تا به حال اسم ایمیل مارکتینگ به گوشتان خورده؟
آیا برای افزایش فروش در کسب و کارتان از ایمیل مارکتینگ استفاده کردید؟ آیا نتیجه دلخواه و مطلوبی از آن گرفتید؟
در این مقاله می خواهیم شما را با ایمیل مارکتینگ و اصول درست آن آشنا کنیم. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.
بازاریابی از طریق ایمیل یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که مبتنی بر ارسال ایمیل و توسعه روابط با مشتریان بالفعل و بالقوه است.
هدف ایمیل مارکتینگ جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی است. یک استراتژی موثر بازاریابی از طریق ایمیل، که ارتباط مستقیم با مخاطب را رقم می زند.
یک مزیت بازاریابی از طریق ایمیل این است که ارتباط شما با مخاطب مادام العمر خواهد بود چرا که آدرس ایمیل مانند خط تلفن یک چیز ثابت است و کمتر تغییری در آن رخ میدهد.
آیا ایمیل مارکتینگ از رونق افتاده؟
با همه گیر شدن اینترنت و با همه بحث های ویدئویی، هوش مصنوعی، اینستاگرام، توییتر، واقعیت مجازی و ربات های چت، گاهی اوقات به نظر می رسد که ایمیل امروزه خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد و مانند گذشته کارآمد نیست.
اما اگر فکر می کنید ایمیل از بین رفته، معیارهای واقعی بازاریابی و جذب مخاطب را از دست می دهید، چراکه امروزه ایمیل مارکتینگ مانند گذشته با قدرت همچنان ادامه دارد و احتمالا بهترین استراتژی برای تجارت شماست!
بر اساس دادهها، ایمیل مارکتینگ در کنار افیلیت مارکتینگ، SEO و سوشال مدیا همچنان به عنوان موثرترین کانال ارتباطی بین صاحبان کسب وکار و مخاطبان محسوب می شود.
اما چرا؟ چرا با وجود همه هیاهوی تبلیغاتی بر سر کانال های جدید، فناوری دهههای گذشته، هنوز هم یکی از موثرترین استراتژیهای بازاریابی است؟
دادهها در سال ۲۰۱۷ نشان می دهند که بیشتر افراد از طریق ایمیل به کارهای خود رسیدگی می کنند، تقریبا ۸۵٪ از کاربران بزرگسال اینترنت در ایالات متحده. این اعداد، ۱۵٪ موتورهای جستجو و ۲۲٪ رسانه های اجتماعی را شکست می دهد.
به همین دلیل بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ بیشتر از هر چیزی برای کسب و کارها می تواند مشتری جذب کند اما متاسفانه اکثر مردم نمی دانند چگونه این کار را به درستی انجام دهند.
امروز، شما دقیقاً یاد خواهید گرفت که چگونه ایمیل مارکتینگ را اصولی و از راه درست برای کسب و کار خود از ابتدا شروع کنید.
اما قبل از پرداختن به این موضوع نگاهی می اندازیم به تاریخچه ایمیل مارکتینگ .
داستان ایمیل مارکتینگ
در سال ۱۹۷۱ ری تاملینسون اولین ایمیل را ارسال کرد، مردم معتقد بودند که این پیام فقط حروف ردیف بالای صفحه کلید “qwertyuiop” است.
در سال ۱۹۷۲ لری رابرتز اولین سیستم مدیریت ایمیل را ایجاد کرد. سیستم به افراد این امکان را می داد که پیام ها را لیست، انتخاب، ارسال و پاسخ دهند.
سپس، در سال ۱۹۷۸، اولین ایمیل تبلیغاتی انبوه ارسال شد. گری تورک، مدیر بازاریابی در شرکت تجهیزات دیجیتالی، به طور همزمان برای ۴۰۰ کاربر درArpanet ایمیل ارسال کرد.
او ماشین آلات DEC را تبلیغ کرد و فروش ۱۳ میلیون دلاری را رقم زد. بعد از آن او را پدر اسپم دنیا نامیدند. اما او معتقد است که چون ایمیلهای او به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف ارسال شد، باید او را پدر ایمیل مارکتینگ دانست.
در سال ۱۹۹۸ شرکت مایکروسافت ایمیل خود را توسعه داد و اسم آن را Outlook گذاشت.
در همین سال بود که پلتفرم های ایمیل شخصی مثلHotmail شروع به کار کردند. Hotmail نقطه عطفی در ایمیل مارکتینگ محسوب میشود. چون قبل از آن فقط کارمندان دولتی، شرکتهای بزرگ و دانشجویان یا اساتید دانشگاه ایمیل داشتند و از آن استفاده می کردند. اما با شروع بکار کردن Hotmail، شرکت ها و برند ها به ایمیل مارکتینگ رو آوردند و هزینههای بازاریابی مستقیم و تلفنی به طور چشم گیری کاهش پیدا کرد.
مشکل بزرگی که در این دوره به وجود آمد این بود که، روز به روز تعداد ایمیلهای اسپم و ناخواسته ای که از طرف شرکتها و برندها ارسال می شد در حال افزایش بود و هیچ راه حلی برای این مشکل وجود نداشت.
در سال ۲۰۰۳ قانون CAN-SPAM وضع شد. طبق این قانون همه ی ایمیلهای بازاریابی باید شامل جزئیات فرستنده باشند و امکان انصراف کاربر از دریافت ایمیل را نیز داشته باشند.
پس بازاریابها تنها زمانی می توانند ایمیل ارسال کنند که خود کاربر خواسته باشد.
از سال ۲۰۱۰ به بعد ایمیل مارکتینگ وارد مرحله جدیدی شد. قانون CAN-SPAM، بررسی محتوای ایمیلها، ارزان بودن ایمیل مارکتینگ به نسبت روشهای دیگر، همه گیر شدن گوشیهای هوشمند و روی آوردن کابران به شبکههای اجتماعی و ایمیل، شرایط را برای ایمیل مارکتینگ تغییر داد.
از سال ۲۰۱۳ کم کم صاحبان کسب و کار متوجه شدند که چگونه باید به طور حرفهای از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند.
حال که فهمیدیم ایمیل مارکتینگ از کجا و چطور شروع شده، می خواهیم یاد بگیریم که چگونه به صورت کاملا اصولی برای مخاطبان هدف خود، ایمیل ارسال کنیم.
شما در Inbox مخاطب، یک مهمان هستید!
امروزه هر کجا را که نگاه می کنید بنرها، بیلبورد ها و تبلیغات محصولات و کسب و کارها به چشم می خورد. شاید فکر کنید که ایمیل شما برای مخاطب خاص باشد اما به احتمال زیاد ایمیل شما هم مانند دیگر ایمیلهای تبلیغاتی است. برای همین مهم است که به یاد داشته باشید کجا هستید و رفتار خوبی داشته باشید.
ورود به inbox ایمیل شخصی کسی، مانند این است که برای شام به خانه او دعوت شدید. اگر آنها از شما بخواهند که کفش خود را دربیاورید، با احترام اینکار را میکنید.
ایمیل مارکتینگ نیز همین است، بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که بهترین رفتار را از خود نشان دهید تا در ذهن مخاطب ماندگار شوید. پس شما در Inbox آنها یک مهمان هستید.
مرحله اول: اجازه بگیرید.
ابتدا باید یک لیست بزرگ از ایمیلهای مخاطبان هدف خود درست کنیم، اما همیشه به یاد داشته باشید که هیچ کمپین ایمیلی در شروع کار بدون اجازه ساخته نشده است.
روش های زیادی برای این کار وجود دارد. برخی افراد ترجیح می دهند چیزی را به صورت رایگان هدیه دهند، در حالی که برخی دیگر فقط یک خبرنامه یا به روزرسانی محصول ارائه می دهند. این موضوع بستگی به خود شما و محصولاتی که ارائه میدهید دارد.
اعتبار خود و کسب و کارتان را به مخاطب اثبات کنید و اعتماد آنها را جلب نمایید. توضیح دهید که ایمیل ها برای چیست و افراد علاقه مند به دریافت ایمیل ها را پیدا کنید.
یک پیغام ساده مثل “ایمیل خود را برای به روزرسانی وارد کنید” ،توجه مخاطبان را به خود جلب نمی کند. در عوض، می توانید با یک محتوای جذاب یا ارائه خدمات متفاوت و متنوع مخاطبان بیشتری را جذب کنید.
برخی از روشهای متداول برای جذب افراد عبارتند از:
- دانلودهای رایگان
- مقاله سفید یا کتاب الکترونیکی رایگان
- لیستها را به روز کنید ، مانند نسخههای جدید و به روزرسانیهای محصول
در کل، هر چیزی که به مخاطبان شما انگیزه می دهد ، آن را واضح و فریبنده بیان کنید و از تبلیغ آن نترسید.
مرحله دوم: محتوای عالی
بازاریابی از طریق ایمیل کاملاً مربوط به انتظارات است و تنها به شما بستگی دارد. اگر فراخوان شما برای اقدام، قوی و پیگیری شما مداوم و همیشگی است، پس می توانید انتظار یک نتیجه خوب و مطلوب را داشته باشید.
اما اگر می خواهید به جای ارسال مرتب ایمیل به مخاطبان هدف، هر چند هفته یک ایمیل ارسال کنید ، از همین الان به شما اخطار می دهم که خود را برای شکست آماده کنید.
به همین دلیل اولین ایمیل و تلاشهای شما برای موفقیت، در زمینه ایمیل مارکتینگ بسیار مهم است.
ایمیل اولیه باید شامل معرفی خود، خدمات و جزئیات کارهایی که قصد دارید با آدرس ایمیل جدید خود انجام دهید، باشد و برای مخاطبان هدف ارسال شود.
چه زمانی محصولی را بازاریابی کنیم؟
شما فقط برای سرگرمی ایمیل مارکتینگ انجام نمی دهید – برای ارتباط مستقیم با مشتری و جلب نظر مشتری و خرید و فروش اینکار را می کنید.
اما انتقال از یک لیست ایمیل که، هزاران سرویس رایگان را به مخاطب ارائه می دهد به لیستی که محصولی را برای فروش در اختیار مخاطب قرار می دهد ، می تواند یک مشکل ایجاد کند.
اگر عادت به فروش دارید ، سعی کنید خود را جای مخاطب قرار دهید. از خودتان بپرسید که آیا ایمیل شما با انتظاراتی که به عنوان مخاطب دارید سازگار است یا خیر. دراین صورت می توانید مشتری را درک کنید که به چه چیزی علاقه دارد، و پیشنهادات مشابه ی را برای آنها ارسال کنید.
کسانی که پیشنهادات کور می فرستند، منظور از پیشنهادات کور این است که به علاقه و سلیقه مخاطبان احترام نمی گذارند و آنها را در نظر نمی گیرند، به احتمال زیاد مخاطبان خود را در مدت زمان کوتاهی از دست می دهند و با شکست مواجه می شوند.
هر کسب و کاری نیازهای متفاوتی دارد و هیچ قانون و اصولی درمورد اینکه هر چند وقت یکبار می توانید محتوای خود را ارائه دهید یا تهیه کنید وجود ندارد. ارسال ایمیل به شما، مخاطبان و کسب و کارتان بستگی دارد.
مرحله سوم: تجزیه و تحلیل و تقسیم بندی
تا اینجا اصول یک ایمیل بازاریابی ایمیلی را بررسی کردیم و یاد گرفتیم، این مرحله درباره ی تجزیه و تحلیل قسمتهای مختلف یک ایمیل و بدست آوردن نتایج بهتر است.
۳ مورد که در تجزیه و تحلیل ایمیل مارکتینگ از اهمیت خاصی برخوردار است عبارتند از:
- نرخ بازکردن ایمیل ( open rate)
- نرخ کلیک (click-through rate)
- لغو اشتراک (unsubscribes)
اول ، نرخ باز کردن، توضیح می دهد که چند نفر ایمیل شما را باز می کنند. این بر اساس یک پیکسل ردیابی نامرئی است که وقتی شخصی روی پیام شما کلیک می کند بارگیری می شود.
وقتی نرخ های بازشدن ایمیل را بررسی می کنید ، معمولاً به شما می گوید که چقدر با مخاطبان خود رابطه برقرارکردید. در حالت ایده آل ، مردم از خواندن ایمیل های شما و باز کردن آنها به سرعت هیجان زده می شوند.
در مرحله بعدی ، میزان کلیک یا CTR شما نشان می دهد که چند نفر در ایمیل شما روی لینک کلیک کرده اند (اگر در ایمیل شما لینکی باشد).
اگر CTR شما کم است ، به این معنی است که پیام شما به اندازه کافی هدفمند نیست. در این حالت ،شما باید روی بهبود محتوا ایمیلها وقت بیشتری بگذارید.
نرخ اشتراک به شما می گوید که چند نفر روی دکمه “لغو اشتراک” در پایین ایمیل شما کلیک کرده اند. اگر نرخ لغو اشتراک زیاد است ،پس شما محتوای خوب و جذابی برای مخاطب خود آماده نکردید.
در اصل شما یک غربال ساخته اید که افرادی که در آن ثبت نام می کنند، سرانجام آنجا را ترک می کنند. اگر چنین اتفاقی برای شما می افتد، سعی کنید زمان ترک افراد را بررسی کنید و بر اساس آن اقدام کنید.
اگر آنها بعد از ایمیل پاسخ خودکار خاصی اشتراک خود را لغو می کنند ، دوباره روی آن ایمیل کار کنید تا نتیجه مطلوبی بگیرید. اگر آنها پس از پیامهای بازاریابی اشتراک را لغو می کنند، پس دوباره روی پیشنهادات خود کار کنید.
تجزیه و تحلیل ایمیل از این نظر بسیار مهم است که اگر توجه کنید ، سرنخ هایی راجع به کار اشتباهی که انجام می دهید به شما نشان می دهند.
مهم ترین مسئله در این قسمت توجه کردن است، چراکه با توجه کردن به ری اکشن مخاطبان خود می توانید اشتباه خود را پیدا و اصلاح کنید.
“توجه” کلید موفقیت شما در این مرحله است.
تقسیم بندی لیست ایمیل
چگونه لیست خود را تقسیم کنیم؟
منظورمان از تقسیم بندی لیست چیست؟
یعنی لیست ایمیلهای مخاطبان خود را به گروههای هدفمند تقسیم کنیم.
به عنوان مثال ، موارد زیر روشهایی برای تقسیم بندی یک لیست است که می توانید از آن به عنوان نمونه استفاده کنید:
- لیست مشتری (در مقایسه با افرادی که خرید نکرده اند)
- مشترکین خبرنامه
- لیست ایمیل روزانه (در مقایسه با هفتگی ، ماهانه و غیره)
این تقسیم بندی لیست ایمیلها، به شما کمک می کند که ارتباطات هدفمندتری با مخاطبان خود داشته باشید.
لیست شما چقدر ارزش دارد؟
لیست ایمیل شما یکی از با ارزش ترین منابع است، و اگر یاد بگیرید چگونه درست از آن بهترین استفاده را کنید ، هزینه انجام این کار، خود به خود پرداخته می شود.
با گذشت زمان ، می توانید بررسی کنید افرادی که در لیست شما هستند ،به طور متوسط چه مقدار پول خرج می کنند. این اعداد و ارقام ارزش لیست شما را نشان می دهد.
نکاتی که باید برای یک بازاریابی موفق، بدانید!
اگر از ایمیل مارکتینگ چشم پوشی کرده اید ، زمان آن رسیده است که استراتژی خود را دوباره ارزیابی کنید و تجدیدنظری داشته باشید.
ابتدا یادتان باشد که در صندوق ورودی مشترکان خود مهمان هستید. ایمیل های شما فقط با یک کلیک برای لغو اشتراک فاصله دارند، تا مخاطب خود را برای همیشه از دست بدهند.
برای ارسال ایمیل در ابتدا، از مخاطبان خود اجازه بگیرید در واقع با این کار به آنها احترام می گذارید.
شما باید به قول هایی که به مشتریان می دهید عمل کنید، تا مشتریان خود را ازدست ندهید. آن چیزی که مشتریان درخواست کرده اند و مطابق سلیقه و میل آنهاست را به افراد ارائه دهید.
هیچ فرمولی برای این کار وجود ندارد. همه چیز در مورد بهترین عملکرد برای شما و کسب و کارتان است.
و سرانجام ، پس از تسلط بر اصول اولیه ، می توانید به تقسیم بندی و تجزیه و تحلیل بروید. شروع به ارسال انواع ایمیل به گروه های مختلف افراد کنید و همیشه در حال پیشرفت باشید.
چندکلام با چ یاب
در این مطلب به بررسی مفهوم دقیق ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی پرداختیم، داستان شکل گیری آن را بررسی کردیم و سپس به سراغ نکات مهمی در مورد آن رفتیم.
امیدواریم که این مقاله مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار بگیرد و مثل همیشه منتظر پیشنهادات و نظرات شما همراهان هستیم.
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
منابع:
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها