چطور میشود برای کسی که نمیشناسید، محتوا تولید کنید و انتظار موفقیت هم داشته باشید؟ فرایند موفقیت در بازاریابی محتوا، با شناخت مخاطب تولید محتوا و مخاطب هدف آغاز میشود.
تولید محتوا و در کل بازاریابی محتوا کاری بسیار زمانبر است و نیازمند صبر، حوصله و تلاش زیادیست. حالا فکر کنید بعد از مدتها تلاش بفهمید که مخاطب تولید محتوا را اشتباه انتخاب کردهاید و یا کاملا اشتباه تولید محتوا کردهاید. وحشتناک است!
به همین دلیل باید پیش از شروع بازاریابی محتوا، به خوبی مخاطب هدف خود را بشناسید و سپس برای او به تولید محتوا بپردازید. اما چطور میتوانید مخاطب هدف را شناسایی کنید؟ دقیقا هدف ما از انتشار این مقاله، همین است.
پس از مطالعه این مطلب موارد زیر را یاد میگیرید:
- چطور مخاطب و بازار هدف را بشناسید و تصویر واضحی از بازار هدف داشته باشید.
- تاکتیکها، ترفندها و استراتژیهای جمع آوری اطلاعات مخاطب.
- چطور از دانش خود برای تولید محتوا و ارتباط با مخاطبان استفاده کنید و مطابق نیاز مخاطب رفتار کنید.
همچنین در تصویر زیر ۳ دلیل عمده برای شناخت مخاطب هدف را نوشتهایم، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید…
چطور بازار هدف را بشناسیم؟
با پاسخ به ۴ پرسش زیر میتوانید بازار هدف خود را پیدا کنید. ابتدا پرسشهای زیر را پاسخ دهید.
۱- خدمات و محصولات شما چه مشکلی را حل میکنند؟
اگر محصولی ارائه کردهاید پس حتما دلیل ایجاد و تولید آن را میدانید. محتوای شما دقیقا باید مرتبط با این دلیل و در راستای اهدافتان ایجاد شود. اگر محتواهایی که ایجاد میکنید در راستای هدف شما نیستند، پس این محتواها به بازاریابی محتوایی شما نیز متعلق نیستند و در واقع هیچ آورده و سودی برای شما و یا مخاطبتان نخواهند داشت.
۲- مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند؟
اگر مطمئن نیستید که چه کسانی محصولات شما را تا کنون خریداری کردهاند، از تیم فروش بپرسید. سپس مشتریان را دستهبندی کنید به عنوان مثال بر اساس مکان، نیاز و یا هرچیز دیگری میتوانید این دستهبندی را انجام دهید. البته اگر هنوز محصولی را به فروش نرساندهاید، کافیست سراغ رقبای خود بروید و با تحقیق اطلاعاتی از مشتریان احتمالی خود به دست آورید. البته اگر به صحت این اطلاعات اطمینان ندارید، بهتر است از این مرحله چشمپوشی کنید.
۳- رقبای شما که هستند؟
میتوانید به راحتی با جستجو در سوشال مدیا یا همان شبکههای اجتماعی و یا گوگل، رقبای خود را پیدا کنید. توصیه میکنیم کلمات و عباراتی که مربوط به حوزه کاری شما هستند را در گوگل جستجو کنید و سپس سایتهایی را که جزء نتایج برتر هستند، بررسی کنید و صفحه “درباره ما” در آن سایتها را مطالعه کنید. این بهترین راه شناخت رقباست.
۴- اگر مشتریان شما را انتخاب کنند، چه چیزی به دست میآورند؟
شما چه مزیتی نسبت به رقبای خود دارید؟ چرا مشتریان باید شما را انتخاب کنند و شما چه چیزی دارید که رقبایتان ندارند؟ ارزش و مزیت کسب و کار خود را نسب به دیگران پیدا کنید.
وقتی توانستید به این سوالها پاسخ دهید، خود به خود به سوالات زیر نیز پاسخ خواهید داد:
- چرا محتوای شما لیاقت وجود داشتن را دارد؟
- چه کسی آن را میخواند؟
- رقبا چه کاری میکنند؟
- چطور میشود بهتر شد؟
- چرا مخاطبان محتوای شما را به جای محتوای رقبا انتخاب میکنند؟
تاکتیکهای شناخت مخاطب تولید محتوا
در ادامه با روشها و ابزارهایی آشنا میشوید که در شناخت مخاطب هدف موثر هستند. همچنان با ما باشید…
۱- تهیه پرسونا
پرسونا یک فایل است که نشاندهنده اطلاعات واقعی و جامع در مورد مخاطب است. البته در این مرحله توصیه میکنیم از پرسونای خوانندگان استفاده کنید. با تکمیل این فایل شما میتوانید بهتر مخاطبان خود را برای تولید محتوا بشناسید و متناسب با نیاز و خواسته آنها عمل کنید. پرسونا را در مقاله بررسی مفهوم پرسونا، پیش از این بررسی کردهایم. حتما آن مقاله را بخوانید.
پرسونای مخاطب نخستین گام برای تصویرسازی مخاطبان است. سپس با استفاده از آن باید محتواهایی تولید کنید که مناسب و مفید هستند. در کل یک پرسونای خوب باید موارد زیر را پوشش دهد:
چه کسی؟ چه؟ چه زمانی؟ کجا؟ چرا؟
همچنین موارد زیر باید در هر پرسونا وجود داشته باشند:
جنسیت، مشخصات شخصی، زندگی خانوادگی، مکان، درآمد، شغل، نیازها، چالشها، مشکلات
۲- نظرسنجی
نظرسنجی یکی از بهترین روشها برای شناخت مخاطب تولید محتوا و گرفتن بازخورد است. با یک نظرسنجی درست شما دیدگاه خوبی در مورد مخاطبان کسب خواهید کرد. فقط باید بدانید که از سوالاتی که مطرح میکنید چه هدفی دارید.
سوالات را تا حد امکان کوتاه و ساده بپرسید، این کار باعث میشود میزان مشارکت و درست جواب دادن کاربران افزایش پیدا کند. همچنین میتوانید یک جایزه و یا پیشنهاد برای شرکت کنندگان در نظرسنجی، درنظر بگیرید. البته با اینکار ممکن است برخی افراد فقط برای دریافت جایزه در نظرسنجی شرکت کنند و بدون توجه سوالات را پاسخ دهند.
۳- بررسی شبکه های مجازی
فالورها و دنبالکنندگان پیجهای خود در شبکههای مجازی را مورد بررسی قراردهید. با اینکار بیشتر با مخاطبان خود آشنا میشوید و میفهمید که چه علایقی دارند و سن و سال آنها چقدر است.
روزانه رسانههای اجتماعی خود را بررسی کنید و در مورد تعامل مخاطبان، علاقه آنها و سایر اطلاعات نکته برداری کنید. پس از مدتی این نکتهها به کار شما میآیند و میتوانید از آنها برای شناخت مخاطب تولید محتوا و حتی استراتژی محتوا استفاده کنید.
همچنین ببینید که کدام محتواها بیشترین بازخورد و به اشتراک گذاری را داشتهاند و آن موضوعات را مورد پوشش قرار دهید. اگر میخواهید محتوای شما به طرز شگفت آوری دیده شود، مقاله خلق محتوای ویروسی را مطالعه کنید.
۴- بهترین و بدترین محتوا را بررسی کنید.
با استفاده از گوگل analytics میتوانید به راحتی به بهترین و بدترین محتوای خود در هر بازه زمانی، دسترسی داشته باشید. میتوانید مبنای انتخاب بهترین پست را تعداد بازدیدکنندگان + بانس ریت کم درنظر بگیرید. البته این فقط یک مثال است.
سپس با مقایسه و بررسی متوجه میشوید که مخاطب شما به دنبال چه چیزی است و چه بازخوردی دارد.
۵- با ارسال ایمیل خودکار، بازخورد مخاطبان را دریافت کنید.
یکی از راههای ارتباط با مشتریان و مخاطبان این است که ایمیل آنها را جمعآوری کنید و پس از مدتی برای آنها ایمیل بفرستید و نظراتشان را دریافت کنید. چندوقت یکبار این کار را تکرار کنید. از مخاطبان بخواهید که نیازها و خواستههایشان را برای شما بنویسند. همچنین اگر موضوعی باعث آزار و اذیت آنها شده بگویند.
۶- با فالورهای خود در سوشال مدیا ارتباط برقرار کنید.
برای اینکه با مخاطبان خود در شبکههای اجتماعی تعامل درستی داشته باشید، موارد زیر را انجام دهید:
سعی کنید به تمام پیامها و کامنتهایی که برای شما میفرستند، پاسخ دهید. هر تعامل باعث میشود در مورد مخاطبان اطلاعات بیشتری کسب کنید.
گروههای مرتبط با حوزه و صنعت کسب وکارتان را پیدا کنید و در بحثها مشارکت کنید.
در پستهای خود از کاربران بخواهید در مورد مشکلات، نیازها و کارهایشان با شما صحبت کنند. میتوانید از نظرسنجیهایی که در شبکههای اجتماعی مثل لینکدین و تلگرام وجود دارد نیز استفاده کنید.
تولید محتوا برای مخاطب هدف
با استفاده از تاکتیکهای بالا میتوانید مخاطب تولید محتوا را بشناسید، مشکلات و نیازهایش را درک کنید. سپس مهمترین سوالات و نیازها را لیست کنید و در مورد هرکدام یک محتوا تولید کنید. با استفاده از قیف بازاریابی محتوا تمام مراحل تبدیل یک مخاطب به خریدار و مشتری وفادار را انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با این قیف، مقاله قیف بازاریابی را بخوانید.
نوع محتوایی که تولید میکنید با توجه به مخاطب، نیاز و کانال انتشار متفاوت خواهد بود. مثلا برای اینستاگرام محتوای شما باید تصویری باشد و گرافیک آن جذاب باشد. اما برای مقالههای سایت بهتر است محتوای شما متنی باشد.
پس از اینکه موضوع و سایر موارد مربوط به محتوا را مشخص کردید، شروع به تولید محتوا کنید. در ادامه یک فراخوان به عمل یا call to action به محتوای خود اضافه کنید. مثلا از کاربر بخواهید نظر خودش را بنویسد و یا محتوا را برای دوستانش بفرستد. البته بحث مربوط به CTA بسیار طولانی و مهم است که در آینده حتما در مورد آن صحبت خواهیم کرد. در انتها محتوای خود را منتشر کنید.
چندکلام با چ یاب
در این مقاله سعی کردم مهمترین و سریعترین راهکارهای شناخت مخاطب تولید محتوا را معرفی و بررسی کنم و امیدوارم که این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شود. به نظر شما چه راهکارهای دیگری وجود دارند؟ شما از چه راهی استفاده میکنید؟
حتما نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید. در ضمن اگر موضوعی هست که میخواهید در مورد آن بیشتر بدانید، کافیست به ما بگویید تا خیلی سریع یک محتوا با همان موضوع برای شما تولید کنیم.
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
منبع:
how-to-find-your-target-audience
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها