تا به حال دقت کرده اید وقتی که وارد مغازه ای میشوید، فروشنده در لحظه ی اول چطور گرم و صمیمی به استقبال شما میآید و در خریدتان به شما کمک میکند ؟ ماهم معمولا تمایل بیشتری به خرید از این افراد خوش رو داریم، این طور نیست؟
برخورد اولیه جزو مهم ترین پارامتر های زندگی در هر زمینهای است. در خرید کردن، هنگام یک ملاقات، خواندن یک مقاله و از همه مهمتر، تولید محتوا!
- . طبق آمار٪ ۱۰ افرادی که مقالهی شما را میبینند ، هرگزادامهی محتوا را نمیخوانند.
مخاطب را به خواندن محتوا تشویق کنید.
یکی از مهم ترین مسایل در تولید محتوا ، نوشتن یک مقدمه تاثیرگذار و البته جذاب است که کاربر را مجاب به خواندن ادامهی محتوا کند. در این مقاله ما به شما کمک میکنیم، مفهوم مقدمه را بهتر درک کرده و یک مقدمه ی عالی برای موضوعی که میخواهید، بنویسید.
۱۰ راه ساده برای نوشتن مقدمه ای جذاب
برای نوشتن مقالهای جذاب، نیاز است که در همان ابتدا ، نکاتی را رعایت کنید، در ادامه ابتدا روشهای مختلف برای تولید یک مقدمه تاثیرگذار را تیتروار ارائه میکنیم و بعد از آن، به معرفی تک تک روشهای گفته شده میپردازیم… تا انتها همراه ما باشید.
اولین جملهی خود را کوتاه بنویسید.
مردم جملات کوتاه را بیشتر دوست دارند چراکه آنها را به مراتب راحتتر درک میکنند. در جملات کوتاه میتوان مقدار دیوانه کنندهای از اطلاعات مفید را به کاربران و بازدیدکنندگان محتوا منتقل کرد.
برخی نویسندگان آنقدر این موضوع مقدمه نویسی را سخت میگیرند که اغلب جملاتی بلند، پیچیده و سخت مینویسند. مخاطبِ شما دوست ندارد زمان و تلاش زیادی برای خواندن و درک محتوایی که شما نوشتهاید صرف کند. مخصوصا در بحث مقدمه، ساده و کوتاه نویسی اهمیت بسیار بیشتری دارد، چرا که دقیقا نقطه شروع، برای جذب مخاطبمان است.
غیرمعمولی باشید!
برخلاف جهت رودخانه شنا کردن، خیلی وقت ها یک مقدمه تاثیرگذار برای رشد شماست!
مثلا اگر همه از محصولی تعریف و تمجید کرده اند، شما در مورد مضرات و نقاط ضعف آن بنویسید یا مثلا عنوانی بدین شکل بنویسید :
” 10 چیزی که نباید درمورد محتوا بدانید.”
این کار کنجکاوی مخاطب را تحریک کرده، باعث میشود ادامه ی محتوا را بخواند. راجع به موضوعی که کمتر کسی در مورد آن مقاله ای منتشر کرده، محتوا تولید کنید و سعی کنید همواره موضوعات جدید، بروز و اصطلاحا داغ را برای تولید محتوا، هدف قرار دهید.
تکراری بودن محتوا احتمال خواندن آن را بسیار کم میکند…
در مقدمه نیز همینطور است. باید با جملات خود مانند قلاب ماهیگیری خواننده را در دام بیندازید و توجه وی را به مقاله خود جذب کنید. اگر مقدمه خود را آنقدر عجیب بنویسیم که فرد را به خواندنِ ادامه ، کنجکاو کند، باعث میشود تعداد دنبال کننده های بیشتر و در نتیجه تعداد مشتریان بیشتری داشته باشیم.
به هیچوجه عنوان را تکرار نکنید!
همواره فرض کنید مخاطب قبلا عنوان را خوانده است .درعوض از فرصت خود برای زمینه سازی در مورد موضوع مقاله، استفاده نمایید و تا جایی که امکان دارد، در مقدمه محتوای خود، توضیحات کامل و جامع و البته، هیجان انگیز به کاربر بدهید.
فراموش نکنید که این مقدمه محتوای ماست که مشخص میکند عیار محتوای ما دقیقا چقدر است، پس با دقت تمام یک مقدمه تاثیرگذار بنویسید …
زیاده گویی ممنوع!
مخاطب را در قبرستانی از کلمات دفن نکنید! همواره باید به این نکته که انسان ها بسیار کم حوصله هستند دقت کنید و در تولید محتوای خود، رعایت حوصله همه کاربران را مد نظر قرار دهید! اطلاعاتی که میخواهند را باید سریع تر در اختیارشان قرار دهیم و از اضافه گویی، زیاده گویی و … به شدت پرهیز کنیم.
پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد، از پرداختن به موضوعاتی که میدانید اضافی است و نیاز مخاطب را برطرف نمیکند، بپرهیزید.
حداقل یک مرتبه از کلمه ی ” شما ” استفاده کنید.
کلمه ی ” شما ” کلمهای قدرتمند است که با ذهن مخاطب شما به شدت بازی میکند. مثل همین الان که گفتیم ” شما”!
این کلمه باعث میشود مخاطب حس کند شما مقاله را برای او نوشته اید و تاثیر بسزایی در درک و فهم بهتر و همچنین وفادارسازی مخاطبین دارد.
به طور کلی، هرچقدر راحتتر و عادی تر با کاربران خود صحبت کنید، میتوانید انتظار داشته باشید که کاربران شما هم با شما راحت تر ارتباط برقرار کنند.
مخاطب را اذیت نکنید!
مقدمهی محتوای شما باید به این سوال پاسخ دهد که محتوا راجع به چیست و چه کاربردی برای وی دارد ؟ خواننده در این لحظه تصمیم میگیرد که اصلا میخواهد بقیه مطلب را بخواند یا خیر.
از نوشتن جملاتی مثل ( در این مقاله ما در مورد … صحبت میکنیم، یا این مقاله درباره ی … است و … ) نترسید . خواننده باید بداند که میخواهد وقتش را برای چه چیزی کند.
پس، لطفا مخاطب را اذیت نکنید …! و تا جایی که امکان دارد، در همان اوایل محتوا، هدف از محتوای خود را به طور کامل مشخص کنید.
هدف محتوا فراموش نشود!
برای برخی خوانندگان این موضوع بسیار مهم است که اطلاعاتی که در مقاله ی خود به آن ها میدهید، آیا واقعا دردی از آنها دوا میکند یا خیر!
پس باید به این سوال در مقدمه نیز پاسخ دهید تا خوانندگان بیشتری را به ادامه ی خواندن محتوا دعوت کنید. فراموش نکنید که هدف ما در مقدمه، اینست که مخاطب محتوا را ادامه دهد، نه اینکه صفحه سایت ما را سریعا ببند!
نگرانیهای مخاطب را هدف بگیرید!
بدون تعارف، مخاطبین همواره به دنبال حل مشکلات خود هستند. در این بین، ما باید دلسوزانه آنها را راهنمایی کرده و این اطمینان را بدهیم که مشکلاتشان را میشناسیم و در این زمینه کمکشان میکنیم . حس حمایت شدن برای کاربر موضوعی بسیار مهم هست که همواره باید در اولویت بازاریابی محتوای ما قرار بگیرد.
شاخه ها را، با برگ اضافی سنگین نکنید!
اگرچه تعریف یک داستان کوتاه میتواند بسیار تاثیر خوبی بر روی محتوای شما داشته باشد و حس همراهی را در مخاطب بیدار میکند، اما اگر خواننده را از خط اصلی محتوا دور کند، به شدت آسیب زننده است.
پس تا جای ممکن، مواظب افراط در زیاده گویی و نوشتن مطالب غیر مرتبط در محتوای خود باشید.
قدرت جستجو را دست کم نگیرید!
درهر زمینه ای که قرار است راجع به آن محتوایی منتشر کنید، ابتدا تحقیق کرده و عمده مشکلات همیشگی افراد، در مواجهه با موضوع را پیدا کرده و به صورت یک عنوان بنویسید.
به طور مثال اگر راجع به وسایل الکترونیکی مینویسید میتواند با توضیح دادن راجع به علل شایع خرابی تلویزیون های قدیمی، خوانندگان بیشتری جذب کنید.
جستجو قبل از تولید محتوا، یکی از مهمترین مراحل تولید محتوا محسوب میشود، با جستجو و بررسی مطالب مرتبط، نه تنها میتوانید از سایر سرفصل های جذاب با خبر شوید، بلکه با شناسایی رقبای خود، میتوانید محتوایی بهتر و جذاب تر از آنها بنویسید.
تعداد پاراگراف ها، مشکل همیشگی نویسندگان!
سوال متداولی که اکثر نویسندگان محتوا با آن برخورد میکنند این است که تعداد پاراگراف های یک مقدمهی خوب و تاثیر گذار چقدر باید باشد؟
اگرچه نمیتوان به صورت قطعی به این سوال پاسخ داد، امابه طور کلی، یک مقاله ی پنجاه صفحه ای ممکن است به دو صفحه مقدمه نیاز داشته باشد، درصورتی که یک مقاله ی سه یا چهار صفحهای فقط به چندین خط، مقدمه نیاز دارد.
پس خیلی درگیر موضوع کمیت پاراگراف نشوید، و تا جایی که از حد اعتدال خارج نشده اید، میتوانید به مقدمه خود، کلمات بیشتری را در جهت کمک بیشتر به کاربر و از بدنه محتوا اضافه کنید.
سخن پایانی
به طور کلی، هرچقدر ساده تر بنویسید و حس صمیمیت بیشتری به مخاطب القا کنید، کاربران بیشتری را با خود همراه میکنید. با اینکار، هم شما به هدفتان که بازاریابی محتوا و آگاهی برند هست میرسید، هم مخاطبین شما به هدف خود از مطالعه محتوا دست پیدا میکنند.
بازاریابی محتوا را دست کم نگیرید و در حوزه و کسب و کاری که هستید، از قدرت جادویی تولید محتوا غافل نشوید! امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به شما در راستای نوشتن یک مقدمه تاثیرگذار و جذاب کمک کرده باشیم.
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
منبع :
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها