صفحه ی فرود یا همان landing page میتوان گفت مهمترین صفحهی سایت محسوب میشود. هنگامی که کاربر در مورد موضوعی جستجو میکند و بر روی سایت شما در نتایج جستجو کلیک میکند، به صفحهای از سایت شما هدایت میشود که بدان صفحه landing page میگویند. همین موضوع باعث شده است که طراحی صفحهی فرود در موفقیت سایت نقش بسزایی داشته باشد.
مهم نیست که خودتان از صفر landing pageها را طراحی کنید یا از نمونههای آماده استفاده کنید؛ این مهم است که اشتباهاتی که معمول هستند و باعث عدم جذب مشتری میشوند را مرتکب نشده باشید. در ادامه به بررسی ۷ مورد از مشکلات متداولی که در landing pageها وجود دارد، میپردازیم. همراه ما باشید…
۱- کم بودن تعداد landing pageها
هر سرویس یا محصولی که شما ارائه میدهید باید یک landing page مخصوص برای خود داشته باشد. کم بودن تعداد این صفحات، مشکلیست که عموما به چشم میخورد.
راه حل این مسئله این است که چندین صفحه فرود برای هر محصول یا خدمات ایجاد کنید؛ بدین صورت که چندین گروه از مخاطبان هدف را پوشش دهند و بتوانند کاربران را به خرید محصول سوق دهند.
مثلا اگر برای افرادی که گیمر هستند صفحهای ایجاد میکنید، بهتر است به جای یک صفحهی کلی و عمومی یک صفحهی اختصاصی برای دستهای خاص از کاربران طراحی کنید. اینکار باعث میشود دقیقا مخاطبان درست را مورد هدف قرار دهید و به مشتری تبدیل کنید. اگر تعداد صفحات فرود به اندازهی کافی نباشد، باعث ایجاد ابهام میشود و با استفاده از آنها نمیتوان دقیقا مخاطبان هدف را یافت و به مشتری تبدیل کرد.
۲- پیام رسانی مبهم
همانطور که در قسمت بالایی گفتیم، ناکافی بودن تعداد landing page ها میتواند باعث ایجاد ابهام در پیغام رسانی شود که خود مشکل بزرگی تلقی میشود. طراحی صفحات فرود عالی، نیازمند لیستی از مخاطبان هدف و پیام های مختص هرکدام از آنهاست.
به عنوان مثال فرض کنید میخواهید یک نرم افزار شرکتی را به فروش برسانید؛ در این حالت دو نوع مخاطب برای این نرم افزار وجود دارد. یک گروه مالک کسب و کار است که به دنبال این است که بداند نرم افزار شما چقدر از لحاظ مالی به صرفه خواهد بود و اما گروه دیگر، کارمندان عالی رتبه هستند که با نرم افزار سر و کار دارند. این گروه بیشتر به دنبال حفظ منابع زمانی خود هستند. یعنی دو گروه با نیازهای مختلف، مخاطبان هدف هستند که باید به نیازهای هرکدام پاسخی مناسب داده شود تا تبدیل به مشتری و یا مشتری وفادار کسب و کار شما بشوند.
۳- چیدمان نامناسب
یکی از رایج ترین مشکلات طراحی landing page، چیدمان بهم ریخته است. سعی کنید در دام آن گرفتار نشوید. لازم نیست حتما یک خلاقیت به خصوص به خرج دهید و کارهای عجیب و غریبی در طراحی صفحات خود انجام دهید. استفاده از یک چیدمان ساده و در عین حال جذاب و هوشمندانه میتواند برای سایت شما برگ برنده باشد. فقط کافیست با یک چیدمان ساده کاربر را به سمت پیام ها و عناصر اصلی صفحات فرود سوق دهید. یک طراحی کلی و چیدمان به خصوص وجود ندارد که در همهی سایتها موفق عمل کرده باشد؛ اما چیدمان تک ستونه میتواند انتخابی مناسب باشد.
این کار باعث میشود تمام تمرکز و حواس کاربر بر روی همان ستون متمرکز شود. بخشی از اطلاعات را در یک زمان نمایش میدهد و همچنین برای موبایل به راحتی بهینه سازی میشود. از همه مهمتر این است که نمیتوان یک ستون را به صورت نامنظم و بهم ریخته چیدمان کرد.
۴- طراحی عناصر مزاحم
این مشکل نیز از جمله مشکلاتی است که بسیار متداول است. بخشهایی از صفحات فرود هستند که باید توجه کاربران را در همان لحظهی اول جلب کنند. اما فرض کنید درست در همان لحظه که باید توجه کاربر را جلب کنید یک صفحهی پاپ آپ تبلیغات باز شود. هیچ کس مایل نیست که توجه کاربر از موضوع اصلی پرت شود. منظور ما این نیست که از هیچ پاپ آپ و ویدیویی استفاده نکنید؛ اما هنگام استفاده، این را مدنظر داشته باشید که آیا به اندازه ی عناصر مهمی که از دید کاربر خارج میشوند، ارزش دارد.
همچنین به سبک طراحی و المان های مختلف که در طراحی اهمیت دارند، توجه کنید. از تصاویری که باعث پرت شدن حواس کاربر از موضوع اصلی میشود، استفاده نکنید. فونتها و رنگهای مناسبی برای متنهای موجود در صفحه در نظر بگیرید و به صورتی نباشد که حواس کاربران از موضوعات و بخشهای اصلی پرت شود.
۵- CTA گمشده!
یکی از مهمترین عناصری که باید در صفحات وجود داشته باشد، call-to-action است؛ بدین صورت که کاربر را دعوت به فعالیت کنید، به عنوان مثال از کاربر بخواهید در مورد موضوعی اظهار نظر کند.
این بخش ها و call-to-actionها باید به گونهای در صفحات قرار بگیرند که حتما در میدان دید مخاطب باشند و میان انبوهی از مطالب گم نشوند! اما چه عواملی باعث نادیده گرفتن call-to-action میشود؟ در ادامه دلایلی را بررسی میکنیم.
- عناصر مزاحم: بار دیگر شما را متوجه آسیب این عناصر میکنیم. همانطور که در مورد ۴ بدان اشاره کردیم؛ عناصری که باعث پرت شدن حواس کاربر میشوند میتوانند بسیار مخرب باشند و میزان مشارکت کاربر و تعامل وی با سایت شما را کاهش میدهند.
- جایگاه نامناسب (CTA(call-to-action: اگر CTA را در پایینترین قسمت صفحات قرار میدهید؛ بدانید که هیچگاه دیگران آن را نمیبینند. همچنین اگر CTA از هستهی مرکزی محتوای شما دور باشد، باعث میشوند کاربران حتی در صورت مشاهدهی آن، واکنشی نشان ندهند و به اندازهی کافی انگیزهای برای نظر دادن نداشته باشند.
- نبود انگیزه و محرک: یک CTA موفق که مردم را به عمل کردن وادار میکند، همیشه به پیامی وابسته است که اطراف آن وجود دارد؛ این موضوع دقیقا به اندازهی متن روی دکمهی CTA اهمیت دارد.
- نبود کنتراست یا تضاد: آسانترین راه برای دیده شدن CTA این است که از لحاظ گرافیکی آن را طوری طراحی کنید که به چشم بیاید. به عنوان مثال میتوانید از سایز، شکل و طرح متفاوتی برای این دکمه استفاده کنید. استفاده از رنگهای پررنگ، به نظر انتخاب مناسبی نیست! بهرحال سعی کنید call-to-action با سایر قسمتهای صفحه تفاوتهایی داشته باشد و این تفاوتها به گونهای باشند که این قسمت بیشتر به چشم بخورد.
ایجاد CTAهایی که از کاربر درخواست عمل کردن دارند، نکتهی مهمی در طراحی صفحات فرود به شمار میرود. این call-to-actionها قبل از اینکه از کاربر درخواست عملی داشته باشند، باید توجه وی را جلب کنند.
۶- عدم بهینهسازی فرم ها
مسخره به نظر میرسد اگر در آخرین مرحله و قبل از خرید کاربر، باعث شوید کاربر از خرید کردن منصرف شود! یک طراحی ضعیف برای landing page و عدم طراحی و بهینه سازی فرم میتواند باعث چنین مشکلی شود. استفاده از گوگل آنالیتیکس در بهینهسازی فرمها میتواند کمک خوبی باشد.
همچنین میتوانید با استفاده از گزارشات analytics بفهمید که کدام یک از فیلدها و موارد موجود در فرم شما باعث ایجاد مشکل شدهاند. بدین ترتیب بدون کدنویسی میتوانید چنین مشکلاتی را از پیش رو بردارید.
۷- تست A/B
از پنج سال پیش تا کنون صحبتهای زیادی پیرامون تست A/B مطرح شده است. تست A/B یک ایدهی عالی محسوب میشود؛ اما اینکه هر دقیقه باید تست کنید و صفحات را بررسی کنید، واقعا خوب نیست. این حرف را که تغییر رنگ دکمهی call-to-action کاربران شما را به مشتری تبدیل میکند، دروغی بیش نیست. مردم از شما به خاطر رنگ دکمهی خریدتان، خرید نمیکنند. بلکه به خاطر کیفیت محصولات و کپی رایتینگ درست شماست، که خرید میکنند. عملیات کپی رایتینگ در “۷ گام تا راه اندازی کسب و کار اینترنتی” توضیح داده شده است. بر روی مؤلفههایی تمرکز کنید که تاثیری بر روی تصمیم گیری مخاطبان شما دارند.
چندکلام با چ یاب:
در این مطلب تلاش کردیم ۷ مورد از رایج ترین مشکلات صفحات فرود یا همان landing page ها را بیان کنیم. اگر تجربهای در این زمینه دارید خوشحال میشویم با ما در میان بگذارید. سعی کنید از این مشکلات دوری کنید تا صفحات جذاب تری برای کاربران داشته باشید و بتوانید کاربران خود را به مشتری و البته مشتری وفادار تبدیل کنید. همچنین منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.
راستی!
جهت اطلاع از آخرین اخبار و آموزش های ما میتوانید در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها