CTA چیست ؟ + CTAهایی که باید در سایتتان داشته باشید!

CTA چیست

CTA چیست؟ یک عبارت بازاریابی است که به بخشی از متن، تصویر، دکمه و یا هرچیزی که کاربر را به عمل و اقدامی ترغیب کند، گفته می‌شود. Call To Action) CTA) درواقع به معنای فراخوان به عمل و اقدام است.

معمولا در CTA از عبارات و افعال مستقیم استفاده می‌شود، مثلا کلیک کنید، ثبت نام کنید، دنبال کنید و عباراتی از این دست. اما چرا از این عبارات استفاده می‌شود؟

وقتی مخاطب برای خواندن یک مطلب وارد سایت شما می‌شود، شما باید از فرصت استفاده کنید و با یک فراخوان به عمل، او را به سرنخ و یا مشتری تبدیل کنید. این عملیات تبدیل، هدف بازاریابی و قیف بازاریابی محتواست. قبلا به خوبی در مورد قیف بازاریابی محتوا و بخش‌های آن، در مقاله قیف بازاریابی صحبت کرده‌ایم.

CTA انواع مختلفی دارد که هرکدام هدف متفاوتی دارند و در جای خاصی استفاده می‌شوند. معمولا بدین صورت است که می‌خواهیم ابتدا بازدیدکننده را به سرنخ و سپس سرنخ را به مشتری تبدیل کنیم.

برای اینکه یک CTA موفق عمل کند، باید متناسب با هدف و صدالبته مخاطب طراحی شود. تا اینجا فهمیدید CTA چیست ؛ در ادامه این مقاله، دلیل اهمیت CTA، چک لیست ساخت آن و انواع CTA را با هم بررسی خواهیم کرد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید…

دوره های اموزشی برنامه نویسی

چرا CTA مهم است؟

CTA و فراخوان به عمل استراتژیک و با برنامه، به شما کمک می‌کند که به مخاطبان در سفر خریدشان کمک کنید و به طور مستقیم بر نرخ تبدیل سایت خود تاثیر بگذارید.

یک CTA موثر می‌تواند به صورت شگفت‌انگیزی توجه مخاطب را جلب کند، او را علاقمند سازد و سپس از او بخواهد که کاری انجام دهد. این مسئله دقیقا هدف تمام بازاریابی‌ها و به خصوص بازاریابی محتواست.

بیشتر بدانید: بازاریابی محتوا چیست؟

به نوعی تا حالا مخاطب را آماده کرده‌ایم و اکنون وقت پیشنهاد دادن است. با این اوصاف مهم‌تر از CTA چیست ؟

ذهن انسان نحوه‌ی کار دنیای آنلاین را به خوبی فهمیده و در موقعیت‌های خاص و صفحات فرود، منتظر دیدن یک فراخوان به عمل است، اما این مسئله بدین معنا نیست که مخاطب آماده‌ی انجام دادن عمل موردنظر شماست! طراحی و استفاده از CTA موثر، به خودی خود یک هنر است و می‌توانید از تکنیک‌های اثبات شده برای طراحی آن استفاده کنید.

چک‌لیست ساخت یک CTA موثر

طراحی و ایجاد یک فراخوان به عمل خوب، کار چندان ساده‌ای نیست، اما اگر گام‌های زیر را به درستی انجام دهید و مطمئن شوید که هرکدام صحیح کار می‌کنند می‌توانید با موفقیت یک CTA وسوسه‌انگیز طراحی کنید.

  

جلب توجه با یک طراحی جذاب

یک مورد مهم که در هر CTA باید وجود داشته باشد، این است که تاثیرگذار باشد. بهرحال CTA جزئی از صفحه است و نباید با سبک و استایل سایت شما از زمین تا آسمان متفاوت باشد! می‌توانید از عناصر، استایل و فونت‌های همان صفحه استفاده کنید اما در نهایت باید یک تمایز ایجاد کنید. یک تضاد قدرتمند در طراحی، می‌تواند کلید جلب توجه مخاطب باشد.

   

کپی متمرکز بر عمل

در مقاله کپی رایتینگ به خوبی درمورد کپی صحبت کردیم. کپی به نوعی همان متن تبلیغ است. پس از اینکه CTA را طراحی کردید، باید متن درخواست خود یا همان کپی را بدان اضافه کنید. یک کپی خوب در عین سادگی، باید جذاب باشد و کاربر را به هدف موردنظر ترغیب کند. می‌توانید سایت‌های مختلف را بررسی کنید، فراخوان به عمل‌هایشان را ببینید و سپس خلاقیت خود را دخیل کنید و در نتیجه یک کپی هوشمندانه بنویسید. بهتر است برای نوشتن یک کپی، از فعل مستقیم و معلوم استفاده کنید و مستقیم از مخاطب بخواهید. مثلا کلیک کنید.

 

ایجاد حس اضطرار

اضافه کردن احساس اضطرار یکی از بهترین روش‌ها برای وادار کردن مخاطب به عمل است. آیا کاربر مدت محدودی فرصت دارد تا از این پیشنهاد استفاده کند؟ آیا تعداد محصولات محدود و رو به اتمام است؟ بگذارید مخاطب بداند. با این تکنیک کاربر متوجه می‌شود که همین حالا باید اقدام کند نه بعدا!

 

قیف بازایابی محتوا - CTA چیست

 

مسیر منطقی تبدیل

حتما روند تبدیل شدن بازدیدکننده به مخاطب و مشتری را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که این جریان، کاملا منطقی و آرام صورت می‌گیرد. مهم است که CTA با مراحل بازاریابی و چرخه فروش شما همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال اگر به کاربری که برای بار اول وارد سایت شده، پیشنهاد عضویت ۱ ساله بدهیم، احتمال موفقیت ما حدود ۰ خواهد بود. پس دقت کنید که در چه مرحله‌ای از قیف بازاریابی هستید و آیا روندتان منطقی است.

 

وعده‌ی مشخص

شما و حتی من از اینکه بر روی یک دکمه کلیک کنیم و هیچ ارزشی نصیبمان نشود، متنفریم. کاملا واضح و مشخص به کاربر بگویید که پس از کلیک کردن چه اتفاقی برایش می‌افتد. آیا به یک صفحه دیگر منتقل می‌شود؟ یا باید یک فرم ثبت نام را تکمیل کند؟ حتما در متن کپی CTA ذکر کنید. همچنین بر روی فواید کلیک کردن، تمرکز و تاکید کنید.

انواع CTA  که باید در سایت خود داشته باشید!

تا اینجا یاد گرفتید که CTA چیست، دلایل اهمیت آن چیستند و چطور یک CTA موثر طراحی کنید. در این بخش می‌خواهیم به شما بگوییم که انواع CTA کدامند، چه تفاوتی دارند و هرکدام در کجا استفاده می‌شوند. همچنان با ما باشید…

۱- تولید سرنخ

اولین و مهم‌ترین کاربرد CTA این است که سرنخ تولید کند. در این مرحله با استفاده از چندین CTA، توجه بازدیدکننده را باید جلب کنید و سپس با او ارتباط برقرار کنید و در نهایت وی را به سرنخ تبدیل کنید.

این نوع از CTA را باید در مکان‌هایی که بیشتر در معرض دید هستند، قرار دهید. مثلا در انتهای پست‌های بلاگ، سایدبار و ستون کنار صفحه، به صورت معلق و … . در کل باید آن را جایی قرار دهید که به خوبی توجه بازدیدکننده را جلب کند. در ضمن کاربر باید بداند با کلیک کردن روی آن، چه چیزی می‌بیند و به چه صفحه فرودی منتقل می‌شود. مقاله صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست را مطالعه کنید تا بیشتر دراین باره بدانید.

۲- ثبت فرم

وقتی بازدیدکنندگان به صفحه فرود منتقل شدند، باید ۲ کار انجام دهند تا به سرنخ یا همان لید تبدیل شوند. ۱ اینکه فرم را پر کنند و ۲ اینکه بر روی دکمه ثبت کلیک کنند. (در این فرم یک راه ارتباطی از کاربر درخواست کرده‌ایم.)

دقت داشته باشید که این دکمه باید آنقدری جذاب باشد که کاربر حاضر شود برای آن، اطلاعات تماس خودش را وارد کند. مثلا می‌توانید یک کتاب الکترونیک به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید و از آنها بخواهید برای دریافت کتاب، فرم را پر کنند. حتما به متن کپی دکمه هم دقت کنید.

۳- دکمه “مطالعه بیشتر”

در بسیاری از مواقع نمی‌خواهیم تمام متن خود را یکجا نمایش دهیم، مثلا در بلاگ، صفحات مربوط به مطالعه موردی و …، در این حالت یک تکه از متن را که جذاب است قرار دهید، سپس از کاربر بخواهید برای مطالعه بیشتر و خواندن ادامه مطلب کلیک کند.

با اینکار می‌توانید مطالب خیلی بیشتری را در صفحه اصلی سایت نمایش دهید و مطمئن شوید که خود پست، بازدید و اعتبار می‌گیرد نه صرفا به خاطر حضورش در صفحه اصلی.

۴- کشف محصولات و خدمات

وقتی یک نفر به سایت شما سر می‌زند و می‌خواهد بیشتر درموردتان بداند، شما باید این روند را سریع و آسان کنید.درواقع این محصولات و خدمات شما هستند که شما را زنده نگه‌داشته‌اند. کافیست در یک دکمه ساده از کاربر بخواهید کلیک کند تا ویژگی‌های محصولات شما را بداند و بیشتر با آنها آشنا شود.

۵- به اشتراک گذاری در سوشال‌ها

یکی از ساده‌ترین انواع کال تو اکشن‌ها همین است که از کاربر بخواهید محتوای شما را در سوشال مدیا و شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارد. از آنجایی که به اشتراک گذاری در سوشال‌ها خیلی خیلی مهم است، اصلا و ابدا این نوع CTA را فراموش نکنید.

سعی کنید آیکون مربوط به این CTA را در دید کاربر قرار دهید و البته جایی که کاربر محتوا را خوانده و احتمال دارد از آن خوشش آمده باشد.

انواع CTA

۶- پرورش سرنخ‌ها

همینکه یک بازدید کننده و کاربر به سرنخ تبدیل شد، کار تمام است؟ آیا او محصول شما را خریداری می‌کند؟ خیر. شما باید در این مرحله به خوبی ارتباط برقرار کنید و به سرنخ، پیشنهادات منطقی و درستی ارائه دهید.

در مورد محصولات و پیشنهاداتتان به خوبی فکر کنید. مثلا در این مرحله می‌توانید یک نسخه رایگان یا دمو به سرنخ پیشنهاد دهید تا کم کم اعتماد او به شما جلب شود و مطمئن شود که شما در جهت پرورش و رشد او، تلاش می‌کنید.

۷- اتمام فروش

اکنون تولید سرنخ و پرورش آن را به اتمام رسانده‌اید، حالا وقت آن شده که سرنخ را به مشتری تبدیل کنید. این نوع از CTA، بر روی فروش تمرکز دارد. اکنون شما به مشتریان احتمالی خود، پیشنهاد می‌دهید و از آنها می‌خواهید که محصولات و یا خدمات شما را خریداری کنند.

در این مرحله باید CTA شما هوشمندانه طراحی شود و می‌توانید از این CTAها در انتهای مقالات خود و یا صفحه محصول استفاده کنید.

۸- تبلیغ رویداد

اگر قصد دارید یک رویداد برگزار کنید، کاملا واضح است که می‌خواهید توجه مردم را جلب کنید. از CTA تبلیغ رویداد استفاده کنید تا آگاهی دیگران را در مورد رویداد افزایش دهید و از آنها بخواهید بلیت را خریداری کنند.

برای اشتراک این نوع CTA، مکان‌های مختلف و زیادی وجود دارد که باید با توجه به مخاطبتان، مکان را انتخاب کنید. مثلا اگر می‌خواهید مشتریانتان را جذب کنید، کافیست CTA را در صفحه ورود کاربر و یا داشبورد قرار دهید. یا مثلا برای سرنخ‌ها، کافیست CTA را در سایدبار پست‌های بلاگ قرار دهید.

چندکلام با چ یاب

در این مقاله سعی کردم به صورت خلاصه و به زبان ساده به شما بگویم که CTA چیست ، چه کاربرد و اهمیتی دارد و انواع آن کدامند. امیدوارم که از مطالعه این مطلب استفاده ببرید و برای شما مفید واقع شود.

مهم‌ترین و آخرین بخش یک فرایند بازاریابی این است که از کاربر بخواهید کاری انجام دهد. پس حتما در طراحی، ساخت و استفاده از CTA نهایت دقت را به خرج دهید. منتظر نظرات، انتقادات و سوالات شما عزیزان هستیم.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

منابع:

متولد خوزستان | فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر 💻 | علاقه‌مند به عکاسی 📸، فوتبال ⚽ و برنامه‌نویسی