طول یک محتوای استاندارد چند کلمه است؟

طول محتوا چقدر مهم است؟

طول محتوا چقدر باید باشد؟ اصلا این عدد چه اهمیتی دارد؟ و آیا طول محتوا در سئو هم موثر است؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال و چنین پرسش‌هایی هستید، جای درستی آمده‌اید. همراه ما باشید…

برای جواب دادن به سوال “طول محتوا چقدر باید باشد؟” نمی توانیم عدد مشخصی به صورت کاملا درست اعلام کنیم، زیرا طول محتوا به دو مورد خیلی مهم بستگی دارد: مخاطب هدف و موضوع محتوا.

۱- مخاطب هدف

منظور از مخاطب هدف این است که شما با توجه به خواسته‌های مخاطب باید تولید محتوا انجام دهید. گاهی با محتوای ۳۰۰ کلمه‌ای هم می‌توانید نیاز مخاطب را برطرف کنید. اما اینکه شما مخاطب هدف و نیاز او را بشناسید، خیلی مهم است.

برای این کار می‌توانید در داخل سایت از نظرسنجی‌های مختلف استفاده کنید و یا یک صفحه فرود برای دریافت اطلاعات کاربر طراحی کنید. بهرحال این مقاله در مورد شناخت مخاطب هدف نیست، ما در مقاله شناخت مخاطب هدف در تولید محتوا، مفصل در این مورد صحبت کرده‌ایم.

۲- حوزه کاری شما و محتوا

طول محتوا به حوزه کاری شما وابسته است. اگر شما در حوزه آموزشی فعالیت می‌کنید، طبیعتا باید از محتواهای طولانی‌تر استفاده کنید تا نیاز کاربر را کاملا برطرف کنید.

اما وبسایت‌هایی مثل دانلود آهنگ، خبر روز و …، نیازی به محتوای طولانی ندارند و با ۳۰۰ کلمه هم می‌توانند نیاز کاربر را پوشش دهند. در تولید محتوا برای سایت‌هایی که نیازی به محتوای طولانی ندارند، سعی کنید از کلمات کلیدی بیشتری استفاده کنید؛ تا گوگل محتوای شما را در رتبه‌های بالاتری به کاربر نمایش دهد، البته دقت کنید که نباید بیش از حد اینکار را انجام دهید!

اصلا چرا طول محتوا برای سئو سایت مهم است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که محتوا برای بهینه سازی و سئو سایت ارزشمند است. گوگل با توجه به حوزه کاری شما، مقاله‌های منتشر شده در وب‌سایتتان را بررسی می‌کند و یکی از اصلی‌ترین موارد برای رتبه دادن به محتوای شما، طول محتوای شما خواهد بود.

ربات های گوگل به راحتی درک می‌کنند که شما یک سایت آموزشی هستید یا سایت موسیقی، برای هر کدام حد و مرزهایی مشخص شده است. محتوای خیلی طولانی برای کاربر بسیار آزاردهنده خواهد بود؛ چرا که اغلب کسانی که به جستجو در گوگل می‌پردازند، دنبال یک راه حل نسبتا ساده، کاربردی و در عین حال کوتاه و مفید هستند. دقیقا همینجاست که خلاصه نویسی اهمیت پیدا می‌کند.

بیشتر بدانید؛ راه و روش‌های خلاصه نویسی درست

همچنین اگر شما بتوانید کاربر را با استفاده از محتوایی که تولید می‌کنید، جذب کنید و سپس او را تشویق کنید تا مطالب دیگر سایت شما را ببیند، رتبه شما در نتایج جستجو بهتر می‌شود.

طول محتوا چقدر باشد؟

نکات مهمی که در مورد طول محتوا باید بدانید:

هرگز کیفیت را فدای کمیت نکنید.

افراد بسیاری بر این باورند که هرچقدر طول محتوا بیشتر باشد، مقاله نیز موفق‌تر خواهد بود. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که شما اگر درباره یک آهنگ  3000 کلمه بنویسید، برای کاربر اصلا جذاب نیست!

کاربر با استفاده از اسم خواننده دنبال یک آهنگ خاص و یا زندگینامه خواننده می‌گردد و تبعا انتظار یک متن کوتاه و خوانا را دارد. وظیفه شما بهینه سازی محتوا در درجه اول برای کاربر است و باید نیازهای او را پاسخ دهید. اگر کاربر محتوای شما را دوست نداشته باشد، حتی اگر محبوب گوگل باشید، حذف می‌شوید!

تجربه کاربر

همانطور که گفتم، مهم‌ترین اصل تولید محتوا ایجاد ارزش برای کاربران است. سعی کنید محتوایی تولید کنید که مخاطب به آن علاقمند شود و در نتیجه به سایت شما اعتماد کند.

با استفاده از اینفوگرافیک، پادکست و ویدیو می‌توانید محتوا را جذاب‌تر کنید و به کاربر امکان انتخاب دهید. شاید فردی وجود دارد که علاقه‌ای به خواندن محتوای متنی ندارد، شما نباید این مخاطبان را به راحتی از دست بدهید!

همیشه فقط روی طول محتوا تمرکز نکنید. اگر محتوای شما برای کاربر ارزشمند باشد، از نظر گوگل هم جایگاه خوبی خواهید داشت. تجربه کاربر برای گوگل خیلی خیلی مهم است. سعی کنید مدت زمان ماندن کاربر در صفحات سایت را افزایش دهید و مشکلات موجود را به حداقل برسانید.

به کارگیری کلمه کلیدی در محتوا

یکی از دلایل اصلی برای تولید محتوای طولانی به کارگیری کلمه کلیدی در محتوا است. شما در محتوای ۳۰۰ کلمه‌ای، حداکثر ۲ الی ۳ بار می‌توانید کلمه کلیدی اصلی را استفاده کنید؛ اما در یک مقاله ۲۰۰۰ کلمه‌ای بیشتر از ۱۰ بار می‌توانید این‌کار را انجام دهید.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که از استفاده بی‌رویه کلمه کلیدی در محتوا، باید خودداری کنید. حتما جمله یا پاراگرافی که کلمه کلیدی در آن قرار می‌گیرد، باید قابل فهم باشد. صرفا برای بیشتر شدن دفعات استفاده از کلمه کلیدی در محتوا، محتوا را طولانی نکنید.

سایت‌هایی که نباید محتوای طولانی تولید کنند، مثل سایت‌های دانلود موسیقی، می‌توانند متن شعر آهنگ را قبل از لینک دانلود قرار بگذارند و کلمه‌های کلیدی آهنگ را در متن آن استفاده کنند. از طریق هرکدام از کلمه‌های کلیدی از گوگل ورودی دریافت می‌کنند.

آیا اندازه محتوا مهم است؟

افزایش ماندگاری کاربران در سایت

یکی دیگر از مزیت‌های محتوای طولانی، ماندگاری بیشتر کاربر در سایت است. گوگل از طریق مدت زمان ماندگاری کاربران داخل سایت شما و ورودی سایت، کیفیت محتوای شما و کاربرپسند بودن آن را بررسی می‌کند.

به عنوان مثال اگر محتوای شما ۲۰ ورودی از گوگل دریافت کند و ۱۵ خروج آنی را به ثبت برساند، الگوریتم‌های گوگل محتوا را بی کیفیت می‌دانند و کمتر آن را در نتایج جستجو نمایش خواهند داد. شما باید کاربر را در همان لحظه اول جذب کنید تا مشتاق خواندن ادامه محتوا شود، می‌توانید برای یادگیری اینکار، مقاله آموزش مقدمه نویسی را مطالعه کنید.

البته پیش از نوشتن یک مقدمه خوب، باید یک عنوان جذاب انتخاب کنید تا کاربر وارد صفحه شود. برای این مسئله هم یک راهکار داریم، محتوای “چطور تیتر جذاب بنویسیم؟” را مطالعه کنید.

جمع بندی

اگر هنوز هم به طول محتوا به طرز فجیعی اهمیت می‌دهید، سخت در اشتباه هستید. شما نباید صرفا تلاش کنید محتوا را به ۲۰۰۰ کلمه برسانید، بلکه باید تلاش کنید محتوایی مناسب و جذاب برای کاربران به اشتراک بزارید که کاربر احساس خستگی نکند. سپس کاربر فکر می‌کند وب‌سایت شما مرجع تمام مشکلات و نیازهایش است و هر موقع در حوزه کاری شما احساس نیاز کند، به شما مراجعه خواهد کرد.

نباید بی‌دلیل و بی‌جهت یک محتوای طولانی بنویسید، اولویت شما باید رفع نیاز کاربر در عین خلاصه‌نویسی باشد. در صورتی که در رابطه با این موضوع سوالی دارید، می‌توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین منتظر نظرات ارزشمندتان هستیم.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات