پرسونای مخاطب برای ایجاد و تست کردن یک محتوا، بسیار حیاتی و مهم است. اما پیش از اینکه بتوانید از پرسونا استفاده کنید باید بدانید که پرسونا چیست .
در این مقاله با مفهوم دقیق پرسونا چیست آشنا خواهید شد. سپس با انواع پرسونا، کاربرد و چالشهای آنها آشنا میشوید. برای دانستن تمام این موراد کافیست تا انتهای این مطلب همراه ما باشید…
پرسونا چیست ؟
پرسونا در واقع یک کاراکتر ساختگی است که مخاطب هدف شما را نشان میدهد. یعنی پرسونا، دیدگاه ، رفتار و نگرش مخاطب شما را منعکس میکند. همچنین به خوبی نیازها، اهداف و نگرانیهای مخاطب را میتوانید درک کنید. در اصل به شما کمک میکند که بر روی مخاطب هدف خود تمرکز کنید و بهتر آن را درک کنید.
با افزودن کمی اطلاعات شخصی به پرسونا، کاری میکنیم که آن کاراکتر ساختگی، واقعیتر به نظر برسد. همچنین چالشها و تغییراتی که در بعضی شرایط زندگی وی رخ داده مانند شرایط خانوادگی را به پرسونای مخاطب اضافه میکنیم و در ادامه به خوبی اهداف، نیازها و خواستهها را اضافه میکنیم.
پرسوناهایی مانند پرسونای خریدار، پرسونای مخاطب، پرسونای مشتری و … وجود دارند که هرکدام کاربرد خاص خودشان را دارند.
یک نمونه پرسونای مخاطب:
چطور پرسونا کمک میکند که یک محتوای خوب ایجاد کنید؟
پرسونا کمک میکند که بفهمیم چه کسی محتوای ما را میخواند و چطور میتوانیم محتوا را تا حد امکان در دسترس مخاطب هدف قرار دهیم. همچنین با مشخص شدن هدف و نیاز کاربر، میتوانید محتوایی خلق کنیم که دقیقا همان نیازها را برطرف کند. پس با استفاده از پرسونا میفهمیم که چه چیزی را برای چه کسانی و از چه راهی باید ایجاد کنیم.
به عنوان مثال هدف ما در سایت چ یاب، کمک به نسل جوان، دانشجو و افراد جویای کار است. با توجه به این هدف مخاطب ما به عنوان مثال میتواند دانشجو باشد. در نتیجه اهداف و نیازهای این نوع از مخاطب خود را به دست میآوریم و در پرسونای مخاطب قرار دهیم و در تمام مراحل تولید و خلق محتوا به این نیازها و اهداف پایبند خواهیم بود.
انواع پرسونا کدامند؟
پرسوناها انواع مختلفی دارند که از ترکیب با سایر کلمات ایجاد میشوند. پرسونا در حوزههایی مانند بازاریابی، ارتباط با مشتری، دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا، بازاریابی محتوا و … کاربرد دارد.
البته پیش از خواندن ادامه مطلب این نکته را یادآور میشوم که پرسونا از دیدگاههای مختلفی تقسیم بندی شده است و نمیتوان صرفا یک تقسیم بندی را کاملا درست و جامع در نظر گرفت. یک دسته بندی پرسوناها به صورت زیر است:
پروتو پرسونا
پروتو یا همان Proto معمولا در مواردی به کار میرود که میخواهیم یک نمونهی اولیه از چیزی ارائه دهیم. برای موضوع پرسونا نیز این مفهوم صادق است. Proto-persona یکی از انواع پرسوناهاست که نشاندهندهی انتظارات و باورهای ما درمورد اهداف و رفتارهای مخاطب هدفمان است. این پرسوناها برای طوفان فکری تیم بسیار مفید هستند و میتوانید تشخیص دهید که چقدر مخاطبان خود را درست شناسایی کردهاید.
این نوع پرسونا پیش از شروع تحقیقات در مورد مخاطب، ایجاد میشود و به نوعی ساختار پرسونای نهایی را شکل میدهد. اما در اصل این پرسونا مربوط به مخاطب هدف ما نخواهد بود.
پرسونا بر پایهی تحقیقات
برای ایجاد یک پرسونای research-based باید پرسشنامههایی آماده کنید. وظیفهی این پرسشنامهها این است که اطلاعاتی همچون نیازهای کاربران و اهداف آنها را برای شما به ارمغان بیاورند.
به عنوان مثال باید پس از تکمیل این پرسشنامهها و یا انجام مصاحبه بفهمید که مهمترین اطلاعات در مورد مخاطبان هدف کدام است؟ چه چیزی بین آنها مشترک است و مکرر خواسته میشود؟
پس از به دست آوردن این اطلاعات، به تکمیل کردن پروتو پرسونا میپردازیم. حتی گاهی اوقات متوجه میشوید که برخی پروتو پرسوناهایی که ساختهاید، اضافه هستند و جای برخی دیگر حالیست. در کل طی این مرحله با فهم ویژگیهای مخاطبان هدف خود پرسونا را یک قدم جلوتر میبرید.
پرسونای تست
پرسونای تست کمک میکند که رفتار و برخورد کاربر در مورد یک محتوا را سریعتر مورد بررسی قرار دهید. تست، ویژگیهایی در خود جای میدهد، ویژگیهایی مثل نوع مخاطب، تجربهها، حرفه و وضعیت روابط. به هرکدام از این ویژگیها عددی اختصاص مییابد و سپس یک کد به عنوان نتیجه از تست دریافت میکنید که این کد ترکیبی از اعداد مربوط به ویژگیهاست.
با توجه به نیاز کسب و کارتان میتوانید انواع پرسونا را مورد استفاده قرار دهید. مثلا اگر یک کسب و کار اینترنتی دارید؛ یک پرسونای خریدار، یک پرسونای وب سایت و یک پرسونای کاربر خواهید داشت. یک دستهی دیگر از انواع پرسونا:
پرسونای خریدار
این پرسونا مربوط به خریداران محصولات شما و مشتریانتان است. یعنی در اصل مشتریان و بازار هدف شما را نشانه میرود. این پرسونا نمایندهی کسانیست که در خدمات شما را انتخاب و خریداری کردهاند. این مشتریها نقش مهمی در استراژی بازاریابی و پیامرسانی کسب و کار شما خواهند داشت.
پرسونای وب سایت
این پرسونـا نشاندهندهی تمام افرادیست که وب سایت شما را مشاهده میکنند. این نوع در واقع شامل تمام افرادیست که در پرسونای خریدار نمیگنجند. این پرسونا در طراحی سایت میتواند به شما کمک بسیاری کند. همچنین در بهبود ux یا همان تجربه کاربر مفید خواهد بود.
پرسونای کاربر
این پرسونا شامل تمام اشخاصیست که از محصولات و خدمات شما استفاده میکنند خواه محصولی را خریده باشند یا خیر. این نوع از پرسـونا به شما کمک میکند که طراحی محصولات خود را بهبود ببخشید و پیامرسانی در مورد مزایای محصولات را قویتر کنید.
چالش های تهیه پرسونا
میتوان گفت مهمترین چالش در تهیه پرسونا این است که اگر کسب و کار شما در حوزههای مختلفی فعالیت دارد، باید برای هر حوزه چندین پرسونا تهیه کنید. که اینکار نیازمند نیروی بیشتر و البته متخصص است. درست است اینکار تا حدی وقت گیر است اما در عوض شما شناخت دقیقتر و کاملتری در مورد مخاطبان خود خواهید داشت.
همچنین در بخش تست، شما باید سوالهایی آماده کنید که هم برای کاربر و هم برای طراح قابل درک باشند. در ضمن هماهنگی و مشخص کردن شماره و نمرهی مربوط به هر سوال نیز اهمیت دارد.
چرا باید از پرسونا استفاده کرد؟
پرسونا برای اهداف مختلفی کاربرد دارد. همچنین در راه و روشهای مختلفی استفاده میشود. مثلا بهترین راه برای آگاهی بیشتر در مورد مخاطبان، نیازها و اهدافشان استفاده از پرسوناست. با استفاده از آن میتوانید محتوایی خلق کنید که کاملا بر روی نیازهای مخاطب متمرکز است و برای مخاطب نوشته شده است. حتی لحن گفتار محتوا را میتوانید با استفاده از پرسونا مشخص کنید.
درکل پرسونا باعث میشود فرایند کسب و کار خود را به گونهای تغییر دهید که بر رفتار مخاطب تاثیر مثبت و موثری بگذارد. به خصوص در انواع بازاریابی پرسونا میتواند سکوی پرتاب کسب و کار شما باشد!
چندکلام با چ یاب:
[wpdiscuz-feedback id=”twjsig8bto” question=”میدونید که برای ما مهم هستید! اینجا بنویسید…” opened=”0″]با این تعاریف آیا میخواهید از پرسونا استفاده کنید؟ کسب و کار شما به چه نوع پرسونایی نیاز دارد؟[/wpdiscuz-feedback]
امیدوارم که از مطالعهی این مطلب لذت برده باشید. اگر فکر میکنید نکتهای در این مورد نگفته باقی مانده است، کافیست در قسمت نظرات برای ما بنویسید. همچنین منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم…
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
منبع:
سوالات متداول
پرسونا چیست؟
پرسونا در واقع یک کاراکتر ساختگی است که مخاطب هدف شما را نشان میدهد. یعنی پرسونا، دیدگاه ، رفتار و نگرش مخاطب شما را منعکس میکند.
چرا باید از پرسونا استفاده کرد؟
پرسونا برای اهداف مختلفی کاربرد دارد. همچنین در راه و روشهای مختلفی استفاده میشود. مثلا بهترین راه برای آگاهی بیشتر در مورد مخاطبان، نیازها و اهدافشان استفاده از پرسوناست.
انواع پرسونا
بسته به نیاز کسب و کار این دسته بندی میتواند متفاوت باشد. مثلا برای سایت یک کسب و کار اینترنتی، این پرسوناها نیاز است:
- پرسونای کاربر
- پرسونای وب سایت
- پرسونای خریدار
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها