مراحل ساخت موشن گرافیک (آشنایی با ۵ مرحله ی کاربردی)

how to make motion graphic

 

آشنایی با مفهوم موشن گرافیک

موشن گرافیک به عنوان یک رشته هنری و چندرسانه‌ای در عرصه طراحی و تولید محتوا تصویری شناخته می‌شود. این مفهوم بر مبنای ترکیب عناصر مانند انیمیشن، ویدئو، تصاویر، متن و صدا به منظور ایجاد داستان‌های تعاملی و جذاب برای مخاطبان توسعه یافته است. موشن گرافیک معمولاً به عنوان یک روش برای انتقال اطلاعات پیچیده و مفاهیمی به شکل بصری و دینامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر مفهومی، موشن گرافیک بیشتر از یک انیمیشن ساده است و می‌تواند متناسب با نیازها و هدف مخاطبان طراحی و تولید شود.

استفاده از موشن گرافیک در انواع مختلفی از حوزه‌ها مانند تبلیغات، آموزش، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، و حتی سینما و تلویزیون رایج است. این فرآیند به طراحان و تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا ایده‌ها و پیام‌های خود را به شکلی تازه و دینامیک ارائه دهند و تاثیر بیشتری در مخاطبان خود داشته باشند. به طور کلی، موشن گرافیک تلاشی برای تلفیق هنر و فناوری به منظور ایجاد تجربه‌های بصری غنی و جذاب برای تعامل با مخاطبان است. در صورت علامندی به یادگیری موشن گرافیک می توانید سری به دوره موشن گرافیک پروژه محور موشن کده بزنید.

مراحل ساخت موشن گرافیک

یکی از فیلم‌های تبلیغاتی مورد علاقه‌ی همه موشن گرافیک است. این نوع فیلم یک ابزار داستان سرایی فوق‌العاده است. از این‌رو، ما آن‌ها را در همه جا از آگهی‌های بازرگانی تا رسانه‌های اجتماعی می‌بینیم. تیزر تبلیغاتی موشن گرافیک از عناصر بسیاری تشکیل شده است، از سنایو و صدا گرفته تا طراحی و انیمیشن. اگر هر کدام از این‌ها ضعیف اجرا شوند، ویدیو نهایی شما مؤثر نخواهد بود. در ادامه مراحل ساخت موشن گرافیک را برای شما معرفی نموده‌ایم.

مرحله اول ساخت موشن گرافیک: نوشتن سناریو

نوشتن سناریو برای موشن گرافیک یک مرحله کلیدی در فرآیند تولید ویدئوهای انیمیشنی و تبلیغاتی است که باید با دقت و تامل انجام شود. سناریو در واقعه موشن گرافیک مشابه نقش یک داستان نامه در یک فیلم داستانی دارد. در این فرآیند، ابتدا باید هدف و پیام اصلی ویدئو را مشخص کنید. پس از آن، شروع به نوشتن داستان کنید. سعی کنید داستان را به صورت ساده و جذابی بنویسید تا برای تماشاگران قابل فهم و جذاب باشد. همچنین، مواردی مانند شخصیت‌ها، محیط‌ها، و توالی‌ها را نیز در نظر بگیرید تا داستان به شکل واضحی از طریق انیمیشن منتقل شود. در پایان، نهایت دقت را به مدت زمان ویدئو و چگونگی انتقال پیام داشته باشید تا تاثیربخشی موشن گرافیک افزایش یابد.

علاوه بر این، اهمیت بیان پیام اصلی و مفهوم ویدئو نیز بسیار مهم است. سعی کنید پیام خود را به صورت واضح و مختصر ارائه دهید تا تماشاگران به سرعت درک کنند. همچنین، توجه به توالی و ترتیب رویدادها و انتخاب کلمات و جملات مناسب نیز برای تأثیرگذاری بیشتر ویدئو بسیار مهم است. در نهایت، نوشتن سناریو موشن گرافیک به عنوان ابزاری برای بیان ایده‌ها و تبلیغ محتواهای متنوع و گوناگون به شما اجازه می‌دهد تا ارتباط عمیق‌تری با مخاطبان خود برقرار کنید و پیام خود را با قدرت به مخاطبان منتقل کنید. در صورت علامندی به یادگیری لوگو موشن می توانید سری به دوره آموزش لوگو موشن پروژه محور موشن کده بزنید.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

مرحله دوم ساخت موشن گرافیک: ایجاد استوری‌برد

در مرحله طراحی استوری بورد، ارتباط بین عناصر ظاهری و سناریو موشن گرافیک به شکلی ایجاد می‌شود. طراحی استوری بورد به شما این امکان را می‌دهد که قبل از آغاز فرایند ساخت موشن گرافیک، تصویر کلی و شکل نهایی آن را در ذهن خود داشته باشید. اگر با یک تیم کار می‌کنید، در زمان طراحی استوری بورد، با طراحان و سازندگان انیمیشن همکاری کنید تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارید. در این جلسات هماهنگی، طراح استوری بورد و نویسنده متن می‌توانند با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.

در طول این مرحله، شروع به طراحی فریم‌های اصلی کنید و سناریو نهایی را قبل از شروع فرایند ساخت مورد بررسی و بازبینی کنید. در نهایت، با توجه به سناریو نهایی، طراحی‌های بعدی را به فریم‌های اصلی اضافه کنید.

مرحله سوم ساخت موشن گرافیک: طراحی استوری‌برد

در این مرحله استایل‌ها و رنگ‌ها را به استوری‌برد اضافه می‌کنیم، و چون ایده‌ای از داستان را با طرح کشیده شده داریم، می‌توانیم داستان را به طرح‌های واقعی تبدیل کنیم. همه چیز در این مرحله در مراحل‌ نهایی انیمیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین برای طراحی جزئیات دقیق باید زمان بگذاریم، در این مرحله از کسی که نقاشی‌ها را طراحی کرده هم کمک می‌گیریم تا طراحی را مدیریت کند. در صورت علامندی به یادگیری استوری موشن می توانید سری به آموزش استوری موشن رایگان موشن کده بزنید.

مرحله چهارم ساخت موشن گرافیک: ضبط صدای گوینده

در این مرحله، گوینده یا صداگذار واژه‌ها و زمانبندی را به‌طور هماهنگ با متن پیش‌نویس و تصاویر اولیه تعیین می‌کند. همچنین، لحن صدا و سبک موسیقی را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که با مضمون موشن گرافیک همخوانی داشته باشد. این مرحله نقش مهمی در ایجاد یک تجربه چشم‌گیر برای مخاطبان دارد و باعث می‌شود پیام موشن گرافیک به یادگاری بماند. در زمینه برندینگ، این مرحله بسیار حیاتی است و به آن به عنوان “صدای برند” اشاره می‌شود. صدای برند به معنای همه جزئیاتی است که با مشاهده آن، مخاطبان برند مشخصی را به خاطر می‌سپارند. استفاده از صداها و موسیقی‌های جدید و جذاب در ویدیوهای موشن گرافیک می‌تواند برند را از دیگران متمایز کند. البته، در برخی پروژه‌ها، این مرحله ممکن است به مرحله آخر موشن گرافیک موکول شود و در آن زمان صداگذاری و موسیقی اجرا گردد. در صورت علاقمندی به یادگیری انیمیشن سازی می توانید سری به دوره انیمیشن سازی پیشرفته موشن کده بزنید.

مرحله پنجم ساخت موشن گرافیک: انیمیت کردن طرح نهایی

بعد از همه‌ی مراحل فاز موشن گرافیک شروع می‌شود، در این مرحله باید یک ایده ی خوب برای اجرا داشت.

باید درباره‌ی این‌ها فکر کنید:

۱) سبک موشن گرافیک:

نیاز است به تفکر در مورد ناپدید شدن عناصر، انتقال‌ها یا ترانزیشن‌ها که به معنای انتقال از یک صحنه به صحنه دیگر استفاده می‌شود، تا داستان به یک وحدت تنظیم شده و مخاطب از پای خود درآمده نشود.

۲) مدت زمان موشن گرافیک:

سرعت اجرای موشن گرافیک می‌تواند تأثیر مهمی بر موفقیت یا شکست یک پروژه داشته باشد. اگر موشن گرافیک به سرعتی اجرا شود، ممکن است مخاطبان نتوانند محتوای اصلی را به خوبی درک کنند. از طرف دیگر، اگر سرعت خیلی کم باشد، مخاطبان ممکن است علاقه‌مندی خود را از دست بدهند و توجه نکنند.

بنابراین، مهم است که سرعت اجرای ویدیو به گونه‌ای باشد که مخاطبان بتوانند محتوا را درک کنند و در عین حال خسته نشوند. به واقعیت این پی‌برد که سرعت اجرای موشن گرافیک می‌تواند مخاطبان را جذب کند. برای افزودن هیجان به انیمیشن، می‌توانید تغییرات استراتژیکی در سرعت اجرا اعمال کنید.

همچنین، باید به این نکته توجه داشت که در طول یک موشن گرافیک معمولاً می‌توان توجه مخاطب را تا حدود دو دقیقه حفظ کرد. این به این معناست که یک ویدیو دو دقیقه‌ای و یک ویدیو سی ثانیه‌ای تقریباً همان توانایی در جلب توجه دارند. بنابراین، اگر موشن گرافیک شما کوتاه است، نیازی به طولانی کردن آن نیست، بلکه فقط باید اطمینان حاصل کنید که در دو دقیقه‌ای که دارید، مخاطبان متوجه محتوا شوند.

در نهایت، باید به یاد داشته باشید که طول ویدیو معمولاً به تبع مرحله بازاریابی و مخاطبان هدف متغیر است. هرچه در مرحله فروش‌گاهی پیشرفته‌تر باشیم، ممکن است طول محتوا بیشتر باشد تا بتوانیم مخاطبان را بهتر اطلاع‌رسانی کنیم.

۳) موسیقی موشن گرافیک

همانطور که دیگر عناصر داستان‌سازی، موسیقی نیز یک لایه دیگری است که به راهنمایی داستان می‌پردازد. موسیقی قادر است حال و احوال تصاویر متحرک را شکل دهد، خلاها را پر کند و تأثیر مستقیمی بر تنظیم و طراحی داستان داشته باشد. این هنر موسیقی قادر است به طور قابل توجهی بر احساسات و اندیشه‌های شنونده تأثیر بگذارد، بنابراین انتخاب موسیقی مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در انتخاب موسیقی برای انیمیشن، می‌بایست از موسیقی‌هایی استفاده شود که مجاز به استفاده از آن‌ها توسط خود نوازنده‌ی موسیقی یا تهیه‌کننده آن شده باشد، یا در صورت لزوم، موسیقی سفارشی برای پروژه خاص ایجاد شود.

۴) افکت‌های صوتی موشن گرافیک

اما در مورد افکت‌های صوتی، این تصمیم به عهده‌ی انیماتور و خالق اثر است. برخی از انیماتورها معتقدند که هر عنصر باید خودش را بیان کند و از افکت‌های صوتی استفاده نکنند. در عین حال، دیگران معتقدند که افکت‌های صوتی می‌توانند به نحوی ارزشی به موشن گرافیک اضافه کنند. نکته‌ی حائز اهمیت این است که هر گونه افکت صوتی باید به کار رسانی معنی داشته باشد و از تمرکز مخاطب به داستان منحرف نشود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، مراحل ساخت موشن گرافیک را بررسی کردیم و تلاش نمودیم تا توضیحات جامعی درباره هر یک از این مراحل ارائه دهیم. برای ورود به دنیای حرفه‌ای طراحی گرافیک حرکتی، ابتدا باید دوره‌های آموزشی مرتبط را طی کنید تا با جزئیات هر مرحله در ساخت موشن گرافیک آشنا شوید. در نهایت، تمرین فراوان و کار با خلاقیت و ایده‌پردازی عناصر کلیدی در رسیدن به موفقیت در این زمینه هستند و این اجزاء بیشترین تأثیر را بر جذب مخاطبان شما خواهند داشت.

از شما که تا آخرین قسمت مقاله با ما همراه بودید، صمیمانه سپاسگزاریم. امیدواریم این مقاله به شما در درک بهتری از مراحل ساخت موشن گرافیک کمک کرده باشد. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: موشن کده https://motionkade.ir/