سالهای سال سینماها در سرتاسر ایران و جهان فعال بودند؛ همه میدانستیم تعداد مخاطبان سینماها رو به کاهش است و این وضع ناراحت کننده بود. یک روز ناغافل، ویروس کرونا از راه رسید و طولی نکشید که تمام سینماها را تعطیل کرد. دیگر شغل کارکنان سینما، به خطر افتاده بود و نمیشد کاری کرد.
حالا فرض کنید یک شغل و مهارت را انتخاب کردهاید، تخصص لازم را به دست آوردهاید و شروع به کسب درآمد میکنید و ناغافل پس از مدتی شغل شما فرسوده میشود و از دور مشاغل فعال، خارج میشود.
انتخاب یک شغل و حرکت در مسیر آن، به خودی خود کار دشواریست اما اینکه تلاش کنید و پس از سالها تجربه، تلاشتان بی ثمر بماند، بسیار بسیار سختتر است.
تمام این موارد را گفتم که به اینجا برسم. قصد دارم طی این مقاله در مورد آینده تولید محتوا و بازارکار آن در ایران و جهان صحبت کنم. آیا تولید محتوا ۱۰ سال دیگر همچنان متقاضی دارد؟
تولید محتوا با این عنوان، شغلی نسبتا جدید است اما پیشینهی تاریخی خوبی دارد. اگر تصمیم دارید تولید کننده محتوا شوید و یا همین الان در این شغل، فعالیت میکنید حتما تا انتهای مطلب همراه من باشید…
بازار کار فعلی تولید محتوا
در این بخش از مقاله میخواهم با شما در مورد بازارکار تولید محتوا به خصوص در ایران صحبت کنم. اگر شرایط تا ۱۰ سال آینده، به همین شکل باقی بماند آیا تولید محتوا خواهان دارد؟
برای جواب دادن به این سوال باید بازارکار فعلی تولید محتوا را اول از هرچیز، بررسی کنیم. در ادامه برداشتی از مقاله “بازارکار تولید محتوا چطور است؟” را برای شما بازگو میکنم، البته توصیه میکنم حتما نسخه کامل مقاله را مطالعه کنید تا با اطلاعات بیشتر و کاملتری در این راه قدم بردارید.
ابتدا باید بدانید که روشهای مختلف و متفاوتی برای کار کردن به عنوان تولید کننده محتوا، در اختیار شماست. روشهایی همچون کار تمام وقت، پاره وقت و حتی پروژهای یا فریلنسینگ.
کافیست در اینترنت چرخی بزنید و آگهیهای مربوط به استخدام تولید محتوا را ببینید. شما به عنوان یک تولید کننده محتوا میتوانید در زمان کوتاهی کار پیدا کنید و به درآمد نسبتا خوبی هم برسید. فقط باید در این زمینه به قدر کافی تلاش کنید و تجربیات خوبی به دست آورید.
برای کار تولید محتوا به مدرک خاصی نیاز ندارید و میتوانید بر اساس علایق خودتان، در حوزههای مختلف فعالیت کنید.
طبق آمار و ارقام ۷۰ درصد از کسب و کارها بر بازاریابی محتوا سرمایهگذاری کردهاند که این رقم، رقم بالاییست و نشان از اهمیت تولید محتوا و جایگاه آن در کسب و کار دارد. اما اگر همچنان نمیدانید دلایل اهمیت تولید محتوا چه مواردی هستند، مقاله چرا باید تولیدکننده محتوا شویم؟ را به شما پیشنهاد میکنم.
آینده کار تولید محتوا به چه شکل است؟
هدف اصلی من از نگارش این مقاله، همین موضوع است. در ادامه موارد تاثیرگذار در آینده تولید محتوا را با هم بررسی خواهیم کرد و به نوعی پیشبینی میکنیم!
تولید محتوا امروزه به شکلهای مختلفی در حال انجام است. با فراگیری شبکههای اجتماعی و به خصوص اینستاگرام، تولید محتوا بیشتر به شکل و شمایل عکس و ویدیو تمایل پیدا کرد.
امروزه شاهد تصاویر، ویدیوها و اینفوگرافیکهای متنوعی هستیم که البته توجه ما را به خوبی جلب میکنند. اما همچنان تولید محتوای متنی فعال است و طرفداران بسیاری هم دارد.
دوستی میگفت: اصل محتوا، تولید محتوای متنی است. منظور او این بود که حتی وقتی تصویری به عنوان یک محتوا ارائه میشود، یک متن و یک نگرش در پشت آن مخفی شده است.
من هم با این نظر کاملا موافقم. تا نگرش و ذهنیتی وجود نداشته باشد، هیچ محتوایی خلق نمیشود. پس این مسئله نشان میدهد که حداقل طی چند سال آینده، تولید محتوا به همین صورت ادامه خواهد داشت و بازار کار آن روزبهروز جذابتر خواهد شد.
در ادامه چند مورد که بر آینده کار تولید محتوا اثرگذار هستند را بررسی میکنم. همچنان با من باشید…
حوصله کاربر چه تاثیری در آینده کاری ما دارد؟
گفته میشود کاربران طی سالهای اخیر، کم حوصله شدهاند و حوصله خواندن متنهای طولانی را ندارند. اما آمارها نشان میدهد که محتواهای برتر از نظر گوگل (گوگل به نظر کاربران اهمیت میدهد.)، آنهایی هستند که طولانیتر و کاملتر تولید شدهاند. البته نه بیش از حد طولانی!
پس حوصله کاربر کم نشده، فقط باید آنقدر جذاب بنویسیم که کاربر تا انتها مقاله ما را بخواند. البته کاربران در فضای وب و اینترنت بیشتر مطالب را اسکن میکنند و کامل کلمه به کلمه نمیخوانند. این موضوع نشان میدهد که باید از جملات خلاصهتر و کوتاهتری استفاده کنیم.
تکنولوژی چه تاثیری بر آینده کار تولید محتوا خواهد داشت؟
تکنولوژی در حال رشد است و پیشرفت آن چشمگیر بوده و خواهد بود! ما نمیدانیم تا ۱۰ سال آینده چه تکنولوژیهای جدیدی وارد بازار میشود؛ اما میدانیم تکنولوژیها هم به تولید محتوا نیاز دارند.
مثلا فرض کنید تا چند سال دیگر، هدست واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده همهگیر شود. قطعا در آن زمان با دسته جدیدی از محتواها روبرو خواهیم شد که چالش جذابی خواهد بود!
بهرحال با رشد جامعه و ایجاد تکنولوژیهای جدید، نیاز به آموزش و یادگیری نیز بیشتر میشود. پس میتوان به تولید محتوا آن هم از نوع آموزشی و آگاهیدهنده، به عنوان یک شغل دائمی و با دوام بالا نگاه کرد.
نقش گوگل در آینده تولید محتوا
گوگل به نوعی در میان میلیونها محتوا، داوری میکند و محتواها را بر اساس عملکردشان، رتبهبندی میکند.
همیشه گفتهاند که اول برای مخاطب بنویسید، بعد برای گوگل و سایر موتورهای جستجو. این جمله کاملا درست است. گوگل دائما در تلاش است تا با استفاده آپدیتهای جدید و الگوریتمهای قویتر، محتواها را بهتر شناسایی و بررسی کند.
از نظر گوگل رفتار کاربر در مواجهه با محتوا خیلی مهم است؛ اینکه یک محتوا چقدر به زبان کاربر نزدیک باشد و کاربر با آن ارتباط برقرار کند، از جمله این موارد است.
پس گوگل نقش مهمی در تولید محتوا دارد. زیرا همانطور که گفتم گوگل هوشمندانهتر عمل میکند و همین موضوع باعث میشود محتواهای کاربرپسند بیشتری تولید و توزیع شوند. و البته کار یک تولید کننده محتوای خوب همین است!
در کتاب زیر، بیشتر با الگوریتمهای گوگل آشنا میشوید.
-
کتاب ۱۰۲ نکته طلایی سئو ۲۰۲۰۰ تومان
نوع محتوا هم موثر است؟
محتوای متنی همیشه طرفداران خود را داشته و دارد. با توجه به رشد شبکههایی همچون اینستاگرام و یوتیوب، انتظار میرود محتوای ویدیویی با استقبال خوبی مواجه شود که البته الان هم همینطور است.
موشن گرافیک از آن دسته ویدیوهاییست که در عین جذابیت، پیام شما را به خوبی منتقل میکند و البته طرفداران زیادی هم دارد.
بیشتر بدانید: موشن گرافیک چیست؟
پادکستها نیز از جمله انواع محتوا هستند که خیلی هم طرفدار دارند.
نمیتوان یک نوع محتوا را برتر دانست و یا قدرتمند شدن یک محتوا را ضعیف شدن نوع دیگر درنظر گرفت. انواع محتوا در کنار یکدیگر رشد میکنند و هرکدام اهمیت و استفاده خاص خود را دارند.
بنابراین بهتر است بر جنبههای مختلف تولید محتوا تمرکز کنید و در کنار یادگیری تولید محتوای متنی، تولید محتوای ویدیویی و یا تصویری را هم یاد بگیرید.
مقاله ابزارهای ساخت محتوای تصویری، تا حدی میتواند به شما در این مسیر کمک کند.
چندکلام با چ یاب
در این مقاله سعی کردم در ابتدا بازار کار تولید محتوا را بررسی کنم و سپس آینده کار تولید محتوا را از جنبهها و دیدگاههای مختف شرح دهم.
با توجه به موارد گفته شده، به نظر میرسد تولید محتوا فعلاها به عنوان یک شغل پرطرفدار در ایران و جهان باقی بماند و با توجه به رشد تکنولوژی، رشد داشته باشد. هر شغلی که بتواند با مسیر و جریان زندگی و جامعه خودش را تطبیق بدهد، پیروز میدان خواهد بود. ظاهرا تولید محتوا از این نوع شغلهاست! امیدوارم که اینطور باشد….
بهرحال متشکرم که تا اینجا همراه من بودید، حتما نظرات خودتان را در مورد این مقاله و این موضوع، در قسمت نظرات بنویسید.
همچنین منتظر انتقادات سازنده و پیشنهادهای جذابتان هستیم…
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها