آینده کار سئو تا ۱۰ سال دیگر چطور خواهد بود؟

آینده کار سئو

برای شروع هر شغلی، باید بازارکار فعلی و آینده آن را در نظر بگیریم. برای شروع یادگیری و فعالیت در زمینه سئو نیز حتما باید بدانید که تا ۱۰ سال دیگر و حتی بیشتر، این شغل وجود خواهد داشت یا خیر. اصلا چه عواملی در مسیر شغلی شما در حوزه سئو، تاثیرگذار خواهند بود.

در این مقاله ابتدا به بررسی بازارکار فعلی سئو در ایران می‌پردازیم و سپس به سراغ آینده کار سئو می‌رویم و عوامل موثر را بررسی می‌کنیم. حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید…

بازار کار فعلی سئو چطور است؟

بسیار مهم است که بدانیم در حال حاضر وضعیت مشاغل دسته سئو، چطور است و این حرفه درآمد مناسبی دارد یا خیر.

با یادگیری مهارت سئو شما می‌توانید به عنوان یک سئوکار استخدام شوید، کسب و کار خودتان را راه‌اندازی و اداره کنید یا حتی تدریس کنید.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های کسب درآمد از سئو، مقاله‌ی آشنایی با انواع شغل‌های حوزه‌ی سئو را حتما مطالعه کنید.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

پس با یادگیری این تخصص، عناوین شغلی متفاوتی را می‌توانید به اختیار دربیاورید.

همانطور که احتمالا می‌دانید اکثر کسب و کارها به سمت اینترنتی شدن در حرکت هستند و سئو می‌تواند رتبه‌ی سایت‌ها را مشخص کند و درآمدشان را کم یا زیاد کند. پس سئو بسیار مهم است و خواهان دارد.

به طور کلی می‌توان گفت سئو به قدر کافی تقاضا و خواهان دارد و اگر تخصص داشته باشید، امکان ندارد بیکار بمانید.

در تصویر زیر، نقل قولی از اپیزود سوم پادکست کاری گپ که با موضوع سئو منتشر شد، می‌بینید:

آینده کار سئو

 

برای اطلاعات بیشتر در این مورد، مقاله بررسی جامع بازارکار و درآمد سئو را حتما بخوانید.

حال که متوجه شدیم سئو بازارکار خوبی دارد، باید به سراغ بررسی آینده آن برویم تا با اطمینان خاطر در راه یادگیری آن گام برداریم…

چه عواملی بر آینده کار سئو و خود سئو تاثیرگذارند؟

دنیا در حال گذر و تغییر است، برخی مشاغل سالها وجود داشته‌اند و خیلی هم کاربرد داشتند و امروزه دیگر وجود ندارند!

قطعا ما نمی‌خواهیم از آن دسته افراد باشیم که از بین رفتن شغلشان را نظاره می‌کنند! پس باید مطمئن شویم سئو آینده‌ی روشنی دارد.

در ادامه مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر سئو را بررسی می‌کنیم.

هوش مصنوعی نقش مهمی را در آینده ایفا می‌کند.

هوش مصنوعی در همه‌ی حوزه‌ها از جمله فناوری وارد شده و با سرعت بسیار زیادی در حال ایجاد تغییر است.

برای سئو نیز همین اتفاق درحال رخ دادن است.

هوش مصنوعی دائما الگوریتم‌ها و فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل را دستخوش تغییر می‌کند و باعث می‌شود موتورهای جستجو از جمله گوگل بسیار باهوش‌تر شوند و توانایی درک عبارات را کسب کنند.

به عنوان مثال وقتی نام یک شخص بازیگر را جستجو می‌کنیم، گوگل خیلی سریع متوجه می‌شود که آن شخص کیست و چه حرفه‌ای دارد، سپس به ما فیلم‌ها و کارنامه‌ی هنری شخص را نمایش می‌دهد.

تا چندسال پیش، اینطور نبود.

 

اما این هوش مصنوعی چطور بر سئو اثر می‌گذارد؟

هرچقدر الگوریتم‌ها باهوش‌تر شود، نقش سئوکار نیز مهم می‌شود. یک سئوکار خوب، باید به درستی نیاز کسب و کار را درک کند، متناسب با آن استراتژی سئو تنظیم کند و کاملا طبق اصول، نکات سئو را رعایت کند و پیش برود.

انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور، موتوهای جستجو تمام محتوا را به درستی درک کنند (اکنون نیز تا حد زیادی این اتفاق افتاده است.) و اگر محتوا دقیقا متناسب با نیاز کاربر باشد، به وی نمایش داده می‌شود.

این مسئله نشان می‌دهد که تحقیق عبارت کلیدی و انتخاب آن بسیار مهم است. بنابراین مهم‌ترین اصل برای سئو، تولید محتوا خواهد بود و شناخت نیاز مخاطب و رفع آن در صدر فعالیت‌های یک کسب و کار قرار خواهد گرفت.

اگر بخواهیم جمع بندی کنیم، باید بگوییم که نه تنها هوش مصنوعی باعث از بین رفتن سئو نمی‌شود، که بر اهمیت آن اضافه می‌کند! در آینده نیز حضور یک سئوکار برای تنظیم استراتژی، کاملا ضروری و مهم خواهد بود.

اهمیت سئوی موبایل و جستجوی صوتی

خود شما، روزانه چند دقیقه از موبایل و تلفن هوشمندتون استفاده می‌کنید؟ چقدر جستجو و سرچ می‌کنید؟

اگر نگاهی به زندگی خود و اطرافیانمان داشته باشیم، کاملا متوجه این موضوع می‌شویم که موبایل همه‌گیر شده است و بسیاری از افراد، اغلب کارهای خود را با موبایل انجام می‌دهند، از جمله وب‌گردی و خرید آنلاین!

آمارهای گوگل هم همین حرف را می‌زنند و نشان می‌دهند که موبایل کم کم جایگاه دسکتاپ را به خطر انداخته است و به رتبه‌ی اولِ استفاده رسیده است.

لذا گوگل در سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت، سایت را ابتدا برای موبایل ایندکس کند و سپس دسکتاپ!

 

میزان استفاده از موبایل

 

همین امر نشان می‌دهد که در سال‌های آینده استفاده از موبایل بیشتر و بیشتر خواهد شد و ما باید به عنوان یک سئوکار، فرایند سئوی سایت را به گونه‌ای پیش ببریم که برای موبایل کاملا مناسب باشد.

همچنین جستجوی صوتی به وسیله‌ی موبایل، در حال گسترش است و تا چندسال آینده حتما سهم عظیمی از جستجوها، صوتی خواهد بود.

بنابراین یک سئوکار باید به خوبی مطالب سایت را برای جستجوهای صوتی و موبایلی بهینه کند.

پس موبایل و پیشرفت آن، بر سئو تاثیرگذار است و شکل آن را تا حدی تغییر خواهد داد، اما هرگز در جهت نابودی سئو حرکت نمی‌کند! پس آینده کار سئو تهدید نمی‎شود.

محتوای بصری یا همان تصویری

محتوای تصویری و ویدیویی، روزبه‌روز مهم‌تر می‌شود و می‌توان گفت این اتفاق به نوعی موثر از هوش مصنوعی‌ست!

موتورهای جستجو در تلاشند، محتواهای تصویری، ویدیویی و صوتی را بهتر درک کنند و همین موضوع نشان می‌دهد که باید بیش از پیش به این دسته از محتواها توجه کنیم.

برای استفاده از محتوای تصویری و ویدیویی، چه در سایت و چه در پلتفرم‌های مخصوص مثل یوتیوب و آپارات، باید حتما نکاتی را رعایت کنیم و سئو را در نظر بگیریم.

همانطور که برای محتوای متنی، لازم است برخی نکات سئو را در تیترها و محتوا رعایت کنیم، برای محتوای ویدیویی و تصویری نیز همین الزام وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال، انتخاب یک تیتر خوب برای محتوای بصری، استفاده توضیحات و تگ‌ها می‌تواند راهکار خوبی باشد.

از آنجایی که این دست محتواها در حال رشد هستند و خیلی هم محبوبند، انتظار می‌رود موتورهای جستجو راهکارهای جدیدی برای رتبه‌بندی آنها ارائه دهند و لازم باشد یک سئوکار، ویدیوها را بررسی کند.

بنابراین رشد و همه‌گیری محتوای بصری نیز بر سئو تاثیر منفی نمی‌گذارد و آینده کار سئو همچنان روشن و خوب است.

آینده کار سئو

انحطاط سئوی کلاه سیاه!

با پیشرفت الگوریتم‌های موتورهای جستجو، سئوی کلاه سیاه و منفی کاملا از بین می‌رود.

اگر به یاد داشته باشید، چند سال پیش، سایت‌هایی بودند که صرفا کلمات کلیدی یکسانی را تکرار می‌کردند و خیلی راحت در نتایج جستجو رتبه‌ی خوبی می‌گرفتند.

اما با گذشت زمان و بهبود الگورتیم‌ها، این سایت‌ها از بین رفتند و امروزه چنین سایت‌هایی را در نتایج نمی‌بینیم.

این ترفند یک نمونه از ترفندهای سئو کلاه سیاه بود.

اکنون نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که سایت را رشد می‌دهند، اما اگر گوگل بفهمد از آنها استفاده شده، سایت را جریمه می‌کند.

گوگل در تلاش است تا جایی که می‌شود تمام این ترفندها را از بین ببرد تا در فضایی عادلانه، همه در کنار هم تلاش کنند و آن سایتی که مستحق است رتبه‌ی بهتری بگیرد.

بنابراین آینده سئو به سمتی در حرکت است که تکنیک‌های کلاه سیاه از بین بروند، پس برای زنده ماندن در این راه باید درستکار شویم و طبق اصول، در مسیر درست حرکت کنیم.

چندکلام با چ یاب

همانطور که متوجه شدید، سئو آینده‌ای بسیار روشن و درخشان دارد و نه تنها نابود نمی‌شود، بلکه روزبه‌روز به اهمیت آن نیز اضافه می‌شود. در مقاله اهمیت سئو، در این مورد به قدر کافی صحبت کردیم.

سئو و فناوری، دائما در حال تغییر است، برای باقی ماندن در این فضا و البته قدرتمند شدن، باید با تکنولوژی پیشرفت کنید و مطابق با نیاز روز دنیا، دانش خود را به‌روز کنید.

اگر خودتان را با شرایط وفق دهید، همیشه کاری برای شما وجود خواهد داشت.

امیدوارم که این مقاله به شما کمک کرده باشد و تا حدی توانسته باشید با آینده کار سئو در ایران و جهان آشنا شوید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

با کمک از:

future-of-seo

متولد خوزستان | فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر 💻 | علاقه‌مند به عکاسی 📸، فوتبال ⚽ و برنامه‌نویسی