افیلیت مارکتینگ چیست؟ + 5 ارائه‌دهنده‌ی برتر در ایران

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

دوست داری توی خونه بشینی و درآمد داشته باشی؟

این یه رویاست درسته؟ شاید هم نباشه!

اگر شما یک کسب و کار اینترنتی دارید بهترین روش برای کسب درآمد، افیلیت مارکتینگ است؛ چه به عنوان تولیدکننده (ارائه دهنده) چه به عنوان تبلیغ کننده (فروشنده)، اما اصلا همکاری در فروش، یا افیلیت مارکتینگ چیست ؟ و به چه شکل عمل می‌کند؟

همراه ما باشید تا متوجه مفهوم افیلیت مارکتینگ شوید و سپس چند پلتفرم ارائه‌دهنده‌ی آن را بشناسید و مورد استفاده قرار دهید.

  • . این مقاله مرتب به‌روز می‌شود، حتما این صفحه را ذخیره کنید و مجدد مطالعه نمایید.

افیلیت مارکتینگ چیست ؟

همکاری در فروش یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد از اینترنت است که تاثیری مستقیم بر روی فروش محصولات دارد.

درواقع نوعی بازاریابی اینترنتی است که در آن شما مانند یک بازاریاب، محصولات و خدمات شرکت‌های دیگر را معرفی می‌کنید و برای خرید به دیگران پیشنهاد می‌دهید.

در ادامه نیز به ازای مشتریانی که از طریق سایت یا وبلاگ شما، با آن شرکت آشنا شده‌اند و خریدی انجام داده‌اند، پورسانت دریافت می‌کنید.

شرکت‌های تولیدکننده تنها زمانی هزینه‌ای پرداخت می‌کنند که محصولاتشان به فروش برسد و از طرف شما نفع ببرند.

در این روش هر دو طرف یعنی هم شرکت(Merchant) و هم سایت تبلیغ کننده(Affiliate) سود می‌کنند و می توان گفت یک سیستم دو سر سود است.

تاریخچه افیلیت مارکـتینگ

حال به خوبی می‌دانید افیلیت مارکتینگ چیست، پس بیایید نگاهی داشته باشیم به تاریخچه و گذشته‌ی این روش….

مفهوم افیلیت مارکتینگ را اولین بار آقای تیم فریس تحت عنوان”درآمد غیرفعال” به کار برد.

شرکت آمازون نیز اولین شرکتی است که از این نوع بازاریابی در سال 1994 استفاده کرد.

آمازون با کمک روش همکاری در فروش، توانست اسم خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد و البته با تبلیغِ دیگران و در ازای پرداخت هزینه‌ای اندک، فروش خود را چندین برابر کرد.

افیلیت مارکتینگ در ایران تنها چند سال (در حدود 10 سال) سابقه دارد. دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی از سال 1397 کار خود را در سیستم افیلیت مارکتینگ شروع کرد.

اما درآمدزایی از سیستم همکاری در فروش، به چه صورت است؟ کسب و کارها به چه شکل پورسانت پرداخت می‌کنند؟

در ادامه بررسی می‌کنیم.

انواع برنامه‌های افیلیت مارکـتینگ

با توجه به هدفِ افیلیت مارکتینگ، می‌توان از برنامه های مختلفی برای پرداخت سود به همکارها استفاده کرد که در زیر به بررسی انواع مدل‌های آن پرداختیم.

1- پرداخت به ازای فروش (CPS یا Cost per sale )

این روش در واقع پایه و اساس افیلیت مارکتیک است.

محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع پرداخت، پرداخت به ازای هر فروش است، که تنها پس از فروش محصول و تکمیل خرید توسط مشتری، انجام می شود.

میزان پرداخت یا کیمسیون در کسب و کارهای مختلف متفاوت است و نمی‌توان نرخ دقیقی مشخصی کرد.

افیلیت مارکتینگ

2- پرداخت به ازای جذب لید (CPL یا cost per lead)

اول باید بدانید lead یا همان سرنخ چیست.

اگر کاربری که وارد سایت می‌شود، با شما تعامل داشته باشد و به عنوان مثال ایمیل خود را در فرم مخصوص ثبت کند، فرم ثبت نام را پر کند و یا در نظرسنجی شرکت کند، از کاربر به lead یا همان سرنخ تبدیل می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این مبحث می‌توانید مقاله‌ی “قیف بازاریابی محتوا” را مطالعه کنید.

 در روش CPL، کمیسیون همکاری، زمانی پرداخت می‌شود که کاربر از طریق سایت شما وارد سایت هدف شود و سپس در آن سایت، کاری که مد نظر است را انجام دهد. مثلا فرم ثبت نام را پر کند.

به عبارتی اگر کاربر به لید تبدیل شود، پورسانت پرداخت می‌شود. بسته به هدف کسب و کارها می‌تواند سیستم همکاری در فروش متفاوت ارائه شود.

در برخی سایت‌ها فروش آنی مدنظر نیست، بلکه صرفا جذب کاربر ملاک است مثل سایت‌های فروش خودرو.

3- پرداخت به ازای نمایش آگهی (CPM یا cost per mille)

در این روش اساس کار، نمایش آگهی و معرفی برند به مخاطبان است.

و تنها تعداد بازدیدکنندگان آگهی، ملاک پرداخت کمیسیون است؛ مثلا به ازای هر هزار بازدید، مبلغی به عنوان کمیسیون پرداخت می شود.

البته نکته قابل توجه در این جا منحصر به فرد بودنِ کاربران است.

4- پرداخت به ازای کلیک ( CPC یا cost per click)

 در روش CPC به ازای هر کلیکی که کاربران روی لینک می‌کنند مبلغی به سایت همکار پرداخت می‌شود.

این روش یکی از رایج‌ترین روش‌ها در دیجیتال مارکتیگ است، به صورتی که خود گوگل هم از این روش استفاده می‌کند.

مانند روش قبل (CPM)، منحصر به فرد بودن کلیک کنندگان اهمیت دارد، نه تعداد دفعاتی که یک کاربر بر روی لینک کلیک کرده است!

5- پرداخت با تعرفه‌ی ثابت

در این روش، در ازای قرار دادن یک تبلیغ در سایت آن هم برای مدت زمانی معین، مثلا یک هفته، مقداری کمیسیون به سایت همکار پرداخت می‌شود.

این مقدار نسبت به روش های قبلی کمتر بوده و روشی قدیمی محسوب می‌شود؛ پس بهتر است ار روش‌های دیگر استفاده کنید.

محبوب‌ترین پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ در ایران

همان طور که در بالا گفتیم افیلیت مارکتینگ مدت زیادی نیست که در ایران رواج پیدا کرده است، با این حال سایت‌های زیادی با استفاده از این روش پیشرفت کرده‌اند و درآمد خود را چندین برابر نموده‌اند.

ما در اینجا به 5 مورد اشاره می‌کنیم:

1- دیجی کالا

همه ما برای یکبار هم که شده به دیجی کالا سر زدیم چه برای خرید، چه برای مقایسه قیمت‌ها و بسیاری موارد دیگر.

درحال حاضر دیجی کالا را می‌توان به جرئت بزرگترین و مهم‌ترین پلتفرم افیلیت مارکتینگ در ایران دانست.

از جمله ویژگی‌های مثبت افیلیت مارکتینگ دیجی کالا، می‌توان به گستردگی محصولات، برندهای فعال و داشتن تیم پشتیبانی حرفه‌ای اشاره کرد.

دیجی‌کالا به ازای کلیک بر روی لینک (CPC)، به تبلیغ‌کنندگان کمیسیون می‌دهد. درصدهای کمیسیون ۲، ۵ و ۱۰ درصد خواهد بود و این سود 14 روز بعد از کلیک اعمال خواهد شد.

قدرت افیلیت مارکتینگ

2- کشینه

کشینه سایتی است که از متد افیلیت مارکتینگ بر اساس مفهوم کش بک (cash back) استفاده می‌کند.

کشینه بدین صورت کار می‌کند:

کاربر و مشتری  پس از آنکه در سایت عضو شد، می‌تواند لیستی از فروشگاه‌ها و محصولات را ببیند و خرید کند. در ازای هر خرید، مقداری از هزینه آن خرید، مجدد به حساب کاربر بازمی‌گردد و کاربر پس از مدتی می‌تواند درخواست دریافت وجه کند.

این روش اولین بار در ایران و توسط سایت کشینه مورد استفاده قرار گرفت.

کشینه واسطه ای است که به مشتری سود می دهد.

3- می مارکت

یکی دیگر از بهترین‌های افیلیت مارکتینگ در ایران که می‌توان آن را یک رقیب قدرتمند برای سایر پلتفرم‌ها دانست، می مارکت است.

 یکی از سریع‌ترین ارسال محصولات در ایران را دارد و حدکثر طی 2 روز محصول خود را به دست مشتری می‌رساند.

از ویژگی‌های خوب افیلیت مارکتینگ در می مارکت می‌توان به زیرمجموعه‌گیری نیز اشاره کرد.

4ایلماز

اگر به دنبال خرید محصولات با کمترین قیمت هستید پیشنهاد می‌کنم حتما به ایلماز سر بزنید.

هدفِ این سایت، برقراری ارتباط مستقیم بین مشتری و فروشنده است.

به دلیل رقابت زیاد برای فروش بیشتر محصولات، فروشندگان قیمت‌ها را کاهش داده و با کمترین سود برای فروش می‌گذارند، این کار باعث جذب بیشتر مشتری می‌شود، البته نگران نباشید این کسب و کارها متضرر نمی‌شوند.

بلکه با فروش بیشتر، سود می‌کنند و سود آنها در فروش با تعداد بالاست.

5سبز گستر

بزرگترین ویژگی سبزگستر تنوع در کمیسیون و سود برای تبلیغات و برندهای مختلف است.

این وب‌سایت بیش از 6هزار وب مستر فعال دارد.

همچنین جالب‌ترین ویژگی سبزگستر می‌تواند ارائه گارانتی به مشتریان باشد.

چندکلام با چ یاب

در این مقاله ابتدا به پرسش مهمِ افیلیت مارکتینگ چیست پاسخ دادیم و سپس به سراغ انواع روش‌های کسب درآمد از آن رفتیم. در انتها نیز 5 پلتفرم معروف و محبوب برای همکاری در فروش معرفی کردیم.

امیدوارم که این مقاله برای شما مفید باشد و به خوبی با مفهوم افیلیت مارکتینگ آشنا شده باشید. منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهاداتتان هستیم.

در ضمن اگر موضوعی در این مورد ذهن شما را درگیر کرده است و در این مطلب نوشته نشده، کافیست در قسمت نظرات بنویسید تا در آپدیت بعدی، آن را لحاظ کنیم.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
2
0
حتما برامون کامنت بزارید! مشتاقانه منتظرتونیم ...x