ابزارهای کاربردی گوگل برای دیجیتال مارکترها

25 ابزار کاربردی گوگل

چه  عاشق گوگل باشید و چه نباشید باید یک چیز را بپذیرید و آن این است که گوگل فقط در ازای ثبت نام و ورود شما به وبسایت‌اش امکانات کاربردی زیادی در اختیار شما می‌گذارد که نظیر آن را نمی‌توانید به این شکل پیدا کنید. ابزارهای گوگل برای افراد و به‌ویژه بازاریاب‌ها بسیار مفید خواهد بود؛ بازاریاب‌ها می‌توانند به لطف این ابزارها تجربه‌ و اطلاعات زیادی در زمینه‌های موتور جستجو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بدست آورند و از آن‌ها برای پیشرفت وبسایت‌های هدفشان استفاده کنند. در ادامه به بررسی و معرفی تمامی این ابزارها خواهیم پرداخت.

۱- Google AdSense

Google AdSense

یکی از اصطلاحاتی که در میان بازایاب‌های وب وجود دارد اصطلاح وبسایت طاقچه (Niche Website) است؛ به‌طور دقیق‌تر اینگونه وبسایت‌ها با هدف لینک دادن به‌ وبسایت‌های دیگر در یک زمینه خاص شروع به تولید محتوا می‌کنند. آیا شما دارای وبسایتی هستید که با اهداف مختلف آن‌ را راه‌اندازی کرده‌اید اما هنوز هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید؟ اگر وبسایت شما دارای ترافیک بازدید متعادلی است و فعلاً استفاده دیگری از آن نمی‌کنید، پس چرا با کمک ابزار Google AdSense کمی از آن کسب درآمد نمی‌کنید؟ شما می‌توانید با قرار دادن کدهای تبلیغاتی درمحتوا، هدر و سایدبار وبسایت‌تان مقداری درآمد کسب کنید. میزان این درآمد بستگی به موضوعی که روی آن کار می‌کنید و میزان بازدیدکنندگان‌تان دارد.

۲- Google AdWords

Google AdWords

اگر با ترافیک سرچ واقعی و طبیعی رابطه خوبی ندارید بد نیست کمی راجع‌به ترافیک سرچ پولی با استفاده از ابزار Google AdWords فکر کنید. ممکن است تا به‌حال با جستجوی برخی کلمات در گوگل با برخی وبسایت‌ها در اول فهرست جستجو روبه‌رو شده باشید که با آیکون و عبارت Ad از سایر موارد جدا شده‌اند این‌ها نمونه‌ای از کاربرد ابزار گوگل ادوردز هستند. با صرف مبلغ مورد نظرتان برای یک کلمه یا عبارت خاص براساس معیارهای گوگل می‌توانید از این ابزار استفاده کنید و میزان بازدید از وبسایت‌تان را به‌طرز قابل توجهی افزایش دهید. فقط اگر قصد استفاده از این ابزار را دارید حتماً به این نکته توجه داشته باشید که در بخش تنظیمات گوگل ادوردز تنظیمات مربوط به موقعیت مکانی، مرورگر دسکتاپ یا موبایل و پارامترهای دیگر را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا دقیقاً مخاطبان هدف‌تان را بدست بیآورید.

۳- Google AdWords Keyword Tool

Google AdWords Keyword Tool

اگر به‌دنبال یافتن کلماتی برای بالا بردن سایت خود در جستجو‌های واقعی آن کلمه و یا فعالیت از طریق جستجو‌های تبلیغاتی در آن کلمه هستید این ابزار می‌تواند کمک زیادی در این زمینه به شما بکند. با وارد کردن هر عبارت در این ابزار اطلاعات زیادی در خصوص سئوی آن کلمه و کلمات مشابه آن به‌دست خواهید آورد. همچنین به کمک این ابزار می‌توانید براساس جستجوهای گذشته به میزان محبوبیت یک کلمه در مقابل کلمه دیگر پی ببرید. و اگر قصد انتخاب یک کلمه را پیدا کردید گوگل به شما یک تقریب از میزان کلیک بر روی این کلمه یا عبارت می‌دهد.

کامنت

۴- Google Alerts

Google Alerts

آیا می‌خواهید بدانید چه وبسایت‌هایی از شما نام برده‌اند و یا راجع‌به شما صحبت کرد‌ه‌اند؟ این کار را به Google Alerts بسپارید. زمانی که شما کلماتی را در این ابزار ثبت می‌کنید گوگل مجموعه‌ نتایج خود را به ایمیل یا فید خوان شما می‌فرستد و به اینصورت می‌توانید از هر اشاره‌ای به برندتان از سوی هر کس مطلع شوید. و به کمک این ابزار می‌توانید راحت‌تر رقیبان‌تان در کلمه‌ها یا عبارات مختلف را پیدا کنید و همچنین راحت‌تر به نظرات یا اخبار منفی و مثبت نسبت به نام تجاری‌تان پی ببرید وسریع‌تر به آن‌ها واکنش نشان دهید.

۵- Goog‌le Analytics

Google Analytics

یکی دیگر از ابزارهای گوگل، ابزار قدرتمند Google Analytics است که می‌تواند کمک زیادی به دیجیتال مارکترها بکند. به لطف Google Analytics می‌توانید اطلاعات زیادی راجع‌به بازدید کنندگان وبسایت خود به‌دست آورید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • جمعیت شناسی – شامل موقعیت مکانی و زبانی که بازدید کنندگان از آن استفاده می‌کنند.
  • تأثیر شبکه‌های اجتماعی – پی بردن به شبکه اجتماعی که کاربر از طریق آن وارد وبسایت شما شده و همچنین نحوه تعامل کاربر با شبکه‌های اجتماعی شما (که برای این مورد نیاز به کد گذاری است).
  • فناوری استفاده شده – آگاهی از مرورگر، سیستم عامل و شبکه‌هایی که کاربران برای بازدید از وبسایت شما استفاده کرده‌اند.
  • کاربران موبایل – آیا می‌خواهید برای وبسایت خود نسخه موبایل طراحی کنید؟ با این ابزار می‌توانید به تعداد کاربرانی که با موبایل از وبسایت‌تان بازدید کرده‌اند پی ببرید.
  • منابع ترافیک – شناختن وبسایت‌ها، کلمات کلیدی، موتورهای جستجوی و مواردی از این قبیل که ترافیکی را به سایت‌تان ارسال می‌کنند.
  • محتوای برتر – فهمیدن تأثیر یک محتوا از طریق میزان ورود و خروج کاربران به صفحه آن محتوا.
  • کاربران هدف – اهداف‌تان را در این ابزار تنظیم کنید تا متوجه شوید چه تعداد و کدام کاربران اقدام به خرید از وبسایت‌تان کرده و یا در آن ثبت نام می‌کنند.

بنابراین هیچ بهانه‌ای برای استفاده از این ابزار کاربردی و از همه مهم‌تر رایگان ندارید.

۶- Goog‌le Blo‌gger

Google Blogger

اگر قصد دارید شروع به وبلاگ نویسی کنید و نمی‌خواهید از بستر پلتفرم‌های خودمیزبان نظیر وردپرس استفاده کنید، بلاگر می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اگر در گذشته از این بستر استفاده کرده‌اید، توصیه می‌شود حتماً به این بستر نگاهی دوباره بیاندازید تا از امکانات جدید آن شگفت زده شوید. در گذشته شایعاتی مبنی بر تأثیر لینک‌های این پلتفرم در نشان دادن وبسایت‌ها در فهرست گوگل وجود داشته است؛ بنابراین از قدرت این ابزار غافل نشوید!

۷- Go‌ogle Trends

google trends

گوگل ترندز یکی دیگر از ابزارهای گوگل است که به‌کمک آن می‌توانید کلمه کلیدی مورد نظرتان را در آن وارد کرده و اطلاعاتی از قبیل محبوبیت و بازدید آن در طول زمان‌های مختلف و براساس موقعیت‌های مکانی متفاوت بدست آورید؛ به کمک نمودارها و اطلاعاتی که این ابزار در اختیارتان قرار می‌دهد می‌توانید میزان محبوبیت کلمه یا عبارت مورد نظرتان را در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کنید. به‌علاوه این ابزار فهرستی از ده کلمه کلید پرطرفدار مرتبط را نیز به شما معرفی می‌کند تا بتوانید در هنگام استفاده از کلمه کلیدی برای محتواهایتان انتخاب درست‌تری داشته باشید.

۸- Goo‌gle My Business

Google My Business

آیا می‌خواهید کسب و کارتان را قبل از نتایج طبیعی جستجوی گوگل نمایش دهید؟ به لطف یکی‌ دیگر از ابزارهای گوگل می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید. برای اینکار در Google My Business ثبت نام کرده و پروفایل خود را تکمیل کنید و با اضافه کردن تصاویر و فیلم‌های خودتان را در فهرست این ابزار ثبت کنید. و با تشویق به بازدید کردن از وبسایت‌تان می‌توانید وبسایت خود را در فهرست جستجوی گوگل بالا بکشید.

۹- Google Voice

Google voice

Google Voice به شما امکان ایجاد شماره تلفن برای برقراری تماس‌های تلفنی و ارسال پیامک را می‌دهد. رابط کاربری این ابزار همانند سیستم ایمیل گوگل یا همان جیمیل است. اگر نمی خواهید شماره تلفن دفتر یا شماره تلفن همراه خود را برای برخی از مخاطبین خود ارائه دهید، این ابزار بهترین گزینه است!

یکی دیگر از کاربردهای Google Voice این است که می توانید یک شماره Google Voice را به طور خاص تنظیم کنید و از آن در وبسایت خود استفاده کنید و میزان تأثیرگذاری آن بر رشد وبسایت را بررسی کنید. و در نهایت هر وقت شخصی با استفاده از شماره Google Voice با شما تماس بگیرد، تماس‌ها و اطلاعات مختلف مربوط به آن‌ها در حساب شما ذخیره خواهند شد.

برای مطلع شدن از آخرین مطالب ما می‌توانید در کانال تلگرامی چ یاب عضو شوید.

نظرات

avatar
280
  اشتراک با:  
مرا مطلع کن!