امروزه تولید محتوا یکی از مهمترین راهکارها و ابزارهای برقراری ارتباط با مخاطبان است. کسب و کارهای حرفهای برای ایجاد ارتباط موثر و قدرتمند، نیاز به تولید محتوای روزانه دارند تا هم بازدهی کسب و کار و هم تعامل با مخاطبان را افزایش دهند. برای این که محتوای روزانه را مدیریت کنید و ناهماهنگی پیش نیاید، نیاز به یک تقویم محتوا دارید.
تقویم محتوا به شما این امکان را میدهد تا موضوعات مختلف و مورد علاقه مخاطبان را دسته بندی کنید و در یک برنامه زمانی مناسب و دقیق، به تولید محتوا بپردازید و مطالب را انتشار دهید.
تقویم محتوا انواع مختلفی دارد، هم برای وب سایت و هم شبکه های اجتماعی میتوانید تقویم محتوای مورد نیازتان را آماده کنید و با خیال راحت تولید محتوا کنید. در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا بهتر تقویم محتوا و اجزای آن را درک کنید و در نهایت بتوانید یک تقویم محتوا طراحی کنید. همراه ما باشید…
بررسی اجزای یک نمونه تقویم محتوا
- عنوان: گام اول در تنظیم تقویم محتوا، عنوان محتوا است. اولین چیزی که مخاطب در نتایج جستجو و یا در شبکه های اجتماعی مشاهده میکند، عنوان محتواست. یکی از راه های جذب مخاطب استفاده از عنوان های پرحاشیه و پرجستجو است.
- کلمه کلیدی: هدف از تولید محتوا بالا بردن رتبه سایت در چند کلمه کلیدی متفاوت است. به طور مثال اگر بخواهید در کلمه کلیدی سئو، وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل در رتبه بالاتری قرار بگیرد، باید در پایه و اساس محتواهای شما کلمه سئو وجود داشتهباشد.
- دسته بندی: در هر کسب و کاری دسته بندی های مختلفی وجود دارد و شما باید برای محتواهای خود، دسته بندی را کاملا مرتبط با موضوع محتوا انتخاب کنید.
- موضوع: یک لیست کامل از تمام موضوعات مختلف و چالش برانگیز در کسب و کارتان تهیه کنید و در تقویم محتوایی برای هر کدام از این موضوعات یک عنوان جذاب انتخاب کنید و شروع به تولید محتوا کنید.
- مسئول تولید محتوا: مسئول تولید محتوا وظیفه دارد محتوا را براساس معیارهای جدول تقویم محتوا اماده کند. بهتر است برای تولید محتوای وبسایت و یا شبکه های اجتماعی یک تیم تشکیل بدید تا حجم کاری شما کاهش پیدا کند و بهتر بتوانید کسب و کارتان را مدیریت کنید.
- زمان تولید: به زمانی که نویسنده باید محتوا را آماده و برای شما ارسال کند، زمان تولید محتوا گفته میشود. در واقع همان ددلاین ما، در بخش “زمان تولید محتوا ” نوشته میشود.
- تاریخ انتشار: شما باید یک زمان مشخص برای انتشار محتواها در وبسایت یا شبکه های اجتماعی تعیین کنید. سعی کنید هر روز یک محتوا به اشتراک بگذارید. اشتراک گذاری روزانه محتوا در برند سازی کسب و کار شما، بسیار موثر خواهد بود.
- کانال انتشار: در بخش کانال انتشار شما باید تعیین کنید که محتوای تولید شده، کجا به اشتراک گذاشته شود. هدف از این کاراین است که محتوای تولید شده، با فضایی که میخواهید محتوا را انتشار دهید، هماهنگ باشد.
- فرمت محتوا: تولید محتوا فرمت های مختلفی دارد، ازجمله : ویدیو، پادکست، pdf ، اینفوگرافیک و … که باید در قسمت فرمت محتوا مشخص شود که شما چه نوع فرمتی برای محتوا در نظر دارید. برای آشنایی بیشتر با انواع محتوا، مقاله محتوا چند نوع دارد؟ را بخوانید.
- پرسونای مخاطب: داشتن شناخت از مخاطب قبل از تولید محتوا، میتواند در تدوین استراتژی برای تولید محتوا بسیار مفید باشد. باید در تقویم محتوا به صورت دقیق ذکر شود که این محتوا قرار است برای چه کسانی تولید شود. میخواهید راهکارهای شناخت مخاطب هدف را بدانید؟ مقاله شناخت مخاطب در تولید محتوا را بخوانید.
- موقعیت مخاطب: بعضی از مواقع شما باید از موقعیت مخاطبان با خبر باشید. به فرض مثال کشب و کار شما فقط میتواند برای استان تهران خدمات ارائه کند. در این حالت شما باید در فرایند تولید محتوا موقعیت مکانی مخاطب را نیز در نظر بگیرید.
ویژگیهای یک تقویم محتوای خوب
یکی از ویژگی های تقویم محتوا کمک به تولید محتوای همیشه سبز است. محتوای همیشه سبز، محتوایی است که کاربر در هر زمان با مراجعه به محتوا نیاز خود را برطرف کند و به عبارتی این نوع محتوا به زمان محدود نیست و در هر زمانی کاربردیست. در مورد راهکارهای تولید این نوع محتوا و چیستی آن، قبلا در مقاله محتوای evergreen چیست صحبت کردهایم.
با استفاده از تقویم محتوا میتوانید محتواهای همیشه سبز را دسته بندی کنید و در بازههای زمانی مختلف محتواها را بروزرسانی کنید.
از دیگر ویژگی های تقویم محتوا این است که شما به راحتی میتوانید اعضای تیم تولید محتوای وب سایت و یا شبکه های اجتماعی را مدیریت کنید؛ چرا که همه چیز با نظم کامل و از پیش تعیین شده است. اینگونه هرکس میداند در چه تاریخی، چه محتوایی باید تولید کند.
علاوه بر این در تقویم محتوا میتوانید محتواها را با سلیقه شخصی خودتان آماده کنید و در دسته بندی های مختلفی قرار بدهید. این ویژگی میتواند به شما در داشتن زمان اضافی برای انجام کارهای دیگر، کمک کند.
ابزارهای مناسب برای ساخت تقویم محتوا
ابزارهای مختلفی وجود دارند که شما با استفاده از آنها میتوانید تقویم محتوای متناسب با سلیقه خودتان را آماده کنید. در ادامه به بررسی ۳ مورد از ابزار های کاربردی برای تقویم محتوا می پردازیم. همچنان با ما باشید…
Microsoft Excel
اکسل یک ابزار کاربردی و ساده برای تنظیم تقویم محتوا است. شما با استفاده از اکسل میتوانید با صرف کمترین زمان و بدون داشتن دانش خاص، یک تقویم محتوای کاربردی تنظیم کنید. آموزش کاربردی اکسل را در مقاله نکات مهم اکسل یاد بگیرید.
Google Sheets
Google sheets ابزاری کاملا شبیه به اکسل است، با این تفاوت که این ابزار آنلاین است و به سادگی میتوانید با استفاده از گوشی، یک تقویم محتوای شیک و کاربردی تهیه کنید. گوگل امکانات بسیاری زیادی را نسبت به اکسل در اختیار شما قرار میدهد. در این مورد هم قبلا یک آموزش جامع تهیه کردهایم، آموزش کاربردی و جامع گوگل شیت را از دست ندهید!
افزونه Editorial Calendar برای وردپرس
یکی از کاربردیترین افزونهها برای مدیریت محتوای وبسایت است. با استفاده از این افزونه شما میتوانید بر روی زمان های مختلف، عنوان های محتوایی قرار بدهید. این تقویم به راحتی برای تمام اعضای تیم تولید محتوا، قابل مشاهده خواهد بود.
یکی از مهمترین مزایای این افزونه، امکان مشاهده تاریخ انتشار مقالههای مختلف در وبسایت است. با استفاده از این ویژگی شما میتوانید در هر کدام از مقالههایی که مدنظر دارید، تغییرات مختلفی را اعمال کنید. مثلا میتوانید یک پست جدید را برای چند ماه بعد تنظیم کنید.
جمع بندی
در این مقاله تمام راه و روش های مختلف برای تولید یک تقویم محتوای جامع و کامل را بررسی کردیم و همچنین یک نمونه تقویم محتوا را با هم بررسی کردیم. حالا نوبت شما است تا دست به کار شوید و یک تقویم محتوا برای وبسایت یا شبکه های اجتماعی کسب و کارتان تنظیم کنید.
در صورتی که در رابطه با این موضوع سوالی داشتید، میتوانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین منتظر نظرات و انتقاداتتان هستیم.
منابع :
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها