اگر اینجا هستید، برای یکبار هم که شده اسم کپی رایتر و کپی رایتینگ به گوشتان خورده است. اما لازم است پیش از مطالعهی این مطلب و آشنایی با روش و روش کپی رایتر شدن، با مفهوم دقیق کپی رایتینگ آشنا شوید.
- . کپی رایتینگ فرایند نوشتن تبلیغات برای جذب مخاطب است. در واقع شخص کپی رایتر وظیفهی بازاریابی و جذب مخاطب را برعهده دارد. متنهای تبلیغاتی که بر روی مجلات، بروشورها، سایتها و بسیاری موارد دیگر مشاهده میکنید همگی ساختهی ذهن کپی رایترها هستند. به متنی که کپی رایترها مینویسند Copy گفته میشود و این کپیها جزء جدانشدنی صنعت در سرتاسر دنیا هستند.
- این تعریف از مقاله “کپی رایتینگ چیست؟” برداشته شده است.
الان به خوبی با مفهوم کپی رایتینگ آشنا شدهاید. در ادامه به مباحثی همچون انواع کپی رایترها و راههای تبدیل شدن به یک کپی رایتر خوب، خواهیم پرداخت. حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید و نظرات خود را بازگو کنید.
۳ نوع شغل کپی رایتینگ
در اصل ۳ راه و مسیر برای کپی رایتر بودن در اختیار شما قرار گرفتهاست.
۱- در یک آژانس به عنوان کپی رایتر کار کنید.
۲- یک فریلنسر کپی رایتینگ شوید.
۳- به عنوان یک کپی رایتر با یک تیم بازاریابی (در خانه) همکاری کنید.
میتوان گفت درآمد شما در هرکدام از این ۳ دستهی کاری، به تواناییتان بستگی دارد. بهرحال اگر کارتان خوب باشد قطعا طرفداران خود را خواهیدداشت.
قطعا اگر سالها بیوقفه تلاش کنید، درآمد خوبی خواهید داشت. اما در این مقاله قصد داریم مهارتهای ضروری را به شما آموزش دهیم که با این مهارتها تا سال آینده میتوانید به درآمد ایدهآل خود برسید.[wpdiscuz-feedback id=”bhwun3tgms” question=”میدونید که برای ما مهم هستید! اینجا بنویسید…” opened=”0″] پس به هیچ وجه ادامهی مطلب را از دست ندهید.[/wpdiscuz-feedback]
چطور یک فریلنسر کپی رایتینگ شوید؟
فریلنسینگ یک راه خوب و عالی برای کسب درآمد بیشتر محسوب میشود. معمولا مردم فکر میکنند که اگر استخدام شوند، ثبات کاری دارند و مزایای بهتری خواهند داشت، اما اصلا شرایط آنطور که به نظر میرسد، نیست!
در این حالت شما در واقع نمیتوانید میزان دستمزد خود را کنترل کنید. امنیت شغلی شما قابل تضمین نیست. فرایند و زمان را کنترل نخواهید کرد. از همه بدتر قادر به کنترل و انتخاب مدیر خود نیستید.
فریلنسر شدن بدین معناست که شما کنترل تمام این موارد و مسئولیتهایتان را در اختیار خواهید داشت. شاید به نظر سخت برسد، اما پس از مدتی متوجه میشوید که آزادی عمل آنهم در شغل، بسیار مهم است.
اگر فکر میکنید کپی رایتر شدن کاری بسیار آسان است، سخت در اشتباهید. اما کافیست تلاش و علاقهی شما در این مسیر همسو باشند. درهرحال اگر همچنان خواهان کپی رایتر شدن هستید، این ۵ قدم شما را به مقصودتان میرساند؛
۱- اصول نوشتن به صورت متقاعد کننده و ترغیب کننده را یاد بگیرید.
۲- ۶ مهارت مهم و اساسی کپی رایتینگ را یاد بگیرید.
۳- نخستین مشتریان خود را به نتیجه برسانید.
۴- فرایند فریلنسینگ خود را توسعه دهید.
۵- یک جریان بازگشتی ایجاد کنید.
۱- اصول نوشتن به صورت متقاعد کننده
کپی رایتینگ در اصل یک متن و نوشتهی سادهی متقاعدکننده و وادارکننده است. شما کلماتی را در کنار یکدیگر قرار میدهید تا مخاطب را وادار به عمل کنند. دقیقا به همین دلیل است که کپی رایتینگ یک نیاز مهم است. باید یاد بگیرید چطور مخاطبان را در هر شرایط و هر صنعتی، وادار به عمل کنید.
برای یادگیری اصول این مدل نوشتن، لازم است مطالعه کنید. منابع و مقالات بسیار زیادی در این مورد منتشر شدهاند که با جستجوی سادهای در وب میتوانید به این منابع دسترسی پیدا کنید. اما فکر نکنید که لازم است تمام منابع و مقالات را بخوانید! برای این مبحث به طور میانگین در حد ۲ ساعت وقت بگذارید.
چند منبع انگلیسی مناسب برای این مورد:
- Ten Timeless Persuasive Writing Techniques
- Robert Cialdini’s 6 Principles of Persuasion
- ۱۴ Persuasive Writing Techniques That Trigger A Response
۲- یادگیری ۶ مهارت ضروری و مهم
تمام متنهای حاصل از کپی رایتینگ، به نوعی ترغیب کننده هستند؛ اما هیچکس بابت یک متن ترغیب کننده، حاضر به هزینه کردن نیست. اگر میخواهید از این راه به درآمد برسید، باید مهارت نوشتن خود را به سمت انواع کپی که مورد تقاضا هستند، سوق دهید. در ادامه ۶ مهارت کپی رایتینگ را برای شما نوشتهایم که معمولا تقاضا برای آناه زیاد است. لازم نیست حتما تمام مهارتها را یاد بگیرید، بلکه کافیست ۲ تا ۳ مهارت را به خوبی یاد بگیرید و استفاده کنید. البته یادگیری هر ۶ مهارت، خالی از لطف نخواهد بود.
اما ۶ مهارت اصلی که کپی رایترها باید یاد بگیرند:
۱- نحوهی نوشتن تیتر
۲- روش نوشتن و معرفی یک ارزش پیشنهادی
۳- نحوهی نوشتن و ایجاد یک صفحه فرود
۴- راه و رسم نوشتن یک ایمیل برای فروش
۵- روش نوشتن تبلیغات
۶- چگونگی نوشتن توضیحات ویدیو
۳- نخستین پروژههای خود را به سرانجام برسانید.
تا به اینجا شما تقریبا ۱۲ تا ۱۵ سایت زمان صرف مطالعه کردهاید. اما آیا با ۱۵ ساعت مطالعه، کپی رایتر میشوید؟ طبیعتا نه!
در این مرحله شما باید تمام دانش و علمی که کسب کردهاید را به عمل تبدیل کنید. لازم است حدودا ۳ ماه به این مرحله زمان اختصاص دهید. پروژههایی به صورت رایگان برای تمرین انجام دهید و سپس چندین مشتری پیدا کنید و با نوشتن کپی، درآمد کسب کنید. حتما لازم است دست به قلم شوید تا بعضی نکات را یاد بگیرید. پس تمرین را هرگز فراموش نکنید.
۴- فرایند فریلنسینگ خود را بهبود دهید.
همانطور که گفته بودیم، هدف از این مقاله این است که شما یک فریلنسر تمام عیار شوید. در این مرحله شما ۳ ماه تجربهی کار به عنوان یک کپی رایتر را به دوش میکشید و با کسب و کارهای متفاوتی کار کردهاید و تا حدی در مورد بازارکار اطلاعات به دست آوردهاید. حال بیایید این تجربهها را در جهت بهبود خود به کار ببندیم.
این مرحله حدودا ۲ ساعت زمان لازم دارد. باید این زمان را صرف تجزیه و تحلیل کنید. لیستی تهیه کنید از فرایندی که طی کردید، لیستی برای مشکلات خود در نظر بگیرید و در نهایت سعی کنید فرایند و روند خود را بهبود ببخشید.
به عنوان مثال سوالاتی که مربوط به فرایند نوشتن یک کپی خوب هستند، را در ادامه میبینید:
- چطور مشتری علاقمند را به خریدار تبدیل میکنید؟
- چطور جزئیات پروژه را به دست میآورید؟
- چطور کاری میکنید که دیگران برای محصول شما هزینه کنند؟
- چطور با مشتریهای خود رفتار میکنید؟
- چطور و چه زمانی کارها را تحویل میدهید؟
- موفقیت پروژه را چطور اندازه گیری میکنید؟
و ….
پاسخ این سوالات را اکنون پس از ۳ ماه تجربه میتوانید بدهید. اما توجه کنید هدف ما در حال حاضر این نیست که نشان دهیم چقدر عالی کار کردهایم. پس لازم است مشکلات را در کنار این سوالات، لیست کنیم.
به عنوان مثال:
- من در پیدا کردن مشتریان علاقمند مشکل دارم.
- مشتریان علاقمند را میتوانم پیدا کنم اما هیچکدام سرانجامی ندارند.
- کار کردن با برخی مشتریها به دلایل مختلف برای من سخت است.
- دائما از سمت کلاینت یا همان مشتری، در مورد پیشرفت کار تحت فشار هستم.
بسیارخب، الان لیستی از مشکلات و روند انجام کار داریم. باید با ادغام این دو و چارهاندیشی، زمینه را برای پیشرفت فراهم کنیم. به عنوان مثال ۶ گام زیر در پیشرفت و بهبود مهارت شما، موثر هستند:
- مشتریان علاقمند از طریق وبسایت اقدام میکنند.
- حال نیازهای مهم مشتری را پس از مطالعه و بررسی کردن، مشخص میکنیم و انتظاراتی که مشتری از پروژه دارد را تعیین کنیم.
- اگر مایل بودند یک پرسشنامهی کپی رایتینگ برای آنها میفرستیم.
- سپس با مشتری همکاری خواهیم کرد و ارزش پیشنهادی خود را برای وی میفرستیم.
- در ادامه یک نمونه و پیشنویس اولیه از کار را برای اهداف مختلف تحویل میدهیم.
- سپس دوباره با مشتری همکاری میکنیم و پیشنویس را ویرایش میکنیم تا نتیجهی مطلوب حاصل شود.
این ۶ گام برای همهی پروژهها و همهی اشخاص، یکسان نیستند. صرفا راه حلی ساده هستند که به خصوص در ابتدای مسیر میتواند برای شما مفید باشد.
۵- با گسترش شبکهی خود، یک جریان بازگشتی ایجاد کنید.
کار کردن به عنوان فریلنسر، سختیهای خودش را دارد. اگر واقعا خواهان درآمد هستید، باید با افراد زیادی آشنا شوید و همچنین افراد زیادی شما را بشناسند و کارتان را بدانند. مقالهی راه و روش شبکه سازی را از دست ندهید.
این مرحله شاید حدود ۱ سال زمان لازم داشته باشد. به عنوان یک کپی رایتر باید خودتان را به خوبی به دیگران معرفی کنید. در وبلاگهای معروف، پست مهمان بنویسید. یک سایت شخصی داشته باشید و سئوی آن را بهبود دهید. اکانت لینکدین خود را حرفهای مدیریت کنید. تبلیغ کنید. با اینکارها دایرهی اطرافیان خود را گسترش میدهید. به عنوان مثال هنگامی که یک پست مهمان مینویسید، کسانی که آن پست را مطالعه میکنند نام و تخصص شما را در انتهای پست میبینند و برای کار با شما تماس میگیرند.
چندکلام با چ یاب:
سپاسگزاریم که تا به اینجا همراه ما بودید. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. [wpdiscuz-feedback id=”bhwun3tgms” question=”میدونید که برای ما مهم هستید! اینجا بنویسید…” opened=”0″]به نظر شما چه موارد دیگری در مسیر کپی رایتر شدن، اهمیت دارند؟ اصلا چرا تصمیم گرفتید کپی رایتر شوید؟ نظرات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید.[/wpdiscuz-feedback]
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
منابع:
سوالات متداول
کپی رایتینگ چیست؟
کپی رایتینگ فرایند نوشتن تبلیغات برای جذب مخاطب است. در واقع شخص کپی رایتر وظیفهی بازاریابی و جذب مخاطب را برعهده دارد.
انواع کپی رایترها
در اصل ۳ راه و مسیر برای کپی رایتر بودن در اختیار شما قرار گرفتهاست.
۱- در یک آژانس به عنوان کپی رایتر کار کنید.
۲- یک فریلنسر کپی رایتینگ شوید.
۳- به عنوان یک کپی رایتر با یک تیم بازاریابی (در خانه) همکاری کنید.
۵ گام تا کپی رایتر شدن
۱- اصول نوشتن به صورت متقاعد کننده و ترغیب کننده را یاد بگیرید.
۲- ۶ مهارت مهم و اساسی کپی رایتینگ را یاد بگیرید.
۳- نخستین مشتریان خود را به نتیجه برسانید.
۴- فرایند فریلنسینگ خود را توسعه دهید.
۵- یک جریان بازگشتی ایجاد کنید.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها