با یک عنوان جذاب بدرخشید! + ۱۱ ترفند طلایی برای عنوان نویسی

چطور عنوان جذابی بنویسیم

ظاهر مهم تر است یا باطن؟ شما کدام را ترجیح می‌دهید؛ ظاهری زیبا و جذاب یا باطنی نیکو؟ فکر می‌کنید کدام یک مهم‌تر از دیگری است‌؟ بیایید روراست باشیم و حقیقت را مخفی نکنیم؛  در اولین برخورد ظاهر است که مارا جذب می‌کند.

مثلا زمانی که به کتاب فروشی می‌رویم به سمت کدام کتاب ها کشانده می‌شویم؟  آن‌هایی که جلد زیبایی دارند، یا حتی عنوانی که کنجکاوی ما را برای دانستن تحریک می‌کند. بینایی جزو مهم ترین حواس شش گانه ی هر انسانی است، پس برای تولید محتوا نباید از تحریک این قوا بی بهره بمانیم.

عنوان هر پاراگراف، نماینده‌ی آن پاراگراف یا بند است. تیترها وظیفه ی مهمی در زیبایی و ظاهر محتوا بر عهده دارند. تیتر است که به ما می‌گوید آن پاراگراف درباره‌ی چه موضوعی است. حتی می‌توان با دیدن عنوان فهمید که آیا این محتوا به درد ما می‌خورد و ارزش وقت گذاشتن دارد یا نه!

با توجه به این موارد به خوبی متوجه ارزش یک عنوان شدیم، حالا چطور باید تیتر، تایتل یا عنوانی بنویسیم که هم به مزاج کاربر خوش بیاید و هم مفهوم و موضوع مطلب را برساند؟ همراه ما باشید تا باهم ترفندهای عنوان نویسی را یاد بگیریم…

چرا عنوان انقدر مهم است؟

عناوین در سئو تأثیری باورنکردنی دارند.

موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو و .. به عنوان بسیار توجه می‌کنند و از روی تیتر، موضوعِ کلی محتوا را درک می‌کنند و سپس طبق الگوهایی که دارند متن شما را ارزش گذاری می‌کنند.

آیا میخواهید جزء اولین پیشنهادهای گوگل باشید؟ پس روی عنوان خود بسیار دقت کنید.

این موضوع به حدی مهم است که تنها با جابجایی ویا تغییرِ چند کلمه، در لیست پیشنهادی موتورهای جستجو، چندین رتبه بالا می‌رویم یا حتی افت می‌کنیم .

تیترهای جذاب باعث افزایش بازدید کنندگان می‌شوند.

مخاطب دنبال محتوایی جذاب و کاربردی است، عنوان جذاب باعث می‌شود کاربر از بین نتایج روی سایت ما کلیک کند و محتوای ما را بخواند.

با اینکه درصد بالایی از کلیک‌ها به نتیجه اول می‌رسد، اما عنوان نویسی به شما کمک می‌کند، این قانون را برهم بزنید! عنوان نویسی نوعی معجزه برای هر نویسنده است و می‌توانید درصد بالایی از کلیک ها را از آنِ خود کنید.

یک تایتل خوب، تابلوی راهنمای کاربران است.

همانطور که در رانندگی، چراغ راهنما و تابلوها به ما برای تعیین مسیرِ درست کمک می‌کنند و ما را هدایت می‌کنند؛ عنوان هم به کاربر این امکان را می‌دهد که مسیر خود را تعیین کند. با خواندن تیتر، کاربر می‌فهمد که اصلا می‌خواهد راجع به این موضوع بداند یا نه.

هرچقدرهم که مطلب شما مهم و کاربردی باشد اگر عنوان آن مرتبط و جذاب نباشد خوانده نمی‌شود. به یاد داشته باشید که مردم کم حوصله‌اند و دنبال محتوای ما نمی‌گردند؛ این ما هستیم که باید جواب سوالاتشان را مقابل چشمانشان قرار دهیم تا دیده شویم، پس از ترفندهای عنوان نویسی که در ادامه می‌گوییم استفاده کنید.

ترفندهای عنوان نویسی جذاب

۱- عنوان را ساده، کوتاه و دقیق بنویسید.

سعی کنید با کلمات بازی نکنید. اصل مطلب را واضح توضیح دهید، تخصصی و پیچیده ننویسید. اکثر کاربران دانش کافی برای فهم مطالب سخت را ندارند. طنز ننویسید؛ مغز انسان به سرعت اعتماد خود را به این دسته از مطالب و سایت‌ها از دست می‌دهد و حتی اگر بهترین محتواها را هم بنویسید یا خوانده نمی‌شوند یا جدی گرفته نمی‌شوند.

۲- سعی کنید مزایا و اطلاعاتی که کاربر بعد از خواندن مطلب به دست می‌آورد را بیان کنید.

باید به مخاطب بفهمانیم که بعد از خواندن این محتوا چه چیزی به دست می‌آورد.

برای مثال :      

  • چگونه محتوایی کاربردی بنویسیم؟
  • باید ها و نباید های تولید محتوا
  • روش های کسب درآمد از بازاریابی محتوا

در این سه مثال، به طور دقیق مزایای محتوایی که نوشته شده را بیان کردیم. یادتان باشد ویژگی ها را لیست نکنید،  فقط در مورد اصلی ترین مزیت صحبت کنید، تا مخاطب به خواندن محتوای شما تشویق شود.

آموزش عنوان نویسی جذاب

۳- خبرهای تازه و هیجان انگیز به مخاطب بدهید.

ابتدا باید مخاطب محتوای خود را بشناسید ( در مورد پرسونا بیشتر بدانید. ) و برای آن ها تولید محتوا کنید؛ بعد از شناخت مخاطب، ویژگی های اخلاقی آن‌ها را شناسایی کنید و سپس درباره‌ی دغدغه‌های آن‌ها عنوانی جذاب بنویسید.

به عنوان مثال :

  • معرفی ابزاری کاربردی برای افزایش دید در شب مخصوص رانندگان
  • ۵ روش مؤثر و خانگی برای درمان کمردرد

همانطور که دیدید، یک محصول یا یک ابزار با چنین کاربردی را با یک تیتر جذاب و وسوسه انگیز معرفی کردیم.

۴- سوالات متداول کاربران را با لحنی سوالی بیان کنید.

این سوالات باید موضوعاتی باشند که مخاطب به دانستن آن ها علاقمند است وگرنه کاملا برعکس عمل می‌کند و مخاطب محتوا را نخوانده رها می‌کند.

به عنوان مثال :                          

  • چگونه بدن خود را در مقابل ویروس کرونا مقاوم کنیم؟
  • ۵ اشتباه برتر کارشناسان تولید محتوا که باید بدانید.
  • در روزهای بارانی چگونه حیوان خانگی خود را سرگرم کنیم؟
  • به دنبال شغلی پر درآمد و پاره وقت هستید؟ این مقاله را بخوانید!

۵- راه یادگیری را آسان نشان دهید.

از مراحل طولانیِ رسیدن به هدف در تیتر استفاده نکنید، فقط از نتیجه و چیزی که مخاطب درآخر مسیر به آن می‌رسد، بگویید. چون اگر از راه سخت پیش‌رو صحبت کنید، مخاطب دلسرد می‌شود و ادامه‌ی محتوا را نمی‌خواند.

 برای مثال :            

  • کسب درآمد دائمی از طریق سرمایه گذاری در بورس را تنها در ۱۵ دقیقه، یاد بگیرید!
  • ساده ترین راه برای طرف کردن زردی دندان ها، آن‌هم در ۳ دقیقه!
  • کاربردی ترین اصول تولید محتوا ؛ تنها در ۳۰ دقیقه حرفه ای شوید!

۶- می‌توانید در ازای دادن محتوای ارزشمند به کاربر از او کاری بخواهید.

برای مثال :

  • در سایت عضو شوید تا ۷ روز اشتراک رایگان برای استفاده از فیلم‌های آموزشی دریافت کنید.

۷- در عنوان از اعداد استفاده کنید.

تحقیقات ثابت کرده که استفاده از اعداد باعث جلب توجه بیشتر مخاطب می‌شود و در نتیجه نرخ کلیک سایت را بالا می‌برد.

برای مثال کدام یک بیشتر برای شما جلب توجه می‌کند ؟

  • ۷ اشتباه رایج در تولید محتوا
  • اشتباهات رایج در تولید محتوا

بارها تکرار کرده ایم که باید برای زمان مردم ارزش قائل بود. با اینکار کاربر می‌تواند قبل از شروع مطالعه بداند که چه مدت زمانی برای خواندن محتوای شما نیاز دارد. حتی اینکار باعث می‌شود که مخاطب حس اعتماد و احترام دریافت کند. همچنین مردم علاقه‌ی شدیدی به مطالب لیست‌وار دارند، پس منطقی‌ست که عنوان اول بیشتر توجه جلب می‌کند.

یک نکته که باید بدانید:

ثابت شده است که اعداد فرد از نظر روانشناسی، بیشتر توجه افراد را به خود جلب می‌کنند!

۸- استفاده از درصد را فراموش نکنید.

استفاده از درصدها اعتماد کاربران را جلب می‌کند، هر چند که همیشه نمی‌توان از درصد استفاده کرد و کاربرد کمی دارد، اما تاثیر بسزایی در بالا بردنِ نرخ کلیک شما خواهد داشت. پس هنگام عنوان نویسی از درصد در یک گوشه‌ی متن خود استفاده کنید.

برای مثال رایج ترین درصد مورد استفاده،  ۱۰۰ است که به مخاطب، حس کامل بودن را منتقل می‌کند؛ انگار نهایت یک چیزی را بیان می‌کنیم.

برای مثال :

  • آموزش برنامه نویسی ۱۰۰ ٪ رایگان
  •   ۰ تا ۱۰۰ تولید محتوا

۹- از صفت‌های عالی در اول عنوان استفاده کنید.

صفت‌های عالی، آن دسته از صفت‌هایی هستند که حس برتری یک چیزی نسبت به دیگری را بیان می‌کنند. مثلا : بهترین، پرکاربردترین، مؤثرترین، پربازدیدترین، عالی‌ترین و …. .

استفاده از این صفات در ابتدای عنوان مقاله، نرخ کلیک را به مراتب افزایش می‌دهد.

برای مثال :

  • جدید ترین اخبار بازار بورس 
  • برترین مقاله ی سال ۲۰۲۰
آموزش عنوان نویسی جذاب

۱۰- از نقض کردن، نترسید.

متفاوت بودن گاهی بهترین راه برای دیده شدن است، اگر همه ی مردم یک‌جور فکر کنند، یک‌جور بنویسند و یک‌جور رفتار کنند دنیا خسته کننده نخواهد بود؟ اگر تاریکی نباشد روشنایی هم معنایی ندارد!‌

گاهی این نقض قوانین، بهترین راه برای دیده شدن وب سایت ما در بین هزاران وب سایت دیگر، است.

به طور مثال :

  • چرا هرگز نباید پا به دنیای هنر گذاشت ؟
  • ۵ دلیل برای اینکه هرگز نباید از اینستاگرام برای بازاریابی استفاده کرد .

۱۱- از نقاط ضعف کاربران استفاده کنید.

اکثر مردم، همیشه به شکست‌ها و نقاط ضعف خود فکر می‌کنند و این موضوعات همیشه برای آن ها در اولویت هستند. بنابراین به نظر شما چه عنوانی برای آن ها جذاب‌تر خواهد بود؟

به عنوان مثال برای افرادی که همیشه به دنبال یافتن راهی برای کم کردن وزن هستند؛ می‌توان اینگونه نوشت:

۵ دلیلی که شما  را روز به روز چاق تر می‌کنند.

۵ خوراکی چاق کننده که باور نمی‌کنید!

کلام نهایی

با استفاده از موارد گفته شده و ۳ نکته‌ی کلیدی ساده، کوتاه و متفاوت نویسی، عناوینی جذاب خلق کنید. فراموش نکنید، همیشه اولین عنوانی که به ذهنتان می‌رسد را نباید بنویسید. بلکه بهتر است لیستی از ده عنوان برتری که در ذهن دارید بنویسید و سپس نظر دیگران را بپرسید و با تحقیق و بررسی، بهترین عنوان را انتخاب کنید.

اگر از محتوایی که خواندید راضی بودید، با ما به سمت قهرمان شدن گام بردارید. عضو چ‌یاب شوید تا هر روز از مقالات به روز رسانی شده و جدید، که مخصوص همراهان ما هستند، آگاه شوید. همچینن منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم. با ما همراه باشید.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

منابع :

اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات