هر کسب و کاری در دنیای دیجیتال است، باید به تولید محتوا بپردازد، برای تولید محتوا برنامه مشخصی داشته باشد و مخاطب را با استفاده از قیف بازاریابی محتوا به مشتری تبدیل کند.
به نوعی content curation یا همان گزینش محتوا، مکمل تولید محتواست و یک راه حل ساده برای ارائه محتوای دست اول محسوب میشود. در این مقاله ابتدا مفهوم گزینش محتوا را با هم بررسی میکنیم و سپس به مقایسه آن با تولید محتوا میپردازیم. تا انتها همراه ما باشید…
مفهوم گزینش محتوا چیست ؟
شما برای ایجاد تعامل با مخاطب نیاز به تولید محتوای روزانه دارید. محتواهایی که تولید میکنید باید دست اول باشند و از پیچها و کانالهای دیگر کپی نکنید. برای اینکه شما بتوانید محتوای دست اول تولید کنید باید از گزینش محتوا استفاده کنید.
به جمعآوری اطلاعات ارزشمند و اضافه کردن نظر شخصی خودتان به اطلاعات و سپس به اشتراک گذاری آن content curation میگویند که البته در زبان فارسی غالبا آن را به گزینش محتوا ترجمه میکنیم. میتوان گفت این ترجمه کامل و دقیق نیست، ولی نسبتا مناسب است.
مهم ترین کاربرد گزینش محتوا در شبکههای اجتماعی است. شما میتوانید با استفاده از پرسشنامهها، از نظرات کاربران و نیازهای آنها آگاه شوید و برای آنها به تولید محتوا بپردازید.
در گزینش محتوا حتما باید نظر شخصی خود را در رابطه با موضوع ارائه کنید و نباید مطلب را مستقیما از منابع مرجع کپی کنید.
با استفاده از منابع مرجع، محتوا را جمعآوری کنید و شروع به بازنویسی و نوشتن نظرات خودتان در کنار نویسنده اصلی کنید و سپس به منبع اصلی لینک دهید. با این کار هم اعتماد کاربران نسبت به شما زیاد میشود و هم شما اطلاعات بروزتری را به کاربران ارائه خواهید داد.
تولید محتوای ارزان با گزینش محتوا
بسیاری از کسب و کارهای تازه تاسیس، بودجه کافی برای راهاندازی تیم تولید محتوا را ندارند. با گزارشهایی که از کسب و کارهای نوپا گرفته شده است، کسب و کارها با استفاده از گزینش محتوا توانستهاند مشکل تولید محتوای روزانه را برطرف کنند.
با گزینش محتوا میتوانید:
- مطالب به روز و ارزشمندی ارائه کنید.
- تعامل با کاربران را افزایش دهید.
- در هزینههای کسب و کار صرفه جویی کنید.
- به عنوان یک متخصص بروز و کاربلد شناخته شوید.
تفاوت گزینش محتوا و تولید محتوا
تولید محتوا یعنی نظر شخصی خودتان را در مورد مسائل و مشکلات مختلف بیان کنید ولی گزینش محتوا به ارائه نظر شخصی یک متخصص دیگر به همراه تجربیات شما در مورد مسائل و مشکلات میگویند.
در تولید محتوا شما یک ایده تولید محتوا پیدا میکنید و با استفاده از دانش و مهارتی که کسب کردید شروع به تولید محتوا میکنید و در رسانهها با کاربران به اشتراک میگذارید.
ولی در گزینش محتوا شما باید یکی از مشکلات و مسائلی که برای کاربران مبهم است را پیدا کنید، از منابع مختلف شروع به جمع آوری اطلاعات کنید و سپس نظر شخصی و تجربیات خودتان را هم به اطلاعات جمع آوری شده اضافه کنید و در رسانه با کاربران به اشتراک بگذارید.
مراحل گزینش محتوا
۱- اخبار و رسانههای مختلف را دنبال کنید.
اخبار و رسانههای مختلف در زمینه کاریتان را دنبال کنید. خبرها و رویدادهای مهم را برای کاربران به اشتراک بگذارید. اخبار میتواند یک ایده برای تولید محتوا شما باشد، پس اخبار حوزه کاریتان را هر روز چک کنید و مطالب مهم و کاربردی را یادداشت کنید.
۲- ایدهها و محتواها را دسته بندی کنید.
اگر مرحله شماره یک را به خوبی انجام دهید، شما با کوهی از ایدههای تولید محتوا مواجه خواهید شد. برای مدیریت این ایدهها، باید لیستی از نیازها و پرچالشترین مطالب برای مخاطبان آماده کنید و سپس برای هر کدام از ایده ها شروع به تولید محتوا کنید.
۳- دانش خودتان را به محتوا اضافه کنید.
سعی کنید دانش و نظر خودتان را به محتوا اضافه کنید. هدف از این کار انتقال پیام شما به کاربران است. این مرحله برای ارائه دانش بسیار مهم است و نباید به سادگی از کنار این موضوع عبور کنید. سعی کنید دانش خود را در زمینه کاریتان بالا نگه دارید و برای کاربر ارزش آفرینی کنید.
۴- انتشار در شبکه های اجتماعی
شما باید هر محتوایی که تولید میکنید را در رسانه مختص آن محتوا، منتشر کنید. از آنجایی که میدانید، شبکه های اجتماعی مختلف، کاربرد و کاربران مختلفی دارند و نباید یک محتوا را در تمام شبکه های اجتماعی منتشر کرد.
به فرض مثال اگر محتوای متنی بدون عکس تولید کردید باید به صورت یک pdf در اختیار مخاطبان در شبکه اجتماعی مرتبط مانند تلگرام قرار دهید و یا اگر اقدام به تولید محتوایی ویدیویی کردید در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، یوتیوب و یا تلگرام انتشار دهید.
آیا ابزارهای گزینش محتوا برای ما فارسی زبانها کاربرد دارند؟
ابزار های بسیار زیادی در رابطه با گزینش محتوا وجود دارند اما برای ما فارسی زبان ها کاربرد ندارند و فقط محتواهای انگلیسی را پوشش میدهند و کاربردی برای محتوای شما نخواهند داشت. در ادامه چند ابزار به شما معرفی میکنیم که برای زبان فارسی هم کاربرد دارند.
ابزار های گزینش محتوا:
- https://buzzsumo.com
- https://feedly.com/
- https://getpocket.com/
- https://www.curata.com/
- https://elink.io/
- https://flipboard.com/
جمعبندی
کسب و کار ها برای درگیر کردن مخاطب با محتوا نیازمند تولید محتوای روزانه هستند. تولید محتوای روزانه بسیار هزینهبر است و خیلی از کسب و کار های نوپا، توان مالی برای تشکیل تیم تولید محتوای حرفه ای را ندارند.
گزینش محتوا یک راهکار بسیار مناسب برای کسب و کارها است که با هزینه کمتر بتوانند نسبت به تولید محتوای روزانه بپردازند. در این مقاله به بررسی گزینش و مراحل تولید محتوای گزینشی پرداختیم.
در صورتی که در رابطه با این موضوع سوالی داشتید، میتوانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
منبع :
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها