محتوای وایرال چیست و چطور با چنین محتوایی پرواز کنیم؟

محتوای وایرال چیست

مدتی است که ویروسی به نام کرونا گریبانمان را گرفته و با سختی با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. گفته می‌شود هر فرد مبتلا، به چندین نفر دیگر این ویروس را منتقل می‌کند و آن افراد نیز به چندین نفر دیگر و همینطور این بیماری شیوع پیدا کرده و ترسناک شده است.

اما اگر با دقت به قضیه نگاه کنیم، این نوع شیوعِ فراگیر بهترین راه برای تبلیغ است. اگر بتوانیم محتوایی را کاملا هوشمندانه طراحی کنیم که بازدیدکنندگان آن را به هر دلیلی به اشتراک بگذارند، قسمتی از راه موفقیت را یک شبه طی کرده‌ایم. به این نوع بازاریابی، بازاریابی ویروسی یا وایرال می‌گویند.

بازاریابی وایرال یا ویروسی به هر روشی گفته می‌شود که بازاریابان محتوا استفاده می‌کنند تا کاربران، محتوا را سریع و به صورت گسترده به اشتراک بگذارند.

در ادامه به بررسی کامل و دقیق این مفهوم می‌پردازیم و سپس راهکارهایی برای خلق محتوای وایرال ارائه می‌کنیم. حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

محتوای وایرال چیست ؟

محتوای ویروسی به هر نوع محتوایی اعم از متنی، تصویری و یا ویدیوئی گفته می‌شود که به سرعت انتشار داده می‌شود و در زمانی بسیار کوتاه، بازدید زیادی دریافت می‌کند. در واقع هر نوع محتوایی که آنقدر برای کاربران جذابیت داشته باشد که انگیزه ی به اشتراک گذاری را در آن‌ها به وجود آورد، محتوای ویروسی یا  وایرال نامیده می‌شود.

این نوع محتوای وایرال یا ویروسی را مردم به روش‌های مختلفی پخش می‌کنند:

  • در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارند. مثلا به صورت یک پست یا استوری در اینستاگرام.
  • اگر وب سایت دارند، لینک آن را در وب سایت خود به اشتراک می‌گذارند.
  • آن محتوا را برای دوستانشان که احتمال می‌دهند از محتوای شما خوششان بیاید، می‌فرستند.
  • محتوا آنقدر برایشان جذاب است که درباره‌ی آن با دوستان خود صحبت می‌کنند و این افراد هم با یک جستجوی ساده و یا حتی پرس‌و‌جو از دوست خود، به شما و محتوایتان دسترسی پیدا می‌کنند.

یک محتوا به دلایل مختلفی وایرال می‌شود. محتوای سرگرم کننده یکی از متداول‌ترین انواعِ محتوای ویروسی است. به علاوه ارزشمندی محتوا، ظاهر آن و خلاقیت و نوآوری نیز از مهم ترین علل وایرال شدن یک محتوا هستند.

۶ نکته‌ی طلایی برای ایجاد یک محتوای وایرال

اما در این میان بعضی از انواع محتوا پتانسیل بیشتری برای وایرال شدن دارند که البته هر محتوایی با رعایت یک سری نکات خاص و داشتن ویژگی‌هایی که در طول سال‌ها و با تجربه و آمار به دست آمده، شانس بیشتری برای وایرال شدن پیدا می‌کند. در ادامه می‌خواهیم این ویژگی‌ها را به شما معرفی کنیم.

در نتیجه‌ی حاصل از بررسی ۱۰۰ میلیون محتوا در مدت زمان هشت ماه، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که محتواهایی که ۶ ویژگی زیر را دارند، شانس بالاتری برای وایرال شدن دارند.

۱- محتوای طولانی یا کوتاه!

اکثر تولید کنندگان محتوا بر این باور هستند که هر چه متن کوتاه تر باشد مخاطبان، بیشتر جذب محتوا می‌شوند و آن را به اشتراک می‌گذارند.

همیشه و به خصوص در مقاله اهمیت خلاصه نویسی، گفته‌ایم که از زیاده نویسی بیجا دوری کنید، زیرا مردم زمان و حوصله‌ی زیادی برای خواندن محتواهای طولانی ندارند، اما همین زیاده نویسی گاهی مزیت محسوب می‌شود. هم در بحث سئو و هم در همین مبحث بازاریابی ویروسی زیاده‌نویسی کاربرد دارد.

در واقع محتواهای طولانی توانایی بیشتری برای ویروسی شدن دارند، به این دلیل که مطالب بیشتر و البته مهمی در خود جای داده‌اند.

در بررسی های انجام شده طبق آمار متن‌ها و مقالاتی که تعداد کلمات آن‌ها بیشتر است، به مراتب بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند.

نمودار زیر میانگین به اشتراک گذاری محتوا بر اساس تعداد کلمات را نشان می‌دهد.

محتوای وایرال چیست

اما ناامید نباشید، خیلی از تولید کنندگان محتوا این موضوع را نمی‌دانند! آمار نشان می‌دهد که تعداد محتواهای کوتاه و زیر هزار کلمه ۱۶ برابر بیشتر از دیگر محتواهای بلند است. این آمار نشان می‌دهد که اکثر افراد به دنبال نوشتن محتوای کوتاه‌اند و کمتر به فکر ارزشمند و طولانی بودن محتوا هستند. در نتیجه شما رقیب‌های نسبتا کمی دارید و از این رو می‌توانید به راحتی و با رعایت چند نکته، احتمال پیروزی خود را چندین برابر کنید.

۲- حقیقت را صاف و پوست‌کنده بیان کنید.

هر چند که برای همه، خواندن مطالب هیجان انگیز بسیار جالب است اما همیشه باید میانه‌رو باشیم، یعنی محتوا نباید به گونه ای باشد که کاربران احساس کنند چیزی که میخوانند واقعیت ندارد. چون در این صورت اعتماد خود را به شما و برند شما از دست می‌دهند.

به جای تمرکز روی هیجان ِافراد، موضوعی را انتخاب کنید که مشابه آن کم است و در ادامه کاملا درست و جامع از سیر تا پیاز موضوع را به صورت ساده و روان توضیح دهید. اینگونه محتواها معمولا پتانسیل محتوای وایرال شدن را دارند.

همیشه برای وقت مخاطبانی که از سایت شما بازدید می‌کنند ارزش قائل باشید و محتوای صرفا طولانی و کم ارزش ننویسید!

علاوه بر این موارد، محتواهایی که نام نویسنده در ابتدای مقاله و همچنین منبع در انتهای آن ذکر شده باشد، احتمال وایرال شدن بیشتری دارند. زیرا کاربر در این حالت حس اعتماد بیشتری نسبت به محتوا دارد و با خیال راحت آن را به اشتراک می‌گذارد.

۳- هرگز تصاویر را دست کم نگیرید!

یک تصویر مناسب علاوه بر زیباکردن ظاهر محتوا، توجه مخاطب را نیز به مطلب جلب می‌کند و محتوا را از کسل کنندگی در می‌آورد. همچنین تصاویر اطلاعات زیادی را در مدت زمان کوتاهی به کاربران منتقل می‌کنند و در فهم مطالب به آن‌ها کمک می‌کنند.

ببینید: بهترین ابزارهای ساخت محتوای بصری

طبق آمار، میزان به اشتراک گذاری محتواهای عکس دار ۳ برابر بیشتر از محتواهای بدون عکس است.

محتوای ویروسی چیست

۴- محتوای شما، آیینه ی افرادی است که آن را به اشتراک می‌گذارند.

وقتی افراد محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند، محتوای شما درواقع حکم تصویری از آن افراد است. یعنی کاربران محتوایی را منتشر می‌کنند که به تصویر اجتماعیشان کمک کند و آن‌ها را باهوش، جذاب، باسواد، صادق و … نشان دهد، در حقیقت صفات خوب را نشان دهد.

بنابراین اگر محتوایی که می‌نویسید به وجهه‌ی اجتماعی افراد کمک کند، احتمال به اشتراک گذاری آن بیشتر می‌شود.

قبل از به اشتراک گذاری محتوا، خود را به جای سایر کاربران بگذارید و این سوال را از خودتان بپرسید که چرا باید مخاطب به این محتوا جذب شود و آن را به اشتراک بگذارد؟

عمده‌ترین و مهم‌ترین علت کاربران برای به اشتراک گذاری محتوا چیست؟

  • محتوا مفید و سرگرم کننده است.
  • معرفی بهتر خود به افراد
  • شروع و ادامه ی ارتباط با دیگران
  • خودباوری

افراد محتوای سرگرم کننده و مفید را بیشتر منتشر می‌کنند چون با انتشار این نوع محتوا، دید دیگران نسبت به آن‌ها بهتر می‌شود. همچنین برای ارتباط با دیگر افراد از به اشتراک گذاری محتوا استفاده می‌کنند.

برای شروع یک رابطه کافی است چیزی را به اشتراک بگذاریم مثلا پستی در اینستاگرام برای کسی بفرستیم و یا وقتی حرف‌ هایمان ته کشید با انتشار یک محتوا، موضوع جدیدی برای صحبت به وجود آوریم.

برای مثال یکی از پرکاربردترین محتوایی که مردم به اشتراک می‌گذارند نتایج آزمون‌هایشان است. این روزها مردم به دنبال خودباوری و دیگرباوری هستند، بدین معنا که می‌خواهند خودشان را هم به خود و هم به دیگران ثابت کنند. به همین دلیل گرفتن نتیجه مثبت در آزمون‌ها برایشان بسیار مهم و خوشایند است. دقیقا به این دلیل چند سال پیش تست‌های هوش و شخصیت شناسی بالاترین میزان به اشتراک گذاری را به خود اختصاص دادند، اما امروزه به علت تکراری بودن، فراموش شده‌اند.

طبق بررسی های انجام شده میزان به اشتراک گذاری انواع محتوا، به شرح زیر است:

  • محتوا با موضوعات عجیب                       25٪
  • محتوای طنز و خنده دار                           17٪
  • محتوای سرگرم کننده                               15٪
  • محتوا با موضوعات خشم و اندوه                 7٪

همانطور که از نتایج بالا متوجه شدید، بیشترین میزان به اشتراک گذاری، محتواهای عجیب و هیجان انگیز هستند و کمترین میزان به اشتراک گذاری مربوط به محتواهای غمگین و همراه با خشم و عصبانیت است.

۵- از تبلیغات غافل نشوید.

تبلیغات باید اصولی باشند، همان ابتدا که تنور داغ است محتوا را بچسبانید! یعنی همان اول که محتوا را تازه نوشته‌اید و دست اول است، از افرادی که دنبال کننده یا فالور زیادی دارند و حوزه فعالیت آن‌ها با محتوای شما هم‌خوانی دارد برای تبلیغ استفاده کنید.

اگرچه تبلیغ نمی‌تواند فروش شما را خیلی افزایش دهد و شما خودتان باید با تولید محتوای درست و ارزشمند، مخاطبان را جذب کنید، اما برای بحث بازاریابی ویروسی که هدف ما در آن پخش شدن محتواست، افرادی که به اصطلاح اینفلوئنسر می‌نامیم بسیار کمک کننده هستند.

اینفلوئنسر کیست؟ در واقع همان اقشار تاثیرگذار جامعه هستند که دنبال کننده‌ی زیادی دارند.

۶- نوع محتوا

نوع محتوا در وایرال شدن آن تاثیر بسیار مهمی دارد. محتوای وایرال را میتوان به انواع زیر تقسیم کرد:

  • محتواهای لیست دار
  • محتواهای اینفوگرافیک
  • محتواهایی که در عنوان خود این کلمات را دارند: چگونه، چیست و چرا.

برای آشنایی با انواع محتوا، مقاله انواع محتوا کدامند؟ را مطالعه کنید.

 

برای مثال این عناوین، جذابند:

  • چگونه محتوایی جذاب بنویسیم؟ چگونه از شبکه های مجازی برای بازاریابی استفاده کنیم؟
  • استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟ چرخه رشد محتوا چیست؟
  • چرا پست هایم در اکسپلورر اینستاگرام نمی‌روند؟ چرا محتوایمان خوانده نمی‌شود؟

 

آیا می‌دانید که کدام یک از انواع محتوا کاربردی تر است؟  کدام یک بیشتر امکان وایرال شدن دارد؟  مردم از کدام نوع محتوا بیشتر خوششان می‌آید؟

طبق بررسی های انجام شده، محتوای اینفوگرافیک بیشترین میزان محبوبیت و به اشتراک گذاری را دارد و پس از آن‌، محتواهای لیست‌وار رتبه‌ی بهتری نسبت به بقیه دارند. به نظر شما چرا؟  محتواهای لیست‌وار، به این دلیل که اطلاعات را به نحوی طبقه‌بندی می‌کنند، درک و فهم موضوع را برای خوانندگان آسان‌تر می‌کنند.

درباره اهمیت تصاویر هم که صحبت کردیم؛ تصاویر در زمان کوتاه، اطلاعات زیادی را به مخاطبِ شما منتقل می‌کنند و همچنین محتوا را از یکنواختی خارج می‌کنند، به طوری که افراد جذب می‌شوند و آن محتوا را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند.

آموزش ایجاد محتوای وایرال

چطور یک محتوای ویروسی بنویسیم؟

علاوه بر نکات فوق، با رعایت موارد زیر، تیر آخر را به هدفتان می‌زنید:

شناخت مخاطب هدف (پرسونا)

ما نمی‌توانیم همه را راضی نگه داریم. سلیقه‌ی آدم‌ها بسیار متفاوت است. پس باید اشخاصی که برای خواندن محتوای ما مناسب‌تر هستند را در وهله اول بشناسیم و سپس روی تولید محتوای مخصوص برای آن‌ها تمرکز کنیم.

بحث شناخت مخاطب هدف آنقدر هم بحث پیچیده‌ای نیست. فقط باید درست و حسابی مفهومِ کسب و کار و محصولی که برای آن می‌خواهید تولید محتوا کنید را درک کنید. سپس حدس بزنید که اگر شما جای مخاطب بودید و چنین محصولی به شما پیشنهاد می‌شد، آن را می‌خریدید؟ به چه دلیل؟

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد پرسونا بدانید، مقاله شناخت پرسونا را مطالعه کنید. با تهیه پرسونای مخاطب می‌فهمید که چه افرادی بیشتر جذب شما و محصول یا خدمت شما می‌شوند. سپس مدل‌هایی فرضی پیشنهاد دهید و پرسوناها را کامل مشخص کنید و سپس برای مخاطب هدف خود محتوای مرتبط تولید کنید.

جلب توجه خواننده

شما تنها ۳ ثانیه فرصت دارید که توجه مخاطب را به محتوای خود جلب کنید. اینترنت و فضای مجازی دریایی از محتواست و شما باید به نحوی محتوای خود را نگارش و آرایش کنید که مخاطب حتی بدون دانستن ادامه‌ی محتوا جذب آن شود. آنگاه حتی بدون بررسی کامل ادامه محتوا، آن را با دیگران به اشتراک خواهد گذاشت. البته این بدین معنی نیست که نباید به ادامه محتوا توجه کنید، حتما حتما محتوایی تولید کنید که ارزشمند باشد.

نوآوری و خلاقیت

مخاطبان این روزها آنقدر در دنیای مجازی غرق شده‌اند که اکثر آن ها به تمام اخبار جدید دسترسی دارند و نمی‌توان انتظار داشت یک محتوای قدیمی وایرال شود. چون که آن ها اگر احتمال دهند که محتوایی قدیمی است، هرگز آن را به اشتراک نخواهند گذاشت؛ حتی اگر محتوا ارزشمند و مفید باشد.

پس باید تازه ترین ایده هارا انتخاب کرده و در مورد آن ها محتوایی جذاب و کاربردی بنویسیم سپس این محتوا را در اختیار مخاطبان قرار دهیم .

کمیت و کیفیت

محتواهایی که طولانی‌تر هستند، بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند اما این موضوع نباید فراموش شود که کیفیت اصل مهمی در تولید محتواست.

برای زمانی که کاربر به خواندن محتوای شما اختصاص می‌دهد، ارزش قائل باشید و محتوایی در اختیارشان بگذارید که آنقدر ارزشمند، زیبا و جدید باشد که نتوانند به خواندن آن نه بگویند.

کلام نهایی

این محتوا  را با گفتن یک مثال از یک کسب و کار به پایان می‌رسانم که در نوع خود، زمانی بسیار وایرال شد. در وب سایتی یک ایده‌ی جالب و خلاقانه اجرا شد به این صورت که شخصی در لباس مرغ با شخصی که برای سفارش غذای خود آمده بود به صورت ویدیویی صحبت می‌کرد و از او سفارش می‌گرفت و حتی کارهایی که کاربران از او می‌خواستند مثل بال زدن، چرخیدن، رقصیدن و.. را انجام می‌داد.

بعدها این ایده در بسیاری از کسب و کارها اجرایی شد و ارزش اولیه‌ی خود را از دست داد. این مثال را زدم که بگویم لازم نیست حتما ایده‌ی پیچیده‌ای انتخاب کنید فقط باید کمی خلاق باشید و از نکات گفته شده استفاده کنید.

وایرال شدن اصلا کار سختی نیست و قطعا ارزش زمانی که برای آن صرف می‌کنید را دارد زیرا شما یک شبه شاهد رشد حداقل دو برابری مخاطبان خود خواهید بود. امیدوارم که این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شود. حتما از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید و اگر نظر انتقاد و یا پیشنهادی دارید، با ما در میان بگذارید.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

با کمک از :

motamem.org

college.tapsell.ir



اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات