معجزه‌ای به نام ظاهر محتوا !

اهمیت ظاهر محتوا

هر کدام از ما در طول روز به نحوی در حال تولید محتوا هستیم. مثلا وقتی که یک پست در اینستاگرام منتشر می‌کنیم و کپشنی برای آن می‌نویسیم، یا زمانی که در مورد محصولات یا خدماتمان محتوا تولید می‌کنیم تا بتوانیم کسب درآمد کنیم. اما با این حجم از محتوا که روزانه در حال تولید و انتشار است، چطور باید حرفی برای گفتن داشته باشیم؟

اگر می‌خواهید پیروز میدان باشید و در بین محتواهایی که تعدادشان حتی از تصور خارج است دیده شوید، باید علاوه بر تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت، به ظاهر محتوا هم توجه کنید. در ادامه این مطلب نکاتی در مورد ظاهر محتوا به شما آموزش خواهیم داد، به هیچ‌وجه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

اصول مهم زیبا سازی ظاهر محتوا

این اصول را در چند دسته مختلف برای شما نوشته‌ایم. رنگ، تصویر، نگارش متن و چینش متن عنوان این دسته‌ها هستند که هرکدام به مقدار کافی توضیح داده شده‌اند.

اهمیت رنگ‌ها در محتوا

دنیایی سیاه و سفید را تصور کنید؛ بدون هیچ رنگی آسمان، دریا، درختان، گل ها همه سیاه و سفید هستند. خسته کننده است مگر نه؟ شما حاضر به زندگی در چنین دنیایی هستید؟

رنگ‌ها یکی از مهم ترین اجزای زندگی انسان ها هستند و شاید عمده ترین رفتارهای ماهم بخاطر این تفاوت رنگ ها باشد. می‌پرسید چطور؟ مثلا زمانی که در حال مذاکرات پنج به علاوه ی یک با خودمان هستیم که آن لباس قرمز خال خالی را بپوشیم یا آن سبز راه راه، یا زمانی که به خرید می‌رویم کدام رنگ را انتخاب کنیم و یا وقتی قدم زنان از کنار پارکی رد می‌شویم با خود فکر می‌کنیم که آن گل زردهای کوچک بین آن گل‌های صورتی چه زیبا جا خوش کرده‌اند.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که رنگ ها تاثیر بسیار زیادی در یادگیری دارند. اما استفاده از رنگ‌ها چطور در فرایند جذب مخاطب تاثیر می‌گذارد؟

رنگ باعث جلب توجه می‌شود. استفاده از رنگ باید اصولی و با قواعد خاص خود باشد. اگر محتوایی بی از حد رنگارنگ باشد، از حالت رسمی خارج می‌شود و به جای اینکه باعث جلب توجه افراد شود، بیشتر باعث حواس پرتی مخاطب می‌شود و تمرکز را از او می‌گیرد. همچنین مغز به طور ناخودآگاه اعتماد خود را به چنین محتوایی از دست می‌دهد.

سخن از استفاده‌ی اصولی از رنگ شد. این اصول چه هستند؟

رنگ ها از نظر روانشناسی هر کدام تاثیری دارند.

به عنوان مثال:

  • زرد: رنگ زرد، رنگی مناسب برای جلب توجه است، اما به شدت برای چشم ضرر دارد و استفاده‌ی زیاد از آن باعث ایجاد خشم و بی قراری می‌شود. پس رنگی نیست که بخواهید زیاد از آن استفاده کنید.
  • نارنجی: نارنجی بسیار انرژی بخش است و رنگ مناسبی برای جلب توجه مخاطبان محسوب می‌شود.
  • قرمز: بهترین رنگ برای استفاده در محتوا به منظور جلب توجه خوانندگان، همین قرمز است، که هم باعث می‌شود مخاطب به جزئیات بیشتر توجه کند و هم شور و هیجانی برای خواندن ادامه‌ی محتوا در افراد ایجاد می‌کند. پس برای عناوینی که بسیار مهم هستند این رنگ پیشنهاد می‌شود.
  • آبی : آبی رنگ آرامش و اطمینان است و همچنین خلاقیت ذهن را افزایش می‌دهد.
  • سبز : سبز نماد طبیعت و سلامتی است، به همین دلیل حس اعتماد و آرامش به انسان القا می‌کند.

این رنگ ها متداول ترین رنگ هایی هستند که هر تولید کننده محتوایی ممکن است از آن ها استفاده کند و حال که خواص آن ها را می‌دانیم می‌توانیم برای زیبا سازی محتوایمان از آن ها کمک بگیریم. اما اگر می‌خواهید بیشتر در مورد تاثیر رنگ‌ها بدانید، مقاله روانشناسی رنگ را از دست ندهید.

آموزش چینش محتوا

تصاویر

تصاویر، از مهم ترین اجزای هر محتوایی هستند که اگر نباشند محتوا آنقدر خسته کننده می‌شود که به شما اطمینان می‌دهم کسی تا آخر آن را نخواهد خواند!

تصاویر در یادگیری بسیار مؤثر هستند و درواقع راهی ساده و کوتاه برای یادگیری مطالب تلقی می‌شوند. وقتی محتوایی تولید می‌کنیم و در کنار متنی که نوشته‌ایم تصاویر مرتبط هم استفاده می‌کنیم، هم یادگیری مخاطب را تضمین می‌کنیم و هم  بالا رفتن نرخ بازدید سایت را.

با ابزارهای ساخت و ویرایش تصویر، معجزه کنید.

آیا اصلا یک محتوای ساده بدون هیچ تصویری، جذابیتی خواهد داشت؟

انسان ها در دنیای امروز آنقدر مشغله دارند که اغلب زمان کافی برای خواندن یک مقاله را ندارند و اگر محتوایی عالی بنویسید ولی نتوانید در ۵ ثانیه که زمان طلایی جذب کاربر است، افراد را به خواندن محتوا ترغیب کنید، یک شانس را از دست خواهید داد!

تصاویر این کار را به راحتی آب خوردن برایتان انجام خواهند داد، اما باید عکسی جذاب و متناسب با موضوع محتوای خود انتخاب کنید. عکس های نا‌مرتبط فقط کاربر را گیج‌تر می‌کنند، زیرا مغز کاربر به عکس علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهد و این امر باعث می‌شود رشته‌ی اصلی محتوا را از دست بدهد.

علاوه بر کاربران برای موتور های جستجو هم تصاویر بسیار پر اهمیت هستند، یعنی شما با یک تیر چند نشان می‌زنید، هم کاربر را جذب می‌کنید و هم نرخ بازدید سایت خود را بالا می‌برید و از آن طرف هم افراد، زمان بیشتری در سایت شما می‌مانند. در نتیجه مشتریان بیشتری پیدا می‌کنید و هم گوگل، محتوا و سایت شما را ارزشمند می‌داند. دقیقا همانند یک چرخه‌ی پایان ناپذیر می‌ماند، فقط باید راه وارد شدن را بلد باشید.

تحقیقات ثابت کرده انسان‌ها، تصاویر را بیش تر از متن به خاطر می‌آورند. بنابراین تصاویر باعث می‌شوند که در ذهن مخاطب نقش ببندید. پس استفاده از تصاویر را جدی بگیرید!

نحوه ی چینش متون

برای چینش و قرار دادن محتوا روی سایت چندین قانون کلی وجود دارد:

یکی از اصول مهم آن این است که اندازه ی عناوین بزرگتر از سایر قسمت‌ها باشد. این کار باعث می‌شود توجه مخاطب به عناوین و تیترها جذب شود و درنتیجه از یکنواختی متن کاسته می‌شود.

بیشتر بدانید: راهنمای جامع تیترنویسی

اگر متن را یکنواخت با یک فونت و اندازه بنویسیم احتمال خستگی مخاطب و خوانده نشدن ادامه‌ی مطلب را بالا می‌بریم. می‌توانید با استفاده از عناوین، جدول‌ها ، لیست‌ها و … شکل ظاهری محتوای خود را جذاب‌تر کنید.

اما برعکس این مسئله هم مشکل‌ساز است، اگر صفحه را زیادی شلوغ کنید و همه چیز درهم و برهم باشد، مخاطب باید زمان بسیار بیشتری برای خواندن و درک محتوا بگذارد. درنتیجه افرادی که وقت زیادی برای خواندن محتوا‌ی شما ندارند، صفحه را ترک می‎‌کنند، پس باید اطلاعات را بدون حاشیه و راحت در اختیارشان قرار دهید.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید خلاصه بنویسید، مقاله آموزش خلاصه نویسی ما را مطالعه کنید.

نگارش متن

چند نکته مهم در مورد نگارش متن و استفاده از علائم نگارشی و سایر موارد، در ادامه نوشته شده.

  • اعداد

استفاده از اعداد برای جلب توجه و اطمینان کاربر معجزه می‌کند. اعداد ۲ رقمی و یا کمتر، ترجیحا به صورت عددی نوشته شوند و اعداد بزرگتر به صورت ترکیبی. مثلا ۱۰۰ هزار تومان.

 

  • کلمات انگلیسی

 زبان مادری ما زبان فارسی است و استفاده‌ی زیاد از لغات و اصطلاحات انگلیسی باعث می‌شود که مخاطب محتوا را سخت بخواند و سخت بفهمد. بنابراین رنک سایت شما پایین می‌آید زیرا کاربر هرگز ادامه‌ی چنین محتوایی را نمی‌خواند. فقط در برخی موارد مانند نام نویسندگان یا آدرس وبسایت‌ها ، ایمیل و مواردی که واقعا مجبور هستید، از زبان انگلیسی استفاده کنید.

 

ظاهر محتوا

 

  • فونت یا قلم متن

فونت مورد استفاده نباید تحریری باشد. از بهترین فونت ها   B Nazaninو Arial هستند. چون حالتی کتابی و رسمی دارند، برای همه خوانا هستند. برای عناوین هم از سایز بزرگتر و یا حالت bold استفاده کنید.

 

  • علائم نگارشی

پرکاربردترین علائم نگاشی این موارد هستند :

نقطه .برای پایان دادن به هر جمله
ویرگول ،برای مکثی کوتاه بین کلمات
دونقطه :هنگام شمردن اجزای چیزی و برای بیان معنی واژه‌ای
نقطه ویرگول ؛برای مکث طولانی بین دو جمله ای که به هم ارتباط دارند.
علامت سوال ؟در پایان جملات پرسشی

 

اکثر کارشناسان تولید محتوا، هنوز تاثیر واقعی ظاهر محتوا، به خصوص تصاویر را روی مخاطب ندیده‌اند و اگر شما این محتوا را می‌خوانید، هرچه زودتر دست به کار شوید؛ همین حالا وقت پیشرفت است. از اصولی که گفته شد، استفاده کنید و مخاطب را جذب کنید.

کلام نهایی

در این مقاله سعی کردم در مورد مهم‌ترین نکات ظاهر محتوا صحبت کنم. همیشه خودتان را به جای کاربر قرار دهید و سپس از نگاه مخاطب، به محتوا و سایت خود نگاه کنید و ببینید آیا محتوا از نظر شما خوانا و جذاب است یا خیر!

به نظر شما چه موارد دیگری در ظاهر یک محتوا مهم هستند؟ نظرات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید. همراه شما هستیم…

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

منابع:

علائم نگارشی – ویکی پدیا

اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات