هیچکس با شغل خود، زاده نمیشود! تولید محتوا هم یک شغل است و هیچکس تولید کننده محتوا به دنیا نمیآید. اما یک سری ویژگی هستند که اگر این ویژگیها را در خود میبینید، به شما پیشنهاد میکنم تولید کننده محتوا شوید.
اگر محتوا نبود هیچ انتقال پیامی هم صورت نمیگرفت و درنتیجه هیچ رشدی هم دیده نمیشد. اینجاست که اهمیت حضور تولید کننده محتوا، به چشم میآید. در دنیای امروز تولید محتوا را بیشتر در فضای وب و اینترنت میبینیم و پیگیری میکنیم.
بهتر است همینجا بگویم و بدانید که اگر هیچ کدام از این ویژگیها را نداشتید، ناامید نشوید! اولا ممکن است ویژگیها و استعدادهایتان را هنوز کشف نکرده باشد و دوما میتوانید با تلاش بیشتر هرکدام از مهارتهای موردنیاز برای شغل تولید محتوا را کسب کنید.
اگر هرکدام از این ویژگیها را دارید، باید تولید کننده محتوا شوید.
در ادامه چند ویژگی خاص را با هم بررسی میکنیم. هر زمان حس کردید توانایی و قابلیتی دارید که میتوانید آن را به دیگران هم یاد دهید و منتقل کنید، سراغ تولید محتوا بروید.
اگر برای شما این سوال پیش آمده که چرا باید تولیدکننده محتوا شوید؟ پاسخ آن در مقاله دلایل همهگیری و اهمیت تولید محتوا است.
استعداد نویسندگی دارید؟
از زمان کودکی ما دائما با انشا نویسی، داستان نویسی و موضوعاتی از این دست، سروکار داشتهایم. یک عده در کلاس درس، مدام مورد تحسین قرار میگرفتند.
اگر از آن عده محدود و اندک هستید، چه عالی. همین حالا تولید کننده محتوا شوید چرا که ویژگی یک تولید کننده محتوا را دارید.
تولید محتوا تنها محدود به نویسندگی نیست، اما اگر دست به قلم هستید و ذهنتان برای نویسندگی مناسب است، حتما میتوانید تولید کننده محتوا شوید.
به خواندن و مطالعه علاقمندید؟
یکی از موارد لازم و مهم برای نوشتن، این است که اهل خواندن باشید. کسی که مدام به دنبال مطالعه کتاب و مجله و مقاله است، قطعا دایره لغات قویتری نسبت به سایرین خواهد داشت.
بهرحال پس از مدتی مطالعه شما به خوبی با جملات، نگارش و چینش متن آشنا خواهید شد. اگر تا الان دائما مطالعه کردهاید و کتاب خواندهاید، حتما حرفی برای گفتن و متنی برای نوشتن دارید. چرا از این گنجینه استفاده نمیکنید؟
تجربه زیادی به دوش میکشید؟ تولید کننده محتوا شوید!
شاید این ویژگی کمی عجیب به نظر برسد. اما اگر تجربیات زیادی دارید، سختی کشیدهاید و یا با افراد زیادی در تماس بودهاید، حتما نکاتی را میدانید که هرکسی نمیداند.
از این تجربیات و دانستههایتان استفاده کنید و آنها را به شکل محتوا دربیاورید. محتوا صرفا متن نیست، انواع محتوا را بشناسید و هرنوع را که دوست داشتید، انتخاب کنید. سپس یک پلتفرم برای توزیع و انتقال محتوا انتخاب کنید.
حتی میتوانید از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده کنید و تجربیاتتان را به شکل ویدیو و یا سایر حالات در آنجا به اشتراک بگذارید. پس از مدتی آزمون و خطا، نوع محتوا و پلتفرمی که مناسبتر است را خواهید شناخت.
دائما در حال بهبود خودتان هستید؟
به رشد شخصیت و دانستههای خود، اهمیت میدهید؟ شما دقیقا ویژگی یک تولید کننده محتوا را دارید.
در هر شغل و جایگاهی مهم است که ما انسانها به دنبال رشد و توسعه باشیم. این افکار، رفتار و شخصیت ماست که زندگیمان را شکل میدهد. چه چیزی این مهمتر؟
اما چه ربطی به تولید محتوا دارد؟
شمایی که دائما در حال بهبود مهارتهای فردی و رفتاری خود هستید، پس از مدتی متوجه میشوی که کدام راه و روش بهتر است. به نوعی تجربه کسب میکنید. همین دانستهها را میتوانید در قالب محتوا به دیگران منتقل کنید.
فکر نکنید که با یاد دادن مهارتهایتان به بقیه، برای خودتان رقیب میسازید! درواقع شما همکار و همفکرهای جدیدی دست و پا میکنید.
قدرت درک بالایی دارید؟
اگر در روابط با دیگران، دوستان و آشنایان به خوبی آنها را درک میکنید، پس حتما میتوانید مخاطبان را هم درک کنید!
اگر درک درستی از مخاطب کسب و کار داشته باشید، تولید محتوا کار بسیار راحتتری خواهد بود.
همچنین اگر قدرت درک اتفاقات و مسائل پیرامون خود را دارید، میتوانید در مورد آنها و از منظر خودتان شروع به نوشتن کنید. پلتفرمهایی زیادی هستند که این امکان را برای شما فراهم کردهاند و میتوانید در آنها در مورد نظریات خود بنویسید.
اینکار پس از مدتی شما را با دنیای تولید محتوا آشنا میکند و میتوانید با کسب تجربه و دانش، تولید کننده محتوای قهاری شوید.
استعداد هنری دارید؟
حتما میپرسید در بین اینهمه موضوعات مربوط به نویسندگی چرا اسم استعداد هنری را آوردهام؟ همانطور که گفتم تولید محتوا فقط محدود به متن نیست.
اگر استعداد هنری، گرافیکی و طراحی دارید، ویژگی یک تولید کننده محتوا در وجودتان نهفته است و میتوانید به تولید محتوای تصویری بپردازید. به عنوان مثال اینفوگرافیک یا بنر طراحی کنید و یا حتی انیمیشن و موشن گرافیک!
اگر سری به مقاله ابزارهای ساخت محتوای تصویری بزنید، قطعا گزینههای خوبی متناسب با نیازتان پیدا میکنید.
تفکر نقادانه ای دارید؟
فارغ از شغل، مهم است که شخصیت ما هم نقدپذیر باشد و هم نقدکننده. نقد راهی برای بهبود و پیشرفت ماست.
اما اگر خودتان را فردی نقد کننده میبینید و فکر میکنید در این موضوع استعداد دارید، میتوانید به راحتی تولیدکننده محتوا شوید.
امروزه میبینیم که سایتها و نرمافزارهای مختلفی وجود دارند که کارشان نقد و بررسی است. شما هم میتوانید به عنوان تولیدکننده محتوا در این مجموعهها به فعالیت بپردازید.
چه نقدکننده فیلم و موسیقی باشد و چه نقدکننده اپلیکیشن موبایل. درهرحال میتوانید به تولید محتوا بپردازید.
البته ممکن است با روی خوش مواجه نشوید! اما اگر به خودتان ایمان دارید و کارتان را درست انجام دهید، قطعا طرفداران زیادی پیدا خواهید کرد.
خلاق هستید؟
خلاقیت عنصریست که شما را در هر شغلی موفق میکند. البته قبلا هم در مقاله راه و روشهای افزایش خلاقیت، گفتم که خلاقیت یک ویژگی اکتسابی است و شما میتوانید با تکرار و تمرین، آن را بهبود ببخشید.
بهرحال اگر خودتان را فردی خلاق میدانید، میتوانید به تولید محتوا روی بیاورید.
اگر ایدههای متفاوت و جالبی دارید، یا کارهای ساده را به شکل خلاقانه و متفاوتی انجام میدهید، آنها را به شکل ویدیو، تصویر و یا متن و صوت به دیگران منتقل کنید.
توانایی داستان گفتن و متقاعدسازی دارید؟
داستان سرایی کار هرکسی نیست، اما اگر این ویژگی را دارید، بدانید و آگاه باشید که شما میتوانید یک تولید کننده محتوای موفق شوید.
معمولا برای شغلی مثل بازاریابی تلفنی، میگویند که باید زبان چرب و نرم داشته باشید و بتوانید دیگران را متقاعد کنید. اگر با دیدهی دیگری به مسئله نگاه کنیم، درواقع تولیدمحتوا نیز نوعی بازاریابی است که نسبت به سایر روشها مدرنتر است.
به همین دلیل است که عبارت بازاریابی محتوا به وجود آمده است.
اگر منطقی هستید و البته قدرت متقاعد کردن دیگران را دارید، تولیدکننده محتوا شوید.
سرسخت و تلاشگر هستید؟
فکر میکنید تولید محتوا کاری راحت است؟ کاملا در اشتباهید!
هرکاری سختیها و آسانیهای خودش را دارد.
در کاری مثل تولید محتوا باید دائما در حال نوشتن باشید، گاهی فرصت نمیکنید درست و حسابی غذا بخورید و یا بخوابید.
نباید رشته کلام از دست شما در برود، بنابراین هرجا شروع به نوشتن کردید تا انتها باید در همان شکل ادامه دهید. البته که افراد با هم متفاوتند.
بهرحال ممکن است گاهی پیش بیاید که ذهنتان اصلا آمادگی ندارد و هرکاری میکنید نمیتوانید مطلب جدیدی بنویسید. در این شرایط باید سرسخت و کوشا باشید.
باید بخوانید، گوش دهید و تلاش کنید که بنویسید.
حتی ممکن است هرچه نوشتهاید را در یک لحظه تصمیم بگیرید پاک کنید و از اول بنویسید.
اگر تحمل پاک کردن دسترنج چندین ساعت نوشتن را دارید، منتظر چه هستید؟ شما ویژگی یک تولید کننده محتوای سختکوش را در خود جای دادهاید.
از کار یکنواخت خوشتان نمیآید؟
بعضی کارها خسته کننده و تکراری هستند و این کارها برای بعضی افراد غیرقابل تحمل و برای بعضی دیگر مناسبند.
اگر شما جزء دسته اول هستید و کارهای یکنواخت، تمام انرژی و انگیزه شما را از بین میبرد، به شما توصیه میکنم تولید کننده محتوا شوید.
یک تولید کننده محتوا روزانه با موضوعات و مباحث مختلفی سر و کار دارد و دائما در حال یادگیری است. همین امر، این شغل را از یکنواختی خارج کرده.
دوست دارید بنویسید؟ چی بهتر از تولید محتوا؟
من همیشه دوست داشتم بنویسم، اما راستش را بخواهید نه با شغل تولید محتوا آشنا بودم و نه اصلا فکرش را میکردم که بتوانم بنویسم.
وقتی این پیشنهاد به من شد، اولش دو به شک بودم اما دل را به دریا زدم و شروع کردم و حالا بیش از ۲ سال تجربه دارم و به شما میگویم که اگر دوست دارید بنویسید، حداقل این کار را امتحان کنید و مطمئن باشید چیزی از دست نمیدهید.
علاقه در هرکاری خیلی خیلی مهم است و تولید محتوا هم از این مسئله مستثنی نیست.
اگر دوست دارید بنویسید، یا شغلی میخواهید که بتوانید در خانه کار کنید و یا به دنبال یک شغل پایدار به عنوان شغل اول یا دوم هستید، تولید محتوا مناسب شماست.
چندکلام با چ یاب
قطعا ویژگیهای دیگری هستند که در این مقاله از قلم افتادهاند. [wpdiscuz-feedback id=”0yg9sd2pto” question=”میدونید که برای ما مهم هستید! اینجا بنویسید…” opened=”0″]چرا شما برای ما ننویسید؟ هر ویژگی و نکتهای که احساس میکنید جا مانده، در قسمت نظرات برای ما بنویسید.[/wpdiscuz-feedback]
امیدوارم که خواندن این مقاله بتواند به شما در انتخاب مسیر کمک کند. اگر تصمیم گرفتید تولید کننده محتوا شوید، همچنان با ما بمانید و سایر مقالات آموزش تولید محتوای ما را از دست ندهید.
علاوه بر این اگر همچنان دو به شک هستید و نمیدانید چه کاره شوید، ما مقالههای زیادی با موضوع کاریابی منتظر کردهایم که در دسته رشد و توسعه فردی میتوانید آنها را ببینید.
منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم…
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
بنظرم یک تولید کننده محتوا نیاز به مهارت جستجو هم داره یعنی اینکه بتونه موضوعات مختلف رو توی گوگل یا ….. به صورت حرفه ای و دقیق جستجو کنه.