سئو مسئله ای بسیار پیچیده است که نیازمند ریزه کاریهای فراوانی است. به راحتی نمیتوان در مورد موارد سئو نظر داد و از نظر خود اطمینان داشت! میتوان گفت علم و نکات مربوط به سئو بیشتر از تجربهی متخصصان سئو حاصل میشوند. دانستن مهمترین موارد و نکات سئو برای تبیین استراتژی سایت شما الزامی است. بدون دانستن این نکات هرگز نمیتوانید استراتژی درست و صحیحی برای سایت خو د داشته باشید و در نتایج جستجو نمایش داده شوید.
اما در سال ۲۰۲۰ کدام موارد سئو از اهمیت بیشتری برخوردارند؟ برای پاسخ به این پرسش قصد داریم بر اساس سخنان متخصصین برتر سئو در جهان ۱۰ نکته را برمیگزینیم. در ادامه این ۱۰ مورد را بررسی خواهیم کرد و توضیحات مربوط به هرکدام را ذکر میکنیم؛ همراه ما باشید…
۱- الگوریتم گوگل برت (BERT)
در سال ۲۰۱۹ گوگل الگوریتم جدید خود به نام گوگل برت را معرفی کرد که البته مورد استقبال بسیار عجیب و خوبی قرار گرفت. از آن زمان به بعد تمامی متخصصین به دنبال بهینه سازی محتواهای خود برای این الگوریتم هستند. اما هدف از ارائه ی این الگوریتم چیست؟
الگوریتم برت بر روی زبان کاربر تمرکز دارد و در تلاش است که با درک بهتر زبان کاربران، بتواند محتواهایی نزدیک به زبان خود مخاطب را بیابد و محتواهایی که دقیقا مورد درخواست کاربر هستند و پاسخی به پرسش وی هستند را نمایش میدهد.
طبق نظرات Eli Schwartz، متخصص سئو و توسعه کسب و کار؛ یک محتوا باید برای کاربر نوشته شود و نه صرفا حاوی جملاتی باشد که کاربر جستجو میکند.
در نتیجه برای بهینه سازی محتوای خود برای الگوریتم گوگل برت کافیاست که محتوایتان برای کاربر تولید شود و کاملا کاربردی و مفید به پرسش های کاربر پاسخ دهد. از آنجایی که این الگوریتم جدید است؛ قطعا در سال ۲۰۲۰ مورد توجه قرار میگیرد، پس یکی از مهم ترین نکات سئو در سال ۲۰۲۰ به حساب میآید.
۲- محتوای با کیفیت و بهینه شده!
طبق نظر Anna Crowe، دستیار ویرایشگر در Search Engine Journal محتوا در سئو همه چیز است و زندگی سئو وابسته به محتواست.
برای موفقیت در سال ۲۰۲۰ محتوای شما باید بسیار مناسب و ارزشمند باشد. این نظر Tony Wright مدیرعامل WrightIMC است.
Levenson معتقد است که باید بدانید کاربران به چه پاسخی نیاز دارند. در ادامه مواردی گفته میشود که لازم است به آنها پاسخ دهید.
- بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چطور سرچ میکنند.
- انگیزهی کاربر از طرح پرسش را درک کنید و سعی کنید مسائل و مشکلاتی که کاربر نیاز دارد را حل کنید.
- در فرمت و قالبی که کاربرپسند است پاسخ یا راه حل را ارائه دهید.
- محتوا را دوباره بازگو کنید. ممکن است پس از مدتی قصد و انگیزهی کاربران تغییر کند. اینکه الان بهترین محتوا، محتوای شما باشد دلیل نمیشود که در آینده محتوایی بهتر از محتوای شما تولید نشود؛ پس لازم است دائما مطالب را بازگو کنید.
Hunt میگوید بسیاری از سایت ها در سرتاسر جهان، محتواهایی صرفا ترجمه شده ارائه میکنند که این محتواها به درستی برای زبان محلی خودشان ویرایش نشده است. اهمیتی ندارد که به چه میزان عبارات کلیدی در متن شما استفاده شدهاند بلکه موضوع و نکتهای که اهمیت دارد این است که محتوای شما از کیفیت خوبی برخوردار است و مطابق با زبان کاربران سایتتان است یا خیر.
کتاب ۱۰۲ نکته طلایی سئو را از اینجا دانلود کنید:
-
کتاب ۱۰۲ نکته طلایی سئو ۲۰۲۰۰ تومان
۳- تخصص، اعتبار و اطمینان
Lily Ray متخصص سئو معتقد است در سال ۲۰۲۰ گوگل به شهرت کلی یک شرکت یا سازمان و تک تک افرادی که تولید محتوا میکنند، دقت میکند. شرکت هایی که دارای شهرت ضعیفی هستند یا دارای مشکلات سرویسدهی به مشتریان هستند، رقابت سختتری را تجربه خواهند کرد. این مشکلات تنها به صورت بازخورد مشتریان نمایان نمیشود بلکه ممکن است سایت شما دارای مشکلات امنیتی یا فنی نیز باشد که این مسائل همگی باعث کاهش رتبهی برند شما میشود و از نظر گوگل این امر بسیار بد است!
بسیار سخت است که بدون تخصص و اعتبار در زمینهای وارد شوید و مشغول به تولید محتوا شوید. بهتر است بگوییم که چنین چیزی اصلا جوابگو نیست! لازم است در حوزه ای که قصد فعالیت در آن را دارید؛ تخصص، اعتبار و اطمینان را کسب کنید. چنانکه Grace Kindred تحلیلگر فنی سئو، اظهار دارد که قابل اطمینان بودن برای تولیدکنندگان محتوا در سال ۲۰۲۰ یکی از مهم ترین نکات سئو محسوب میشود.
Alexis Sanders کارشناس ارشد سئو، مواردی را ارائه کرده است که این موارد باعث ایجاد مزیت برای برند شما، در دنیای رقابت دیجیتالی میشود:
- ارتقاء زنجیره ی تامین! محصولات خود را در کوتاه ترین زمان ممکن تحویل دهید یعنی مدت زمانی حدود ۲ روز و یا کمتر.
- خدمات به مشتریان: به عنوان مثال توانایی کسب و کار خود را برای پاسخ به سوالات کاربران در کوتاه ترین زمان ممکن افزایش دهید.
- برندینگ: اگر شما با کاربران و مشتریان در ارتباط باشید و بتوانید در قلب مشتریان نفوذ کنید، در مسیر موفقیت گام برداشتهاید.
- بهبود تجربهی کاربر و همچنین پرسش از مشتریان در مورد راحت و ساده بودن کار با سایت شما
- قیمت!
- تولید محصولات (Niche): یعنی یک حوزهی کوچک مخصوص کسب و کار خود داشته باشید و از این شاخه به آن شاخه نپرید.
۴- UX و مسائل فنی سئو
Brock Murray هم بنیانگذار مرکز seoplus، میگوید: مهم ترین نکته ی سئو در سال ۲۰۲۰ که متخصصین سئو باید رعایت کنند مربوط به UX یا همان تجربهی کاربری است. تجربه ی کاربر از زمانی آغاز میشود که سایت شما در نتایج جستجو نشان داده شود. همچنین تجربهی کاربری مربوط به زمانی است که کاربر وارد سایت شما میشود و حتی شامل زمانی که کاربر سایت شما را ترک میکند، میشود. به این فکر کنید که چطور میتوانید به کاربران کمک کنید که تجربهی بهتری از وب گردی در صفحات سایت شما داشته باشد و چه عاملی میتواند باعث شود که کاربران دوباره به سایت شما مراجعه کنند.
برای بهبود این امر لازم است به طور ویژهای بر روی صفحاتی که ورودی کاربر بیشتری دارند، تمرکز کنید. به این صفحات landing page میگویند.
۵- موبایل سئو!
بسیار جالب توجه است که یکی از مهم ترین نکات سئو در سال ۲۰۲۰ سئو برای موبایل است. کمپانی Kindred بیان دارد که: ابتدا سایت خود را با هدف نمایش در موبایل طراحی کنید و سپس آن را برای دسکتاپ تنظیم کنید. این روشی است که باعث شده سایتهای این کمپانی پس از پیاده سازی نیازی به بهینه شدن برای سرعت نداشته باشند.
همچنین Kris Jones بنیانگذار و مدیرعامل LSEO.com میگوید: تمام گزارشات آنلاین بیانگر این موضوع هستند که کاربران بیشتر از طریق موبایل سایت ها را مشاهده میکنند. اگر سایت شما برای موبایل بهینه نشده است و مناسب نمایش در موبایل نیست، لازم است فورا تدابیری بیندیشید؛ بیش از این نباید دست روی دست بگذارید.
۶- داده های ساختاریافته
همانطور که در مطالب فوق گفته شد در سال ۲۰۲۰ کیفیت محتوا بسیار حائز اهمیت است؛ اما هرچقدر الگوریتم ها پیشرفته باشند باز هم در فهم کامل متن، ایراد دارند. بنابراین لازم است که راهنمایی برای موتورهای جستجو بفرستیم تا با استفاده از این راهنما بتوانند با توجه به انگیزه ی کاربر نتایج بهتری به وی نمایش دهند. Jeremy Knauff مدیرعامل Spartan Media چنین نظری دارد.
این مسئله بدین معناست که داده ها باید به گونهای ساختاربندی شوند که به موتورهای جستجو در فهم مطالب کمک کنند. علاوه بر مسائل مربوط به یک صفحه، مهم است که مشخص شود روابط بین اجزای صفحه چگونه است و ارتباط بین صفحات سایت به چه صورت است. بررسی تمام این موارد برای فهم ساختار محتواهای شما لازم است.
Shelly Fagin متخصص سئو و برند در SEMrush اظهار دارد: فرض نکنید که چون موارد مربوط به داده ها در اوایل سال ۲۰۱۹ را رعایت کردهاید، خوب هستید! موارد جدید به صورت پیوسته در حال اضافه شدن هستند. به پلاگین هایی که به صورت خودکار داده های شما را ساختاردهی میکنند هرگز اعتماد کامل نداشته باشید و حتما دائما محتواهای خود را از نظر ساختاری بررسی کنید و با جدیدترین متدها پیش بروید.
۷- ماهیت و گراف دانش گوگل
Bill Slawski محقق سئو، معتقد است که جستجوها به سرعت در حال نزدیک شدن به موضوعات دنیای حقیقی هستند. گوگل در حال پیدا کردن راهی برای استفاده از ماهیت اطلاعات در نتایج جستجو است. استفاده از اطلاعاتی مانند پرس و جوها بسیار مفید است. شما میتوانید ماهیت و موجودیت هایی را که سایتتان درمورد آنهاست، برای گراف دانش گوگل (Google’s Knowledge Graph) بهینه کنید. با اینکار این بخش های سایت شما در پنل Knowledge نمایش داده میشود.
اگر میخواهید سایتتان به عنوان یک ماهیت یا موجودیت توسط گوگل شناخته شود، Alina Benny متخصص سئو و کارشناس محتوا توصیه هایی برای شما دارد:
اگر شما گزارشاتی اصل در مورد یک صنعت منتشر میکنید و توصیه هایی مربوط به تخصصی جدید را در مطالب خود میگنجانید، گوگل شما را به عنوان یک موجودیت درنظر میگیرد. این موضوع یکی از مسائل مهم در تعیین رنک سایت هاست.
۸- لینک سازی و برندسازی
Carrie Rose هم بنیانگذار Rise at Seven معتقد است که در سال ۲۰۲۰ لینک سازی بیشتر به سمت و سوی برندسازی متمایل است. تا کنون لینک سازی برای هدایت کردن ترافیک به سمت سایت شما و بهبود رتبه سایت بوده است. اکنون لینک سازی باید بیشتر بر روی برندسازی متمرکز شود.
ساخت یک برند که مردم به آن اعتماد کنند و خواستار کار کردن با آن باشند، از ملزومات موفقیت است. Casie Gillette کارشناس ارشد دیجیتال مارکتینگ در KoMarketing چنین اعتقادی دارد.
از نظر وی مشتریان باهوش تر شده اند و زمانی که به بازاریابی میرسند انتظارات بیشتری دارند. هرچه میزان اعتماد مشتریان به شما بیشتر باشد، بیشتر محتوای شما را با دیگران به اشتراک میگذارند و بیشتر از پیش از شما خرید میکنند و در مورد شما صحبت میکنند.
۹- بر روی میزان بازدید تمرکز کنید!
سرچ های بدون کلیک در سال ۲۰۱۹ یک واقعیت بزرگ محسوب میشوند که در سال ۲۰۲۰ اهمیت سئوی مربوط به نتایج جستجو بیشتر شده است و به یک از مهم ترین نکات سئو در سال ۲۰۲۰ تبدیل شده است.
Cyrus Shepard بنیانگذار Zyppy میگوید: لزوما برندسازی و بازاریابی به طور کامل در خود سایت انجام نمیشود؛ بلکه گوگل نیز میتواند مکان مناسبی برای بازاریابی شما باشد. بازاریاب های هوشمند به دنبال راهی هستند که از مزایای این مسئله استفاده کنند و با ویرایش اسنیپت به صورت حرفه ای مخاطبان خود را جذب کنند. اسنیپت حاوی اطلاعاتی مربوط به محتوای شماست که این اطلاعات در نتایج جستجو نمایش داده میشوند.
این مسئله شامل تاکتیک هایی برای افزایش نسبت نرخ کلیک به تعداد نمایش یا همان CTR است. بهینه سازی featured snippet، استفاده از شمای جدید و تصاویر و آیکون نمونه ای از این تاکتیک ها هستند.
۱۰- برنامه نویسی
Britney Muller دانشمند Moz میگوید: از مهم ترین نکات سئو در ۲۰۲۰ برنامه نویسی است. شما باید به سراغ زبان هایی همچون پایتون یا R بروید تا کارهای وقت گیر و اضافه را حذف کنید.
Paul Shapiro کارشناس سئو معتقد است که استفاده از برنامه نویسی سئو را بهتر میکند و شاهد افزایش تطابق خواهیم بود. برنامه نویسی به شما توانایی استفاده از یادگیری ماشین برای حل مشکلات پیچیده را میدهد. همچنین راه حلیست برای مسائلی که به تصمیمات انسانی و دادههای ورودی دستی نیاز دارند.
چندکلام با چ یاب:
امیدواریم که این پست مورد استفاده ی شما عزیزان قرار بگیرد. سعی کردیم ۱۰ تا از مهم ترین نکات سئو در سال ۲۰۲۰ را در این پست به سمع و نظر شما برسانیم. البته که سئو شامل چندین نکته و مورد دیگر است که هرکدام در جایگاه خود بسیار حائز اهمیت هستند. با تمرین پیوسته و آزمون و خطا در حوزهی سئو میتوانید به موفقیت برسید پس هیچگاه در این زمینه ناامید نشوید و به طور پیوسته ادامه دهید.
اگر تجربهای در این زمینه دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم. به نظر شما کدام مورد سئو در سال ۲۰۲۰ از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
راستی!
جهت اطلاع از آخرین اخبار و آموزشهای ما میتوانید به کانال تلگرام چ یاب مراجعه کنید.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها