اهمیت یک رزومه خوب وقتی مشخص میشود که کارفرما بین شما و رقیبتان، رقیبتان را برای مصاحبه انتخاب میکند. همراه ما باشید تا یاد بگیرید چطور یک رزومه خوب بسازید.
از آنجایی که اینجا هستید طبیعتا انتظار میرود که با مفهوم رزومه آشنا باشید، اما خواندن مقاله رزومه چیست میتواند به شما درک بهتری از چیستی رزومه بدهد و همچنین پس از آن مطالعهی انواع رزومه میتواند شناخت شما را کاملتر کند.
یک رزومه خوب باید به دور از حاشیه باشد و تمرکز آن بر مهارتهای شما و نکات مثبت شغلیتان باشد. [wpdiscuz-feedback id=”o0pse44fa6″ question=”میدونید که برای ما مهم هستید! اینجا بنویسید…” opened=”0″]اما این حاشیهها چیستند؟ و چه عوامی باعث میشوند رزومه شما یک رزومه با کیفیت محسوب نشود؟[/wpdiscuz-feedback]
نبایدهای یک رزومه کارآمد ؟
۱- قطعات طولانی متن
کارفرماها معمولا رزومه شما را خط به خط نمیخوانند و صرفا آن را یک دور اسکن میکنند. این مسئله بدین معناست که شما نباید پاراگرافها و قطعات طولانی در رزومه خود قرار دهید.
حتما از علامت bullet در فایل خود استفاده کنید. اینکار به افزایش خوانایی فایل شما کمک میکند. لیست های عددی و یا حرفی نیز میتوانند کمککننده باشند. واقعا هیچکس مایل نیست توضیحات طولانی شما در مورد شغلهای قبلیتان را بخواند!
- به این دایرهی سیاهرنگ کوچک در سمت راست، bullet point میگویند.
۲- قالب اشتباه
اگر از شما یک رزومه در قالب و فرمت خاص خواستهاند، باید آن فرمت را حتما رعایت کنید. اما معمولا رزومهها را در فرمت pdf از شما میخواهند. زیرا pdf قالبیست که در تمام نسخههای سیستمها به خوبی نمایش داده میشود و حروف، ستون و یا سایر اجزاء ترتیب و شکل ظاهریشان ثابت خواهد بود.
شاید این مسئله از نظر شما چندان با اهمیت نباشد. اما اگر فایل شما به خوبی نمایش داده نشود، کمتر مورد پذیرش کارفرما قرار میگیرد.
۳- ناخوانا بودن متن
استفاده از رنگهای روشن، همچون زرد، ارزش رزومهی شما را کم میکند. سعی کنید از رنگهای زیادی در رزومه استفاده نکنید و همچنین فونت و طراحی عناصر بهتر است ساده و به دور از تجملات باشد. از رنگ سیاه برای متن خود استفاده کنید و سایز را بین ۱۰ ، ۱۲ و در همین حدود انتخاب کنید.
اما اگر همچنان تاکید دارید که از رنگهای دیگر استفاده کنید، باید دقت کنید که رنگ انتخابی شما چشم را نزند و آزاردهنده نباشد و همچنین در نسخهی چاپی رزومه نیز به خوبی مشخص باشد.
در سرتاسر وب قالبهای آمادهی زیادی برای رزومه وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید و زحمت طراحی به خودتان ندهید.
۴- عناوین شغلی
حتما از عناوین شغلی مناسبی استفاده کنید. مثلا اینکه شما خودتان را به عنوان CEO معرفی کنید، هیچ مشکلی ندارد ولی از نظر کسی که میخواهد شما را استخدام کند این عنوان چندان خوشایند نیست و بهتر است از عناوین شغلی مناسبتری استفاده کنید.
بهرحال کسی به دنبال این نیست که یک مدیر و رئیس برای خودش استخدام کند! حتما به این موضوع دقت داشته باشید و هنگام نوشتن عناوین شغلی خود، ببینید اگر شما بودید شخصی با چنین عنوانی استخدام میکردید یا خیر.
۵- نوشتن شغلهای نامرتبط در سوابق شغلی
فقط شغلهایی را از سوابق خود ذکر کنید که به این درخواست شما مربوط باشند. اگر کلا به یک صنعت جدید وارد شدهاید، میتواند شغلهای پیشین خود را بنویسید اما حتما بر مهارتهایی که برای صنعت جدید کسب کردهاید، تاکید کنید.
۶- اطلاعات خصوصی
این مسئله به مکانی مربوط است که برای آن درخواست میفرستید. اما معمولا مشخصاتی مانند آدرس، مذهب و چنین مواردی نیاز نیست. مثلا ممکن است در برخی موارد واکنشهایی در مورد مذهب خود دریافت کنید که چندان خوشایند شما نیستند. چه لزومی دارد اطلاعاتی که مهم نیستند را در اختیار کارفرما قرار دهید؟
۷- آدرس ایمیل
از ایمیلی که رسمی و حرفهای نیست استفاده نکنید. همچنین از ایمیل کاری خود حرفی نیز استفاده نکنید. اگر شما ایمیل کاریتان را بنویسید فکر میکنند که ممکن است شما شخصی باشید که از زمان کار خود میزنید و صرف کارهای شخصی و یا سایر مشاغل خود میکنید.
۸- تصاویر شخصی
بهتر است که اگر از شما تصویری خواسته نشده، عکسی در رزومه قرار ندهید. برای مشاغلی مانند مدلینگ و بازیگری تصویر شما الزامیست، اما در سایر موارد بهتر است عکس خودتان را قرار ندهید. خواه ناخواه کافرما با دیدن عکس شما هنگام مطالعهی جزئیات شخصیتان، قضاوت میکند و این عمل بر انتخاب کارفرما اثرگذار خواهد بود.
۹- علاقمندی ها
اگر سرگرمیها و علاقمندیهای شما مربوط به شغل درخواستی و یا مهارتهای کاری نیستند بهتر است چیزی در موردشان نگویید. اضافه کردن تجربیات شخصی به فایل رزومه، آن را کاملتر میکند اما نباید هر اطلاعاتی را بنویسید زیرا فضای رزومه محدود است و همانطور که گفتیم نباید طولانی شود. در نتیجه فقط مهارتهایی که به شغل درخواستی نزدیک هستند را وارد کنید.
دوره آموزش رزومه نویسی را از دست ندهید!
۱۰- دلایل ترک شغل پیشین
نیازی نیست که رفتارهای مدیران قبلی خود را تشریح کنید و دیگران را در رزومهی خود مورد قصاص قرار دهید. این اطلاعات مربوط به مشاغل قبلی شماست و هیچ کمکی به استخدام شما نمیکند.
۱۱- جزئیات مربوط به دستمزد
تاریخچهی درآمد شما نباید در رزومه ذکر شود. اگر دستمزد شما خیلی بالا باشد، به این دلیل از گزینهها کنار میروید. بدتر اگر دستمزدتان پایین باشد نیز به عنوان یک شخص با کارایی ضعیف شناخته میشوید.
فقط زمانی در مورد دستمزدتان صحبت کنید که کارفرما میخواهد دستمزد مورد انتظارتان را بداند.
۱۲- دروغ، اشتباه، کمبود
هرگز در رزومهی خود دروغ ننویسید. اگر به چند زبان مسلط نیستید، چرا باید دروغ بگویید؟ با اینکار فقط سابقهی خود را خراب میکنید و هم از لحاظ شغلی و هم اجتماعی به مشکل میخورید.
از جملات و حالاتی استفاده نکنید که نشاندهندهی کمبود و ضعف شما باشند. مثلا اگر هنوز فارغ التحصیل نشدهاید، به جای اینکه این که بنویسید “هنوز فارغ التحصیل نشدهام” بنویسید انتظار میرود تا سال فلان فارغ التحصیل شوم.
اما نکتهی مهمی که وجود دارد این است که باید حتما مراقب باشید هیچگونه اشتباه تایپی، املایی و یا نگارشی در فایل شما وجود نداشته باشد. یک رزومه خوب عاری از هرگونه اشتباه گرامری است. حتما بعد از اتمام نگارش، آن را به خوبی بررسی کنید.
چندکلام با چ یاب:
سعی کردیم در این مقاله ۱۲ مورد از مهمترین نبایدهای یک رزومه خوب را برای شما شرح دهیم.[wpdiscuz-feedback id=”o0pse44fa6″ question=”میدونید که برای ما مهم هستید! اینجا بنویسید…” opened=”0″] شما تا به حال با این موارد روبرو شدهاید؟ به نظر شما جای چه مواردی در این لیست خالی است؟[/wpdiscuz-feedback]
نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید. امیدوارم که این مطلب برای شما مفید واقع شود. اگر میخواهید در مورد موضوعات دیگر بیشتر بدانید، کافیست از ما بخواهید…
راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دورههای آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.
منابع:
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها