معرفی یک شغل ایده‌آل؛ کپی رایتینگ چیست ؟

کپی رایتینگ چیست
دوره جامع یادگیری پایتون

فکر کنید به عنوان یک فریلنسر مشغول کار کپی رایتینگ هستید. شما می‌توانید دائما به سفر بروید، در میانه‌ی روز چرت بزنید و در خانه کار کنید! رویایی است؟ با ما همراه باشید تا بدانید کپی رایتینگ چیست و کپی به چه معناست…

کپی رایت با طرز نوشتاری copyright به معنای حق انتشار است و از حق و حقوق تولیدکنندگان و منتشرکنندگان دفاع می‌کند اما در این مطلب منظور ما copywrite است.

کپی رایتینگ چیست ؟ (Copywriting)

کپی رایتینگ فرایند نوشتن تبلیغات برای جذب مخاطب است. در واقع شخص کپی رایتر وظیفه‌ی بازاریابی و جذب مخاطب را برعهده دارد. متن‌های تبلیغاتی که بر روی مجلات، بروشورها، سایت‌ها و بسیاری موارد دیگر مشاهده می‌کنید همگی ساخته‌ی ذهن کپی رایترها هستند.

به متنی که کپی رایترها می‌نویسند Copy گفته می‌شود و این کپی‌ها جزء جدانشدنی صنعت در سرتاسر دنیا هستند.

برخلاف اخبار و سایر متون نوشتاری، کپی رایتنگ وظیفه دارد خواننده را جذب و وادار به عمل کند. شاید بگویید چه عملی؟ این عمل یا همان اکشن بسته به نیاز و هدف شماست. به عنوان مثال کلیک کردن بر روی یک لینک، دانلود کردن یک محصول، ثبت نام در سایت و … هرکدام می‌تواند یک اکشن محسوب شود.

3 دلیل عمده که ممکن است شما را بیشتر به سمت کپی رایتینگ سوق دهد، این‌ها هستند:

  1. برای مشغول شدن به کار کپی رایتینگ، نیازی به تحصیلات آکادمیک ندارید.
  2. یک راه فوق‌العاده برای کسب درآمد آن‌هم در خانه است.
  3. می‌توانید سریع اینکار را راه‌اندازی کنید و به سرمایه‌ی زیادی نیاز ندارید.

کپی رایتر ها درآمد نسبتا خوبی دارند و اگر در این کار حرفه‌ای شوید، حتما به درآمد خوبی دست پیداخواهیدکرد.

آیا شما هم می‌توانید کپی رایتر شوید؟

الان به خوبی میدانید که کپی رایتینگ چیست . خوشبختانه خوبی شغل کپی رایتینگ این است که نیازمند وسایل خاصی نیستید. کافیست یک کامپیوتر و اینترنت داشته باشید. باقی مهارت‌ها را می‌توانید کسب کنید.

اگر می‌توانید برای دوستتان نامه بنویسید، پس صلاحیت یادگیری کپی رایتینگ را دارید!

برای این شغل لازم نیست که در محدوده‌ی سنی خاصی باشید. هستند کسانی که هنوز 18 ساله نشده‌اند و در کپی رایتینگ حرفی برای گفتن دارد. همچنین از آن طرف هستند کسانی که بازنشسته شده‌اند و اکنون به عنوان کپی رایتر فعالیت می‌کنند. پس سن شما در این مورد اهمیتی ندارد.

درآمد شغل کپی رایتینگ چقدر است؟

مانند سایر شغل‌ها درآمد کپی رایتر نیز بسته به تلاش، تجربه و هوش بازاریابی شخص است. همین دلیل باعث شده است که درآمد کپی رایترها بسیار با هم تفاوت داشته باشد. برخی ماهانه چند ده میلیون تومان درآمد دارند و برخی دیگر شاید ماهی 1 میلیون تومان! درآمد شما به میزان مطالعه و مهارت‌هایتان بستگی دارد.

برای اینکه به یک کپی رایتر با درآمد خوب تبدیل شوید حتما باید قدرت نویسندگی و بازاریابی خود را پرورش دهید. در ادامه به بررسی مهارت‌های یک کپی رایتر می‌پردازیم. تا انتها با ما باشید…

کپی رایتینگ چیست

مهارت‌های مورد نیاز یک کپی رایتر چه هستند؟

در درجه‌ی اول خوب بنویسید.

برای کپی رایتر شدن باید بلد باشید خوب بنویسید. برای خوب نوشتن باید مطالعه‌ی زیادی داشته باشید، دستور زبان را بشناسید، دایره‌ی لغات خود را قوی‌تر کنید و حتما حتما تمرین کنید و بنویسید. لازم نیست نویسنده شوید فقط کافیست یاد بگیرید درست بنویسید.

کنجکاو و ماجراجو باشید.

یک کپی رایتر باید دائما کنجکاو و ماجراجو باشد. نباید به راحتی حقایق را قبول کنید، دائما در مورد موضوعات مختلف جستجو کنید، راه حل جدید بیابید و به دنبال یادگیری بیشتر باشید.

ممکن است گاهی اوقات در مورد موضوعی اصلا سوال نپرسید و کنجکاوی به خرج ندهید. عادت کنید در مورد هر موضوعی پیش از هرچیز این سه سوال را از خودتان بپرسید. چه کسی؟ چی؟ کِی؟ کجا؟ چرا؟ و چطور؟ . این 6 سوال حتما حس ماجراجویی را در شما بیدار می‌کنند.

یک جستجوگر حرفه‌ای شوید.

به عنوان یک کپی رایتر باید برای آشنایی با یک موضوع منابع مختلف را زیر‌ و رو کنید. معمولا اینترنت و وب یک منبع مطالعاتی است اما در صورت لزوم باید به سراغ روزنامه‌ها و حتی مجلات چاپی بروید.

در این شغل لازم است مهارت جستجوکردن را به خوبی بلد باشید. همچنین سایت‌های قابل اطمینان را پیدا کنید و به هر منبعی اعتماد نکنیدو حتما چندین منبع مختلف را مورد مطالعه و جستجو قرار دهید.

نمی‌دانید مهارت‌های خوب جستجو کردن کدامند؟ pdf زیر را کاملا رایگان دانلود کنید و همین حالا یاد بگیرید:

توانایی خلق

یکی از مهارت‌های مهم این است که باید دائما در حال خلق و ایجاد باشید. ممکن است محصولی که می‌خواهید معرفی کنید، سالهاست در بازار وجود دارد. اما شما باید آن را به شکلی جدید معرفی کنید.

سعی کنید هنگام معرفی محصول خود، بر نقطه ضعف سایر محصولات و نقطه قوت خود تاکید کنید. طبیعی است که گاهی اوقات با کمبود انگیزه و ایده روبرو شوید؛ مقاله Lifehack پر از ایده‌های خلاقانه و جذاب است که می‌تواند به شما کمک کنید.

درک و بهبود تجربه کاربر یا همان UX

بهترین کپی رایترها کسانی هستند که نگران سئو و عنوان نیستند، بلکه به تجربه کاربر اهمیت می‌دهند.

Neil Patel

بله این جمله از Neil Patel معروف، کاملا درست است. در حقیقت شما باید به کاربر توجه کنید نه به موتورهای جستجو. موارد زیر را حتما رعایت کنید:

  • از عباراتی استفاده کنید که تمرکزشان بر نیاز کاربر است نه موتور جستجو.
  • تیترهایی بنویسید که کاربر به دنبال آنهاست.
  • محتوا را با نیاز و گنجایش کاربر تنظیم کنید.

احساسات مخاطب را برانگیزید.

برای نوشتن تبلیغی که بفروشد، لازم است دقیقا در لحظه‌ای که مخاطب درگیر احساسات است، پیشنهاد خود را مطرح کنید. این احساسات می‌توانند غم، شادی، شکست، ترس، ایمان و … باشند.

از حس و قدرت همدلی استفاده کنید. احساسات مخاطب را در جهت خرید محصول خود درگیر کنید و سپس پیشنهاد عمل یا اکشن را به او بدهید. در اینجا پیشنهاد عمل همان خرید محصول است.

بنر کپی رایتر

از کجا شروع کنم؟

برای شروع یادگیری سعی کنید ابتدا تا حدی با تولید محتوا آشنا شوید و مهارت‌های نویسندگی خود را بهبود بخشید. لینک‌های زیر می‌توانند به شما در این مسیر کمک کنند:

چندکلام با چ یاب:

خب به انتهای این مقاله رسیدیم. امیدوارم که از مطالعه‌ی این مطلب استفاده برده باشید. حال که میدانید کپی رایتینگ چیست و چه مهارت هایی لازم دارد آیا همچنان می‌خواهید در مورد کپی رایتینگ بیشتربدانید و به سمت این شغل بروید؟

کافیست آموزش و توضیح هر موضوعی که مدنظرتان است را از ما بخواهید.
0
میدونید که برای ما مهم هستید! اینجا بنویسید...x

همچنین بی صبرانه منتظر خواندن نظرات، انتقادات و سخنان دلنشین شما هستیم. از اینکه همراه ما بودید بسیار سپاسگزاریم.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

با کمک از :


سوالات متداول

کپی رایتینگ فرایند نوشتن تبلیغات برای جذب مخاطب است. در واقع شخص کپی رایتر وظیفه‌ی بازاریابی و جذب مخاطب را برعهده دارد. متن‌های تبلیغاتی که بر روی مجلات، بروشورها، سایت‌ها و بسیاری موارد دیگر مشاهده می‌کنید همگی ساخته‌ی ذهن کپی رایترها هستند.

مانند سایر شغل‌ها درآمد کپی رایتر نیز بسته به تلاش، تجربه و هوش بازاریابی شخص است. همین دلیل باعث شده است که درآمد کپی رایترها بسیار با هم تفاوت داشته باشد. برخی ماهانه چند ده میلیون تومان درآمد دارند و برخی دیگر شاید ماهی 1 میلیون تومان!

  • در درجه‌ی اول خوب بنویسید.
  • کنجکاو و ماجراجو باشید.
  • یک جستجوگر حرفه‌ای شوید.
  • توانایی خلق
  • درک و بهبود تجربه کاربر یا همان UX
  • احساسات مخاطب را برانگیزید.
اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
0
حتما برامون کامنت بزارید! مشتاقانه منتظرتونیم ...x