چطور همیشه ایده تولید محتوا داشته باشیم؟

ایده های تولید مجتوا

مغز انسان درست مانند شکل عجیب و غریبی که دارد، بسیار پیچیده است. هرکاری که می‌خواهیم شروع کنیم، ابتدا در مغز تجزیه تحلیل می‌شود و سپس ما قادر به انجام آن خواهیم بود. می‌توانیم صحبت کنیم، راه برویم، آشپزی کنیم و یا حتی الان که من انگشتانم را روی کیبورد به حرکت در می‌آورم و برای شما متنی می‌نویسم هم اگر مغزم فرمان ندهد، کاری از دستم برنمی‌آید.

اما هدف از صحبت درباره ی مغز که سرچشمه ی حیات بدن است؛ این بود که بدانیم تمام حرکات، عواطف و احساسات ما از این مغزِ آب زیر کاه سرچشمه می‌گیرد از جمله خلاقیت!

خلاقیت، در هر زمینه ای به ما کمک می‌کند که ایده هایی نو خلق کنیم و قله‌های موفقیت را پشت سرهم طی کنیم، در نویسندگی هم همینطور است. آدم ها کلا دو دسته هستند خلاق و عملگرا. افراد خلاق ذهن بازتری دارند و اهل ریسک هستند؛ اهل هنر و کنکاش، اهل ایجاد تغییر و خلق ایده های نو!

بیشتر بدانید: ۱۷ راهکار جذاب برای خلاق‌تر شدن!

اما تا کجا میتوان خلاق بود؟ راستش را بخواهید، یک روزی بالاخره خلاقیتمان ته می‌کشد ولی ما مجبور به ادامه هستیم. اگر نویسنده‌ای پر تلاش هستید که آن روزتان فرارسیده و چیزی به ذهنتان برای خلق محتوایی ناب نمی‌رسد، نگران و مایوس نباشید! همه ما بارها دراین شرایط قرار می‌گیریم و کمتر کسی پیدا می‌شود که همیشه ایده‌ای نو در دست و بالش داشته باشد. حتما راه حلی هست، بله کافیست تا انتها همراه ما باشید و سپس همیشه یک ایده تولید محتوا خواهید داشت.

دوره های اموزشی برنامه نویسی
  • . این محتوا در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ به‌روز شده است.

روش‌های خلق ایده تولید محتوا

در ادامه چند راه حل کاربردی به شما معرفی می‌کنیم که اگر می‌خواهید همیشه یک ایده تولید محتوا داشته باشید، باید حتما این کارها را انجام دهید.

بخوانید، بخوانید و سپس بخوانید!

تا می‌توانید بخوانید. هر چه دم دستتان بود، از کتاب‌های قدیمی گرفته تا مقالات علمی و به‌روز، حتی خبرهای روز دنیا را دنبال کنید.

تمام این‌ها کمک می‌کنند هم به دانشی که دارید، افزوده شود و هم آن جرقه‌ی ناب ایده در ذهنتان زده شود.

خودتان را حبس نکنید!

اکثر نویسندگان از صبح تا شب در اتاقی ساکت، به دنبال ایده‌ای در ذهن خود می‌گردند، اما بی خبر از آن که ایده‌ها درست بیرون از اتاق، پشت در ایستاده‌اند! کافیست در را به رویشان باز کنید. شما باید در اجتماع فعالیت داشته باشید؛ سفر بروید، تفریح کنید و تعاملات اجتماعی فراوانی داشته باشید.

اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه این روش باعث می‌شود بتوانیم بنویسیم؟

از چشم‌ها که تصاویر را ثبت می‌کنند تا گوش‌هایتان که به سخنان دوستانتان گوش می‌دهند و تمامی حواس شش‌گانه‌تان، همگی به نوعی به فرایند ایده‌پردازی کمک می‌کنند. آیا با یک بیرون رفتن کوتاه، ۱۰ها ایده تولید محتوا به مغزتان خطور نخواهد کرد؟

مشورت کردن

مشورت نکته‌ای کلیدی است که همیشه والدین و ریش سفیدها به ما گوشزد کرده‌اند. هر انسان با دیگری فرق دارد؛ رفتار، نوع پوشش و حتی ایده‌های ذهنی بین آدم‌های مختلف، بسیار متفاوت است.

در مغز هر آدمی، روزانه هزاران ایده‌ی نو پیچ و تاب می‌خورد، پس چرا از این موهبتی که داریم استفاده نکنیم؟

نظر دوستانتان را بپرسید؛ چند سرنخ کوتاه از چیزی که در ذهنتان دارید به افراد بدهید تا داستانی جذاب برایتان بسازند و سپس از همان ایده بگیرید و بقیه راه را هم که خودتان بهتر می‌دانید.

چطور ایده تولید محتوا پیدا کنیم

زمان بندی نکنید!

درست است که برنامه‌ریزی دقیق برای هر کاری بسیارعالی است و موجب می‌شود زمانتان را بهتر مدیریت کنید؛ اما در این یک مورد خاص کارکردن مداوم و بدون استراحت و تنبلی، اصلا امکان پذیر نیست!

گاهی خوردن یک چای بین کار، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، تماشای فیلم یا هرکاری که انسان را از تنش دور کند، به آدم احساس آرامش می‌دهد و بهترین راه برای یافتن ایده تولید محتوا است.

سخت نگیرید…

تمام ایده ها با کمی شاخ و برگ می‌توانند خوب و جذاب شوند، همیشه نباید به دنبال بهترین عنوان باشید؛ حتی یک ایده‌ی دم دستی هم اگر زیبا نگارش و ویرایش شود، محتوایی ناب می‌شود که هرگز باور نخواهید کرد.

انجمن های عمومی و تخصصی

انجمن‌ها و فروم‌های بسیار زیادی در سطح اینترنت و وب موجود است که هرکدام از آنها حول محور خاصی فعالیت می‌کند. در این بین برخی انجمن‌ها عمومی هستند و کاربران در آنها در مورد موضوعات و مباحث مختلفی بحث و تبادل نظر می‌کنند. این انجمن‌ها بهترین مکان برای خلق ایده تولید محتوا محسوب می‌شوند.

شما می‌توانید با مطالعه انجمن‌های عمومی ایده‌های خیلی جالب و متنوعی کسب کنید. اما انجمن‌های تخصصی که دقیقا مربوط به حوزه کسب و کار شما هستند، منابع بهتری هستند! سوالاتی که کاربران آنجا مطرح کرده‌اند، مباحثی که به آنها پرداخته‌اند و … همه و همه می‌توانند ایده تولید محتوا برای سایت شما باشند.

کامنت‌های بلاگ خودتان و دیگران

سوالات و مباحثی که در کامنت‌ها مطرح می‌شوند، بهترین منابع ایده یابی برای تولید محتوا هستند. حتما کامنت‌های سایت خودتان را در وهله اول با دقت بررسی کنید و سپس به سراغ کامنت کاربران در سایت رقبا بروید و آنها را نیز بررسی کنید.

مطمئن باشید چندین و چند ایده خیلی کارآمد و مفید در کامنت‌ها نفهته است و می‌توانید آنها را برای تولیدمحتوا انتخاب کنید. از آنجایی که این محتواها بر اساس نیاز کاربر تولید می‌شوند، حتما اثربخش خواهند بود.

ایده یابی برای تولید محتوا

استفاده از سوشال مدیا

منبع دیگری که برای آگاه شدن از نظر کاربران در دسترس شماست، سوشال مدیا و شبکه‌های اجتماعی هستند. در ایران اینستاگرام، توییتر و لینکدین بیشتر مورد استفاده هستند، به خصوص اینستاگرام.

کافیست صفحه‌ها و اکانت‌های مرتبط با حوزه فعالیتتان را دنبال کنید، مخاطبان هدف خود را زیرنظر بگیرید. همچنین هشتگ‌ها و موضوعات ترند را می‌توانید به راحتی از شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید. با گشت و گذار در سوشال مدیا، ایده‌های جالبی برای تولید محتوا کسب خواهید کرد.

رقبا را بررسی کنید.

رقبا بهترین منابع برای ایده پردازی هستند. محتواهای آنها و موضوعاتی که پوشش داده‌اند را بررسی کنید، خلأ محتوایی آنها را پیدا کنید و شما این خلأ را پر کنید!

خلأ محتوایی یا همان Content gap به موضوعاتی گفته می‌شود که رقبای شما به آنها نپرداخته‌اند و تک تک این موضوعات می‌توانند برای شما و کاربر مفید باشند.

حتما برنامه جامع و منظمی برای بررسی رقبای خود داشته باشید، چه از نظر بررسی موضوع و ایده‌های محتوا، چه از نظر کیفیت و کمیت محتوا.

از تجربیاتتان بگویید.

هرکسی چه در زندگی حرفه‌ای و چه در زندگی شخصی خود، تجربه‌های مختلفی کسب می‌کند. شما نیز حتما تجربیات و اطلاعاتی دارید که با پروبال دادن به آنها می‌توانید محتواهای خوبی خلق کنید.

به عنوان مثال اگر هنگام کار کردن با یک برنامه به مشکل برخوردید، پس از رفع مشکل، آن را به همراه راه‌حلش یادداشت کنید. بعد از گذشت مدتی می‌توانید به راحتی چند راه حل و تجربه‌ی این‌چنینی را جمع‌آوری کنید و یک محتوای خوب تولید نمایید.

به علاوه اگر در حوزه‌ای متخصص هستید، می‌توانید نظرات شخصی خود و راهکارهای خودتان را ارائه دهید و یا از تجربیات خوب و بدتان در مسیر زندگی بگویید. اگر کمی به خودتان توجه کنید، می‌بینید که سرشار از ایده‌هایی هستید که عملی نشده‌اند!

در مورد جدیدترین‌ها بنویسید.

امروزه تکنولوژی و دانش در همه حوزه‌ها ورود کرده است و شاهد تاثیر آن هستیم. قطعا در حوزه فعالیت شما نیز تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدیدی اختراع و کشف شده‌اند، می‌توانید در مورد آنها تولید محتوا کنید.

برای اطلاع از این موارد، باید کانال‌های خبری مرتبط به کسب و کارتان را دنبال کنید و دانش خود را به‌روز نگه دارید. همیشه اخبار، منبع خوبِ ایده یابی برای تولید محتوا محسوب می‌شود.

محتواهای قدیمی خود را ویرایش کنید.

همیشه لازم نیست محتوای جدید بنویسید! هرچندوقت، مدت زمانی را به بررسی و ویرایش محتواهای قدیمی و مهم خود اختصاص دهید. ابتدا لیستی از محتواهای مهم خود انتخاب کنید، سپس بررسی کنید ببینید کدام محتواها نیاز به بررسی و ویرایش دارند.

برای این بررسی، کافیست موضوع محتوای خود را در گوگل سرچ کنید، سپس محتواهای ۱ تا ۱۰ نتایج جستجو را بررسی کنید، نکات مهم و بخش‌هایی که دارند را یادداشت کنید.

پس از آن می‌توانید این بخش‌ها را بنویسید و به محتوای خود اضافه کنید. ویرایش محتوا باعث می‌شود، نیاز کاربر را به طور کامل پوشش دهید و در نظر گوگل نیز منبعی مفید و موثق محسوب شوید.

ایده تولید محتوا

از یوتیوب و آپارات کمک بگیرید.

یوتیوب و آپارات حاوی میلیون‌ها ویدیو هستند و کاربران بسیار زیادی از این دو استفاده می‌کنند. ببینید چه ویدیوهایی بازدید بیشتری می‌گیرند، چه موضوعاتی برای کاربران جذاب است و اصلا مخاطبان شما به چه چیزی علاقه دارند.

در انتها می‌توانید شما نیز دست به کار شوید و ویدیوهای مرتبط و جذاب تولید کنید، همچنین می‌توانید ویدیوهای دیگران را بازنشر دهید، البته تحت شرایطی که کپی محسوب نشود!

ویدیوها به شما کمک می‌کنند ایده برای تولید محتوا پیدا کنید و محتواهای ویدیویی و متنی مختلفی خلق کنید.

وبینارها و رویدادهای جدید

علاوه بر ویدیوها، دیدن وبینارها و رویدادها نیز به شما دید خوبی می‌دهد. در وبینارها مخاطبان مرتب سوال می‌پرسند، این سوالات همگی می‌توانند به ایده تولید محتوا تبدیل شوند!

سعی کنید در مهم‌ترین وبینارها و رویدادهای حوزه فعالیت خودتان، شرکت کنید و به دقت رفتار کاربران را زیر نظر بگیرید.

بهترین ابزارها و ترفندها

ترفندها از آن دسته پست‌های جذاب محسوب می‌شوند و همه به آنها علاقه دارند. می‌توانید در مورد موضوعات مختلف، ترفندهای جذاب و کارآمدی جمع‌آوری کنید و در قالب یک محتوا ارائه دهید.

علاوه بر ترفندها، معرفی ابزارهای مختلف نیز جذاب و کاربردی‌ست. مثلا ابزارهای آنلاین ویرایش تصویر، ابزارهای ساخت ویدیو و مواردی از این دست. این نوع مطالب طرفداران زیادی دارد.

ایده تولید محتوا برای سایت

از گوگل ایده تولید محتوا بگیرید.

این مسئله بسیار مهم است؛ اکثر نویسندگان فکر می‌کنند با جستجو در اینترنت سطح محتوای خود را پایین می‌آورند و یا نگرانی شدیدی در مورد کپی و تکراری بودن محتوا دارند، اما اینطور نیست! گوگل یک کمک فوق‌العاده برای پیدا کردن ایده تولید محتوا است. اما دو نکته‌ی مهم در این مورد وجود دارد:

۱- اول اینکه سبک نویسندگی برای هر شخص با دیگری بسیار متفاوت است. همانطور که هیچ دو نفری را نمی‌توان پیدا کرد که اثر انگشتشان یکسان باشد، سبک نویسندگی هر شخص نیز کاملا منحصر به فرد است. یعنی حتی اگر محتوایی را بخواهید عینا بنویسید، باز هم متفاوت خواهید نوشت.

اما در این موارد همیشه پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا مقاله را یک بار روخوانی کرده سپس خود، شروع به نوشتن کنید و بعد محتوای خود را با مقاله ی اولیه مقایسه کنید. مطمئنا متفاوت خواهند بود.

  

۲- نکته دوم اینکه قرار نیست تمام محتواها را کپی یا پارافریز کنید. (نمی‌دانید پارافریز چیست؟ در مقاله راهکارهای خلاصه نویسی توضیح داده‌ایم. ) کافیست چندین سرچ ساده راجع به هر موضوعی که به آن علاقمند هستید یا مرتبط با موضوع مدنظر شماست، بزنید و کلیتی از آن مقالات دریافت کنید و خلاصه‌وار بازگو کنید.

بدین ترتیب هم مردم منبعی خلاصه از مقالات متفاوتی که شاید به دنبال آن هستند یا برایشان جذاب است، دارند و هم شما تعداد زیادی ایده از دل همان چند مقاله بیرون کشیده‌اید که بعد ها می‌توانید درباره‌ی آن‌ها بیشتر بنویسید.

 

اما نکته‌ی مهمی که اکثر مردم نمی‌دانند این است که سرچ کردن اصولی دارد و بسیاری از محتواهای خوب را به همین دلیل از دست می‌دهند و حتی موضوعی که به دنبال آن هستند را پیدا نمی‌کنند! پس بهتر است یکبار برای همیشه این اصول را بیاموزیم.

اصول سرچ در گوگل

قبلا در این مورد مفصل صحبت کرده‌ایم و کتاب تکنیک‌های جستجو در گوگل را نیز برای شما تهیه کرد‌ه‌ایم، که می‌توانید از قسمت پایین دانلود کنید. اما چند مورد مهم و اساسی را نیز به صورت خلاصه در ادامه مطلب قرار داده‌ایم، پس همچنان با ما باشید…

پرانتز

اگر به دنبال عبارت خاصی هستید که حتما می‌خواهید کلمات باهم باشند، باید آن را در گیومه یا پرانتز قرار دهید. مثلا به دنبال موضوعِ بازاریابی محتوا هستید، گوگل به صورت پیش فرض به دنبال کلمات بازاریابی و محتوا می‌گردد اما اگرعبارت بازاریابی محتوا را در گیومه قرار دهید آن‌ها را جدا نمی‌کند و کل عبارت را با هم سرچ می‌کند.

نمونه : (بازاریابی محتوا)

استفاده از کلمه ی “یا”

با استفاده از “یا” در بین عبارات خود، گوگل خود را ملزم به یافتن یک محتوا که تمام عبارات را دارد، نمی‌کند. فقط چند تا از عبارات و یا کلمات را اولویت قرار می‌دهد و به دنبال آن‌ها می‌گردد.

برای مثال : بازاریابی محتوا یا تولید محتوا

واژه یابی

اگر به دنبال چند کلمه ی خاص هستید اما نیازی نیست آن کلمات لزوما کنار هم باشند، می‌توانید از کلمه ی allintext بدون فاصله استفاده کنید و بعد از آن کلمات مورد نظر را بنویسید.

Allintext:marketing content website

در این مثال گوگل مقاله ای را سرچ می‌کند که کلماتِ بازاریابی، محتوا و وبسایت را داشته باشد.

چطور ایده تولید محتوا پیدا کنیم

سرچ پیشرفته

اگر شما به دنبال کلمه ای در عنوانِ یک محتوا یا در آدرس سایت هستید میتوانید به صورت زیر بنویسید :

Content intext:marketing

کلمه ی content  به معنای محتوا را در عنوان یا آدرس سایت سرچ می‌کند و marketing  به معنای بازاریابی را درون متن پیدا خواهد کرد.

جستجوی عنوان محتوا

اگر به دنبال عنوانی خاص هستید، کافیست از کلمه ی allintitle  استفاده کنید.

مثال:

allintitle:content marketing

در این مثال گوگل کلمات بازاریابی و محتوا را درون عنوان هر مقاله جستجو می‌کند.

استفاده از عبارات what is و  How to

به معنای چیست و چگونه است، هستند و در سرچ بسیار کاربرد دارند.

نکته: برای اکثر ما انگلیسی سرچ کردن و خواندن بسیار سخت است اما این موضوع را نباید فراموش کرد که زبان روز دنیا انگلیسی است و اکثر مقالات و محتواهای ارزشمند هنوز ترجمه نشده‌اند.

رکن اصلی محتوا نویسی، استفاده از کلمات ساده و روان است پس با اندکی دانش زبان انگلیسی هم می‌توانید از پس خواندن اکثر کلمات بربیایید.

کلام پایانی

این موضوع را فراموش نکنید که شما انسان هستید و سخت گرفتن به خودتان فقط باعث ایجاد تنش و استرش می‌شود و کاری هم از پیش نخواهید برد. استراحت و تفریح مانند تراش کردن مداد است، ممکن است کمی عقب بمانید اما بعد با سرعت و ساده‌تر ادامه خواهید داد.

 به قول خیام که چنین زیبا گفت:

برخیز و مخور غم جهان گذران، بنشین و دمی به شادمانی گذران

خلاقیت مهارتی کسب کردنی است و با تمرین می‌توانید خلاقیت خود را شکوفا کنید پس فکر نکنید از ازل برخی با استعداد و خلاق هستند و برخی دیگر چشمه‌ی خلاقیتشان خشکیده است.

از اصولی که گفته شد استفاده کنید تا هزاران ایده تولید محتوا جذاب و ناب به سراغتان بیایند. اگر هم روش دیگری برای ایده‌پردازی دارید، برای ما بنویسید تا ما هم استفاده کنیم

امیدوارم که از خواندن این مطلب استفاده برده باشید. منتظر نظرات، انتقادات و پشنهادات شما هستیم.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

با کمک از:

دانشجوی مهندسی پزشکی🩺 | علاقه مند به نویسندگی، پزشکی، ورزش، دنیای وب و موسیقی