یکی از معتبرترین و ثابت شده ترین روش ها در پروسه سئوی سایت، لینک سازی یا همان linkbuilding است. لینک سازی به طور کلی به روشهایی برای جذب لینک follow یا nofollow از سایتهای دیگر و البته باارزش تر میباشد. پروسه ای که به شدت هرگونه افراط و تفریطی در آن منجر به تاثیرات منفی میشود.
در این پست به بررسی ۵ عملی که به شدت به استفاده نکردن از آن توصیه میشود میپردازیم، با ما همراه باشید:
در این مطلب؛
- مفهوم دقیق لینک سازی را متوجه خواهید شد.
- با ریسک های خطرناک لینک سازی نادرست آشنا میشوید.
- چند پیشنهاد خوب برای اجتناب از لینکسازی های اشتباه ارایه میکنیم.
- کمی با الگوریتم پنگوئن و خشن گوگل! آشنا میشویم.
لینک سازی در گذر زمان
در گذشته، هر زمانی که بحثی در مورد لینک سازی پیش میامد، بعید بود این جمله را کسی نگوید که “هر چی بیشتر بهتر!”، در واقع در گذشته اینگونه فکر میشد که لینک سازی یعنی قراردادن تعداد زیادی لینک های خارجی در صفحات مختلف تا حد امکان، چه به صورت خرید لینک، چه به صورت تبادل آن یا اصطلاحی که سئوکاران با آن آشنا هستند، تبادل لینک.
این طرز فکر ادامه داشت تا زمانی که گوگل الگوریتم پنگوئن خود را ارایه کرد. از آن زمان به بعد، اهمیت لینک سازی درست و صحیح به شدت افزایش پیدا کرد به طوریکه وبسایت هایی که قوانین این الگوریتم را رعایت نکنند، امکان penalty شدن و همچنین Ban شدن آنها به طور کامل از توسط گوگل وجود دارد.
اگرچه قراردادن تعداد زیادی از لینکهای غیر استاندارد ممکن است در کوتاه مدت باعث بهبود رنک وبسایت شما شود، اما در بلند مدت قطعا خلاف این مورد است.
لینک سازی های اشتباه که همه میدانند!
اکثر روشهایی که تحت عنوان سئو کلاه سیاه انجام میگیرد مربوط به همین مورد و لینک سازی یا بک لینک گرفتن های غیراستاندارد میباشد، مواردی مثل:
- خریدن لینک
- تبادل لینک ( لینک دهی سایت شما به یک صفحه از سایتی دیگر و بالعکس ، البته این مورد به نوعی یک تبصره هم دارد…)
- استفاده از برنامههای اتوماتیک برای دریافت بک لینک
- پست مهمان در سایت های کم ارزش
- کامنت گذاری بی هدف (تنها نوشتن لینک ) در فروم و انجمن ها
- بهینه سازی بیش از حد لینک های داخلی سایت
- استفاده از لینک های غیرمرتبط به مطالب سایت
- بک لینک از وبسایتهایی که محتواهای کپی و بی کیفیت منتشر میکنند.
- بک لینک گرفتن از وبسایت هایی که تنها هدفشان تبلیغ مواد مخدر، محتواهای غیراخلاقی و … میباشد (مگر اینکه وبسایت شما هم در این حوزه ها باشد که بعید است!)
لینک سازی های اشتباه که خیلی ها نمیدانند!
مواردی که بررسی شد، مواردی بودند که اکثر کاربران و به طور خاص تر ، فعالان حوزه سئو به طور کامل از همگی آنها با خبر بودند، حال به مواردی که کمتر به آنها بررسی و افراد کمتری این موارد را میشناسند و همچنین تاثیرات شگرفی دارند میپردازیم:
لینک دهی همیشگی به صفحه اصلی سایت
همواره به یاد داشته باشید که باید برای صفحات مختلف سایت خود بک لینک بگیرید، نه اینکه تمام بک لینک های شما حول صفحه اصلی شما باشد.
اگر تمام بک لینک هایی که دریافت کرده اید تنها به صفحه اصلی شما باشد، اینگونه لینکسازی معمولا از طرف گوگل اسپم تشخیص داده میشود و ممکن است خطرات جبران ناپذیری به ارمغان بیاورد. اگر شخصی در حال نوشتن محتوا در مورد برند شخصی شماست، هیچ اشکالی ندارد که مستقیم به صفحه اصلی شما لینک دهد. اما اگر وبسایتی محتوایی در مورد یکی از محصولات شما، خبر و یا صفحه ای از شما مطلبی مینویسد، دقیقا باید به همان محصول، خبر و یا صفحه لینک دهد نه صفحه اصلی.
لینک سازی طبیعی دقیقا همین است! اینکار علاوه بر اینکه باعث بهبود پروسه لینکسازی شما میشود و اعتبارتان را نزد گوگل بالاتر میبرد، همچنین باعث میشود شما برای صفحات دیگر سایتتان نیز بک لینک گرفته باشید و در نتیجه conversion rate یا همان نرخ تبدیل خود را بهبود دهید.
در نتیجه شما باید بر روی صفحات مهمتر سایت خود، از قبیل مهمترین محصولات، و یا صفحات جامع و کلی خود، یا اصطلاحا cornerstone های سایت وقت گذاشته و برای آنها هم پروسه لینک سازی را انجام دهید.
پرداخت هزینه برای بک لینک
یکی از روشهایی که معمولا برای لینک سازی به صورت اشتباه و آنهم توسط افراد غیرمتخصص و مبتدی انجام میشود، خرید لینک است.
احتمالا پیشنهاد خرید چندین لینک از شرکت هایی که ادعای بهبود رنک سایت شما دارند را تاکنون دیده اید، شکی نیست که در این مورد مخالفان بسیار بیشتر از موافقان استفاده از چنین شرکت هایی هست، چرا که اکثر اینگونه لینک ها فاقد اعتبار لازم و ویژگی های یک لینک خوب را دارند و باعث اثر منفی بر روی سایت شما خواهند شد.
اما در مورد خرید یک لینک از یک وبسایت معروف چطور؟ آیا گوگل متوجه چنین چیزی خواهد شد؟ این کار درست است یا غلط؟
گوگل به طور کلی از وجود یک لینک خریداری شده از یک سایت مطلع نمیشود. این کار معمولا پیشنهاد نمیشود، چرا که هیچ تضمینی نیست که وبسایتی که شما از آن لینکی خریداری کرده اید، لینک های بیشتری را به سایر کسب و کارها نفروشد، لذا یک لینک آنچنان بر روی رنک شما تاثیرگذار نخواهد بود. همچنین هرچقدر که تعداد چنین لینکهایی به سایت شما زیادتر شود، گوگل متوجه اینگونه لینک ها شده، و احتمال پنالتی شدن شما افزایش میابد.
انتشار چندباره مطالب در سایت های مختلف
یکی از راه های متداول در به دست آوردن بک لینک، نوشتن مقالههایی در مورد محصولات، وبسایت و خدمات شرکت و سپس منتشرکردن آن در سایر وبسایت ها است.
توجه! هیچوقت نباید یک مقاله را عینا در جای دیگری کپی کنید.
حتی در صورتی که برخی از پاراگراف ها را تغییر داده و یا جای جملات مقاله خود را نیز جابه جا کنید، باز هم احتمال کپی تشخیص دادن اون محتوا توسط گوگل وجود دارد. مخصوصا اگر اینکار را چندین بار تکرار کنید.
به طور خلاصه، انتشار مجدد مطلب، با انتشار مطلبی جدید کاملا متفاوت است. در صورتی که میخواهید مقالات خود را در سایت های دیگر نیز منتشر کنید و از آنها بک لینک بگیرید، باید مطابق با سلیقه مخاطبان آن وبسایت اقدام به نوشتن مجدد مقاله خود کنید.
بله! بدست آوردن بک لینک با ارزش بسیار سخت است…
فراموش کردن شبکه های اجتماعی
در پروسه لینک سازی، شبکه های اجتماعی را هرگز فراموش نکنید. شبکه های اجتماعی باید حتما جزوی از برنامه لینک سازی شما باشد، حتی اگر دقیقا برنامه مشخصی برای شبکه های اجتماعی خود ندارید، باید این کار رو شروع کنید.
اگر ناگهانی چندین لینک از سایر وبسایت ها کسب کنید، اما در سوشالهای خود هیچگونه لینک سازی ای انجام نداده باشید و هیچ ورودی خاصی از شبکه های اجتماعی نداشته باشید، به احتمال زیاد از دید گوگل اسپم تشخیص داده میشوید.
لذا حتما باید به سرمایه گذاری در شبکه های اجتماعی خود پرداخته، و تعداد فیو و لایک ها و بازنشر مطالب خود را افزایش دهید، فراموش نکنید که Social engage یکی از فاکتورهای بسیار بسیار مهم در بهبود رنک سایت و کسب و کار شما به حساب میاید.
لینک های غیرواقعی و fake
تمام کارهایی که برای لینک سازی انجام میدهید، نباید طبیعی به نظر بیاید! باید واقعا طبیعی باشد. مطمئن شوید که لینکهایی که به سایت شما داده شده است کاملا واقعی و اصطلاحا natural هستند.
لینک سازی باید در هر سایتی وجود داشته باشد، چراکه لینک ها همواره مفید و مهم هستند. لینکها علاوه بر اینکه به کاربران کمک میکنند که راحتتر به مطالبی که به دنبال آن هستند دسترسی داشته باشند، بلکه حتما باید جزوی از برنامه مارکتینگ شما هم باشد، چرا که با اینکار احتمال بیشتر دیده شدن و در نتیجه افزایش نرخ فروش شما بسیار افزایش پیدا میکند.
لذا به هیچ عنوان نباید تنها به فکر گرفتن هرچه بیشتر بک لینک از سایر وبسایت ها باشید، بلکه باید لینک هایی دریافت کنید که ارزش دارند و اعتبار زیادی به سایت شما میبخشند.
نتیجه گیری
لینک ها برای کاربردشان اهمیت دارند. به طور کلی، لینکها باید برای بهبود تجربه کاربری کاربران استفاده شود. لینک ها باید کلیک خور باشند، لذا تمام پروسه لینک سازی شما باید در حول این نکته باشد که چه لینک هایی در چه جاهایی منتشر کنید تا کلیک خور باشند.
در این مطلب به برخی از مهمترین اشتباهات رایج که افراد نه چندان زیادی از آن مطلع هستند پرداختیم، مواردی که رعایت آنها بسیار مهم است و عدم رعایت آنها، ممکن از تغییرات و تاثیرات نه چندان مطلوبی بر روی سایت و کسب و کار شما داشته باشد، با رعایت نکات بالا و بهبود فرایند لینکسازی خود، میتوانید سریعتر از آنچه فکر میکنید در رتبه های بالای گوگل قرار بگیرید، اما باید یک قول دهید! آن هم اینکه هر گونه افراط و تفریط را در سئو کنار بگذارید…
اگر شما هم تجربه ای در زمینه لینک سازی، اثرات مخرب لینک سازی اشتباه و یا راه هایی برای بهبود فرایند لینک سازی دارید حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
راستی!
جهت مطلع شدن از آخرین آموزشها و پستهای ما میتوانید در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها