بتوانید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و او را جذب کنید.

 

۵- تغذیه سوشال مدیا

هرچقدر محتوای شما غنی‌تر و بهتر باشد، کاربران بیشتر به آن علاقمند می‌شود و به این فکر می‌افتند که شما را در شبکه‌های مجازی دنبال و به دیگران معرفی کنند.

از این پس اگر محتوایی جذاب و چالش‌برانگیز منتشر کنید، مخاطبانی که شما را دنبال می‌کنند، مطالب‌تان را به اشتراک می‌گذارند و درنتیجه سوشال مدیای شما فعال‌تر و موفق‌تر از قبل خواهد بود.

 

۶- پشتیبانی از قیف بازاریابی

اگر به مطلب قیف بازاریابی محتوا چیست؟ مراجعه کنید، به خوبی متوجه مفهوم قیف بازاریابی می‌شوید. بازاریابی محتوا تمام مراحل و بخش‌های قیف بازاریابی را مورد پوشش قرار می‌دهد.

یعنی می‌توانید برای هر بخش، محتواهای منحصربفردی تولید و منتشر کنید و درنهایت مخاطب را به مشتری و مشتری را به مشتری وفادار، تبدیل کنید.

 

۷- بهبود نرخ تبدیل

اگر سایت شما نرخ تبدیل کمی داشته باشد و مخاطب را به خریدار تبدیل نکند، بسیاری از تلاش‌های شما بی‌ثمر خواهند بود. بازاریابی محتوا کمک می‌کند تا نرخ تبدیل را به خوبی افزایش دهید.

اما نرخ تبدیل همیشه به تبدیل کردن مخاطب به مشتری گفته نمی‌شود! بسته به هدف شما از یک محتوا، مفهوم نرخ تبدیل نیز متفاوت خواهد بود، اما در نهایت هدف کسب و کار، فروش بیشتر و بهتر است.

به عنوان مثال ممکن است برخی محتواها را در جهت برندسازی تولید کنید، بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند برند شناخته‌تری شوید.

   

تولید سرنخ در بازاریابی محتوا

   

۸- تولید سرنخ!

اغلب محصولات و خدمات بدین صورت هستند که کاربر بار اول که وارد سایت و آن صفحه می‌شود، خرید را انجام نمی‌دهد! یعنی این کاربر به آشنایی بیشتری نیاز دارد، لازم است ابتدا به سمت خرید محصول سوق داده شود و سپس تصمیم‌گیری و عمل کنید.

تولید سرنخ یا lead generation یعنی یک کاربر عادی که به سایتمان آمده را به خودمان جذب کنیم، از او بخواهیم با ما همکاری کند و بیشتر به ما سر بزند. مثلا ایمیل او را بگیریم، شماره‌اش را ذخیره کنیم تا در آینده بتوانیم بهتر با او ارتباط برقرار کنیم.

این سرنخ‌ها پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به مشتری دارند و بازاریابی محتوا بهترین روش برای تولید سرنخ محسوب می‌شود.

 

۹- ایجاد حس وفاداری

همه چیز به خرید مشتری ختم نمی‌شود! تحقیقات ثابت کرده که کاربرانی که یکبار از شما خرید کرده‌اند، بار دوم و نسبت به بار اول، بسیار راحت‌تر خرید می‌کنند؛ البته باید از خرید اولشان راضی باشند.

بازاریابی محتوا در جذب و فروش مجدد، می‌تواند کار شما را راحت‌تر کند. سعی کنید با کسانی که از شما خرید کرده‌اند، از طریق ایمیل و یا سایر راه‌های ارتباطی، در تماس باشید و نظر آنها را جویا شوید. محتواهایی متناسب با نیاز آنها تولید کنید و پیشنهاد دهید.

 

۱۰ – شخصیت برندتان را نشان دهید.

با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توانید رویکرد کسب و کارتان را به خوبی نشان دهید، اینکه چه اهدافی دارید و چطور می‌خواهید آن اهداف را محقق سازید.

تفاوت شما با دیگر برندها، شخصیت شما و ارزش‌هایی که به دیگران عرضه می‌کنید، همه و همه به وسیله بازاریابی محتوا قابل اثبات هستند.

از بازاریابی محتوا به نفع خود استفاده کنید و نشان دهید که با دیگران فرق دارید و حرفی برای گفتن دارید.

برندینگ، راهی برای پیروزی!

6 قانون بازاریابی محتوا

۶ قانون برای موفقیت در Content Marketing

هر کاری قوانین و اصول مختص خود را دارد، بازاریابی محتوا نیز به همین شکل است و برای موفقیت در آن، باید اصول و قوانین مهمی را رعایت کنید و سرلوحه قرار دهید. در ادامه ۶ قانون بازاریابی محتوا را با هم بررسی خواهیم کرد. ترتیب این موارد مهم نیست!

  

۱- محتوای یونیک ارائه دهید.

محتواهای تکراری همه جا هستند، چرا باید کاربر محتوای شما را برای خواندن انتخاب کند؟ سعی کنید یونیک باشید، محتواهای جدید و متفاوتی ارائه دهید و حداقل ۱ درصد از سایر رقبا بهتر عمل کنید و دلیلی برای خواندن محتوا به کاربر بدهید.

می‌توانید تجربیات شخصی خودتان را به عنوان محتوا منتشر کنید، نظرات و پرسش و پاسخ‌های حوزه فعالیتتان را جمع‌آوری کنید و محتواها را در قالب‌های متنوعی ارائه دهید. صرفا محتوای متنی منتشر نکنید، از اینفوگرافیک، ویدیو و صوت هم استفاده کنید و تمام تلاشتان را بکنید که محتوای شما یکتا، خاص و متنوع باشد.

بیشتر بدانید: انواع محتوا کدامند؟

   

۲- استراتژی داشته باشید.

بازاریابی به استراتژی نیاز دارد، بازاریابی محتوا نیز همینطور است. استراتژی اهداف شما را از بازاریابی مشخص می‌کند، موقعیت فعلی‌تان را نشان می‌دهد و در نهایت مسیری که باید طی کنید تا به اهدافتان برسید هم در استراتژی موجود است. برای اطلاعات بیشتر د این مورد، مقاله استراتژی محتوا چیست را بخوانید.

پس از تعیین کردن استراتژی، حتما زمانبندی مشخص و دقیقی برای انتشار محتواهایتان در نظر بگیرید و سعی کنید به صورت مرتب بلاگ خود را به‌روز کنید.

      

۳- محتواهای مرتبط تولید کنید.

در وهله اول، محتواهایی که تولید می‌کنید باید مرتبط با نیاز و خواسته مخاطبان شما باشد. حتما مخاطب هدف خود را بشناسید و ببینید به چه مطالبی نیاز دارد، آن محتواها را تولید و منتشر کنید.

در ادامه نیز محتواهایی که تولید می‌کنید بهتر است یک خط فکری مشخص را دنبال کنند. به هم نزدیک باشند، مکمل یکدیگر باشند و به نوعی با یکدیگر در ارتباط باشند. بدین شکل شما یکی از فعالان حوزه فعالیت خود شناخته می‌شوید و کاربران بیشتری را جذب خواهید کرد.

        

۴- اول تعامل بعد فروش

درست است هدف نهایی از بازاریابی محتوا، فروش بیشتر است، اما قبل از اینکه فروش بیشتر محقق شود، باید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. حتما در محتواهای خود از کاربر بخواهید نظرش را با شما در میان بگذارد، ایمیل خود را در خبرنامه ثبت کند، در سایت ثبت نام کند و … .

اگر کاربر با شما تعامل داشته باشد، کم کم اعتماد شکل می‌گیرد و هرجا نام شما را بشنود، راحت‌تر خرید می‌کند. اگر شما نتوانید به خوبی با مخاطب ارتباط بگیرید، چطور انتظار دارید فروشتان بیشتر شود؟

      

۵- صادق باشید.

مهم‌ترین رکن بازاریابی این است که در حین ارائه مزایا و خوبی‌ها، نگاهی به معایب نیز داشته باشید و همه چیز را به کاربر بگویید. هرچقدر شما صادق‌تر و راستگوتر باشید، کاربران نیز بیشتر و بهتر به شما اطمینان خواهند کرد.

در محتواهای خودتان سعی کنید به صورت کامل و دقیق موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار دهید، نظرتان مثبت و منفی دیگران را منتشر کنید و بگذارید خود کاربر تصمیم به خرید بگیرد.

         

کیفیت مهم تر از کمیت | بازاریابی محتوا چیست

         

۶- کیفیت مهم‌تر از کمیت!

هیچ‌وقت کیفیت را فدای کمیت نکنید! خوب است که هر روز محتوای جدید منتشر کنید، اما اگر محتواهای شما بی‌کیفیت شوند، خیر. اولین و مهم‌ترین اصل، باید کیفیت محتوا باشد. محتواهای کاربردی و اصولی تولید کنید محتواهایی که به درد کاربر بخورد و مشکلی از او حل کند.

پس یادتان باشد، اول سعی کنید محتواهای شما کیفیت لازم را داشته باشند و سپس تلاش کنید متناسب با محتواها و شرایطتان، کمیت مناسبی تعیین کنید.

کلام آخر

اگر تعریف دقیقی از تولید محتوا در ذهن شما نقش نبسته است، پیشنهاد ما به شما این است که مقالات تولید محتوا چیست و انواع محتوا؟  را حتما مطالعه کنید تا راحت تر بتوانید بازاریابی محتوا را درک کنید.

از اینکه مقاله را کامل مطالعه کردید کمال تشکر را داریم اگر نظر، پیشنهاد، و سوالی دارید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

منابع:


سوالات مهم

 

بازاریابی محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟

تفاوت بازاریابی محتوا و تولید محتوا چیست؟

 
دانشجوی مهندسی کامپیوتر / علاقه‌مند به دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا