دنیای اینترنت همانند دریایی بزرگ است. اگر دل به دریا نزنیم در خشکی ساحل میمانیم. اما اگر تصمیم گرفتیم دل به دریا بزنیم، باید بدانیم که گودال عظیمی از محتوا پیش رویمان است و شرط عبور، ساخت قایقی از جنس دانش برای خودمان است. سپس باید تا هدف خود، پیش روی کنیم و دست از تلاش برنداریم.
همگی میدانیم که امروزه اینترنت در زندگی ما نقش مهمی دارد و روزانه زمان بسیاری را در شبکههای اجتماعی میگذرانیم. طبق آمار ۷۲ میلیون و ۹۴۱ نفر در ایران از اینترنت استفاده میکنند که این تعداد یعنی بیش از ۸۹ درصد افراد!
چگونه میتوانیم وارد دنیای کسب و کار آنلاین شویم؟
اولین و مهم ترین فاکتور؛ تولید محتوای درست درباره ی کسب و کارمان است.
تولید محتوا چیست ؟
تولید محتوا یعنی هر چیزی که قابل درک برای افراد هست را خلق کرده و آن را در راستای بازاریابی و فروش منتشر کنیم .
اما اگر بخواهیم محتوای درستی تولید کنیم باید از تاریخچه ی آن و بحث استراتژی های تولید محتوا شروع کنیم. به طور کلی ما دو استراتژی داریم : قیف بازاریابی و چرخه رشد محتوا.
یک پیشنهاد خوب؛ تولید محتوا را با ما حرفهای و اصولی یاد بگیرید:
قیف بازاریابی محتوا
در قیف بازاریابی محتوا هدف اصلی ما مشتری است و این مشتری ها را از یک قیف عبور میدهیم.
این قیف سه بخش دارد:
- اولین مرحله: آگاه کردن مخاطبان از محصول و خدماتی که ارائه میدهیم.
- مرحله دوم: ارزش دهی به مشتری.
- مرحله سوم: خرید .
بدیهی است هرچه از بالا به سمت انتهای قیف میرویم تعداد افراد کمتر میشود. جالب است بدانید که به طور میانگین از هر ۱۰۰ نفر ۱ نفر به انتهای قیف میرسد!
در این مطلب نمیخواهیم در مورد قیف بازاریابی محتوا صحبت کنیم، قبلا در مقاله قیف بازاریابی در این مورد به قدر کافی توضیح دادهایم، برای اطلاعات بیشتر حتما آن مقاله را نیز مطالعه کنید.
قیف بازاریابی محتوا کاربرد کمتری نسبت به چرخه رشد محتوا دارد و در استراتژی دوم سرعت و کیفیت به همراه نرخ تبدیل بالاتردر انتظار ما است.
چرخه ی رشد محتوا چیست؟
چرخه ی رشد محتوا یا همان Growth Cycle Of Content، یکی از متدهای استراتژی محتوا است. در چرخه ی محتوا همانطور که از اسمش پیداست هدف ما رشد است و به دنبال رشد هر چه بهترِ محتوا هستیم. در این روش ما فقط بر روی فروش محصول متمرکز نیستیم.
این چرخه ی رشد بدین معنی است که هر محتوای جدید عملکرد محتوای آینده را بهبود میبخشد و کسب و کار را در این روند رشد میدهد. این چرخه شروع و پایانی ندارد و همواره ادامه دار است. اما اگر از ابتدا بخواهیم محتوایی تولید کنیم، از جذب مخاطب شروع میکنیم، سپس تلاش میکنیم مخاطب را نسبت به خدمات خود مشتاق کنیم و در ادامه باید ارتباطی بین خود و مشتری نگهداریم. مرحله ی آخر نیز سود و لذت نهایی افراد است.
مخاطبان در اینجا به ۴ دسته تقسیم میشوند:
- مرحله اول: افرادی ناآشنا به کسب و کار یا محصول ما (strangers) هستند که فقط به دنبال خواندن محتوا هستند.
- مرحله دوم: برخی از افراد مرحله اول پس از آگاهی درباره کسب و کار ما، اشتیاق و کنجکاوی بیشتری نسبت به خدمات ما پیدا میکنند. در واقع اینجا مخاطبانمان به مشتریان بالقوه تبدیل میشوند و در این فکر هستند که ممکن است این محصول و یا خدمت برایشان کارآمد باشد.
- مرحله سوم: افراد محصول را خریداری میکنند و به مشتریان بالفعل و یا خریدارتبدیل می شوند.
- مرحله چهارم: این مرحله، آخرین مرحله است که تفاوت و مزیت چرخهی رشد محتوا نسبت به قیف بازاریابی محتوا است، در مورد علاقمندان یا (promoters) است. در این مرحله باید بعد از خرید مشتری، خودمان را با او در ارتباط نگه داریم و سعی کنیم خریداران را نسبت به خود علاقمند سازیم. این دسته از افراد علاقمند در واقع بازاریابان کوچکی هستند که به خانواده، نزدیکان و… ما را پیشنهاد میدهند و حتی در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک می گذارند و درنتیجه باعث رشد کسب و کارما میشوند. به این نوع بازاریابی بازاریابی چریکی نیز گفته میشود.
کتاب های زیادی در مورد بازاریابی چریکی نوشته شدهاند که بهترین آنها کتاب بازاریابی چریکی، از جی کنراد لوینسون است. این کتاب یکی از ۲۵ کتاب برتر در زمینه ی کسب و کار محسوب میشود.
ازآنجایی که بازاریابی چریکی بسیار کم هزینهتر از سایر روش ها است، کسب و کارهای امروزی چه کوچک و چه بزرگ به سمت آن حرکت کردهاند. همچنین زمانی که علاقهی افراد را به دست میآورید، به سادگی فراموش نمیشوید و همیشه جزء اولویت های آنها خواهید بود.
بررسی جزئی بخشهای چرخه رشد محتوا
۱- جذب attract
در مرحله جذب، برای آگاه سازی افراد، ابتدا اطلاعات مفید در مورد شرکت و کسب و کار خود به افراد میدهیم؛ در این مرحله توجه مخاطب را به کسب و کارمان جلب میکنیم.
کل کاری که روی سئوی محتوا باید انجام دهیم در همین مرحله جذب است، به این معنی که ما تمام سعی خود را میکنیم که جزء ۱۰ سایت اول پیشنهادی موتورهای جست و جو و یا حتی در بهترین حالت، اولین پیشنهاد باشیم، که اگر فردی محتوایی را سرچ کرد اول وب سایت ما نمایش داده شود.
در این مرحله روی شبکه های اجتماعی هم باید کار کنیم که هم افراد را جذب کنیم، هم به آن دسته از افراد که علاقمند هستند، خدمات بهتری ارائه دهیم. در این مرحله باید به ارزیابی مخاطبان بپردازیم و نرخ تبدیل را افزایش دهیم.
نرخ تبدیل چیست؟
نرخ تبدیل یا همان Conversion Rate در واقع یک عدد حاصل از تقسیم تعداد مشتریها بر تعداد سرنخها (Lead) است که باید این نرخ را هوشمندانه انتخاب کنیم، زیرا اگر تعداد سرنخهای ما کم باشند به هدفمان نمیرسیم و اگر زیاد باشند نیز نمیتوانیم درست خدمت رسانی کنیم. این عدم توانایی در خدمت رسانی، منجر به آسیب به اعتبارما میشود، لذا نگهداری تناسب در این بخش از موارد بسیار مهم است.
نرخ تبدیل = مشتری ÷ سرنخ ها
- برای مثال به نظر شما کدام یک بهتر است؟
۱۰۰۰ سرنخ و ۱۰ مشتری یا ۵۰۰ سرنخ و ۵۰ مشتری
وقتی نرخ تبدیل هر کدام را به دست میآوریم متوجه میشویم که نرخ تبدیل مورد اول ۱ درصد و مورد دوم ۱۰ درصد است، پس دومی بهتر است.
- شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می توان lead یا سرنخ جمع آوری کرد؟
کاری که بسیاری از سایت های موفق انجام میدهند، گرفتن اطلاعات و ایمیل کاربر در زمان ورود به سایت و یا دانلود یک فایل است.
آیا آماده ی شنیدن برخی حقایق ناخوشایند هستید؟
شما فقط ۵ ثانیه وقت دارید که توجه بازدید کنندگان را به خود جلب کنید! بسیاری افراد در همین زمان وبسایت شما را ترک میکنند بدین ترتیب شما یک شانس را از دست میدهید. اما اگر اطلاعات این مخاطبان که همان سرنخها هستند را داشته باشید، شانسی دوباره برای بازگرداندن آنان دارید.
به عنوان مثال میتوانید تخفیفهایی برای استفاده از محصولات و خدمات خود، برایشان ارسال کنید، البته این تخفیفات باید همراه با محتوایی جذاب برای کاربر ارائه شوند تا نتیجه بهتری به همراه داشته باشد. حتی میتوانید مسابقهای راه اندازی کنید و افراد را به چالش بکشید. این حقیقت انکارناپذیر است که افراد، تمایل شدیدی به برنده شدن دارند.
۲- اشتیاق
مرحله ی بعدی مشتاق کردن کاربراست که در این مرحله باید سعی کنیم خرید را برای مشتری آسان کنیم و محصول را راحتتر به دست مشتری برسانیم.
باید روابط خود را با کاربران بهبود ببخشیم و بسیار حرفهای، گرم و صمیمی با کاربران رفتار کنیم. برای سرعت بخشیدن به این کار میتوانید از اتوماتیک سازی روندها هم استفاده کنید که بتوانید سریعتر و بهتر پاسخگوی کاربران باشید.
برای در ارتباط نگه داشتن خودمان با مشتری، بازاریابی ایمیلی که پیشتر توضیح دادیم روش خوبیست و جزء مهمترین پارامترهاست.
۳- لذت
مرحله ی نهایی ، خوشی، رضایت و لذت کاربر است. در این مرحله باید هر کاری میتوانیم برای کمک به مشتری انجام دهیم. برای این مرحله نیازمند یک پشتیبانی قوی، حرفه ای و با اخلاق هستیم.
وظیفه ما این است که کاربران را حمایت و پشتیبانی کنیم. به طور مثال پرسشنامهای از سوالات متداول مشتریان در مورد خدمت یا محصول خریداری شده، برای فرد ارسال کنیم. همه این ها باعث وفادارسازی فرد نسبت به ما میشود.
اما لازم است بدانید، وفاداری چیست؟
وفاداری به معنای حمایت ثابت و همیشگی یک شخص از یک کسب و کار و یا شخصی دیگر است.
مشتری وفادار به چه کسی گفته می شود؟
به کسی گفته میشود که برای برطرف کردن بخش قابل توجهی از یک نیاز خاص، به یک کسب و کار خاص که میشناسد، مراجعه میکند.
چه عواملی در وفادارسازی مشتری موثر هستند؟
شرط لازم برای وفادارسازی مخاطب، کیفیت مناسب، برخورد صحیح و حرفهای و قیمت مناسب است. چیزی که باعث تفاوت و برتری شما نسبت به رقبا میشود این است که بهتر و صحیح تر این شروط را رعایت کنید.
عواملی که باعث جذب بیشتر و بهتر خریدار و وفادارسازی وی میشود:
دادن حس احترام، لذت و شادی به افراد. پس باید بعد از خرید، حس رضایت و شادی به افراد دهید. پیگیری بعد از خرید پارامتر بسیار مهمی است، که می توان از طریق چت و ارتباط مستقیم با کاربراینکار را انجام داد. از مشتری راجع به محصول، میزان رضایت و … پرس و جو کنید و به آنها پیشنهادی برای خرید بعدیشان ارائه دهید. مثلا کد تخفیفی برای آنها ارسال کنید.
کلام پایانی
اینترنت دنیای گستردهای است که امروزه با استفاده از آن میتوانیم به موفقیت های بزرگی برسیم، فقط باید یاد بگیریم درست از این فضا و این حجم عظیمِ محتوا استفاده کنیم و در ادامه با صبر و تلاش تا رسیدن به اهدافمان ادامه دهیم.
در این مقاله سعی کردم در مورد چرخه رشد محتوا، چیستی آن و فوایدش صحبت کنم. با توجه به تمام موارد بیان شده، دریافتیم که چرخه رشد محتوا موجب رشد هر چه بیشتر و بهتر کسب و کار ما میشود و مخاطبانی علاقمند و مشتریانی وفادار به ما و کسب و کارمان هدیه میدهد.
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید واقع شود، منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم. ممنون که تا اینجا همراه ما بودید.
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
منابع:
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها