بازاریابی دیجیتال چیست ؟ + بررسی ۱۱ استراتژی قدرتمند

دیجیتال مارکتینگ چیست

سالها بازاریابی به روش‌هایی همچون بازاریابی تلفنی، پخش برگه‌های تبلیغات و بیلبورد‌ها ادامه داشت، تا اینکه استفاده از اینترنت همه‌گیر شد. اینترنت همه چیز از جمله کسب و کارها را متحول کرد.

اما در سال ۱۳۹۹، ویروس کرونا به نوعی جهشی در کسب و کارها ایجاد کرد. طوری‌که الان کمتر کسب و کاری میبینیم که کانال تلگرام، پیج اینستاگرام و یا سایت نداشته باشد. حالا ما در دنیایی فعالیت می‌کنیم که رقابت در فضای اینترنت آن، بسیار شدید است و برای اینکه ما و کسب و کارمان زنده بمانیم، باید به بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ روی آوریم. اما بازاریابی دیجیتال چیست ؛ این اصطلاحی که این روزها زیاد به گوش می‌رسد دقیقا به چه معناست و انواع روش‌های آن کدامند؟ همراه ما باشید تا به پاسخ سوالات خود، برسید…

بازاریابی دیجیتال چیست ؟

بازاریابی روشی برای متصل کردن و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان بالقوه است. دیجیتال مارکتینگ هم مثل سایر بازاریابی‌هاست، اما با این تفاوت که بازاریابی دیجیتال، همین کار را به صورت آنلاین انجام می‌دهد. (در اغلب موارد)

اساسا به هر کار و تلاشی در جهت بازاریابی آنلاین، دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود. بازاریابی دیجیتال از کانال‌های دیجیتالی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال: شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، وبسایت‌ها، ایمیل و … از انواع کانال‌های دیجیتالی محسوب می‌شوند.

جالب است بدانید ؛

اکثرا فکر می‌کنند بازاریابی دیجیتال فقط در فضای آنلاین و اینترنت انجام می‌شود. در حالی که بازاریابی دیجیتال می‌تواند در کانال‌هایی همچون رادیو، تلویزیون و sms نیز انجام پذیرد.

چرا دیجیتال مارکتینگ؟

در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی و بازاریابی سنتی، با دیجیتال مارکتینگ به مخاطبان و مشتریان بیشتری دسترسی خواهید داشت. کانال‌های بازاریابی دیجیتال مزایای مختلفی دارند. بیایید ببینیم مزایای بازاریابی دیجیتال چیست ؟

یک روش کاملا موثر

این قضیه بارها ثابت شده است که بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند، نرخ تبدیل ( تبدیل مشتریان بالقوه به خریدار ) و جذب مشتریان را بالاتر ببرید. در دیجیتال مارکتینگ، مخاطبان خاص خود و کسانی که در ابتدای مسیر مشتری شدن هستند را پیدا می‌کنید و همین عامل باعث شده است که این نوع بازاریابی، بسیار موثر عمل کند.

دامنه‌ی وسیعی از مشتریان

پیش از این، با استفاده از بازاریابی سنتی فقط می‌توانید افراد حاضر در محل زندگی خودتان را جذب کنید و محصولات و خدماتتان را به فروش برسانید، اما با دیجیتال مارکتینگ شما می‌توانید از یک شهر کوچک، کسب و کاری بزرگ را راه‌اندازی و ادامه کنید. دیگر مکان جغرافیایی مانند قدیم، اهمیتی ندارد.

امکانات گسترده

بهترین استراتژی و روند برای دیجیتال مارکتینگ این است که از پلتفرم‌ها و امکانات مختلفی استفاده کنید. بازاریابی دیجیتال انواع مختلفی دارد که در بخش‌های بعدی همین مقاله، آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد. بسته به نوع کسب و کار خود و مخاطبانتان می‌توانید از پلتفرم‌های متفاوتی استفاده کنید و در نتیجه بهتر و سریعتر به مخاطب هدف خود نزدیک شوید.

قابل اندازه‌گیری

بازاریابی دیجیتال برای رهگیری و بررسی یکی از بهترین و آسان‌ترین فرم‌های بازاریابی است. ابزارهای بسیار متفاوت و زیادی در اختیار شما قرار دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها روند کمپین‌های کسب و کار و سایر متریک‌های مهم را اندازه‌گیری و تحلیل کنید. اما این متریک‌های مهم چه هستند؟

به عنوان مثال شما می‌توانید نرخ نمایش، کامنت‌ها، نرخ تبدیل، کلیک و تعامل را رهگیری، بررسی و تحلیل کنید. در نتیجه بازاریابی دیجیتال به شما یک بینش و دید قابل اندازه‌گیری ارائه می‌دهد.

کاهش هزینه‌ی تبلیغات

بیلبوردها و آگهی‌های تبلیغاتی معمولا هزینه‌های نسبتا بالایی برای کسب و کار به ارمغان می‌آورند. بنابراین کسب و کارهای کوچک‌تر، هرگز نمی‌توانند به روش سنتی با برندهای بزرگ رقابت کنند. دیجیتال مارکتینگ راهی برای حل این مشکل است.

بودجه‌ی شما هرچقدر که باشد، امکاناتی برای بازاریابی دیجیتال در اختیار خواهید داشت. اگر خودتان یک بازاریاب دیجیتال شوید که دیگر روند بازاریابی برای شما هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت.

انواع استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال

همانطور که گفتیم بازاریابی دیجیتال انواع مختلفی دارد. ما در ادامه چندین روش مرسوم و متداول‌تر را به شما معرفی خواهیم کرد. پیش از آشنایی با انواع دیجیتال مارکتینگ این دو نکته را در نظر داشته باشید:

  1. در این لیست ترتیب مهم نیست و یک روش به دیگری برتری ندارد، بسته به کسب و کار شما، می‌تواند ترتیب اهمیت وجود داشته باشد.
  2. لازم نیست که حتما از یک روش استفاده کنید، بلکه ترکیب چند روش می‌تواند گاهی بهتر نتیجه دهد.

حالا زمان آن رسیده که سراغ انواع روش‌ها برویم، همچنان با ما باشید…

۱- بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا content marketing یکی از بهترین روش‌های غیرمستقیم دیجیتال مارکتینگ است. با استفاده از بازاریابی محتوا ارزش برندتان را از طریق تولید و توزیع محتوای کاربردی و مرتبط، افزایش می‌دهید.

محتوا دلیلِ آغاز یک جستجوست.

Lee Odden
مدیر عامل
TopRank Marketing

بازاریابی محتوا انواع محتوا را دربرمی‌گیرد. پست‌های بلاگ، ویدیو، پست‌های اینستاگرامی و سایر شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک، بروشور و … از انواع محتوا هستند. در مقاله‌ی “تولیدمحتوا به چه معناست؟” با مفهوم محتوا و انواع آن به خوبی آشنا می‌شود، مطالعه‌ی آن را از دست ندهید.

بازاریابی محتوا اعتماد و اطمینان را افزایش می‌دهد و برندآگاهی ایجاد می‌کند. با ایجاد محتوای ارزشمند و با کیفیت، می‌توانید خودتان را به عنوان یک منبع موثق معرفی کنید و به نوعی پایه گذار بازاریابی دیجیتال باشید. اما برای اینکه دقیقا بدانید بازاریابی محتوا چیست و چه تفاوتی با تولید محتوا دارد، مقاله‌ی کانتنت مارکتینگ چیست؟ را همین حالا بخوانید.

۲- سئو (بهینه سازی موتور جستجو)

گفته می‌شود در هر ثانیه بیش از ۶۳ هزار جستجو انجام می‌شود و بیش از ۹۰ درصد تجربه‌های آنلاین، با جستجو آغاز می‌شوند. این یعنی یک پتانسیل بسیار قدرتمند و ارزشمند وجود دارد.

در واقع شما با سئو می‌توانید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید و در صفحه نتایج، رتبه و جایگاه بهتری داشته باشید.

یک استراتژی موثر برای سئو از تکنیک‌های متفاوتی تشکیل شده است. مثلا تحقیق کلمه کلیدی، تولید محتوا، لینکسازی، سئو تکنیکال و بسیاری موارد دیگر از جمله کارهایی هستند که در حوزه سئو قرار می‌گیرند. سئو برای خودش دنیایی دارد که هرچقدر هم در مورد آن بخواهیم صحبت کنیم کم است. اما به عنوان یک راهنما، کتاب ۱۰۲ نکته‌ی طلایی سئو را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

۳- SEM یا بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو یا همان SEM معمولا با SEO اشتباه گرفته می‌شود، که با توجه به اسم این دو، طبیعی است. هردوی این روش‌ها با موتورهای جستجویی همچون گوگل و بینگ کار می‌کنند.

اما تفاوت‌هایی هم دارند. سئو به شما کمک می‌کند تا به صورت کاملا طبیعی برای کلمات کلیدی هدف خود، جایگاه بهتری داشته باشید. اما SEM کاری می‌کند که ترافیک ورودی سایت از موتورهای جستجو حتی با پرداخت هزینه افزایش یابد. (مثلا استفاده از گوگل ادز)

به نوعی SEO زیرمجموعه‌ی SEM است. بازاریابان دیجیتال معمولا عاشق SEM هستند، چون سریع و آسان‌تر عمل می‌کند.

بازاریابی سوشال مدیا

۴- بازاریابی سوشال مدیا

SMM یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در مورد استفاده از پتانسیل و قدرت محتوا در سوشال مدیا برای بازاریابی است. اگر مقاله‌ی کسب درآمد از اینستاگرام را مطالعه کنید با این نوع بازاریابی آشنا می‌شوید.

شبکه‌هایی همچون اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و حتی تلگرام امروزه کاربران مخصوص خود را دارند. شما نباید این مخاطبان را از دست بدهید، زیرا معمولا نرخ تعامل خوبی دارند.

۵- تبلیغات PPC

تبلیغات Pay-per-click یا همان پرداخت به ازای کلیک، یکی از متداول‌ترین انواع بازاریابی دیجیتال است. یعنی به تعداد کاربرانی که بر روی تبلیغات شما کلیک می‌کنند، شما هزینه‌ای پرداخت می‌کنید. با این روش قطعا بازدیدکنندگانی خواهید داشت که می‌توانید توجه آن‌ها را به خدماتتان جلب کنید. همچنین اگر بازدیدکننده‌ای نباشد، هزینه‌ای هم نخواهید کرد.

۶- افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing)

افیلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش یک نوع دیجیتال مارکتینگ است. در این روش، شما با فروشگاه‌های دیگر همکاری می‌کنید و در ازای هربار محصولات، پورسانت یا درآمدی خواهید داشت.

سایت‌ها و پلتفرم‌های متفاوتی هستند که چنین امکانی را به شما می‌دهند. از این روش می‌توانید هم برای کسب درآمد استفاده کنید و هم اینکه محصولات خود را به فروش برسانید. به نوعی یک روش برد-برد است. اگر شما محصولاتتان را بدین روش در اختیار دیگران قرار دهید، هم مخاطبان بیشتری با شما آشنا می‌شوند و هم اینکه درآمدتان بیشتر خواهد شد. همچنین اگر شما محصولات دیگران را به فروش برسانید، از این راه کسب درآمد خواهید داشت.

۷- ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیل یکی از محبوب‌ترین و موثرترین انواع دیجیتال مارکتینگ است. این روش یک راه برای معرفی محصولات و خدمات، ایجاد روابط، ایجاد حس وفاداری در مشتریان و همچنین دریافت نظرات و بازخورد مشتریان است.

محدودیتی برای نوع ایمیل‌های ارسالی شما وجود ندارد. می‌توانید اخبار مربوط به سایت و خدمات خود را برای مخاطبان بفرستید، از آنها تشکر کنید و یا هرچیز دیگری که مایلید. البته دقت کنید باید متناسب با مخاطبان رفتار کنید.

۸- بازاریابی پیامکی

وقتی اسم بازاریابی پیامکی و SMS تبلیغاتی به میان می‌آید، همگی یاد پیامک‌های تکراری و تبلیغی می‌افتیم که بدون خواندن، حذفشان می‌کنیم. اما قرار نیست کسب و کار شما هم از آنها باشد. باید خیلی دقت کنید و در فرستادن پیام، افراط نکنید.

می‌توانید در مناسبت‌های خاص و یا زمانی که یک رویداد در نظر گرفته‌اید، برای مخاطبان پیام بفرستید و از آنها بخواهید خرید کنند و یا برای اطلاعات بیشتر کلیک کنند و … .بهرحال این روش هم یکی از روش‌های کارآمد بازاریابی است که اگر به درستی از آن استفاده شود، قطعا موثر خواهد بود.

بازاریابی دیجیتال چیست

۹- ویدیو مارکتینگ

ویدیو می‌تواند یک ابزار قدرتمند بازاریابی آنلاین باشد، بستگی به شما دارد که چطور انجامش دهید. ویدیوها امروزه خیلی مورد استقبال قرار می‌گیرند. به راحتی با تولید و انتظار یک ویدیوی خوب می‌توانید مخاطبان زیادی جذب کنید و اگر ویدیوی شما به اشتراک گذاشته شود که فبها.

چند نوع  از انواع ویدیو در بازاریابی دیجیتال:

  • دمو : با این نوع ویدیو می‌توانید محصولات خود را معرفی کنید و نمایش دهید.
  • آموزشی: ویدیوهایی عالی برای آموزش دادن به مشتریان هستند.
  • رویداد: با استفاده از این نوع ویدیو می‌توانید بخش مهمی از رویدادهای کسب و کار خود همچون جلسه، کنفرانس، مهمانی، سمینار و … را به تصویر بکشید.

۱۰- اینفلوئنسر مارکتینگ

کلمه اینفلوئنسر نسبتا جدید است و این روزها بر سر زبان‌هاست. اینفلوئنسر به شخصی گفته می‌شود که در سوشال مدیا تولید محتوا می‎کند و دنبال‌کنندگان زیادی دارد. این افراد ممکن است همچون سلبریتی‌ها معروف نباشند، اما می‌توانند به عنوان بازاریاب تاثیر خوب و زیادی داشته باشند.

اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یک نسخه‌ی ارتقا یافته از بازاریابی دهان به دهان محسوب می‌شود. از طریق همکاری با اینفلوئنسر می‌توانید به جمعی از مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشید. این مخاطبان به اینفلوئنسر اطمینان دارند و با هر توصیه و پیشنهاد وی، به خرید از کسب و کار شما ترغیب می‌شوند.

۱۱- تبلیغات رادیویی و تلویزیونی

برای انجام تبلیغات در رادیو و تلویزیون باید هزینه کنید و این دو از روش‌های قدیمی‌تر و آفلاین دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شوند. البته برندهای نسبتا بزرگتر که بودجه‌ی بیشتری دارند به سراغ این روش‌ها می‌روند.

حتما دقت کنید که تبلیغی که تدارک می‌بینید، حرفه‌ای باشد و هدف شما را به مخاطب القا کند. این نوع تبلیغات، جامعه‌ی زیادی را مورد هدف قرار می‌دهند.

چندکلام با چ یاب

در این مقاله در مورد اینکه بازاریابی دیجیتال چیست ، انواع دیجیتال مارکتینگ و مزایای آن صحبت کردیم. اگر در مورد هر مطلبی سوال دارید، حتما در قسمت نظرات مطرح کنید. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید واقع شود.

در روزهای آینده بیشتر در مورد دیجیتال مارکتینگ صحبت خواهیم کرد. همراه ما باشید. همچنین نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

منبع:


سوالات متداول

بازاریابی دیجیتال چیست ؟

اساسا به هر کار و تلاشی در جهت بازاریابی آنلاین، دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود. بازاریابی دیجیتال از کانال‌های دیجیتالی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند.

چرا دیجیتال مارکتینگ؟

  • یک روش کاملا موثر
  • دامنه‌ی وسیعی از مشتریان
  • امکانات گسترده
  • قابل اندازه‌گیری
  • کاهش هزینه‌ی تبلیغات


اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات