اولین باری که کلمه “هک محتوا” را شنیدم یک علامت تعجب بزرگ در ذهنم ایجاد شد. هک محتوا یعنی چه؟ مگر محتوا هک میشود؟! چه کسی محتوا را هک میکند؟ چرا؟
حتما برای شما هم اتفاق افتاده که یک تبلیغ نظر شما را به خودش جلب کند یا یک عنوان یا تایتل برایتان جذاب باشد، به طوری که نتوانید جلوی خود را بگیرید و درنتیجه روی آن کلیک میکنید.
فکر میکنید چگونه این تبلیغها و تیترها جذاب هستند و شما را به سمت خودشان میکشند؟ آیا این مسئله اتفاقیست؟
مسلما خیر!
تولیدکنندگان محتوا به کمک روانشناسی مخاطب و هک محتوا، عنوانها و تایتلهای جذاب و وسوسه انگیزی مینویسند تا درنهایت مخاطب را جذب کنند.
اما هک محتوا و روانشناسی مخاطب چیست؟ اگر میخواهید به پرسشهای خود، پاسخ دهید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
هک محتوا؛ راهکاری موثر برای بازاریابی
در اینجا ۸ اصل هک روانشناختی آورده شده است که میتواند به شما کمک کند تا بازاریابی موثرتری ایجاد کنید.
۱- اثر هالهای
اثر هالهای جزء خطاهای شناختی در روانشناسی محسوب میشود که ادوارد تونیک روانشناس آمریکایی برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ آن را مطرح کرد.
اثر هالهای این گونه است که من یک ویژگی شما را میبینم و بر اساس آن دربارهی بقیه ویژگی های شما قضاوت و پیش داوری میکنم.
این اتفاق برای همه ی ما در زندگی روزمره به دفعات اتفاق افتاده و در خیلی از مواقع ناخودآگاه است و ما اصلا متوجه آن نمیشویم.
مثلا وقتی یک فرد جذاب و زیبا میبینیم فکر میکنیم که او مهربان، زرنگ و محبوب هم است. درواقع جذابیت و زیبایی این فرد روی ویژگیهای دیگر او اثر هالهای گذاشته است.
اثر هالهای در بازاریابی محتوا هم صدق میکند. اما چگونه؟
هنگامیکه تولیدکنندگان محتوا با محتوای خود احساس مثبتی در مخاطب ایجاد میکنند، این برداشت کل کسب و کار را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
محتواهای یونیک و کاربردی میتوانند معرف برند و کسب وکار شما باشند و شما را به عنوان یک مجموعه موفق نمایش دهند.
شما هم میتوانید از اثر هالهای به نفع خودتان استفاده کنید، چه به عنوان تولید کننده محتوا چه به عنوان صاحب کسب و کار.
۲- کنجکاوی
نظریه شکاف اطلاعات (Gap Theory) از روانشناسی کنجکاوی استفاده میکند. ذهن انسان هر زمان بین اطلاعاتی که میخواهیم و اطلاعاتی که میشناسیم فاصله ای پیدا کند کنجکاو میشود.
این نظریه در اوایل دهه ۱۹۹۰ توسط جورج لوونشتاین ایجاد شد، طبق این نظریه خلا در دانش، ذهن انسان را وادار به اقداماتی میکند تا بتواند اطلاعاتی را که میخواهد بداند، کشف کند.
به عنوان مثال ، استیو جابز همیشه از این نظریه به نفع شرکت و افزایش فروش محصولات خود استفاده میکند. او به نسخهی نمایشی محصول اشاره میکند یا نمونه اولیه آن را نمایش میدهد تا در مورد محصول، قبل از عرضه، یک هیاهوی تبلیغاتی ایجاد کند.
سونی هم در اکتبر ۲۰۱۲ با سری تبلیغات مرموز “ورود” از این روانشناسی به نفع خود استفاده کرد.
بازاریابان محتوا میتوانند از این نظریه برای ایجاد حس کنجکاوی در مخاطبان خود استفاده کنند.
بهترین و اولین قدم برای کنجکاو کردن مخاطب، استفاده از عناوین جذاب و مبهم است. پس از آن، روی متن آغازی و مقدمه خود تمرکز کنید.
تمام کاری که باید بکنید این است که مخاطب چند جمله اول را بخواند.
یادگیری بیشتر؛ چطور یک مقدمه جذاب بنویسیم؟
به یاد داشته باشید هدف، ایجاد علاقه و کنجکاوی در مخاطب است. انتخاب موضوعات مناسب، کلید اصلی است؛ شما باید درمورد موضوعاتی که برای مخاطب شما ناآشنا و جدید است بنویسید تا آنها را جذب کنید.
۳- ترس از دست دادن
- “تنها دو عدد در انبار موجود است. زودتر سفارش دهید.”
- “تخفیف ۵۰ درصدی روی همه محصولات، تنها تا ۱۳ اسفند ماه!”
حتما شما هم با چنین تبلیغاتی رو به رو شدهاید. یکی از بزرگترین ترسهای ما انسانها این است که چیزی را از دست بدیم، درنتیجه برای فرار از این ترس هرکاری که لازم است انجام می دهیم. چون از دست دادن، همواره برای ما رنج آور و بهدست آوردن لذت بخش است.
بخشی از تئوری بازاریابی، “ترس از دست دادن” (FOMO) است. خرده فروشها و کسب و کارهای اینترنتی به دنبال استفاده از FOMO، برای دستکاری در رفتار خرید و تصمیمگیری خریداران هستند.
آنها از این روش استفاده میکنند تا ترسی را در دل مخاطب خود بیاندازند و با این کار به مخاطب می گویند”یا همین الان اقدام کن یا برای همیشه از دست می دهی!”.
در بازاریابی محتوا، از FOMO استفاده کنید تا به خوانندگان خود بگویید که محتوای کمیاب و ارزشمندی ارائه میکنید.
به عنوان مثال، اگر کتاب الکترونیکی ارائه می دهید، دانلود آن را برای مدت زمان محدود رایگان کنید. هدف در اینجا، ایجاد حس فوریت است.
۴- اثر متقابل
دنیای ما مملو از عمل و عکس العمل است و به قول معروف “از هر دست بدهی از همان دست پس می گیری”.
یکی از قدرتمندترین خطاهای روانشناختی مردم “قاعدهی عمل متقابل” است. این نظریه بسیار ساده است، اعمال خوب پاداش میگیرند و اعمال زشت مجازات.
برندها برای ایجاد وفاداری در مخاطبان خود از این تئوری استفاده میکنند. آنها به مشتریان خود اخبار، پستها و مقالات مفید وبلاگ، کتابهای الکترونیکی رایگان و یا پیشنهادات ویژه در وبلاگ و رسانههای اجتماعی به صورت رایگان ارائه میدهند.
در پاسخ ، مشتریان این پستها را دوست دارند، نظر میدهند و به اشتراک میگذارند و باعث افزایش ترافیک وبسایت و افزایش مشتریان وفادار میشوند.
به یاد داشته باشید که محتوایی که به اشتراک می گذارید باید جذاب، مفید و البته رایگان باشد.
۵- مخالفت
اختلاف نظرها و جنجالها باعث افزایش فروش میشود .
طبق نظریه مخالفت اگر افراد با هم، هم نظر و هم عقیده باشند دیگر جایی برای بحث و چالش وجود ندارد، از دل اختلاف نظرها و اختلاف سلیقههاست که چالش به وجود میآید.
اما شما باید بدانید که چگونه از این نظریه به درستی استفاده کنید.
تذکر مهم: سراغ موضوعات سیاسی، نژادی و مذهبی نروید!
مخاطبان ما نظرها و سلیقههای متفاوتی دارند، با به چالش کشیدن آنها میتوانید ترافیک سایت خود را بالا ببرید و درصورت هدایت درست بحث، میتوانید فروش محصولات خود را افزایش دهید.
۶- داستان سرایی
داستان گویی و قصه نویسی از زمانهای دور بوده و یک هنر محسوب میشود. تولید کنندگان محتوا میتوانند از داستان گویی برای محتوای خودشان استفاده کنند، زیرا مغز را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث ترشح هورمون دوپامین میشود. (این هرمون هنگام شادی و خوشحالی ترشح میشود.)
اگر نمیدانید از کجا شروع کنید، از داستان زندگی خودتان شروع کنید. شاید فکر کنید که یک زندگی معمولی دارید و هیچ چیز جالبی وجود ندارد که مخاطبان خود را به آن جذب کنید، اما زندگی شما برای دیگران جذابیتی دارد که باورتان نمیشود.
فقط کافیست امتحان کنید آنگاه از بازخورد مخاطبان شگفت زده میشوید.
حتما مقاله داستان سرایی را بخوانید تا بهتر با نحوهی استفاده از داستان در بازاریابی، آشنا شوید.
۷- پارادوکس انتخاب
مشتری خود را تحت فشار قرار ندهید.
پیچیدگی بیش از حد، ایجاد انتخابها و گزینههای زیاد، باعث سردرگمی مشتریان میشود و نه تنها به شما کمک نمیکند بلکه باعث ضرر شما هم میشود.
اگر در محتوای خود به یکباره همهی محصولات را تبلیغ کنید به علت حجم زیاد مشتری دچار سردرگمی میشود و انتخاب نهایی برای او سخت و مشکل! در نهایت هم از خرید پشیمان میشود.
مجله “شخصیت و روانشناسی اجتماعی” آزمایشی را انجام داد. آنها میخواستند تصمیمات خرید مشتریان را براساس پارادوکس انتخاب مقایسه کنند. به گروه اول از مشتریان ۲۴ طعم مربا پیشنهاد کردند به گروه دوم شش طعم مربا.
نتایج نشان میدهد مشتریانی که فقط شش گزینه به آنها پیشنهاد شد ۴۰٪ بیشتر احتمال دارد مربا بخرند، اما در مقابل فقط ۳٪ از گروه اول احتمال دارد مربا بخرند. مشتریانی که به آنها شش مربا پیشنهاد شده است نیز رضایت بیشتری از خرید خود داشتند.
شما به عنوان تولید کننده محتوا هم میتوانید همین مفهوم را در استراتژی محتوای خود اعمال کنید. اگر میخواهید برخی از محصولات یا خدمات را تبلیغ کنید، آن را محدود نگه دارید.
۸- موج سواری
موج سواری یا خبرربایی یک اصطلاحی است که توسط دیوید میرمن اسکات در سال ۲۰۱۱ مطرح شد. استفاده هدفمند و مدیریت شده از مباحث روز دنیا و ترندها برای جلب توجه مخاطبان را، موج سواری میگویند.
زمانی که شما بر روی یک خبر ساختار شکن سوار شوید و آن را به سمت کسب وکار و برند خودتان هدایت میکنید و موجب افزایش ترافیک و فروش محصولات میشوید، درواقع از موج سواری خبری استفاده کردهاید.
موج سواری یکی از شیوههای بازاریابی اینترنتی است که در آن تولید کنندگان محتوا با ظرافت خاصی از ایونتها و شرایط پیش آمده، با هدف جذب مخاطب و مشتری به نفع خود، استفاده میکنند.
برای استفاده از این روش باید تبلیغات و اخبار رقبا را بررسی کنیم و سر بزنگاه با یک برنامه هدفمند، خود را در مسیر موج قرار دهیم.
البته نمونههای زیادی از موج سواری خبری هستند که با استفاده از اخباری که هیچ ارتباطی هم به حوزه آن کسب و کار نداشته، با تیزهوشی وارد صحنه شده و از آن به نفع خود استفاده کردند.
جمع بندی
یک بازاریابی موفق، کمتر به معنای خوش شانس بودن است و بیشتر بر درک روانشناسی خریداران اتکا دارد.
در دنیای پررقابت امروز، شما باید بدانید که چه چیزی باعث جذب مشتریانتان میشود و چگونه عمل کنید که بر تصمیمات خرید آنها تأثیر بگذارید. جذب مشتری از اصلیترین و اساسیترین کارهاست که تاثیر چشمگیر و به سزایی در نتیجه کار شما میگذارد.
به طور خلاصه، اگر میخواهید مشتریانتان را عاشق شرکت خود کنید، لازم است آنها را درک کنید. راهنمای شناخت مخاطب را بخوانید!
یادگیری نحوه استفاده از هکها برای تنظیم استراتژی محتوای خود میتواند تفاوت زیادی ایجاد کند. راهکارهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم آسان هستند، تنها به تکرار و تمرین نیاز دارند.
امیدوارم راهکارهای پیشنهادی برای شما مفید واقع شوند و با کمک آنها حضور پررنگتری نسبت به گذشته داشته باشید.
منتظر نظرات و پیشنهادات شما همراهان همیشگی هستیم.
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
منابع:
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها