خوشه بندی محتوا چیست و چه تاثیری بر سئو می‌گذارد؟

استراتژی محتوا - خوشه بندی محتوا چیست

خوشه بندی محتوا یا همان content clustering یک مفهوم نسبتا جدید در حوزه‌ی سئو و بازاریابی محتوا محسوب می‌شود.

در این استراتژی فراتر می‌رویم و صرفا به تکرار کلمه کلیدی در محتوا، اکتفا نمی‌کنیم. استراتژی خوشه بندی محتوا از دسته بندی موضوعی استفاده می‌کند و سپس محتواهای مرتبط را با لینکسازی داخلی به هم متصل می‌کند و در نهایت تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد.

در ادامه می‌خواهیم در مورد خوشه بندی محتوا، چیستی آن، فواید و سایر نکات مربوط به آن صحبت کنیم، حتما همراه ما باشید….

این خوشه‌های محتوا چیستند؟

اگر بدون خوشه بندی محتوا پیش بروید، مثل این است که در تاریکی عکس بگیرید و انتظار داشته باشید که چیزی در تصویر نمایش داده شود! گاهی یک عبارت کلیدی و یا یک موضوع محتوا، به ذهنتان می‌رسد و سپس یک محتوا برای آن تولید و منتشر می‌کنید.

بهترین راه برای توضیح دادن مفهوم خوشه بندی محتوا، استفاده از تصاویر گرافیکی است. این تصاویر دقیقا تفاوت یک سایت بدون خوشه بندی با یک سایت با خوشه بندی محتوا را نشان می‌دهند. از آنجایی که این محتواها همگی به موضوع اصلی سایت شما مربوطند، در نتیجه اگر محتواها را با اشکال هندسی نمایش دهید و به تصویر بکشید، با تصویری مثل این تصویر روبرو خواهید شد:

 

خوشه بندی محتوا چیست

 

حتی در این حالت که استراتژی محتوای درستی اعمال نشده، باز هم تولید محتوا سودمند است و فوایدی دارد. اما گوگل شما را به عنوان یک منع موثق و قابل اطمینان، در حوزه کاری خودتان نمی‌شناسد و اصطلاحا بابت محتوای با کیفیتی که تولید کرده‌اید، به شما جایزه نمی‌دهد.

این در حالی‌ست که سایت دیگری در حوزه شما، که در حال استفاده از خوشه بندی محتواست، خیلی بهتر دیده می‌شود و از نظر گوگل ارزشمندتر خواهد بود. اگر از خوشه بندی محتوا استفاده کنید، تصویر مطالب سایت شما به صورت زیر خواهد بود:

 

چطور خوشه بندی محتوا را پیاده سازی کنیم

 

در نمودار بالا ۳ جزء اصلی را می‌بینید، که بدین صورت هستند:

  • Pillar page: صفحه ستونی – صفحاتی جامع هستند که به عنوان هاب برای خوشه عمل می‌کنند. (هاب وسیله‌ای برای برقراری ارتباط در یک شبکه است و سیستم‌ها به وسیله‌ی آن به یکدیگر وصل می‌شوند.)
  • Cluster content: محتوای خوشه – هر محتوایی که به صفحه ستونی متصل است و اتفاقا در صفحه ستونی مربوط به خوشه، به آن لینک داده شده.
  • Internal links: لینک‌های داخلی – این لینک‌ها دقیقا مانند چسب عمل می‌کنند و صفحاتی که با هم ارتباط دارند را متصل می‌کنند.

استفاده از این ۳ عنصر و بخش مهم، کمک می‌کند که یک خوشه بندی محتوایی درست اجرا کنید و صدالبته محتواها بهتر و راحت‌تر در اختیار مخاطب قرار گیرند. همچنین این‌کار باعث می‌شود، گوگل راحت‌تر سایت شما را crawl یا اصطلاحا خزش کند.

گوگل از طریق بررسی این لینک‌های داخلی ارتباط بین محتواها را پیدا و درک می‌کند و اگر این لینک‌ها به همراه یک محتوای ارزشمند استفاده شوند، گوگل شما را به عنوان مختصص در حوزه خودتان شناسایی می‌کند. این نوع ارزش‌دهی گوگل، باعث می‌شود با سرعت خیلی بیشتری رشد کنید.

چطور خوشه بندی محتوا را در سایت خودمان ایجاد کنیم؟

فکر می‌کنم همینقدر که در مورد چیستی خوشه‌بندی محتوا و اهمیت آن می‌دانید، کافی باشد. الان وقت آن شده که برویم سراغ ساخت و استفاده از این استراتژی محتوا. در ادامه به صورت گام به گام ۴ مرحله‌ی ساخت خوشه‌بندی را با هم بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بدانید: استراتژی محتوا چیست؟

۱- تحلیل اهداف و تحقیق عبارت کلیدی

قبل از اینکه محتوایی به وجود بیاید، باید ابتدا اهداف مشتریان کسب و کار را درک کنید و عبارات کلیدی مرتبط با این اهداف را بشناسید. البته که برای اینکار بهتر است یک پرسونای خوب تهیه کنید و مخاطب هدف را کاملا بشناسید. برای اینکار می‌توانید مقاله روش‌های مدرن شناخت مخاطب هدف را مطالعه کنید.

قبل از اینکه فرایند خوشه بندی محتوا را پیاده سازی کنید، ببینید پاسخ کارفرمای شما به سوالات زیر چیست.

  • هدف کارفرما برای استفاده از یک استراتژی محتوا با تکیه بر سئو، چیست؟
  • آیا عبارت کلیدی یا خدمات خاصی وجود دارد که بخواهد بیشتر بر روی آن متمرکز شود؟
  • چه اهدافی مهم‌تر از سایر اهداف هستند؟

با دانستن پاسخ این سوالات و مخاطب هدف کسب و کار، می‌توانید چندین و چند خوشه محتوا ایجاد کنید.

۲- اجرای یک حسابرسی دقیق بر روی محتواها

اگر با سایتی کار می‌کنید که آرشیو محتوایی دارد، لازم است که محتواها را کاملا بررسی کنید. در طی این بررسی محتواهایی که به همدیگر مربوطند را مشخص کنید و سپس آن‌ها را دسته‌بندی کنید و در یک خوشه قرار دهید.

موضوع اصلی به عنوان خوشه انتخاب می‌شود و سپس محتواهای مرتبط با آن، به عنوان محتوای خوشه.

۳- ساخت صفحات ستونی

قبل‌تر گفتیم که این صفحات ستونی، همان صفحه اصلی است که محتواهای یک خوشه را به هم مرتبط می‌کند. اکنون که محتواها را خوشه بندی کردیم، لازم است یک صفحه ستونی برای هر خوشه ایجاد کنیم که محتواهای درون یک خوشه را به هم متصل کند.

ب صورت خلاصه باید بگویم که صفحه ستونی یک کرنراستون یا هاب برای خوشه است. (می‌خواهید بدانید کرنراستون چیست؟ مقاله محتوای بنیادی چیست را بخوانید.) در واقع صفحه ستونی مانند یک نقشه عمل می‌کند و به شکلی درست و دقیق محتواهای درون یک خوشه را مرتبط می‌کند. البته این صفحه برعکس محتوای خوشه‌ای، می‌تواند فراتر برود و با هر جنبه‌ای از خوشه، ارتباط برقرار کند.

گاهی نیاز است که یک صفحه ستونی را از ۰ بسازید، اما گاهی هم می‌توانید یکی از مقالات موجود در دسته را به عنوان صفحه ستونی انتخاب کنید. اول تمام محتواهای خوشه را به دقت بررسی کنید، سپس پست‌هایی که عملکرد بالایی دارند را انتخاب کنید و آنها را ویرایش کنید تا تبدیل به صفحه ستونی خوشه شوند.

۴- لینک سازی داخلی

اکنون هم خوشه، هم محتوای خوشه و هم صفحه ستونی را ساخته‌اید، وقت آن است که ارتباطات را برقرار کنید و پازل را کامل کنید. تمام محتواهای مربوط به یک خوشه، باید لینکی به صفحه ستونی داشته باشند. همچنین صفحه ستونی باید به محتواهای خوشه لینک دهد. فرایندی مانند تصویر زیر:

 

لینکسازی داخلی

 

یکی از راه‌های کلیدی برای کسب اعتبار از گوگل، این است که از لینک استفاده کنید. خواه لینک داخلی، خواه خارجی. حتی اینکه در کدام صفحات شما، به کدام صفحات خارجی لینک داده شده، برای گوگل مهم است. برای اینکه یک لینکسازی درست انجام دهید، لازم است مواردی را رعایت کنید و از برخی رفتارها دوری کنید، مقاله مخرب‌های لینکسازی را بخوانید تا بیشتر در این باره بدانید.

نگهداری خوشه بندی محتوا

اکنون که ۴ مرحله کلیدی را پشت سر گذاشته‌اید و استراتژی خوشه بندی محتوا را پیاده کرده‌اید، این سوال پیش می‌آید که آیا کار تمام شده؟ خیر. از الان به بعد شما وظیفه نگهداری و حفظ این خوشه‌ها و تقویتشان را برعهده دارید.

این نگهداری شامل تولید محتوای جدید هم می‌شود. شما باید دائما خوشه‌های خود را تغذیه کنید و محتوای جدید و بروز برای آن‌ها تولید کنید. اما حواستان باشد که با اضافه کردن هر محتوای جدید، باید صفحه ستونی را ویرایش کنید و لینک محتوا را در آن وارد کنید. دائما صفحه ستونی را بررسی و آپدیت کنید و نگذارید محتوای آن کهنه شود.

از خوبی‌های روش خوشه بندی می‌توان به این مورد اشاره کرد که همواره ایده‌های نابی برای تولید محتوا به شما خواهد داد. در مقاله ایده‌یابی برای تولید محتوا، گفتیم که استفاده از روش خوشه‌بندی می‌تواند یک راه خوب برای ایده‌پردازی بهتر باشد.

آیا خوشه بندی محتوا، روش مناسبی برای سایت من است؟

اگر شما دائما بلاگتان را بروز می‌کنید و یا یک آرشیو قوی محتوایی دارید، قطعا بله؛ می‌توانید از استراتژی خوشه‌بندی محتوا استفاده کنید. این استراتژی به شما کمک می‌کند که علاوه بر دسته بندی درست محتواهای آینده، محتواهای گذشته را نیز ویرایش کنید و سایت خود را به صورت حرفه‌ای مدیریت کنید.

اما اگر شما هنوز در آغاز راه هستید و هیچ محتوایی ندارید، نگران نباشید. اتفاقا خوشه بندی محتوا برای شما بسیار مناسب است. چه بهتر که از همین ابتدا، کار را اصولی و درست جلو ببرید.

چندکلام با چ یاب

در هر سایتی باید خوشه بندی محتوا را آغاز کنید. خواه در ابتدای راه باشید، خواه باتجربه. اگر محتواهای شما کم است و یا اصلا محتوایی ندارید، گام‌های ساخت خوشه بندی محتوا برای شما متفاوت خواهد بود. حتما مخاطب هدف را بشناسید، اهداف کسب و کار را بشناسید و بدانید که چه می‌خواهید و چطور.

همانطور که گفتم خوشه بندی محتوا یک استراتژی محتوای مبتنی بر سئو است که می‌تواند سایت شما را در نظر کاربر و گوگل ارزشمند جلوه دهد. منتظر چه هستید؟ همین حالا این استراتژی جذاب را شروع کنید.

امیدوارم که این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شود. از اینکه تا اینجا همراه ما بودید، سپاسگزاریم. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

منبع:

اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات